BMW 330d Executive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In maart 2003 mocht ik deze BMW 330d Special Executive bij de dealer in ontvangst nemen. Het was de eerste die hij afleverde met het nieuwe 3 liter dieselblok met 204 Pk dat ook in de nieuwe 330cd zit.
Voor een niet BMW rijder is het enorm wennen aan de korte koppeling die er direct in knalt. Dit maakt de auto wat nerveus, hetgeen afbreuk doet aan het comfort. De handgeschakelde 6-bak werkt gemakkelijk, precies en met gevoel, maar houdt niet van erg snelle schakelbewegingen. Achteraf bezien was een automaat met deze motor waarschijnlijk een betere keus geweest (bergen koppel!). Echt soepel rijden met deze handbak kost vrij veel gewenning, maar heb je het gevoel eenmaal te pakken, dan geeft de handbak je wel een betere gewaarwording van de enorme power van deze wagen.
Deze 330d is namelijk echt heel snel, al heb je dat niet altijd in de gaten omdat het allemaal zo gemakkelijk gaat. Bij 3000 toeren in z’n 6 rijdt je vrolijk 170. De auto is dan nog steeds super stil en je hoort alleen maar het geruis van de wind en de banden. Bij het optrekken laat de motor een prachtige 6 cilinder grom horen. Geen moment denk je eraan dat dit een diesel is. Pas bij de pomp word je daar weer mee geconfronteerd. Gemiddeld verbruik is 1 op 13,9 (bij stevig doorblazen!).
De rijeigenschappen zijn perfect. Alleen in snel genomen krappe bochten wil de auto wel eens rechtdoor. Pas dan merk je het grote gewicht van de 6-pits diesel voorin. Lange snelle bochten kun je wel enorm hard nemen. De auto loopt daarin als op rails. De vering is vrij stug (de 3 liters zijn standaard verlaagd en daardoor wat minder comfortabel dan hun overige broertjes uit de 3 serie). Sturen doet deze BMW als een scheermes. Perfect.
De helaas prijzige extra’s als het DVD navigatiesysteem, het Harman Kardon audio systeem(12 speakers!) en Bluetooth carkit voor je mobieltje, zijn regelrechte aanraders die sterk bijdragen aan het algehele gebruiks comfort. Ook het lekkere dikke optionele M-sportstuur is z’n meerprijs meer dan waard.
Afknapper:
Op deze nieuwe Special Executive uitvoering zit standaard lederen bekleding van een soort waarmee je al vrij snel aan de zitting blijft plakken. Dit type leer is stug, ziet er erg goedkoop uit en ademt nauwelijks. Dit is echt BMW onwaardig. Zeker in combinatie met de optionele sportstoelen is deze bekleding een regelrechte afrader m.n. voor de zakelijk geklede gebruiker. Je komt hierdoor nl. compleet verkreukeld aan op je bestemming, hoewel de sportstoelen op zich prima zitten. Tip: ga voor de wat goedkopere LifeStyle Executive. Dan heb je dezelfde bekleding, maar dan met een baantje stof op het middendeel van de zitting en rugleuning.
Andere mogelijkheid is het standaard Montana leer dat je als optie kunt meebestellen. Dit is stukken beter dan het type ’Chameleon’ dat onderdeel is van het Special Executive pakket. Reken dan wel op een kleine 3000 euro extra!
Conclusie:
Los van dit toch wel hinderlijke minpunt, is deze auto volgens mij de beste rijdersauto met een dieselmotor die je kunt kopen. De nadruk ligt vooral op prestaties en minder op comfort, zeker handgeschakeld. De prijs is wel heel stevig, maar daarvoor heb je wel een perfect afgewerkte auto met een zeer hoge kwaliteits gevoel. Een echte top machine!
PROBLEMEN
Motor gaf een hinderlijke trilling in het stuur tussen de 2200 en 2500 toeren. Erg vervelend omdat dit in de 6e versnelling het toerengebied is waarin je rond de 130 rijdt. Geval is direct na het verstrijken van de inrijperiode in april 2003 gemeld bij de dealer. Probleem werd direct onderkend maar de oorzaak kon niet snel worden achterhaald. In juli is de auto door de dealer teruggehaald voor uitgebreid onderzoek. Na dik 4 weken dokteren samen met de importeur was het euvel nog steeds niet verholpen. Begin november is de auto door de fabriek teruggehaald. 7 weken later kwam de wagen perfect terug. Oorzaak: onbalans in de aandrijflijn en achterbrug waardoor de normale motortrillingen van het nieuwe 3 ltr blok zorgden voor een resonantie. Euvel is verholpen door de fabriek met speciaal ontwikkelde onderdelen om de zaak beter te kunnen balanceren. De reeds bestaande balanceer onderdelen voor deze wagen werkten bij het nieuwe blok i.c.m. handbak niet.
De wagen ben ik dus dik 11 weken kwijt geweest, maar het kenmerkt wel de vasthoudendheid van BMW om geen genoegen te nemen met halve maatregelen. Hun product moet top zijn, en daar staan ze voor. Prima service dus.
Na 2000 km. was er 1 van de parkeersensoren losgeschoten, en in de bumper gevallen. Dit is snel en netjes door de dealer verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren