BMW 330d Touring Luxury Line (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d Touring Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 162.361 km |
KM-stand laatst | 247.067 km |
Aankoop en ophalen
- 162.381 km
Ik ga meteen met de deur in huis vallen met mijn eerste review over de BMW 330d E91 die ik heb aangeschaft.
Ik had een auto nodig omdat ik ging werken en de eerst komende tijd geen auto van de zaak kreeg. Thuis hebben we altijd BMW gereden, het was dus ook logisch dat ik opzoek ging naar een. Ik heb de E91 altijd een van de mooiste modellen gevonden en ik roep al sinds ik klein ben dat ik een zes-in-lijn wil. Dat waren dus al 2 criteria waar de auto aan moest voldoen. Lang gezocht, gekeken naar zowel benzines als diesels. Ik verwachtte 45k-55k km per jaar te gaan doen, dus ik keek al meer naar diesels. In Duitsland toch met een 325i proefgereden, maar daar viel het verbruik toch tegen, ook met warme motor en 105cc op de snelweg.
Uiteindelijk had ik 2 wagens op het oog: een 325d uit 2012 met 145k km (in DE) en deze 330d met 162k km (in NL). Een onafhankelijke garage de 330d gaan laten bekijken en controleren. Hij had wel een grote beurt nodig, maar voor de rest zag hij er mooi uit en alles was ik orde. Goedgekeurd en onmiddellijk meegenomen, ingeschreven en alles geregeld, kon ik hem ophalen 23/08.
Het is dus een duitse 330d (N57) in het spacegrau met cognacbruin leren interieur en een hele hoop opties.
Enkele opties die ik op mijn lijstje had staan:
- elektrisch verstelbare stoelen
- trekhaak
- zetelverwarming
- xenons (in dit geval de adaptive xenons met grootkichtassistent)
- Navi Professional
- Harman Kardon geluidssysteem
Er zitten nog enkele opties op die ik had kunnen missen, zoals bijvoorbeeld het panoramadak. Ik weet dat die nogal eens gaan lekken, maar voorlopig is dit nog niet het geval geweest. Laten we dat zo houden.
Ik ga jullie de komende tijd up to date houden van mijn kilometers met deze 330d. Ik weet niet hoe relevant dit nog is, aangezien de auto al 11,5 jaar oud is en het model alweer 18 jaar oud.
Enkele updates
- 170.020 km
We zijn alweer 1,5 maand en 8k km verder. Enkele updates voor de 330d Beemer.
Toen ik dezelfde avond wanneer ik de auto had opgehaald, viel mijn rechterxenon lamp uit. De volgende dag toch even terug naar de garage en de lamp laten vervangen. Daarnaast heb ik op offenga verschillende kleine onderdeeltjes besteld om de auto een beetje terug op te maken, zoals knipperlichten voor de zijkanten, nieuwe naafkapjes, de afdekking voor het slot van de achterklep, een nieuwe achterruitenwisser en een verloopstekker voor de trekhaak. Kleine dingen die mij stoorden, moest ik even snel oplossen ;). De auto staat er nu weer iets netter bij.
De auto is geleverd met 17" velgen, style 285. Echter waren deze door de vorige eigena(a)r(en) een beetje begaaid. Hier lagen ook all-season banden onder dus redelijk snel beslist om op zoek te gaan naar een nieuw setje velgen met zomerbanden. Uitgekomen op de style 161, origineel breedset (225/45/17V) en 255/40/17Achter). Deze voor een redelijke prijs kunnen aanschaffen met zgan voorbanden en achterbanden met nog 4mm. Dus deze liggen er nu onder. Dat geeft me de tijd om de "winterset" nog even bij te werken voor ik deze er weer onder ga leggen.
In het interieur heb zaten de houten interieurlijsten. Ik heb nog even overwogen om deze te laten zitten, het stond best goed bij het bruine leer. Er zat echter een lelijke kras van 10cm in de linker deurlijst dus daarom toch besloten om de gehele houten lijsten eruit te mikken en op zoek gegaan naar titan/aluminium lijsten. Uiteindelijk voor een prikje de titan lijsten kunnen kopen, zonder beschadigingen op alle delen vooraan. Op de delen achteraan waren kleine beschadigingen te zien maar aangezien ik 90% van de tijd alleen in de auto zit, kon ik daar best mee leven. Ik ga misschien nog eens zoeken naar een aluminium lijst (Alu Feinschliff) of de Alu Hexagon, maar voorlopig vind ik dit prima!
