BMW 320i High Executive (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 3.800 km |
15-07-12 km 3.800 / 28-06-13 km 36.000: feest!
- 3.800 km
Na 25 jaar diverse auto’s gekozen te hebben, viel deze keer de keuze op deze nieuwe BMW 3-serie 2012: eindelijk mijn droomauto in de juiste pasvorm. Het belangrijkste voor mij: een sedan van gemiddeld formaat, de pasvorm en de wegligging. Met een lengte van 1,97m is de geometrie achter het stuur en de ruimte achter de bestuurderstoel een serieus vraagstuk. Eindelijk is het begin juni 2012 zover: een ruime comfortabele 3!
Mijn historie sinds 1987: Ford Sierra, Opel Omega, Opel Vectra, Opel Astra Station (nooit meer!), Volkswagen Passat, nog een Volkswagen Passat, Skoda Octavia I, Skoda Octavia II. Eerst benzine en vanaf Opel Astra allemaal diesels op een rij.
Deze keer toch maar weer een benzineversie. Het prijsverschil tussen diesel en benzine wordt steeds minder en dankzij deze moderne zuinige auto is het omslagpunt zo hoog, dat het niet meer zinvol is om bij 35.000 km per jaar voor een diesel te kiezen. Gecombineerd met 20% bijtelling rijd ik nu heel voordelig in deze BMW dreier.
Al mijn eerdere auto’s hadden hun eigen karakteristiek en bevielen in het gebruik prima. Behalve de Opel Astra, die had wel goede sportstoelen, maar het rijden voldeed niet. Mijn allerbelangrijkste overweging voor het kiezen van de auto is dus de positie achter het stuur. Daaronder valt ook de kwaliteit van de voorstoelen (lende steun, in hoogte verstelbaar, passende hoofdsteun) en de beschikbare ruimte achter mij voor personen in de lengtemaat XL. Sinds kort zijn de kinderen uitgevlogen, maar nog steeds is ruimte gewenst voor medepassagiers. Ik wil hen niet dwingen hun knieën in de nek te leggen, als zij achter mij moeten plaatsnemen.
De keuze voor de 3-serie afgezet tegen de directe concurrenten Passat, A4/A5 en C-klasse. De Passat viel af vanwege de stoelgeometrie: ondanks het ruime interieur kan ik het zitcomfort niet vinden; A4/A5 passen mij ook niet goed en hebben achter de bestuurder te weinig ruimte; en Mercedes beschouwt mijn lengteprofiel blijkbaar niet als hun doelgroep, zo klein zijn de stoelen en de interieurruimte. In deze maatklasse is voor mij de Octavia II vanwege de zitgeometrie een serieus alternatief, mede dankzij een paar andere voordelen, waarover ik zo meer schrijf. De BMW is nu echter de top en overtroeft zijn concurrenten.
Nog een belangrijk punt: bij BMW is het een afzonderlijke optie om te kiezen voor een grijze band boven in je voorruit. Omdat ik zo lang ben, is een dergelijke band voor mij hinderlijk. Hoe vaak heb ik niet gedacht, jammer van die bewolking. Gelukkig heb ik hier nu geen last meer van en is mijn zicht ongehinderd.
Pasvorm
BMW is te prijzen om de constante maatvoering van de stoelen: de 2 verschillende modellen (sport en standaard) zijn zeer consequent en constant in hoogte, diepte, breedte en niet afhankelijk van de toegepaste stoffering.
De sportstoelen zijn voor mij niet geschikt door teveel druk in bij de heupen, hinderlijke druk van de beweegbare zijsteunen op mijn borstkas en een voor het gevoel niet goed geplaatste lende steun. De stoelverlenging helpt mij niet, omdat mijn benen altijd in knikstand staan dankzij hun lengte.
Ik heb gekozen voor de standaard stoel met Dakota lederen interieur in elektrische uitvoering met lende steun zonder beweegbare zijsteunen. Verstelbaar is: voor, achter, hoogte, laagte, hellingshoeken en lende steun op 2 hoogten. In combinatie met het zeer ruim verstelbare stuur is voor mij de ideale zithouding te creëren. Achterover hangen is er niet meer bij: ik kan rechtop zitten! En achter mij voldoende ruimte voor mensen met gemiddelde lengte (1.80m); kleine moeite om een stukje naar voren te schuiven voor langere passagiers.
Bij veel automerken is de zitkwaliteit bijna altijd afhankelijk van de bekledingsuitvoering. Ik heb diverse dealers afgelopen om de verschillende uitvoeringen uit te proberen. Mijn conclusie is dat BMW constant is, maar het blijft nodig dat je echt moet voelen om te kunnen kiezen. Ga dus niet uit van wat een verkoper je adviseert. Neem de tijd, voel, ervaar en zoek naar de grenzen van de stoel. In een andere review wordt de “ellende steun” beschreven en juist om die reden heb ik geen sportstoelen genomen. Blijkbaar liepen onze trajecten parallel.
