BMW 325i Coupé (1993)

autoreview

BMW 3-serie Coupé

Signalement

Uitvoering325i Coupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn 3e BMW... een 525i 24v (E34) en een 325i (E30) gingen mijn huidige auto reeds voor.
De overeenkomsten: alle 6 cilinders, achterwielaandrijvers en redelijke stampers maar ook allemaal met een kolkje in de benzinetank. De meest bepalende factoren bij de aankoop van een auto zijn voor mij altijd het uiterlijk en de prestaties geweest. Al jarenlang heb ik een soort passie voor (mooie) BMW"s. Het mooiste aan het rijden in voorgenoemde auto"s is toch wel het driften.

Nadat ik mijn vorige auto alweer anderhalf jaar in mijn bezit heb gehad vond ik dat het weer "ns tijd werd voor wat anders. Alvorens ik ga zoeken naar een auto, bepaal ik eerst welke auto het moet gaan worden. Dit doe ik doorgaans door het (veelvuldig) raadplegen van de autoweek site: reviews & testrapporten lezen en de gegevens uit de digitale carbase catalogus vergelijken om zodoende tot een verantwoorde en bevredigende keuze te komen. Na enige afwegingen was mijn keuze gevallen op een 3 serie coupé (E36) en dan natuurlijk wel de 2.5 liter! In mijn ogen een fantastisch model (sinds 1992 in productie geweest!), het zoeken kon dus beginnen (voornamelijk marktplaats.nl). De reden dat ik de voorkeur geef aan het kopen van een particulier boven ’de dealer’ is dat dit doorgaans tot enkele duizenden euro"s in de aanschafprijs scheelt. Daarnaast is het zo dat de zogenaamde garanties van autobedrijven in veel gevallen weinig blijkt in te houden. Vandaar dat ik, voor de auto"s die ik koop (< € 10.000), liever naar een particulier ga (+ evt. aankoopkeuring ANWB).

Na enkele weken te hebben gezocht naar voor mij geschikte auto zag ik een prachtige te koop staan: volledig M3 uitgevoerd, zeer complete uitrusting, acceptabele km. stand en (na onderhandeling) voor een schappelijke prijs.
De goede wegligging in combinatie met de directe sturing, vlotte acceleratie en vertraging maakt het rijden in deze auto telkens weer tot een feest. Gezien zijn relatief bescheiden afmetingen leent de wagen zich perfect voor het zogenoemde "gooi- en smijtwerk". Overstuur is eenvoudig te genereren en vaak ook eenvoudig weer te corrigeren. Bij het uitlokken van overstuur is een smile van oor tot oor op het gezicht van de bestuurder niet te vermijden!! Bij het plaatsen van het gaspedaal op de mat reageert de achterkant van de auto soms al wat nerveus, een kleine stuurcorrectie is dan voldoende om de wagen op het rechte pad te houden. Na een paar maanden rijden in een auto weet je of hoor je in ieder geval aan toe voelen wat de grens van de auto is. Het leukste is dan natuurlijk ook om hier net even overheen te gaan.

Het verbruik is vrij fors: 1 op 7 (bij gaspedaal regelmatig op de mat), maar ook bij iets rustiger rijden komt het verbruik ook niet boven de 1 op 9. Het olieverbruik is vrij weinig met gemiddeld zo"n 1iter op de 5000 km. Voorin is er voor de gemiddelde Nederlander voldoende ruimte, achterin is dit een ander verhaal, hier kan er door de meeste mensen niet volledig rechtop worden gezeten. De kofferbakruimte is nog vrij aardig: zo"n 6 kratjes bier (ongestapeld). Onder de motorkap is het vrij druk, het rustig lopende 24v motorblok neemt hier vanzelfsprekend de meeste ruimte in.

De acceptatie door andere weggebruikers ligt op een zeer laag niveau. In andere reviews is dit door BMW rijders ook al eens benadrukt, zelf denk ik niet dat dit wordt veroorzaakt door jaloezie/afgunst? Wie is er nu jaloers op iemand die in een 11 jaar oude auto zou je zeggen?! Jaloezie lijkt mij niet nodig, maar verlangen kan ik me HEEL goed voorstellen! De acceptatie door andere weggebruikers wordt mijn inziens voornamelijk bepaald door de rijstijl van de betreffende bestuurder.

Al met al is het dus een auto die wel de nodige kosten met zich meebrengt, maar ook met een hoge FUN factor en dat is toch ook wat waard! Afhankelijk waarvoor je een dergelijke auto wil gaan gebruiken is het een echte aanrader voor iedere automobilist die zich enigszins kan vinden in het bovenstaande verhaal.

Inmiddels heb ik de auto alweer ruim één jaar en wordt het misschien weer eens tijd voor wat anders: 525tds of 528i??

N.B. een knappe 325i coupé koopt u al voor zo"n € 6000!

PROBLEMEN

1 Deurrubbertje (á € 150,-?!)
Versnellingsbak (eigenhandig gesloopt!)
Schokbrekers (prijzig gezien M3 onderstel!)
Banden (vooral de achterbanden slijten vrij snel!)

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.