De auto is namelijk nooit af ;)
Voor de rest niet veel te melden. Ik heb woon-werk zo'n 75-80km enkel te maken, met soms een rit van 160-180km enkel. Het verbruik voor een zescilinder valt me heel erg goed mee, zo rond de 5,7-6,0l/100km. Ik rij niet heel hard, maar gewoon 111 op cc. Motor draait dan 1750t/m en dan is het heerlijk kilometers malen.
Binnenkort ga ik wekelijks ongeveer 1000km maken, dus dan tellen de kilometers snel op.
Tot een volgende update
Eerste onderhoudsbeurtje
- 177.351 km
De kilometers lopen snel op, ondertussen 15k km gereden en tijd voor een onderhoudsbeurtje. De garage die de auto had geimporteerd, heeft nog een grote beurt gedaan bij 162k km. Ik heb nu de onderdelen besteld om het onderhoud uit te voeren. Op een (redelijk koude) zaterdagmorgen er aan begonnen. 3 uurtjes later was ik klaar en kon ik kijken of ik de auto niet naar de knoppen had geholpen. Dat is dus niet het geval. Wat heb ik dan allemaal gedaan:
- Olie
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Interieurfilter
De olie heb ik van Castrol, Edge 5W30, en de filters heb ik van Mann. Uiteindelijk was ik voor €177 klaar en kan ik weer 15a20k km verder. Er was door de garage wel aangegeven tijdens de grote beurt dat de voorremmen ook vervangen moesten worden, maar na even de schijven en blokken gemeten te hebben, bleek daar nog voldoende op te zitten. Op zijn minst tot de volgende onderhoudsbeurt (195-200k km).
Ik heb op verschillende fora gelezen dat de onderhoudsintervallen die BMW opgeeft veel te lang zijn en dat geloof ik wel. De olie zag er wel nog heel goed uit, maar ik doe het liever een keer te veel dan een keer te weinig.
Ik heb opnieuw de winterwielen onder de auto liggen. Ik heb ze hier en daar wat bijgewerkt dus ze zien er terug wat beter uit. De zomerbanden mogen terug op stal tot in Maart of April.
Ik heb misschien nog weinig verteld over hoe de auto nu rijdt. De auto rijdt goed, maar er is nog plaats voor verbeteringen. De motor is top, klinkt leuk en als je stationair een beetje gas geeft, schud de auto alsof hij wilt zeggen "wanneer laat je me los". De auto heeft 245pk, zo voelt het ook nog wel maar vooral het koppel is indrukwekkend (520nm). Op de snelweg rij ik meestal 110 op cc, maar af en toe eens doortrekken is verslavend. De auto blijft in 6e (of schakelt terug naar 5e) en trekt als een lier door naar illegale snelheden. Die illegale snelheden laatst ook nog een getest tijdens een retourtje Dusseldorf. Eerst rustig naar 180km/h toe, alles voelde nog goed. Daarna door naar 210 en 250. Uiteindelijk haalde de teller 255km/h, volgens gps 248km/h. Auto voelde nog steeds goed, ook op deze hoge snelheden. Deze machines zijn hierop gemaakt. Kortom: geweldig!
Zoals ik zei zijn er ook nog verbeterpuntjes, zoals de schokdempers. Dit zijn volgens mij nog de originele van in 2012 dus ze zijn wat aan de slappe kant (alhoewel de auto bij 200+ niet gevaarlijk op en neer deinde). Dit is iets dat ik wil vervangen, ik ben er alleen nog niet uit of ik originele terug wil of de auto iets wil verlagen (Bilstein B12 Pro kit). Een ander puntje is dat het stuur een beetje scheef naar rechts staat, dus uitlijnen is ook nog een keer nodig. En er zit nog een geluid als ik aan het stuur draai, dat is een bekend geluid en ik verwacht dat het de stuurhuisrubber is. Die puntjes worden op de korte tot middellange termijn aangepakt,
Zoals vorige keer gezegd, heb ik een klant op enkele afstand 235km dus ik rij nu ongeveer 1000km per week. Dit is dus de reden dat ik een diesel heb gekozen. 1x per week tanken en 1100-1200km actieradius. De kilometers worden door het werk betaald dus dan hou ik er zelfs nog iets aan over. Verbruik zit volgens de boordcomputer op 5,7L/100km. Volgens de autoweek-verbruiksmonitor zit ik rond de 5,9L/100km. Ik zit in ieder geval onder de fabrieksopgave, wat voor mij prima is gezien ik niet achter vrachtwagens hang aan 90km/h.
