BMW 328i Touring Upgrade Edition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 328i Touring Upgrade Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 13.150 km |
Eerste indruk
- 1.350 km
Na twee jaar en 9 maanden een handgeschakelde Audi A4 Avant S-Line 1.8T ABT 211pk (2010) te hebben gereden toch maar de knoop doorgehakt. Ik wilde meer rijplezier. Waar de Audi perfect voor op de snelweg was werd de ergernis in en om de stad alleen maar groter. Altijd maar weer dat tractie-probleem. Quattro is een optie maar dat was destijds te duur voor mij. Bovendien heeft deze in de 2.0T uitvoering “maar“ 211pk (meer dan genoeg natuurlijk maar goed...245pk is nóg leuker) en weegt hij best veel. Daarnaast wilde ik weer een automaat (voor mijn Audi DSG gehad) en naast de opties die ik al had wat meer zoals een panoramadak, leer, stoelverwarming, Harman Kardon en een professional navigatie.
Eerste rij-indruk
De eerste ervaring met de BMW is goed. Een goede zitpositie met het stuur dichtbij is snel gevonden. De stoelen houden je (indien gewenst) lekker vast. De eenvoud waarmee de motor met de auto omgaat is opvallend en wat een gevoel. En wat een lekker zacht (leer) dik M-stuurtje. De automaat (met flippers) is werkelijk briljant. Hij schakelt net zo snel als een DSG maar heeft niet het bokkerige bij het parkeren en bijvoorbeeld straatje keren. Sommigen ervaren dit ook bij file rijden maar dat is mij nooit opgevallen.
Achterwielaandrijving
Na zo'n 1000 km rustig (in)gereden te hebben werd het tijd voor wat meer dan 3000-4000 toeren. Ik heb na een paar keer flink optrekken nog geen wielspin gehad. Het was koud en de weg was vochtig. De grip is bijna onwerkelijk voor mij en wat een lanceerkracht. Gisteren in Brussel geweest – het was druk en ik moest vanuit stilstand een haakse bocht maken om er tussen te komen, het was koud en een beetje nat. Waar je bij de Audi simpelweg niet snel weg kwam en de voortrein stuiterde en klapperde (ESP uit anders is het helemaal kansloos) heeft de BMW geen enkele wielspin, gas geven en sturen en het gaat zooo makkelijk. Ook het moment dat de achterkant iets uit dreigt te breken voel je goed aan, de neus duikt wat meer de bocht in en je voelt de achterkant wat naar buiten komen. Wat een balans en wat een heerlijke manier van rijden.
I-drive
In tests lees je dat BMW dit ergonomisch het beste voor elkaar heeft, ik had dan ook verwacht dat dit een makkie zou zijn. Met het mmi van Audi kon ik lezen en schrijven, je bent bekend met het principe van deze systemen maar het werkt totaal anders. Het gaat met de dag beter zullen we maar zeggen.
Audio
Ik heb het Harman Kardon systeem besteld en dit klinkt simpelweg goed. Mooi sprankelend en nooit vermoeiend. In de proefrit auto zat hi-fi en dat viel me ook niet tegen. HK is net even wat beter, met name de tweeters zijn van betere kwaliteit.
Velgen en banden
Ik heb bewust niet gekozen voor de af-fabriek 19” velgen – niet dat ik ze niet mooi vind – integendeel maar ze zijn gepolijst. Dat betekent dat ze snel verweren. Een steentje is genoeg om de blanke lak eraf te slaan met corrosie als gevolg. Ik heb gekozen voor een set 19” BBS CH-R velgen in de kleur titanium. Ook de runflat-banden heb ik meteen vaarwel gezegd. Deze zijn zwaar en stug wat het rijcomfort (onafgeveerd gewicht) niet ten goede komt.
Handig, leuk en opvallend
De elektrische achterklep waarbij de achterruit separaat geopend kan worden is echt prettig. Ik maak er in de korte tijd dat ik ‘m heb al veel gebruik van.
Ik heb nog nooit een (panorama)dak gehad maar op aanraden van anderen het toch maar eens aangevinkt, de kinderen vinden het geweldig. Het lijkt wel een rondvaartboot en geeft een ruimer gevoel in de auto. Net als stoelverwarming. Nooit gehad maar het is toch wel lekker als je ’s-ochtends op het koude leer gaat zitten.
