BMW 325d Touring Business Line (2011)

autoreview

BMW 325d Touring Business Line (2011)

Signalement

Uitvoering325d Touring Business Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf27 km
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net opgehaald bij de dealer...

  • 150 km

Gisteren bij BMW Dusseldorp in Apeldoorn mijn nieuwe auto in ontvangst mogen nemen.

Ik was er erg blij mee, ik was toch wel weer toe aan een auto met automaat. Daarnaast wilde ik ook persé een auto met Adaptive Cruise Control, dus dat zit er ook op al heet het bij BMW Active Cruise Control.

Het was de eerste keer dat ik een nieuwe BMW besteld heb en ik moet zeggen dat het wel een feest is hoor om zo'n auto uit te zoeken. Met de configurator van BMW kun je natuurlijk alles samenstellen zoals je het wilt. Mijn eisen waren eenvoudig, al moet ik wel constateren dat er iedere keer nadat je een auto hebt gehad weer iets bijkomt. Dus dit waren mijn eisen:
- Automaat
- Active Cruise Control
- Leer
- Xenon verlichting
- Bluetooth
- Ipod/USB aansluiting
- Schuifdak
- Max 60.000 euro ivm bijtelling.

Als je dat alles bekijkt dan lijkt het goed te doen, maar in de praktijk valt het toch wat tegen.
Dat betekent dat ik wat concessies heb moeten doen zonder dat ik nu denk dat ik in een kale auto rijd.
Dit zit er op:
- Luxury Line
- Voorbereiding BMW Online + Internet
- Leder Dakota Oyster
- Alpinweiss II 0,00
- Automatische versnellingsbak
- Leder sportstuurwiel
- Alarmsysteem klasse 3
- Levering zonder typeaanduiding
- Chrome Line exterieur
- Dakdraagsysteem zwart
- Glazen panoramadak
- Buitenspiegel elek. inklapbaar, automatisch dimmend
- Automatische dimmende binnenspiegel
- Sportstoelen
- Opbergpakket
- Elektrisch verwarmde voorzetels
- Middenarmsteun voor, verschuifbaar
- Koplampsproeiers
- Park Distance Control (PDC)
- Regen- en lichtsensor
- Xenon lampen voor dim- en grootlicht
- Airconditioning, automatisch
- Active Cruise Control (ACC)
- 12V Aansluiting
- Navigatiesysteem Professional
- Spraaksturing
- Bluetooth telefoonvoorbereiding met houder
- USB Audiospeler voorbereiding
- Individual hemelbekleding Anthrazit
- Instelbare dagrijverlichting
- 4 michelin banden+thuisbreng set (dus geen run flats!)

Let op, dit is gekopieerd uit de offerte dus er staan opties op die onderdeel zijn van een pakket en dat pakket wordt dan ook weer benoemd.

En wat heb ik geschrapt ivm het budget:
- Zonwering achterportieren
- Trekhaak
- Elektrische stoelverstelling
- Harman Kardon audio

De aflevering van de auto klopte helemaal. Ik vond de kleurstelling wel gedurfd, Alpinweiss en bijna wit leer met een zwarte dakhemel. Ik was er stil van zo mooi vind ik het (of is dit een voorbeeld van cognitieve resonantiereductie?).

Instappen...

Eerst maar eens even de auto instellen naar mijn persoonlijke voorkeuren. Electrische stoelverstelling zou echt wel handig geweest zijn. Ik vind de verstelling van de sportstoelen niet echt intuitief. Aansluiten van de telefoon via bluetooth is een eitje en als je de principes van de I-Drive bediening even bekijkt lukt het allemaal wel.

... en rijden!

De eerste kilometers is het natuurlijk even wennen. In de drukke spits met een slakkegangetje naar huis. Deze cruise control is top! Echt een aanrader voor mensen die veel op de snelweg zitten.
Vandaag heb ik op weg naar mijn kantoor wat meer kunnen spelen met de auto. Het klinkt gek maar hij komt op mij niet als heel snel over. Misschien komt dat door het bijna afwezige motorgeluid. De 320 ED waar ik in proefgereden heb, had dus een hogere snelheidssensatie. Als je niet perse een automaat wilt, vind ik die auto nog steeds een topper. Ook financieel heel erg overzichtelijk.

Het valt me op dat de auto erg comfortabel geveerd is. Daar heb ik zelf natuurlijk alles aan gedaan dus geen sportonderstel en geen run flat banden. Het kost overigens 300 euro om goedkopere niet-run flat banden mee te bestellen...

De besturing is redelijk strak en voor snelwegverkeer helemaal goed. Aan snel bochtenwerk op binnendoorweggetjes ben ik nog niet toegekomen. Dat meld ik wel als er wat meer met de auto gereden is.

Schakelen van de automaat gaat gepaard met een klein schokje. Dat had ik niet verwacht maar past wel een beetje bij het type auto.

Het valt me op dat als je het panoramadak helemaal opendoet je eigenlijk niet harder kunt rijden dan 50 km/h. Weet iemand of dat gebruikelijk is?