Tot een volgende update!
Beurt ZF 6-speed & skivakantie
- 188.862 km
We zijn ondertussen weer 2 maandjes verder en er staat 188862km op de teller, het gaat goed vooruit.
Ik heb een afspraak gemaakt bij Carrec Technocenter voor het spoelen van mijn versnellingsbak. Aangezien BMW zegt dat de versnellingsbak servicevrij is, maar ZF toch aangeeft rond de 150k-200k km een eerste service te laten uitvoeren, toch maar een afspraak gemaakt. Ik merkte ook wel dat de bak vooral bij koud wegrijden niet heel soepel schakelde. De auto smorgens 8:30 afgegeven en op kantoor in Amersfoort gaan werken. Om 14u kreeg ik telefoon dat de auto klaar was en hem weer mocht gaan ophalen. Carrec gaf ook nog, naast de factuur uiteraard, een lijstje mee met puntjes die voor verbetering vatbaar zijn. Daar stonden onder andere de schokdempers, het scheve stuur en het geluidje van het stuur op. Zaken die ik zelf ook al had opgemerkt. Verder is er een storing in het gloeisysteem, dus ik ga een volgende keer daar een keer naar laten kijken. Bij wegrijden merk je niet echt verschil in het schakelen, maar onderweg begon ik steeds meer verschil op te merken. Terugschakelen gaat vlotter, in de sportstand is de automaat iets beter bij de les en zeker koud is de bak veel beter. Zeker het kostenplaatje waard.
Twee dagen na de beurt voor de ZF vertrok ik met 3 kameraden op skivakantie. Ski-Box op het dak, 4 man in de auto en op naar Mayrhofen. De rit naar daar verliep voorspoedig. Om 23:58 vertrokken in Maaseik (BE) en om 8:15 zaten we aan het ontbijt in de McDonalds in Kufstein. Een kleine twee uurtjes later zaten we in de lift omhoog voor de eerste afdaling. De auto een kleine week laten stilstaan, volgetankt en terug op weg naar huis (14:00). De terugrit verliep zoals de heenrit, relaxed 130 op de cc en kilometers malen. 1 stop om te eten en om 22:30 spullen beginnen uitladen.
Deze auto is een echte kilometervreter. 130km/h en net 2000t/m. Verbruik wa 6,68l/100km op de heenrit en 6,62l/100km op de terugweg. Vertrokken met een volle tank, in een ruk naar Oostenrijk, 1x tanken en terug in een trek is geweldig.
Klein nadeeltje: de dag na terugkomst bleek dat ik een leeglopende band had linksachter. Een geluk bij een ongeluk: goed dat het niet onderweg is gebeurd want een reservewiel had ik niet bij en er liggen geen runflats onder. Na inspectie bleek de band toch wel redelijk versleten aan de binnenkant, terwijl de buitenkant nog mooi 4mm had. Iemand nog tips over hoe dit kan? Ik ga de auto laten uitlijnen binnenkort dus hoop ik dat het probleem zich niet meer (zo fel) voordoet en ik mijn volgende set banden langer kan houden.
Er staat ondertussen 188k km's op de teller, dus binnen een maandje of 2 is het weer tijd voor een beurtje. Hier zijn naast de olie en filters ook de remmen (schijven + blokken) en de brandstoffilter aan de beurt. Dan wissel ik tegelijk de zomerwielen terug en onderwerp ik de hele auto aan een flinke wasbeurt.
Tot een volgende update!
