BMW 330e iPerformance (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e iPerformance |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 78.000 km |
De eerste kilometers.
- 1.850 km
Omdat ik zelf redelijk veel zoekwerk heb gedaan naar gebruikers ervaringen met de BMW 330e zal ik hier mijn eerste bevindingen delen met geïnteresseerden.
Mijn vorige auto was een BMW 320i EDE uit dezelfde modellenreeks, maar van voor de facelift.
In eerste instantie werd ik niet warm van auto's die worden ontwikkeld met een hybride aandrijfsysteem. Om die reden maar eens een proefrit aangevraagd bij mijn dealer.
Van het concept ben ik nog altijd niet 100% overtuigd, maar dat kan ook niet na 1850km. De motivatie komt ook voort uit het kostenplaatje en de voorkeur voor BMW.
Ik heb nog te weinig kilometers gereden om een goed oordeel te kunnen geven, maar ik vrees dat ik tijdens een lange vakantierit richting de Alpen elke 400km aan de pomp sta omdat de toegevoegde waarde van de electromotor op zo'n lange rit mijns inziens komt te vervallen. Maar de tijd zal het leren.
Ik heb gekozen voor een 330e met de volgende opties:
Centennial executive
Sportline met 18" styling 397
Neerklapbare achterbank
M sportstuur
De gekozen uitrusting is voor mij meer dan voldoende, alle technische snufjes waar de brochures en websites mee overlopen zijn aan mij niet besteed. Leuk, maar niet heel belangrijk naar mijn idee.
Ik ga nog altijd voor Freude am Fahren, en daarbij draait het vooral om de aandrijflijn, goede sportstoelen en de besturing. En die dingen zijn dik in orde, hij stuurt zoals een BMW hoort te sturen. Momenteel rijd ik op een set 17" winterwielen, en dan merk je wel in bochten dat de kofferbak permanent beladen is met een stel accu's. Ben benieuwd hoe dit zal zijn met de 18" zomerset.
Aangeraden is om de eerste 2000km rustig aan te doen met het gaspedaal. En daarom kan ik nog niet heel veel zeggen over het volledige vermogen. Maar tot nu stelt dat totaal niet teleur. Zeker niet in vergelijking met de 320i EDE, waarbij ik me vaak ergerde aan de lange overbrenging van de handbak.
Aandrijving:
Ik rijd zo'n 44km per dag woon-werk verkeer. Veelal in de drukte, en met een gedoseerde rechtervoet haal ik dat zonder benzine te verbruiken. Hierbij moet wel worden gezegd dat de auto nog nieuw is en dat de temperatuur buiten laag is momenteel. Mij is verteld dat de actieradius zal toenemen in de warmere maanden van het jaar.
Als de benzinemotor bijspringt op langere afstanden gaat dit nagenoeg ongemerkt. Je merkt het hooguit aan de vermogenstoename, maar verder verloopt dit zonder schokken of bijgeluiden. En de vermogensafgifte is geleidelijk, maar wel explosief tegelijk. Erg mooi gedaan!
Verbruik:
Momenteel is het gemiddeld verbruik zo'n 1 op 20. Dit heb ik bereikt door zeker 2 maal per dag de accu volledig op te laden voor het woon-werk verkeer. Dit ligt ver bij de fabrieksopgave vandaan, maar ik had dit wel verwacht eerlijk gezegd. Zeker na alle berichten van het afgelopen jaar in de media.
Ik verwacht dat het verbruik naarmate de kilometerstand oploopt nog wel zal zakken. En ik heb ook mijn weg moeten vinden in het opladen van de auto. Dit vergat ik in het begin weleens.
Uitrusting:
Zoals al gemeld is de uitrusting niet extreem uitgebreid maar meer dan voldoende. Het centennial executive pakket is voor mijn behoefte meer dan voldoende.
Navigatie:
Het business navigatie systeem heeft met de facelift een behoorlijke update gehad. De kleine veranderingen zorgen er in het geheel voor dat alles net iets prettiger oogt en sneller werkt dan voorheen.
Vooralsnog heb ik connected drive niet geactiveerd, en kan ik dus alleen gebruik maken van het op afstand inzien van acculading, verbruiksgegevens, en de standkachel(standaard bij hybride). Ik vind de meerprijs behoorlijk kostbaar, en zie het vooralsnog de voordelen niet van in.
Ik kan namelijk nu ook Spotify streamen en gedeeltelijk bedienen via de idrive.
Led verlichting:
Ik kom uit een auto met xenon verlichting, maar led is wel degelijk van toegevoegde waarde. Ongekend wat een lichtbundel. Ik woon in de polder waar het 's winters behoorlijk donker kan zijn. Ik was in 2013 al erg blij met xenon, maar led geeft veel meer wit en helder licht.
