BMW 320i Touring (2018) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Eindelijk een 3er
- 40.000 km
In 2007 bij de BMW-dealer gekeken voor een gebruikte 1-serie. Uiteindelijk toen een nieuwe Suzuki Swift gekocht. In 2009 eens gekeken voor een gebruikte E90 maar toch maar weer een nieuwe Japanner gekocht, nu een Honda Civic. Dat herhaalde zich in 2012. Toen was de E91 al redelijk bejaard en kocht ik een jong gebruikte Mazda 6 Sportbreak. Een fantastische auto die zeer goed was bevallen. Eind 2019 de 6 particulier verkocht en de zoektocht kon weer beginnen. Altijd leuk! Omdat ik Mazda een mooi merk vind dat schitterende goedrijdende en betrouwbare auto's bouwt stond een nieuwe(re) Mazda hoog op het lijstje. De CX-5 viel me qua rijden wat tegen en de CX-30 was net te krap voor ons gezin. Een 6 van de laatste facelift was eigenlijk net te prijzig nog. Ik wilde eigenlijk een automaat maar aangezien die niet echt hoogstaand is viel me dat tegen terwijl de handbakken van Mazda fenomenaal goed zijn.
Een maat van me werkt bij BMW en liet me rijden in een F31 318i M-Sport. Daar werd ik heel enthousiast van. Fantastische stoelen, een geweldige automaat en een top rijbeleving.
Zou dan toch eindelijk een keer die BMW werkelijkheid worden? Ik had mijn zinnen gezet op een Estorilblauwe 318i M-Sport van een jaar oud met elektrische trekhaak. Helaas net te lang over nagedacht want die ging voor mijn neus weg. Balen want deze stond me echt aan en een vergelijkbare auto stond op dat moment niet te koop.
Toen viel mijn oog op een jaar oude Mazda 6 Sportbreak in Signature uitvoering. Handgeschakeld en met alle opties die ik me maar kon wensen. Een prachtige auto in nieuwstaat voor een scherpe prijs. Nog even gekeken naar het aanbod aan 3-serie Tourings en toen maar snel de knoop doorgehakt. Aan zo'n superluxe 6 kun je je natuurlijk geen buil vallen. De vorige was goed bevallen en dit was in alle opzichten een veel betere en mooiere auto.
In de maanden die volgden bleef die 3-serie echter in mijn hoofd spoken. Zo'n 8-traps Steptronic i.c.m. een lekker turboblok rijdt toch echt stukken relaxter dan zo'n atmosferische 2.0 liter met handbak. Daarbij had ik gehoopt dat de 165pk die ik in de nieuwe 6 had ook vlotter zou zijn als de 145pk in de vorige. Dat viel helaas tegen. Hoe goed, mooi en fijn die Mazda ook was, het reed niet zoals die BMW. Dan kun je je daarover heen zetten, niet meer zeuren en gewoon 6 jaar genieten van die Mazda of toch actie ondernemen.
Dat laatste werd het dus. De Mazda particulier verkocht en met 500 euro afschrijving in 5 maanden tijd bleef de schade beperkt. Toen de vraag, wordt het een 318i of een 320i Touring. Aanbod aan 318i's is veel groter en prijzen een stuk lager. Meerdere malen proefgereden en vond hem ook vlot zat. Ook onze caravan van 1200 kilo max. kon er nog goed achter.
Toen de verkoper van de dealer in Zwolle me een berichtje deed dat ie een mooie 320i Touring uit 2018 binnen kreeg met 38.000 km en een elektrische trekhaak heb ik de knoop snel doorgehakt. Een mooie M-Sport uitvoering met Shadowline pakket, lederen interieur, digitale tellers en parkeersensoren achter. Veel minder luxe als de 6 die ik had, maar luxe genoeg. Alleen de achteruitrijcamera ontbreekt, maar die laat ik nog weleens inbouwen.
Bij aflevering rondom nieuwe banden op gekregen en aangezien het een Premium Selection is, ook 2 jaar garantie.
Na bijna 3 maand gelukkig nog geen enkele spijt van deze snelle move. De combinatie van krachtige turbomotor met die geweldige automaat doet de Mazda snel vergeten. Het gaat zo soepel en makkelijk, heel anders dan de Mazda die je echt moest uitwringen om het vermogen eruit te krijgen. Dit rijdt zoveel comfortabeler terwijl de auto toch ook heel sportief is.