(Bijna 200k)
- 199.132 km
Ondertussen weer een 2 maand verder met de 330d en staat er bijna 200k km op de teller. Tijd voor een groot onderhoud, incl remblokken en schijven. Alles besteld op autodoc, viel me de vorige keer helemaal niet tegen. Als je een beetje de app in de gaten houdt, kan je nog best goeie deals maken. Ik heb naast technisch onderhoud ook nog wat andere kleine zaken aangepakt. Ik zal de kosten hieronder even oplijsten:
- Remschijven (2x ATE) = €96,76
- Remblokken ATE Ceramic = €61,78
- Slijtagesensoren ATE (2x) = €21,54
- Kopervet & rempasta = €18,13
- Olie (Castrol 5W30) = €50,13 (5L, ik had nog 2 liter over van de vorige keer)
- Olie (Castrol 5W30) = €10,43 (1L flacon)
- Oliefilter (Mann) = €9,83
- Luchtfilter (Mann) = €23,92
- Interieurfilter (Mann) = €19,64
- Brandstoffilter (Mann) = €23,13
- Ruitenwissers voor (Valeo) = €19,11
- Rubber tankklepsluiting = €6,32
Al met al ben ik dus ongeveer €350 kwijt voor dit onderhoud. Ik ga binnenkort nog wel een afspraak maken bij de BMW specialist in de buurt. 1 (of meerdere) gloeibougies zijn defect, dus de auto loopt soms niet mooi stationair bij koude start. Dit is echter niet altijd het geval en het heeft ook niet echt te maken met de temperatuur. Hij doet dat zowel bij wat koudere (rond het vriespunt) als bij wat warmere (ong 10à15 graden) temperaturen. Misschien dat jullie nog tips hebben over wat dit kan zijn? Daarnaast had de auto ook nog een storing van het inlaattraject dat vervuild was. Alle storingen zijn gewist toen ik de ZF automaat heb laten spoelen, die van het inlaattraject is verdwenen maar die van de gloeibougie kwam terug. Ik denk dat het inlaattraject wat vervuild was, maar dat dat zichzelf heeft schoongemaakt (al weet ik niet of dat kan). Ik rij namelijk altijd lange afstanden dus misschien daardoor (nogmaals, weet niet of dat kan). Die twee zaken moeten gecontroleerd worden en indien nodig vervangen.
Daarnaast ook de zomerbanden er weer onder gemikt. Ben echt wel fan van de styling 161 velgen. Ik weet nog dat de auto van mijn ouders deze ook hadden zo'n 15 jaar geleden. De achterbanden voldoen nog voor deze zomer. Ik heb voor de volgende zomer wel een nieuwe set achterbandjes nodig (255/40/17). Ik zit zelf te denken aan Hankook Ventus S1 Evo3, Michelin Pilot Sport 4 of Bridgestone Potenza of Turanza T005 (allen runflats). Heeft iemand ervaringen met deze banden of andere banden die ik moet overwegen?
Ik heb in principe dezelfde vraag voor de winterbanden, die ik na de zomer ga halen (225/45/17). Ik overweeg Bridgestone Blizzak LM005, Pirelli Sottozero 3 (beiden runflat en winterband) of Goodyear Vector 4seasons, Pirelli Cinturato All Season SF2 (beiden runflat en all-season). Opnieuw zijn meningen/info welkom!!
Verder is het binnenkort tijd om de auto uiterlijk eens volledig aan te pakken. Wassen, kleien, polijsten en beschermen. Dan heb ik ook een goed idee hoe goed de achterbumper echt is, want er zitten enkele krassen op waarvan ik niet weet of ik ze ervan af krijg met polijsten. Als de achterbumper er werkelijk slecht aan toe is, dan ga ik deze toch laten repareren en opnieuw laten spuiten. Dan staat de auto er ook weer strak bij, want de achterbumper doet een beetje aan de staat van de rest van de auto. Net als de linker koplamp voor die gelig is geworden. Het lijkt wel alsof de rechter vervangen is (want zeer nette staat) en de linker niet. Maar dat staat ook op de planning.
Voor de rest rij ik rustig (en soms wat minder rustig) door. Over een tweetal maanden op vakantie met de Beemer, naar Kroatië. Tripje enkel van 1250km, maar heb er het volle vertrouwen in dat de auto dit aankan. Verder is het op naar de 215k/220k km voor het volgende onderhoudsbeurtje. Keep you posted!!
Zomer '24
- 221.000 km
Ondertussen zijn er ongeveer 23.000 km voorbijgevlogen, letterlijk ook soms. Kilometerstand staat ondertussen op 221.000 km.