Licht- en opbergpakket:
Standaard op de executive. Ziet er leuk uit, maar meer dan dit is het niet. De verlichting die aangaat bij het ontgrendelen van de auto is weleens handig, maar doorgaans is het op parkeer gelegenheden voldoende licht. Ook in het interieur is extra sfeer verlichting aangebracht in de deurpanelen. Dit ziet er leuk uit, maar ik zou het zelf nooit extra besteld hebben.
Verder zijn de opties als cruise control, climate control, regen- en lichtsensor vrij standaard tegenwoordig. En dus laat ik die voor wat het is.
Conclusie na 1850 kilometer:
Ik ben redelijk enthousiast, maar nog niet overtuigd van het hybride concept. Voor mij is het bewust een keuze geweest omwille van de kosten. Zowel zakelijk als prive is een 330e goedkoper ten opzichte van een 320d.
Daarbij heb ik dus bewust een concessie gedaan aan kofferruimte, actieradius. Of de concessies bij deze 2 punten zal blijven is voor mij nog een raadsel.
Zoals ik al eerder schreef zal ik een definitief oordeel vellen na de eerste lange vakantiereis. Ik zou het erg teleurstellend als het verbruik zo ver toeneemt door het gebruik van een dakkoffer dat ik elke 400km aan de pomp sta. Zoals ik het nu inschat gaat dat wel gebeuren. Maar we gaan het meemaken. Het is BMW in ieder geval wel gelukt om een goed sturende auto te behouden ondanks extra gewicht tussen de achterwielen.
Op de overnamelijst geplaatst
- 78.000 km
Met het schaamrood op de kaken beken ik hier nooit meer mijn ervaringen gedeeld te hebben. Inmiddels dus een kleine 80.000km en 2.5 jaar verder.
Ik heb een haat-liefde verhouding met de hybride aandrijflijn van BMW.
Het continue aan- en afslaan van de motor ervaar ik als storend, ook al is het nauwelijks voelbaar. De aandrijflijn moet bij een snelle inhaalactie altijd een seconde of 5 denken en dat zorgt er best vaak voor dat ik het even benauwd krijg. Omdat je op een versnelling rekent die lang uitblijft.
Destijds heb ik proefgereden met een 330e mét sportonderstel, en heb uiteindelijk zelf geen sportonderstel gekozen puur vanwege de meerprijs. Het stuurgevoel dat ik daardoor ervaar is alsof je altijd met een volle kofferbak onderweg bent, en je bij wisselen van rijstrook vaak nog tegen moet sturen en de auto daardoor een soort van slingert.
Iets dat ik niet ken van mijn vorige BMW's (vorige auto was een F30 320i).
Als je niet continue bezig bent met electrisch rijden zoals ik, is het logisch dat het benzine verbruik hoger uitvalt. Maar momenteel komt het benzine verbruik uit op 1:13 en dat vind ik toch wel een behoorlijke tegenvaller voor een 2.0 4 cylinder. Helaas is de tank maar 42 liter en dus sta ik gemiddeld 2x per week bij de pomp. Ik laad iedere dag op werk op, maar doordat ik nagenoeg alleen maar snelweg rijd gebruik ik het electrische gedeelte nagenoeg alleen maar binnen de bebouwde kom.
Ook is het al veel teveel voorgekomen dat ik 's ochtends wegrijd met een actieradius van 140km volgens de boordcomputer en halverwege ineens de mededeling krijg dat ik nog maar 50km kan rijden. Dit onvoorspelbare gedrag heeft er tijdens vakantieritten al vaker voor gezorgd dat ik het behoorlijk benauwd kreeg. Tijdens vakantieritten tank ik bij iedere sanitaire stop, ook al gaat er maar 15 liter in op dat moment.
De fabrieksopgave van BMW was destijds een 40km actieradius op een 100% volle accu. Dit werd al vrij snel bijgesteld naar 35km maar ik heb zelfs nog nooit de 30km gehaald. In de zomer haal ik net 25km op een volle accu en in de winter hooguit 18km. Al met al best wel teleurstellend.
Zijn er dan nog wél pluspunten?
De sportstoelen zijn erg goed.
De automaat is 1 van de beste uit zijn klasse.
Het totale vermogen is uiteraard meer dan ruim voldoende. In de sport-rijmodus schakelt de aandrijflijn niet tussen electrisch of benzine en heb je al het vermogen beschikbaar. Dit is uiteraard een feest en zorgt ervoor dat je bizar snel kan accelereren.
Maar ik heb er toch voor gekozen om de auto op te ruimen, hij staat momenteel beschikbaar als poule auto bij de leasemaatschappij. De opvolger zal dan ook geen EV of PHEV meer worden maar 1 met een benzinemotor. Waarschijnlijk zelfs geen BMW meer.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.