Het verbruik is met 6,5 l/100 km ook redelijk vergelijkbaar.
Het interieur van de laatste Mazda 6 was moderner, luxer maar ik stoor me absoluut niet aan het interieur in de 3-serie. De materialen ogen wat minder luxe, maar zijn in praktijk veel degelijker. Onderzijde van de deurpanelen en de klep van het dashboardkastje waren in de Mazda van hard en snel krassend kunstof terwijl ze bij de BMW van zacht materiaal zijn dat niet snel beschadigt.
De Mazda was in de kofferbak een stuk ruimer, voor lange mensen is de ruimte voorin in de BMW een stuk beter voor elkaar.
Al met al dus heel erg tevreden en ik hoop dat de kwaliteit ook goed is en blijft. Na alle probleemloze Japanners hiervoor is dat natuurlijk wel een risico :-)
Ik heb nog heel veel niet genoemd, dus binnenkort maar snel weer een update plaatsen.
Een jaar verder
- 52.000 km
De BMW nu ruim een jaar in bezit dus tijd voor een update. Na 14.000 km kan ik niet anders zeggen dat het een geweldige auto is. Nog altijd een feest om een ritje te maken. De motor is zeer soepel en sterk en heeft zich bewezen als uitstekende caravantrekker. Verbruik neemt dan wel exorbitant toe naar 12 liter op 100 km. Zonder sleurhut is het verbruik rond de 7 liter op 100 km wat gezien de auto acceptabel is maar ook niet bijzonder zuinig.
De 3-serie staat bekend om zijn sportieve en dynamische rijeigenschappen en dat kan ik zeker beamen. Het begint al met de manier waarop je in de auto zit en het dikke M-sport stuurwiel dat je in handen hebt. Het mooie is dat de auto niet alleen sportief is, maar ook heel comfortabel door de soepele en sterke motor en de geweldige automaat. Door de niet al te grote 18-inch wielen ervaar ik het M-Sport onderstel zeker niet als te stug en oncomfortabel wat je weleens leest.
De betrouwbaarheid is tot nu toe ook goed. Twee kleine probleempjes gehad, een koplamp met condens en een trekhaak die niet altijd goed uitklapte. Beide zijn zonder gedoe vervangen door de BMW-dealer. Met dank aan de twee jaar Premium-selectie garantie.
Ook met ritten onder zware belasting (caravan) geen meetbaar olieverbruik. Ik heb overigens wel na 1 jaar olie en filter laten verversen i.p.v. de voorgeschreven twee jaar. Lijkt mij beter voor de techniek.
Het interieur is van hoge kwaliteit, een duidelijk verschil met niet premium-auto's. Deveelal zachte en hoogwaardige materialen zijn erg slijtvast. Geen ontsierende krassen onderaan deurpanelen, instaplijsten of het dashboardkastje wat bij vorige auto's niet te voorkomen was. Ook geen rammeltjes, wel een kraakje in het dak/achterzijde door torderen van de carrosserie. Niet zo premium wat mij betreft.
Wel uitstekend is het I-Drive systeem en het digitale instrumentarium, de nauwkeurige parkeersensoren achter waardoor het ontbreken van een achteruitrijcamera eigenlijk geen gemis is en de elektrische achterklep met separaat te openen achterruit. Jammer dat een lendensteun ontbreekt op de voorstoelen. Die sportstoelen zitten verder wel geweldig trouwens waarbij de zittingverlengers ideaal zijn voor mijn lange benen.
Tot nu toe maakt deze BMW alle verwachtingen waar en kan ik me geen fijnere auto wensen. Het nieuwe model dan misschien? Die rijdt zeker fijn en heeft een mooier interieur, maar is naar mijn smaak iets te nerveus en stug en ook de sportstoelen vond ik wat te hard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 320i 184PK M Sport ORG.NED / PANORAMADAK / CAMERA / TREKHAAK / LEER / HEAD-UP / KEYLESS / NAP
- 2019
- 142.755 km

BMW 3-serie Touring 340i xDrive Sport | HUD | ACC | Panorama | Harman/Kardon | El.Trekh. |
- 2018
- 50.000 km

BMW 320i Corporate Lease Executive|ALPINA|CRUISE|NAVI|XENON|BLUETOOTH|AIRCO|
- 2017
- 175.130 km