Zoals ik de vorige keer al aangaf waren er een of meerdere gloeibougies defect. Dus begin Juni had ik een afspraak bij een BMW specialist die de auto ging nakijken. Paar dagen later kreeg ik het verdict: inderdaad storing op aantal gloeibougies (1 &3), daarnaast was het inlaatspruitstuk ook vervuild en was er een storing op het gloeistuurapparaat. Na overleg besloten om eerst met de auto op vakantie te gaan, omdat de garage het zeer druk had (weinig personeel, veel werk). Dit zou ook geen probleem vormen, omdat de auto wel perfect loopt buiten dan tijdens de koude start. Dit gaf de garage ook voldoende tijd om alle onderdelen die nodig waren te bestellen. Dus auto opgehaald op woensdag om de maandag erop naar Kroatie te vertrekken.
De heentrip verliep zonder problemen, 1245km met 3 stops onderweg van +- 15 min. Wat een heerlijke reisauto is dit toch. Duitsland binnen, 150 op cruisecontrol en de kilometers vliegen voorbij. Af en toe eens een M4 of C63 proberen bij te houden, ook boven de 200 zit er nog wat power in (niet zoveel als de voorgenoemde M4 en C63, die bij vrije baan vlotjes wegrijden), maar voor een auto van 12 jaar oud vind ik het absoluut niet verkeerd. Uiteindelijk de heenrit afgesloten met een gemiddeld verbruik van 6.0 over 1265km en 102.40km/u gemiddeld (BC BMW), absoluut niet verkeerd als je het mij vraagt. 11 dagen genoten van het heerlijke weer ginds, niet te warm (25-29 Gr) maar wel constant zon. Na zo'n 500km in Kroatie gereden te hebben, tijd om terug naar huis te keren. Terugrit verliep wederom spoedig, met slechts een uurtje stilstaan omdat een auto over de kop gegaan was in een tunnel. Dit keer door duitsland met 160/170 op de cc en 2 iets langere stops van 30 min, uiteindelijk teruggekomen met 1260km en gemiddeld 102.8km/u aan 6.3l/100km. Ik ga het nogmaals zeggen, maar dit is een heerlijke reisauto.
Dus de donderdagavond (of eigenlijk nacht) teruggekomen, had ik afgesproken dat ik de auto zou binnenbrengen bij de specialist om 8:00 vrijdagmorgen. Zo gezegd zo gedaan, auto binnengebracht en ik zou iets horen. Zaterdag rond de middag kreeg ik al telefoon: er waren 2 gloeibougies afgebroken. Deze waren al ooit eerder vervangen maar zonder enige vorm van smering geplaatst. Gevolg: deze moesten uitgeboord worden. Daar kende de beste man iemand voor, achteraf hoorde ik dat hij diezelfde avond van 22:15 tot 23:45 bezig was geweest hieraan. Gelukkig dat dit nog de zaterdag kon, want anders was ik de auto nog langer kwijt geweest. Dinsdagavond telefoon gekregen dat de auto klaar was en dat ik hem kon komen halen. Na even gebabbeld te hebben, kreeg ik ook nog even de kans om het vervuilde inlaatspruitstuk en de afgebroken gloeibougies te zien (ik mocht ze ook mee naar huis nemen, maar vriendelijke bedankt want wat een zooi). De rekening was niet mals, maar de auto loopt nu weer als een zonnetje bij koude start. Wat is er dan allemaal gedaan: nieuwe inlaat, 6 nieuwe gloeibougies, een nieuw gloeistuurapparaat, het uitboren van 2 gloeibougies en vormkeuring. Voor de rest waren er geen storingen en ook de specialist beaamde dat zo'n 6-cilinder-in-lijn toch ongekend fijn rijdt. Die mening deel ik ten zeerste :).
Het weekend erop stond een tripje Europapark op de planning met de schoonfamilie. Weer dik 500km door Duitsland blazen, heerlijk. Uiteindelijk zijn we aanbeland bij ongeveer 214.000km en heb ik een oliefilter en verschillende liters olie besteld om dat ook te vervangen. Tussen de 15k en 20k kilometers vind ik het wel welletjes voor de olie, al moet ik zeggen dat de olie die eruit komt zeker niet slecht uitziet. Maar beter voorkomen dan genezen, en het kost ook geen stukken van mensen.