Volgende week gaan we even een paar dagen naar Normandië. Daarna hoop ik meer zinnigs over de auto te kunnen schrijven.

Lekker ingereden

  • 6.500 km

Ruim een maand heb ik de auto nu en heb ik iets meer dan 6500 kilometer met de auto gereden.
Ik geniet nog van ieder moment dat ik in de auto rijd. Schreef ik de vorige keer nog dat ik de auto niet heel snel vond, dat is nu wel voorbij. De auto rijdt heel erg gemakkelijk en is door het hoge koppel ook heel erg goed in staat om gaatjes dicht te rijden (als een echte BMW rijder ;-)

De automaat schakelt goed, heel soms bij snelle inhaalacties vind ik dat de bak niet snel genoeg terugschakelt. Had ik toch maar stuurflippers moeten bestellen...
Natuurlijk is van dit alles geen sprake als je de sportstand gebruikt.
Wat wel heel leuk is van deze bak is dat je hem heel goed met het gas kunt bedienen. Dus door op het juiste moment gas los te laten of te minderen kunt laten opschakelen. Bij mijn Audi's ging dat niet zo.

Verbruik
Hoewel ik verbruik niet zo heel erg belangrijk vind heb ik laatst toch een weekje zuinig gereden. Een vriendin van mij beweerde dat zij met haar Volvo S80 D5 niet meer dan 5,7 l/100km verbruikte. Nou dat is mij ook gelukt. En dat heb ik gedaan door mij gewoon aan de snelheid te houden en natuurlijk niet hard op te trekken.
Nu ik het licht weer gezien heb en weer normaal rijd verbruikt de auto 6,1 l/100km.

Active Cruise Controle
Dit was een belangrijke optie voor mij en daarom deel ik graag mijn ervaringen hierover.
Ik vind het een heel prettig systeem en het helpt mij om ontspannen te rijden en dingen te doen waar ik verder niet trots op ben zoals bellen, mailen etc.
Er zitten ook wat nadelen aan het systeem: het is niet "idiot proof" en zou nog wel eens wat aangescherpt kunnen worden. De nieuwere variant van dit systeem wordt nu al in veel auto's geleverd en heeft ook een noodstop functie. Die in mijn auto nog niet. En wellicht werkt die nieuwere versie wel preciezer.
Waar gaat het mis:
- Op een binnenweg tokkel je rustig de max snelheid (60 km/h) en opeens gaat de auto in de ankers omdat er twee fietsers opdoemen. Bij één fietser gebeurt dit niet;
- Op de snelweg accelereert de auto pas naar de ingestelde snelheid nadat jouw voorganger helemaal naar rechts is gegaan en dus volledig uit jouw rijbaan is. Achterliggers worden daar wat onrustig van (maar als je het systeem op een leuke snelheid hebt ingesteld ben je daar zo vanaf).
- Het systeem werkt het beste als de onderlinge verschillen in het verkeer niet te groot zijn. Er wordt dan namelijk niet heel hard geremd en ook niet heel hard opgetrokken.
- De radar van het systeem kan niet uit. Je hebt dus geen gewone cruisecontrol meer. En er zijn situaties waarin dat best handig geweest zou zijn.

Maar dit alles weegt niet op tegen de grote voordelen van dit systeem. Ik vind het nog steeds fantastisch om te constateren dat de auto remt als er voor je geremd wordt.

Afwerking
Zoals in mijn profiel te zien is heb ik redelijk wat Audi's gehad en nog steeds heb ik een Audi A8 voor privé gebruik.
Ik ontkom er dus niet aan om steeds maar een vergelijk te maken tussen beide merken.
En daarbij moet mij één ding van het hart en dat is dat ik de afwerkingskwaliteit van Audi toch net op een iets hoger niveau vind staan dan dat van BMW. Heeft natuurlijk ook te maken met mijn keuze: de 3-serie wordt binnenkort vervangen en ik verwacht dat de nieuwe 3-serie wel wat verder geëvolueerd zal zijn.
Let op, ik heb geen klacht maar het is een algemeen beeld. Voorbeeldje: als de ruitewissers aan staan en je staat met je voet op de rem, voel je de ruitewisserbeweging in je voet. Nog één: de gordelsluitingen op de achterbank zijn niet mooi in de achterbank verwerkt.

Maar ook dit alles zou me er overigens niet toe bewegen om weer een Audi te nemen. Want ik krijg er van mijn BMW heel veel voor terug en wat dat is kan ik niet echt omschrijven. Als je in de auto zit voel je je echt één met de auto en lijkt het dat de auto een onderdeel is van jou zelf. Het is de enige auto die in mij losmaakt om in bochten juist harder te rijden. En dan heb ik het nog niet eens over het geluid dat het dieselblok dan maakt.
Is dit nu Freude am Fahren?

Niet spannend en toch wel

  • 16.500 km

Ik kom erachter dat ik toch wel erg veel kilometers rijd. Dus nu weer bijna 17.000 km.

