BMW 323Ci Cabrio Executive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323Ci Cabrio Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 154.493 km |
KM-stand laatst | 244.000 km |
E46 323i cabrio nu 3 weken in bezit
- 155.693 km
Een zonnige maandag drie weken geleden, kocht ik na enig twijfelen deze E46 cabriolet voor een zeer nette prijs. Topazblauw metallic, al was de lak wat dof, met zwart leer en steptronic automaat. Heerlijk!
Duidelijk zwaarder dan de vorige E36, maar ook sterker en mooier. Een topless lady. Dat sterker en sneller bleek niet de eerste 500 km. De voiture was lui gereden door de vorige eigenaar uit Aerdenhout. Onderhoud was gepleegd, maar echte liefdevolle verzorging is anders. En dat heeft een BMW wel nodig!
Zo anders is t bij ondergetekende, die haar uiteraard al spoedig in de watten legde. Handmatig wassen, kleien, polijsten, glazen en waxen. Binnenin het leer ingevet, plastic gepoetst en stof verwijderd. Glas gepolished. Alsof ze de uitgebreide schoonheidsbehandeling bij een wellness center kreeg. Allerhande zooi aan takjes verwijderd, vuile filters, plak en bende. Daar kwam een prinsesje onder tevoorschijn! Wauw, wat een mooie topazblauwe 323iA! Een chique uitstraling en heerlijk comfort, meer veiligheid en meer elektrisch.
Nu 1.500 km later, ontwaakt uit haar winterslaap, rijdt ze zoals alleen een lady dat kan. Ik verwacht wel een grote beurt met wat nieuwe rubbers rondom en lekkere motorolie, maar dan heb je ook wat. Vlot door t verkeer, heerlijk genietend van haar topless karakter in een zomers NL.
Komende week naar mijn specialist op technisch gebied: garage Jan van der Linden in Den Haag. Benieuwd wat hij nog beter gaat maken!? Ongetwijfeld een kleine investering, maar daar was de aanschafprijs ook naar. Vooralsnog voel ik mij een rijk man met deze mooie cabrio.
Word vervolgd...
Update 21 oktober 2015
- 161.760 km
Zoals helaas altijd bij een BMW die je onder de marktprijs koopt, weet je dat er achterstallig onderhoud op de loer ligt. En inderdaad, zo ook bij deze dame. Waar ik hoopte op wat rubbers en nieuwe olie, bleek helaas iets meer aan de hand bij de grote beurt.
In het bijzonder de ophanging tussen bodemplaat en subframe achteras: uitgescheurd. Een bekend euvel bij de M3, in mindere mate bij de "gewone" 6-in lijn. Achteras verwijderen, laswerk, achteras monteren tot gevolg. Prijzig klusje en 2 weken mijn dame kwijt. Het overige achterstallige onderhoud bleek een slordige 1000 euro te kosten. Maar dat komt ook omdat ik alleen tevreden ben met het allerbeste.
Het beoogde voordeel tussen de aanschaf en marktwaarde was in 1 keer tot nul euro gereduceerd. Grrr. Al heb ik een prachtig exemplaar vol opties gekregen. Maar wie een BMW voor te weinig geld denkt te kunnen kopen: wees gewaarschuwd!
Inmiddels weer een aantal 1000-en zeer plezierige kilometers verder. In de zomer heerlijk getoerd door Frankrijk, dagelijks genietend van de automatisch openende cabriolet. Ook van de regensensor op de wat mindere dagen. 's Nachts verlicht het xenon schitterend de overstekende konijntjes en hertjes. Een veilig gelukzalig gevoel.
Wat maakt BMW rijden toch geweldig! Ik voel mij een rijk mens, als een kind zo blij met zijn nieuwe speeltje. Ook mijn vrouw geniet van deze E46; ze vindt de kleur zo mooi. ;-)
Verbruik valt mee: ik ben er 10% op vooruit gegaan naar 1:10 gemiddeld. 35% bijtelling over dagwaarde is 3x niks, dus voordelig 100% zakelijk & privé te rijden inclusief vakanties in Europa. Vrijwel niemand gelooft mij dat ik voor zo weinig geld en een beetje liefdevolle aandacht zoveel moois kan rijden.
Wel verwacht ik over een paar maanden alsnog de Vanos te mogen vervangen, in het vertrouwen dat dan ook het reactievermogen onder de 3000 toeren wat accurater wordt. Nu de herfst intreedt, ga ik ervaren hoe goed (of toch niet) het dak isoleert.
Vooralsnog ben ik zeer te spreken over de geluidsdichtheid van het dak en de rust die deze motor bezorgt. De dame staat in een overdekte garage, warm genoeg en droog. Kortom, word vervolgd.
heerlijke reisauto met voldoende power en bruikbaa
- 169.893 km
Zo'n 15.000 km verder, dan kun je pas eigenlijk echt vertellen wat je van een auto vindt. En dat is zoals altijd bij BMW: als het rijdt, rijdt het geweldig! Een heerlijke reiswagen voor lange afstanden, waar je als je dat wenst op zijn tijd ook korte sprintjes mee kunt maken.
In het kort:
- Schoonheid: als een topmodel met Surinaamse heupen, prachtig!
- Verbruik: gemiddeld 1 op 10
- Power: onder de 3000 toeren niet vooruit te branden, boven de 3000 toeren heerlijk en meer dan voldoende, zeker in de S-stand (automaat).
- Koppel: idem als power, enough.