Heb ik dan nog andere dingen gedaan? Ik heb mijn stuurwiel laten herbekleden bij WildSteeringWheels in Roermond. Ik heb een standaard lederen sportstuurwiel, waar ik heb gekozen om het te laten bekleden zoals een origineel M-sport stuurwiel. Dat wil dus zeggen gewoon leer aan boven en onderkant en geperforeerd leer aan de zijkanten. De stiksels heb ik in de kleur van de stoelen laten uitvoeren (Sattlebraun). Ik heb hierover erg getwijfeld maar ben toch bij dat ik het gedaan heb. Het matcht prima met de rest van het interieur.
Verder was ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe set velgen voor in de zomer, specifiek de styling 287. Ik vond via kleinanzeigen een set 287's met bijna nieuwe winterbanden. Nu moest ik sowieso nieuwe winterbanden leggen, want die op mijn 17" 285's waren versleten. Nu beslist om deze winter met deze velg te rijden, in de zomer 4 nieuwe zomerbanden op deze velg te leggen en mijn styling 161 te gebruiken als winterset. De styling 285 gaan er dus uit, mocht iemand op zoek zijn naar zo'n zet --> let me know. De 287's zijn overigens in goede staat, 3 velgen hebben de normale gebruikssporen. Dat valt zelf bij te werken. 1 velg is er wat erger aan toe, die ga ik volledig opnieuw laten aanpakken als de zomerbanden erop worden gelegd.
Als laatste nieuwtje kwam ik per toeval op een set sportstoelen uit in kleur Sattlebraun. De stoelen zijn elektrisch, verwarmd en met lendesteun dus ik kon de drang niet weerstaan en ben deze gaan halen (nota bene op 20 minuten rijden van waar ik 2 weken ervoor de winterset 287 was gaan halen. Ik had beter een aanhanger meegenomen en alles tegelijk meegepakt ;). Nu goed, deze set zag er prima uit. Ik heb ze nu 2 weken ingebouwd en ze zitten nu al zoveel beter. Enkel de lendesteun en zijwangen van de bestuurdersstoel doen het niet, evenals de zetelverwarming aan de passagierskant. Daar ben ik nog even mee aan het stoeien, als iemand tips heeft: hit me up.
Ik ben ook met de auto naar de keuring geweest, alles prima op de uitstoot na. In Belgie mag de auto slechts 1miljoen roetdeeltjes uitstoten, die van mij zat op 2mil+. Ik bekeek naderhand via bimmerlink naar de roetfilter en zag dat deze juist voor de keuring had geregenereerd. Het schijnt dat dit niet ideaal is voor de uitstoot. Ik krijg nu tot november om dit probleem op te lossen. Ik heb geen zwarte rook uit de uitlaat, ook niet bij zware belasting. Volgende keer dus even een flesje roetfilterreiniger mixen met de diesel, en zorgen dat de roetfilter niet regenereert voor de keuring. Dan heb ik er alle vertrouwen in.
Afgelopen vrijdag (23/08) de auto een jaar in bezit, met kilometerteller nu op 220.650. Dat zijn mooi 58k km in het eerste jaar. Die zijn figuurlijk (en soms ook letterlijk) voorbijgevlogen, je voelt dat de auto hiervoor gemaakt is.
Voor de rest niks meer te melden, de auto rijdt prima. Geen storing of andere gekke dingen. Dus op naar de volgende beurt, dan zijn opnieuw alle filters aan de beurt, samen met de olie.
Take care!!!
Update 230k-245k km
- 247.067 km
Nog eens tijd voor een update van mijn BMW 330d e91.
Als eerste heb ik de auto weer een volgende beurt gegeven bij een kilometerstand 230.xxx. Uiteindelijk zag de olie er opnieuw prima uit, alle filters vervangen en hij kan zo naar zijn volgende 15k km's. Ik moest uiteindelijk ook de auto laten herkeuren nadat ik in Augustus 2 miljoen plus deeltjes had. Ik ben even langs mijn plaatstelijke BMW specialist gegaan. Hij had ook een meettoestel staan en what do you know: net op de grens met het miljoen… Tot hij de airco uitzette: toen dook het gehele cijfers gestaag naar 550.000 deeltjes. Specialist gaf ook aan dat weinig mensen hiervan weet hebben en ook dat de meettoestellen in keuringscentra een veel grotere marge mogen hebben als dat zijn toestel had. Ik moest het er volgens hem opnieuw op wagen. Ik ben uiteindelijk vlot door de herkeuring gekomen, geen enkel probleem. In ieder geval een goeie tip voor de dieselrijders onder ons: zet de AC uit als je vertrekt thuis om de auto te laten keuren. Dit maakt dat de auto in vrijloop 250-350k deeltjes naar onder zakt (in het algemeen, soms meer/minder).