Ga ook niet af op verkopers die zeggen dat het “nieuwigheid” is of dat “er geen verschil is tussen de stoelen” als je er over doorvraagt. Als bestuurder zit je gedurende de levensduur van de auto zo’n 3.000 uur in dezelfde stoel: dat moet goed zitten! De zitgeometrie in mijn vorige auto, de Octavia II, was goed; de zitgeometrie in de door mij gekozen uitvoering van de BMW is voor mij perfect. En dus, genieten!
Nog even een anekdote over BMW Amsterdam: ik werd op dit onderwerp “geadviseerd” door een jongere verkoper (geen zaterdaghulp). Meneer vond het verhaal over de stoelen maar flauwekul, was niet bereid om voor mij na te gaan of er nog ergens een auto stond in de gewenste uitvoering en sloot af met “u zegt het”. Als je €48.000,- komt “uitkiezen” verwacht je toch wel meer service. Jammer voor deze man en dat bedrijf: dankzij zijn arrogantie is de deal naar Ekris Uitrecht gegaan, waar zelfs de after sales subliem is.
Gekozen uitvoering
Ik heb de volgende uitvoering en opties gekozen:
- BMW 320iA 3 Serie Sedan 320iA High Executive Innovation Edition 4d
- 8-traps automaat (gratis bijgeleverd als actie)
- banden 16 inch - 205/60 R16 (styling 390)
- Opties High Executive:
255 Lederen sportstuurwiel
4AE Verschuifbaar middenarmsteun
507 Park Distance Control voor
520 Mistlampen
544 Cruise control met Active Braking
606 Navigatiesysteem Business
502 Koplampsproeiers
522 Xenon lampen dim- en grootlicht
6NL Bluetooth telefoonvoorbereiding
ZON BMW ConnectedDrive
- Aanvullende opties:
475 Metallic lak Saphirschwarz
320 Levering zonder typeaanduiding
LCSW-Schwarz Bekleding Leder Dakota Schwarz
465 Doorlaadopening, met neerklapbare achterbank (verdeling 40:20:40)
302 Alarmsysteem klasse 3 (vBV/SCM)
430 Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels Lichtpakket
508 Park Distance Control (PDC) vóór en achter
521 Regen- en lichtsensor
563 Lichtpakket
575 Extra 12-Volt aansluiting (1 aansluiting in voetenruimte voorpassagier
459 Elektrisch verstelbare stoelen, bestuurdersstoel met geheugen voor 2 posities
488 Elektrisch verstelbare lendensteunen op voorstoelen
494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
6NF Uitbreiding functionaliteit 6NL aansluiting voor audio files op smartphone
Rijgedrag
De auto rijdt perfect, zeer directe sturing met een comfortabele wegligging. Als het gaat om wegligging: de Octavia II stuurde ook strak, kwam snel terug in rechte lijn en heeft daardoor een rustigere besturing dan deze BMW. Inmiddels ben ik gewend aan de directere besturing van mijn 3, een kwestie van andere stuuractie en meer aandacht bij de weg. En dat maakt het ook echt leuk.
Ondanks dat de noodloopbanden een beetje week voelen, is het een prettig idee om met dit soort banden te rijden en tijdens heftige regen blijft het contact met de weg aanwezig. Het rijcomfort van de auto (vering) kun je plaatsen tussen de zachte Passat en de oude BMW-stijl.
Heel praktisch is de keuze uit de 3 rij-instellingen: eco pro, comfort en sport.
De standaard instelling Comfort is ook mijn standaard.
Sport trekt lekker door, maar is een aanslag op je verbruikscijfers en nodigt mij teveel uit tot “sportief rijden”, waarmee het CJIB in Leeuwarden blij zal zijn.
Eco Pro is een geweldige stand voor als je medepassagiers hebt: de BMW laat zich van zijn meest vriendelijke kant zien en toch beschik je over voldoende vermogen en snelheid. Of zoals iemand opmerkte: “wat een prachtige wagen, je merkt niet eens dat er een motor in zit”.
De automaat is zo soepel dat je vaak niet eens merkt wanneer geschakeld wordt. Vooral in de Eco Pro stand heb je het gevoel dat je zweeft. Ten opzichte van de DSG-bak van de VAG-groep is dit een pluspunt. Omdat ook in deze BMW alles elektronisch is geregeld, hoef je nog minder in te grijpen als je bijvoorbeeld bergaf gaat. Bij de DSG-bak moest ik soms nog de versnelling vastzetten, in deze BWM-3 hoef ik alleen maar de snelheid in te stellen, want dankzij de active braking functie bewaakt hij mijn snelheid zonder dat ik hoef in te grijpen.
Het brandstof verbruik kan sterk variëren en is afhankelijk van rijgedrag en instelling. In Eco Pro is 6,3l/100 km geen uitzondering. Het kan nog zuiniger. In stadsverkeer kom ik rond de 8l/100km. TOP!
Het geluid van de motor en de (nieuwe) banden zijn laag, waardoor je bij hogere snelheden wat windgeruis hoort. En dat is ook precies wat er aan de hand is: een stille auto, waardoor je meer hoort dan in andere auto’s. Je kunt converseren met normaal stemgeluid ook als je op hogere snelheden rijdt.