Ook leuk is het verlichtingspakket, in de deurgrepen zitten ledjes en dat ziet er met name op een witte heel cool uit.
Eindelijk weer eens een olietemperatuurmeter. Deze zit naast de toerenteller waar je normaal een watertemperatuurmeter aantreft. Diverse F30 eigenaren vonden het al zo lang duren voordat de meter in beweging kwam maar als je goed kijkt zie je een oliekan in de meter staan die pas vanaf 70 graden weergeeft.
En wat dacht je van de chromen uitlaat – deze blijft gewoon glimmen. Dat was bij mijn vorige auto’s wel anders, daar werden ze in no-time helemaal zwart.
Minpunten (so far)
Voor mensen met kinderen is het lastig de gordel vast te klikken, de sluiting zit zo diep dat je er met moeite bij komt. En in het donker is het nog moeilijker omdat er in het midden van het dak geen verlichting zit. Deze zit aan de zijkanten.
Het vastzetsysteem/fixeersysteem. Dit zit bij Audi op een rail. Daardoor kun je je echt alles makkelijk vastzetten. Voor honden is dit niet zo fijn en dat hebben ze bij BMW opgelost met vier gaten in de laadvloer, twee links en twee rechts. Daardoor kun je je bagage wel tegenhouden maar het schuift nog steeds.
Je kunt DVD’s kijken maar deze hebben een eigen menu. Deze kun je niet bedienen, daardoor zijn concert DVD niet afspeelbaar. Jammer.
Je kunt je scherm als internet hotspot gebruiken maar dan moet je bij BMW een abonnement nemen. Dit kan niet via het 3G netwerk via je mobiel. Nou heb ik begrepen dat er voor €250,- een module te koop is waarmee je dit kunt omzeilen.
Vermogen
Omdat turbo-motoren gevoelig zijn voor octaan ben ik benieuwd welk vermogen er werkelijk geleverd wordt. Ik heb gelezen dat BMW z’n officiële vermogen afgeeft op RON 91 en dat een 28i op RON 98 zo’n 270pk zou hebben. In februari gaat mijn auto op de rollenbank bij Beek Autoracing in Den Haag (van de Autoweek filmpjes) en ik ben benieuwd naar het resultaat.
Wat vind ik nou werkelijk van deze auto
- 13.150 km
Inmiddels ben ik bijna 9 maanden 14.000 km verder. Ik zal proberen een onafhankelijk oordeel te geven over deze auto.
Minpunten
Aan de gordels achterin heb ik iets gedaan, doordat ze teveel wegzakten in de bank heb ik er pvc pijpjes onder gezet. Hier zie je niks van en de bevestigingspunten zakken nu niet weg. Het is beter maar ik loop nog steeds te klooien om de kinderen in de gordel te krijgen. Ook mijn oudste van 6 jaar heeft er problemen mee. In elke andere auto gaat het goed.
De sportstand van de automaat vind ik vreemd geprogrammeerd. Bij VAG kiest de bak altijd de meest optimale stand waarbij het maximale vermogen altijd ter beschikking is. Bij BMW is dat niet zo. Praktijkvoorbeeld; je rijdt op een provinciale weg en je wilt gaan inhalen – je zet de pook in de sportstand – vervolgens is het moment daar – je gaat naar links en geeft vol gas. De automaat schakelt dan eerst nog twee verzetten terug (kost tijd) en dat is vervelend. Je zult denken waarom flipper je dan niet? Met acht verzetten is het lastig tellen, je rijdt vanaf zo’n 70km/u al in acht en moet dus naar drie of vier om in snel te halen. Je raakt snel de tel kwijt. Ik heb er wat op gevonden, zet de pook in S en flipper er altijd twee terug, dan zit je goed. Voor de rest een topautomaat.
De afwerking staat op een lager niveau dan bij Audi. Waar je bij Audi geen lasnaden ziet is het hier met name zichtbaar als je de achterklep en de motorkap opent. Ook tref je in tegenstelling tot Audi veel scherpe onafgewerkte plaatdelen aan onder de motorkap.
De spraakbediening van de BMW valt tegen als je uit een Audi komt. Bij Audi zeg je “bellen met ……” en bij BMW moet je eerst zeggen “telefoonboek” wachten op antwoord, dan “ naam” en dan “ja”. Dit kost veel tijd. Verder een prima systeem.
