BMW 328i Coupé Executive (1996) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 328i Coupé Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 177.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
ERVARINGEN
- 235.000 km
Update maart 2009; 60.000 kilometer gereden. Begin dit jaar laadde de accu niet meer bij; nieuwe dynamo geplaatst. Eigenlijk de eerste dure reparatie (ongeveer 300 euro).
Olieverbruik nog steeds nihil en verbruik nog steeds bij rustige rijstijl 1:11,5 en bij korte stukken 1:10.
Update oktober 2008; Wederom geen nieuws. De auto heeft naast het reguliere onderhoud géén enkel defect vertoond. Olieverbruik is minimaal. Ik heb nu zo'n 45.000 km met de auto gereden, dus hieruit blijkt weer dat auto altijd prima is verzorgd hiervoor.
Update oktober 2007; De auto heeft inmiddels 30.000 kilometer gelopen zonder problemen. Ik rij wel voornamelijk snelweg. Naast regulier onderhoud helemaal geen extra kosten. De voor- en nadelen gelden nog steeds. Ik ben zeer tevreden met de 328. Omdat het rijgedrag zo fantastisch is, verveelt de auto nog steeds niet.
2006
Juli 2006 Gekocht nadat de Saab in korte tijd veel problemen gaf. Speciaal gezocht naar een originele 328 met servicehistorie bij een Bovag garage. Cliche, maar afgetrapte BMW's zijn er natuurlijk al genoeg. De auto is geheel origineel op een nieuwe velgenset bij aankoop na. Naast deze set heb ik ook de originele velgen (momenteel met winterbanden).
Echter rijdersauto. Veel gevoel en beheersbaarheid. Voornaamste pluspunten:
-Soepele motor die prachtig oppakt vanaf lage toerentallen en door VANOS ook in hoge toeren prachtig presteert, klinkt en loopt
-Wegligging en gevoel in de besturing zijn heel goed (mede door M onderstel)
-Acceleratie is super, vooral erg veilig bij inhalen
-Fijne verstelbare stoelen; geen last van mn rug en goed voor mensen met lange benen. Zowiezo fijne zithouding (laag in de auto).
-Verbruik (70%snelweg en 30%normaal) is 1:11. Voor deze auto vind ik dat goed. De Saab (2 ltr turbo) liep hetzelfde.
PROBLEMEN
- 235.000 km
Noemenswaardige reparaties vanaf aanschaf (naast regulier onderhoud):
-nieuwe dynamo
-elektrische sluiting tankdop defect
-nieuwe voorruit door steenslag
Praktische minpunten:
-kleine opening bagageruimte
-geen vierzitter
-weinig bergruimte voor spullen voorin
-matig zicht bij C-stijl
-geen boordcomputer (mis ik echter niet)
-Met bredere banden en meer dan 2 personen heb je wat minder comfort.
Update januari 2010
- 241.000 km
De koppeling wordt wat "lichter", dus wellicht binnenkort grote investering nodig. De BMW functioneert nog steeds top en rijden is elke dag een feest. Afgelopen 10 maanden geen reparaties.
Update december 2010 250.000km
- 250.000 km
De auto van nu 15 jaar oud heeft de 250.000km bereikt. En in zeer goede conditie kan ik wel stellen. In heel 2010 zijn dit de belangrijkste reparaties geweest:
Nieuwe totale koppeling 600 euro
Nieuwe fuseekogels 200 euro
Restant was klein onderhoud. Let wel, dit jaar is er slechts 9000 km met de auto gereden. De achterschijven worden slecht dus dienen in 2011 ook vervangen te worden. Het blok is nog in fantastische conditie, de auto heeft nog steeds bijzonder goede lak en is nog steeds een feest om in te rijden. Vandaar de investering voor het onderhoud in 2010.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.