En als het dan gaat om betrouwbaarheid, problemen etc dan is het niet spannend: er mankeert niets aan de auto. Geen electronische foutjes of iets motorisch, het klopt allemaal.

Wel zijn er af en toe kleine piepjes, kraakjes en rammeltjes te horen die wellicht ook horen bij de hobbelwegen waar ik vaak over rijd. Maar het is allemaal niet erg storend.

Ik vind de auto inmiddels erg snel en de automaat is altijd goed bij de les. Dat is echt veranderd sinds het begin en dus wel spannend!
Inmiddels ook wat kilometers in Duitsland achter de rug. Dan merk je dat deze auto voor dit land gemaakt is. Ik vind het zeer indrukwekkend om je urenlang tussen de 180 en 230 km/h te bewegen zonder dat de auto ook maar een krimp geeft: motorisch niet maar ook qua wegligging niet. Nooit het idee dat de auto het niet aan kan, maar altijd laten merken dat jij de enige beperkende factor in het geheel bent.
De auto rijdt zelfs zo vertrouwenwekkend dat mijn vrouw er in Duitsland ook verschrikkelijk hard mee rijdt (200+). En zij rijdt eigenlijk nooit (te) hard.

Ik begin nu te begrijpen waarom BMW rijders vaak als a-sociaal beschouwd worden. Je kunt met een BMW zo gecontroleerd hard rijden dat de gemiddelde Passat of Avensis rijder niet kan begrijpen dat het verantwoord is (of probeer ik nu mijn eigen zonden goed te praten?).

En nog even over de Active Cruise Control. Ik heb er lang over na moeten denken en dit systeem heeft ertoe geleid dat ik een 325 heb genomen ipv een 320. Maar ik vind dat het systeem in deze vorm zijn geld niet waard is en toch te veel nukken heeft die het net niet betrouwbaar genoeg maken.
Nog even een opsomming:
- Als een auto vlak voor je neus invoegt duurt het heel lang voordat de auto daarvoor remt. Je hebt dan nog anderhalve meter ofzo. En dat is best eng als je 130 rijdt
- Rij je achter een auto in een bochtig parcours en in een iets scherpere bocht raak je het zicht op je voorganger kwijt, geeft de auto ineens heel veel gas
- Het systeem werkt heel goed bij rustig verkeer zoals je buiten de vakanties in Duitsland en Frankrijk kan ervaren. Dit verkeer kennen we in Nederland niet (meer).

Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwere systemen met City Safety werken.

Weinig bijzonderheden behalve het verbruik

  • 20.000 km

Zoals de titel al zegt heb ik weinig echt bijzonders te melden. Er is geen enkel probleem.
De auto is nu wel echt ingereden. Het scheelt echt een heel stuk met de periode dat ik de auto net in mijn bezit had. Ik schreef toen ook nog dat ik de auto wat traag vond of iets wat daar op leek.

Nee, nu heb je het gevoel dat je alles aankunt en dat is eigenlijk ook dat wat je van de auto verwacht. Het is heerlijk om rustig met de auto rond te tokkelen om vervolgens met een tikje gas heel erg rap te versnellen.

Je kent dat wel, je rijdt 30 of 50 in de bebouwde kom omdat dat de maximum snelheid is (maar nog belangrijker, omdat je geen kinderen wilt doodrijden) en een willekeurige auto achter je, bijvoorbeeld een Passat BlueMotion, zit je op te jagen. Bij het bordje "einde bebouwde kom" snapt de Passat rijder het principe en bij het volgende dorp rijdt ook hij keurig de maximum snelheid.

Sorry voor dit geneuzel hierboven maar dit is wel wat de auto in je losmaakt.

De wegligging vind ik eigenlijk erg comfortabel, maar daar heb ik natuurlijk zelf alles aan gedaan door niet te kiezen voor een verlaagd onderstel en door de RFT banden te vervangen door gewone Michelins.
Ik ben niet zo'n bochtenridder maar probeer de auto natuurlijk wel eens uit. Ik ben nog geen enkele keer in een situatie gekomen dat het onderstel mij een onprettig gevoel gaf. Dit onderstel, ondanks zijn comfortabele setup, is beter dan zijn bestuurder. Mijn meest sportieve auto ooit was een Audi S4 en zelfs die voelde niet zo vertrouwenwekkend aan in een bocht. Rechtuit trouwens ook niet.

Wat mij nu sinds een paar weken opvalt is dat het verbruik iets terugloopt en dat de auto dus zuiniger wordt. Vandaag sprong het lange termijn gemiddelde ineens naar 6,4 l/100km terwijl dat heel lang op 6,5 heeft gestaan. Vreemd maar wel leuk.
Ik heb niet het idee dat mijn rijstijl veranderd is, integendeel, ik rij zeker vlotter dan voorheen. Vorige week zelfs nog een stukje 200 omdat ik een leuke foto wilde voor mijn Foursquare checkin op de A1.
Vreemd dus dat verbruik, maar ik ben er natuurlijk wel blij mee.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.