In de auto zit een 200GB harde schijf. Genoeg dus. Het beheren van je muziekverzameling is echt beneden alle peil. Je kunt maar één nummer per keer wissen, dit gaat zeer omslachtig.
Als je nieuwe muziek importeert via USB zet hij de oude nummers (die er al op stonden) weer op je harde schijf, zodoende heb je alles dubbel. Het wissen is een drama, je kunt beter de hele map wissen en opnieuw beginnen.
Ik vond €750,- teveel voor een uitgebreide airco, achteraf had ik het gewoon moeten doen. De standaard climate control heeft geen snel-voorruit-ontwasem-stand en ook achterin zit geen ventilatie. Ik heb inmiddels een garage dus zal het ontwasemen niet missen maar toch best lullig op een auto van dik 61K.
Pluspunten
Wat is dit blok geweldig. Bovenin klinkt hij wat synthetisch maar wat een mooie vermogensopbouw en wat een power. Op de rollenbank bij Beek hebben ze bij 2700km 263pk en 376Nm gemeten. In tegenstelling tot de VAG-blokken verbruikt deze motor geen “druppel” olie. Na 13000 km staat het peil nog steeds op het maximum. Het brandstofverbruik ligt bij mij in verhouding tot mijn A4 (1,8TFSI 211pk) iets lager. Ik rij op een 60 liter tank ongeveer even ver als bij mijn Audi op een 65 liter tank. (zelfde brandstof en omstandigheden)
Door de achterwielaandrijving kun je op de vooras een smallere bandenmaat monteren. Het voordeel daarvan is het beperken van de spoorvorming. Voor zit 225 x 19 en achter 255 (breedset) en dat is echt een mooie combinatie. Waar de A4 met 255 x 19 op de vooras vaak last had van sporen gaat deze heerlijk rechtdoor. Ook de M-vering is zacht te noemen. BMW is duidelijk een andere koers gaan varen.
Vorige week ben ik naar de IAA geweest. Dit was de eerste keer dat ik eens voluit kon gaan. Ik heb een paar keer 250km/u op de teller gehad. De GPS gaf al snel 243km/u aan. Daarna ging het (helaas) regenen. Tot ca. 240km/u (op de teller) gaat het snel, daarna heb je veel meters nodig. Op de terugweg was het droog maar de GPS bleef steken op 239km/u (het was druk). De Oberhausen straight blijkt maar weer eens een lastige weg om je topsnelheid te halen, ik heb er met veel auto’s gereden en geen van allen haalde daar z’n top. Waarschijnlijk heeft het met de stroefheid van het wegdek te maken.
Lijst van punten waar ik zeer over te spreken ben.
- separaat te openen achterklep. Echt superhandig, net als de elektrische bediening
- Harman Kardon klinkt gewoon vet
- Standaard een olietemperatuurmeter
- De zonwering van het panoramadak laat geen licht en weinig geluid door, je kunt op de kantelstand zonder herrie door een tunnel en een gesprek voeren. Ook heb je tijdens warme dagen geen hitte op je bol. Heb je bij Aldi (LOL) wel.
- De navigatie pro heeft een mooi groot scherm met spiltscreen, ook tussen de tellers een groot scherm. Het verschil tussen de N-wegen en de A-wegen is lastig te zien. De aanwijzingen op het splitscreen zijn mooi weergegeven en duidelijk, ook het scrollen over de kaart gaat makkelijk.
- De looks van de auto, wat een verschijning. Elke keer weer. Veel complimenten gehad. Op een dag ging op de zaak de deurbel, “mag ik iets aan u vragen” – van wie is die schitterende BMW? Bevalt tie, wat een mooie velgen zeg! Heel leuk en niet alledaags.
- De automaat heeft niet het bokkerige van een DSG en pakt soepeler op
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 328i High Executive | M-performance | Xenon / LED | 19 inch | Stoelverwarming | Camera |
- 2015
- 129.908 km

BMW 3-serie Touring 318i Executive Aut. Navi|Clima|LMV
- 2019
- 102.861 km

BMW 318i High Executive Edition M-Sport / Nederlandse Auto / Apple Car Play / Lederen Bekleding / Sportstoelen / Stoelverwarming voor / Parkeercamera / Parkassist voor en achter /
- 2021
- 98.224 km