BMW 325i Coupé (1994) #2

autoreview

BMW 3-serie Coupé

Signalement

Uitvoering325i Coupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tja, wat moet je zeggen met zo´n schitterende uitstraling. Een goede verlagingsset en een set mooie velgen met goede banden zijn voldoende om deze auto een leven lang te koesteren. Ik heb voordat ik hem kocht eerst een half jaar de BMW-forums op internet doorgespit om er achter te komen wat voor kwalen ik met deze auto zou kunnen tegenkomen. Koelingsperikelen was wat ik het eerste tegenkwam en dit probleem gelijk getackled door de waterpomp voortijdig te vervangen. Zodoende na 6 jaar bezit geen enkele probleem ondervonden. Rijdt geweldig door een surplus aan power. De 325i Coupé is niet echt een sportwagen maar meer een gran turismo om grote afstanden moeiteloos mee te overbruggen. Hij is niet echt gebouwd om te sprinten, hoewel hij dat wel moeiteloos kan (0-100 makkelijk binnen de 8 sec), maar meer om er mee kogelhard naar verre bestemmingen te rijden. Op de een of andere manier wordt je nooit moe in deze auto, hij rijdt verschrikkelijk lekker. Na 9 jaar nog geen roestplekje te zien en de lak heeft nog steeds een uitstekende glans. Heeft nu 289.000 km op de teller en rijdt nog alsof ik hem 6 jaar geleden kocht. Ik krijg echt het gevoel dat deze motor makkelijk zonder problemen het dubbele haalt. Het benzineverbruik is gemiddeld 1 op 10. Het kan nog zuiniger daar ik een sportieve rijstijl heb. Zo´n topper behoudt zijn schoonheid in de lengte van jaren.

PROBLEMEN

Misschien dat je zelf op zoek bent naar een exemplaar en dat ik je uit mijn eigen ervaring en kennis kan zeggen waarop je moet letten bij de aanschaf van een 325i Coupé:

punt 1: Dit geldt in het algemeen voor BMW (dus niet specifiek voor de 325i Coupé maar alle typen), koop liefst geen tweedehands BMW uit het introductiejaar, deze zitten gegarandeerd met aanloopkwaaltjes en dat kan variëren van kwaliteit gebruikte materialen tot en met het voortijdig vervangen van de bak en motor. Het introductiejaar is bij deze bmw 325i coupe 1992. Ik heb het persoonlijk meegemaakt bij twee verschillende BMW´s dus je bent gewaarschuwd. Bij eentje moest ik de motor na 8 maanden vervangen en bij een ander was de automatische bak na 4 maanden kapot. Overigens, als je de BMW "nieuw" bij de BMW dealer koopt, is de service in het eerste jaar subliem daar alles 100% kosteloos wordt opgelost, daarna wordt het mijns inziens stukken minder (vooral naarmate het model wordt vervangen door de opvolger).

punt 2: Specifiek voor de 325i 24v motor geldt dat het koelsysteem voor 1997 gebruikt maakt van een waterpomp met een plastic rotortje. Gelijk vervangen die hap als je dat nog niet hebt gedaan. We leven nu in 5-2003, dus dat zal meestal wel al zijn gebeurd (bij sommigen via de ´hard way´) Wat namelijk het geval is: het plastic rotortje in de waterpomp breekt af en als je pech hebt blijft deze ergens vastzitten in het koelsysteem met overhitting tot gevolg. Reparatiekosten zijn rond de 1.000 euro inclusief vervanging van de radiateur en deze kosten kunnen zelfs fors oplopen als de oververhitting leidt tot motorschade (koppaking). Is die waterpomp ooit vervangen na 1997 dan hoef je niet meer bang te zijn voor dit probleem want vanaf 1997 heeft BMW de het plastic rotortje in de waterpomp vervangen door een metaal rotortje. Dit is eigenlijk de grootste kwaal bij de 325i, die dus VOORKOMEN kan worden. Tevens zijn de kosten voor het vervangen van die waterpomp zeer schappelijk (onder de 100 euro bij de dealer)

punt 3: was een BMW 325i NOOIT in de wasstraat. De DME (centrale computer) zit onder het schutbord en zodra de afvloeiïngskanalen bij de schutbord verstopt raken (door bladeren, stof, zand), dan stroomt het water in de ruimte waar de dme zit met kortsluiting tot gevolg. De afvloeiïngskanalen zijn niet goed waarneembaar en kunnen makkelijk zijn verstopt door fijn zand. Minimaal om de twee maanden doorspuiten met een hogedrukreiniger voorkomt deze verstopping.

punt 4: probeer aan een 325i motor te komen met een VANOS systeem (typecode m50/TU), deze wordt begin 1993 geintroduceerd (maar je weet al wat ik heb gezegd over het introductiejaar bij BMW...)
Het luie karakter onder de 4.000 toeren waar BMW bekend om stond/staat, verdwijnt als sneeuw voor de zon met dit systeem. Dus zoek een late 93´er (produktiedatum na 8-93 zie binnenzijde deur) en je hebt dan echt een grandioze motor die makkelijk 5 ton op je teller zet zonder noemenswaardige revisie. Let op een produktiedatum kan veel eerder zij dan wanneer de auto op de openbare weg verscheen. M.a.w. een BMW van bj 1993 op kenteken kan een produktiedatum van 1992 hebben dus zonder VANOS. Rijd een BMW altijd rustig warm voor 10 minuten onder de 2.500 toeren en je hebt in de lengte van jaren geen enkele probleem met deze motor.

Laatste punt: voorkom elektrische problemen. Deze kunnen VOORKOMEN worden als je de originele bedrading intact laat. Heel veel dingen in de BMW worden bestuurd en gecontroleerd vanuit de DME. Zodra die geen signaal meer krijgt doordat een draadje los zit begint echt de ellende (echt alle elektrische gagdets in je auto kunnen op hol raken en zelfs je benzineverbruik kan verdubbelen!). Wil je iets anders inbouwen in de auto dan moet dat geheel opnieuw buiten de bestaande bedrading om of via een adapter in combinatie met de bestaande bedrading. Koop liefst een BMW met de originele BMW opties door de fabriek geleverd.

That´s it, ik heb na ruim 6 jaar bezit geen enkele noemenswaardige probleem ondervonden met mijn BMW 325i Coupé.
Als je eenmaal een goed exemplaar in je handen hebt dan is het echt ´freude am fahren´. De auto heeft echt voldoende power en is zeer comfortabel. Als jezelf een beetje handig bent kun je de onderhoudskosten sterk drukken door een aantal simpele handelingen zelf uit te voeren zoals olie verversen, bougies vervangen, filters vervangen en dit alles om de 15.000 km of wanneer de serviceindicator dit aangeeft. Als je dit onderhoud zelf pleegt dan rij je kwa onderhoudskosten even goedkoop als een huis-tuin-keuken-Opeltje.

advies: als je een beetje sportief ingestelde rijder bent (dat zijn de meeste bmwrijders), laat de versie met de automatische bak dan links liggen, je krijgt er echt spijt van. Een handgeschakelde 5-bak met sperdifferentieel brengt je echt in hogere sferen in combinatie met de 325i 24v VANOS motor. Het is wat moeilijker om er 1 te vinden (ze zijn opvallend vaak met automatische bak geleverd), maar de versie met een handbak loont echt de moeite.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.