- Comfort: zoals je dat van BMW gewend bent, aangenaam sportief en altijd contact met de straatstenen
- Winterbruikbaarheid: uitstekend, het dak isoleert voldoende om in deze zachte winter zonder hardtop te rijden
Helaas wel wat reparaties gehad met nieuwe remklauwen voor, wiellager achter en zo, maar dat hoort nu eenmaal bij een wat ouder exemplaar. Tot op heden geen spijt van deze youngtimer! Dus voor wie erover denkt een E46 323i cabrio te gaan rijden: het is een heerlijke wagen voor alle jaargetijden.
Update: beauty met powerrrr
- 194.322 km
Het is een tijdje geleden dat ik de laatste review schreef. Tijd voor een update. Het blijft een heerlijke auto zolang het rijdt. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit de eerste E46 323i cabrio van Nederland; een extra reden er zuinig op te zijn.
Na vorige zomer (2016) te traag over enkele bergpassen getoerd te hebben, toch maar eens een specialist de vanos laten vervangen. Wat een verschil in! Had ik gelijk moeten laten doen (= les geleerd) bij aanschaf. Ik had een knappe maar luie beauty. Nu heb ik een beauty met powerrr!
Die 6-in-lijn (zonder akoestische hulpmiddelen die tegenwoordig de 3-cylindertjes via de speakers doen brommen) maakt het elke dag een genot om open te rijden. Ontspannen met op de achtergrond een ouderwetse zachte broem.
Helaas ben ik in 2 jaar tijd een paar ribben armer als gevolg van achterstallig onderhoud maar ook vette pech: koprevisie, subframe, differentieel-revisie, 3 van de 4 wiellagers vervangen, complete stuurinrichting vervangen en daarnaast het reguliere onderhoud. Maar ook zo'n 40.000 km verder met heel veel lol als de dame me wél wilde vervoeren.
Inmiddels ben ik ook een hardtop in de juiste kleur rijker, waarvan ze in de winter duidelijk plezier heeft beleefd (ik stal haar overdekt). En uiteraard heb ik voor de zomer juist de chique-sportieve 17 inch seven-velgen gemonteerd: zo veel mooier en ook lekkerder rijden!
Kortom, ondanks de hoge kosten die ik heb moeten maken om haar op de weg te houden, geniet ik nog elke dag van mijn blauwe topless dame. Ik durf iedere autoliefhebber deze prachtige cabrio van harte aan te bevelen, mits u een exemplaar vindt met een gedegen onderhoudshistorie!
Ze is er nog, zo lekkerrr!
- 232.700 km
Bijna twee jaar verder na de vorige review, kan ik stellen dat ik ongelofelijk veel genot heb van deze dame. Nog steeds. De onderhoudslasten zijn gehalveerd, aangezien ik ongeveer alles dat stuk kon, wel vervangen heb. BMW maakt rijden geweldig, als het rijdt...
Zo rijd ik van februari tot november open, tenzij het echt hard regent. Dat levert nog wel eens bijzondere blikken op als ik op een grijze dag toch open toer. :-) Stoelverwarming aan en genieten dus, de vrijheid van dakloos rijden is verslavend. Verbruik ligt inmiddels op 1:8, in Rotterdam sta ik tegenwoordig vaker stil voor een verkeerslicht. Dat schijnt beter voor het milieu te zijn??? Maar goed, ik kan iedereen aanraden de beste e46 cabrio met 6 in lijn te kopen die er te vinden is en net als ik te genieten. Mijn schatje is er nog steeds en ze blijft onvoorstelbaar lekkerrr.
Halvering van de verzekeringskosten
- 237.000 km
Een korte update; sinds een maand rijd ik officieel een klassieker! Met maximaal 20.000 km per jaar in de BMW en voor langere ritten gebruik makend van de auto van mijn vrouw, zijn de kosten voor all-risk verzekeren gehalveerd én na ‘taxatie vervangingswaarde’ onder betere voorwaarden. All-in net geen 500 euro per jaar. Daar ben ik heel blij mee! BMW maakt rijden nog eens écht geweldig en nu ook nog betaalbaar, hahaha! Het blijft genieten, zeker nu het voorjaar regelmatig 30 graden zon aantikt...
Tijd voor iets anders
- 244.000 km
Het gaat gebeuren, onze blauwe dame staat te koop :-(. Maar ook :-). Ik verwacht alras een nieuwe liefhebber blij te maken. Niet dat er iets mis is met onze beauty, maar na bijna 5 jaar rijplezier willen we toch iets anders. Of een nieuwere cabrio van het (andere) Duitse kwaliteitsmerk Porsche, al zijn we dan gegarandeerd én meer geld kwijt voor aanschaf én voor onderhoud. Of een echte oldtimer van vóór 1971 om er kaartleesrally's mee te kunnen rijden, zoals de Tulp en SLS.
Wat betreft onze cabrio heb ik (inclusief mijn vrouw) er het afgelopen jaar weer veel plezier aan beleefd. Hoewel ook het laatste wiellager dat nog niet vervangen was, linksvoor, nu vervangen is en nog wat van die dingen, vielen de kosten het afgelopen jaar gelukkig eens mee. ;-) Maar ik heb ook minder gereden en hoofdzakelijk alleen met mooi weer.
Zoekt u een BMW E46 cabrio en wilt u niet teveel kwijt zijn aan onderhoud? Koopt u alstublieft een ander merk en ander model. BMW maakt rijden geweldig, zolang het rijdt. Maar als het rijdt, dan heeft u volop plezier! Dan zal ik straks met weemoed terugblikken op vijf jaar volop genieten van een van de mooiste BMW's ooit gemaakt! Wellicht kom ik haar nog eens tegen. Of beste lezer misschien bent u dat wel?! Dubbel plezier!
Hiermee sluit ik dit review van mijn blauwe grande dame af. Benieuwd met welke andere beauty ik binnenkort op dit platform de reeks mag opvolgen... dank voor uw belangstelling!.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.