Verder zelf de wintervelgen een beetje bijgewerkt en onder de auto gemikt. Ik ga er deze winter op rondrijden, daarna laat ik de 2 achterste velgen helemaal opnieuw in orde maken en er 4 nieuwe zomerbanden op mikken. Dit wordt dan mijn zomerset en de style 161 wordt de winterset. De velgen die onder de auto kwamen, zijn intussen ook verkocht.
Voor de verder rest heb ik vakantie gehad van 16/12 tot net in het nieuwe jaar. Ik heb van deze periode gebruik gemaakt om mijn dakhemel te veranderen. Ik vond onlangs in Duitsland, op een uurtje rijden, een zwarte dakhemel met pano dak en harman kardon in de hemel. Voor een goed prijsje deze kunnen ophalen. Bij een sloperij ook A/B/C/D stijlen kunnen vinden en ik had alles wat ik nodig had om om te kunnen bouwen. Uiteindelijk een dikke 2 weken aan bezig geweest, mede omdat ik in tussentijd ook nog ben gaan skien. Op 1 blind plaatje, 2 speaker covers en 1 missend schroefje is alles nu volledig omgebouwd. Ik post ergens nog wel een paar foto's van hoe het er nu uitziet en hoe het ervoor uitzag.
Dit was eigenlijk het laatste dat ik graag anders wilde zien aan de auto. Hij is nu volledig naar mijn smaak. Er moeten nog steeds dingen gebeuren aan de auto maar dat zijn vooral slijtage dingen. Denk dus in genre schokdempers voor, spoorstangen, etc. Ik heb ondertussen ook een volledige voorophanging besteld: spoorstangen, voorste en achterste draagarmen en stabilisatorstangen. Daarnaast ook veren en schokdempers voor. Dit komt er ergens eind Maart onder de auto.
Ik ben begin februari met de E91 op skivakantie geweest. Naar Serfaus en in tegenstelling tot vorig jaar zonder skibox. Dus op cruise control 160/170 door Duitsland gaat perfect, maar ook boven de 200 geeft de auto geen kick. Ik blijf me steeds verbazen over de trekkracht die er ook boven de 200 km/h nog is. Heenrit en terugrit beide met verbruik met 6,7l/100km afgelegd: toch heerlijk als je op 1 tank naar je bestemming rijdt, de auto parkeert en bij vertrek opnieuw tankt en weer in 1 ruk naar huis toe rijdt.
Eind februari was het weer tijd voor een kleine beurt, 245.000km was intussen op de teller gepasseerd. Bij het vastdraaien van de aftapplug ging er echter iets verkeerd en kreeg ik deze niet meer vast of los. Even aangekeken of er olie lekte, dat bleek inderdaad het geval… maar niet van de olieplug, wel van de schokdemper rechtsvoor. Afspraak gemaakt bij nieuwe BMW specialist, daar mijn vorige gestopt was met zijn zaak wegens te weinig goed personeel. Een kleine week later kon ik daar langs gaan. Hij heeft uiteindelijk de plug moeten uitboren (7 liter verse olie weer vervangen :( ). Voor de rest een check-up gedaan, koelvloeistof bijgevuld en de handrem wat vastgedraaid. Dus nu een nieuwe plug, maatje groter dan de vorige maar alles zit weer zoals het moet. Schokdemper zit er dus nog onder, volgens mij is die bijna helemaal leeggelekt, maar die stonden sowieso op de planning binnenkort.
Volgende update volgt als ik de volledige voortrein vervang, zoals al eerder gezegd: schokdempers, veren, stofhoezen, stabilisatorstangen, draagarmen en spoorstangen. De schokdempers komen waarschijnlijk iets eerder aan de beurt, maar dat is nog niet zeker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.