BMW 330e iPerformance (2016) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | 330e iPerformance |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Ervaring na een aantal maand hybride
- 140.000 km
Na een poos in een Polo GTI te hebben gereden was het tijd voor wat groters en zuinigers. Mijn keuze viel al snel op een bmw 330e, want zoals bmw belooft: het beste van 2 werelden. Erg zuinig wanneer je rustig rijdt, en erg snel wanneer je het gaspedaal goed intrapt.
Ik zal beginnen met de looks. Zelf vind ik het een erg mooi model. Ik had de uitvoering zonder M-pakket. Deze oogt niet heel snel en sportief, maar erg zakelijk. De lijnen zijn erg strak, en het interieur is zoals je van een bmw mag verwachten. Erg makkelijk in de bediening en netjes afgewerkt. Het infotainment systeem werkt ook perfect.
Dan het comfort. De automaatbak is heerlijk. Deze schakelt over zonder dat je het merkt. Ook schakelt hij precies op het juiste moment terug wanneer je afremt of het gas loslaat, zodat je altijd genoeg vermogen hebt. Tijdens normale ritten zit je erg comfortabel en rijdt de auto ook erg stil en comfortabel. In de bochten merkte ik echter wel dat de auto erg zwaar is. Dit komt misschien omdat ik zoals gezegd geen m-pakket had en dus geen sportonderstel. Wanneer de auto niet opgeladen was vond ik het comfort wel minder worden. Onder het rijden laadt het hybridesysteem bij, en bij voldoende accupercentage gaat hij automatisch over op elektrisch rijden. Dit kan echter maar een klein stukje, om vervolgens de benzinemotor weer het werk te laten doen. Dit constant overschakelen merk je wel, en begon mij op een gegeven moment te irriteren. Door hem in de sportstand te zetten bleef de benzinemotor constant aan, alleen dit is natuurlijk niet de intentie van een hybride.
Het beste van 2 werelden?
Zoals bmw belooft heeft deze auto het beste van 2 werelden. Heeft hij snelheid? Jazeker. Hij trekt erg vlot op, met de kickdown schakelt hij heel soepel terug en wanneer ook het vermogen van de elektromotor erbij komt word je echt in je stoel gedrukt.
Maar dan de andere wereld. Is hij zuinig? Nee dat is hij niet. Bmw belooft een verbruik van 1,9 liter/100 km. Dit is natuurlijk wanneer je vaak oplaadt. Volgens bmw moet je circa 35 km volledig elektrisch kunnen rijden. In de praktijk is dit niet haalbaar. Bij iets kouder weer(circa 10 graden) en een fluwelen rechter voetje haalde ik 13(!!!) kilometer. Bij een laadpaal met de goedkoopste aanbieder betaal je 2,20 euro om hem volledig op te laden. Een zuinige benzine auto is toch echt een stuk goedkoper dan 2,20 euro voor 13 km. Voor mij reden om het laden maar even te laten voor wat het is en op benzine te gaan rijden. In het stadsverkeer, ook met rustig optrekken, haalde ik een verbruik van maar liefst 11 liter/100 km. Op de snelweg met cruise control op 110 kwam ik ook nauwelijks onder de 8 liter/100 km uit. Voor een hybride toch erg slechte cijfers.
Al met al is het voor mij een tegenvallende auto. Een hybride koop je om een relatief zuinige auto te hebben. De verbruikscijfers moeten met een 330i ook haalbaar zijn, en dan heb je een lichtere auto zonder de nadelen van een hybride.
Voor mensen die niet van een openbare laadpaal afhankelijk zijn zal het al iets aantrekkelijker zijn; vanuit huis opladen is immers goedkoper dan een openbare laadpaal.
Mijn conclusie is dat het een erg goede comfortabele auto is, maar totaal niet wat bmw belooft. Ook zelf ben ik hier natuurlijk fout in geweest, ik had me er beter in moeten verdiepen voor ik een hybride aanschafte, alleen ik had me niet voorgesteld dat de cijfers zo extreem waren. Voor mij is het wel reden geweest om de auto vrij snel weer weg te doen, en ik heb deze dan ook gisteren ingeruild op een Audi A3 Limousine.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.