In de praktijk...
De cockpit is voor mijn lengte zeer goed ingedeeld. Armsteunen op de juist plaats, knoppen op de juiste plek en kleine hinderlijke herinneringslampjes (zoals ruitenwisser sensor) gelukkig buiten mijn gezichtsveld. Het dashboard is overzichtelijk, geen kerstboom, en de 8 programmeerbare toetsen zijn ideaal in de praktijk. Voor bijvoorbeeld meer muziekkeuze, zul je toch de iDrive moeten gebruiken. Verder is de stuurstand ook voor lange mensen zeer goed instelbaar. Over het algemeen kun je zeggen: heel veel functionaliteit teruggebracht naar essentiele knoppen. De rest is eenvoudig via iDrive te bedienen.
Telefoon in de auto is perfect: links en rechts een microfoon, snelle schakeling naar bluetooth als je tijdens een gesprek de auto instapt en zeer goede verstaanbaarheid voor de andere kant van de lijn. Het telefoonmenu in iDrive is snel en eenvoudig toegankelijk.
Het lederen interieur is een schot in de roos. Ik twijfelde tussen bruin of zwart leer. De keuze viel voor Dakota Schwarz, omdat het dashboardkastje en de deurpanelen ook worden bekleed. De combi van bruin met zwart op de rest van het dashboard vond ik niet smaakvol. Het is prachtig leer, zit comfortabel en voelt niet koud aan. Consequentie is wel dat ik bij zonnig weer goed moet kijken hoe ik de auto parkeer. Het interieur van de auto is snel gekoeld, maar als de stoelen in de zon hebben gestaan, dan zit er iets te veel warmte in de stoel. Oplossing: parkeren met achterzijde van de auto op de zon gericht of gebruik van een zonnescherm bij het voorvenster.
De bergruimte in deze BMW-3 is voldoende: zowel voor passagiers als bagage. Heel netjes is de mogelijkheid om de achterstoelen los te koppelen met een handle vanuit de achterbak. De Passats en Octavia II hadden toch iets meer bergruimte, vooral aan vakjes in en rondom dashboard. Dat wordt nu dus bij lange reizen slimmer pakken en meer kleding thuis laten. Inmiddels heb ik op het internet de passende tassenset gezien die mij zeer welkom is.
Park Distance Control werkt goed, ofschoon het bereik en weergave bij de Octavia II nauwkeuriger was.
De airconditioning werkt naar behoren en koelt zeer goed, zelfs voor een donkere auto. Een volgende keer zou ik wel de uitvoering met gescheiden zones kiezen, omdat dan ook een extra luchtuitlaat aanwezig is voor de achterpassagiers. Nu ontbreekt dat en kun je ervoor kiezen om de temperatuur nog lager te zetten of de blower harder te laten blazen.
De spiegels geven zeer goed overzicht en dimmen met de juiste snelheid.
Klein puntje is de knipperlicht-led in de zijspiegels: overdag duidelijk en handig, in het donker is het te fel en ontneemt het voor een gedeelte je zicht in de buitenspiegel.
Ideaal is het elektrisch dichtklappen van de spiegels, dat ook van binnenuit geregeld kan worden. De handleiding schrijft voor de in te klappen voor de wasstraat, maar in mijn wasstraat kan ik ze beter open laten staan.
Verbeterpunten?
Ik zie enkele verbeterpunten (slechts 3!), die ik het vermelden waard vind, omdat deze details deel uitmaken van het kiezen voor perfectie en de daarbij behorende beleving.
De armsteun in de voordeur is voor mij perfect, maar voor minder lange mensen te kort en te ver naar voren geplaatst.
Iets hoger, breder en langer doorlopen van deze steun biedt meer en beter comfort. Nu kiest mijn partner bij lange ritten voor steun met een kussentje.
Voor mijn iPhone heb ik een snap-in adapter. Op zich een handig onderdeel, maar wel overdreven duur voor wat het kan: opladen, telefoonfunctie, muziekfunctie. Nadeel: je iPhone moet voortdurend uit het beschermhoesje worden gehaald. Ik heb uiteindelijk de Dremel gepakt en de adapter uitgefreesd, zodat ik de iPhone met hoesje er direct in kan plaatsten. Lelijk, maar nu wel functioneel.
Als ik de prijs vergelijk met een iPhone-kabel, dan zou ik nu voor de kabel-optie kiezen. Of je de iPhone in de adapter klikt of je klikt de connector aan de iPhone, de handeling blijft hetzelfde. Het scheelt een hoop geld en gedoe. En in beide gevallen ligt de iPhone netjes beschermd in de armsteun.
Ik heb gekozen voor lichtpakket met ambiance verlichting, omdat ik eerder een lange rit naar Deutschland met een X1 had gemaakt: een prachtige warme ambiance verlichting in het donker.
Het lichtvolume van het lichtpakket is in 2 trappen instelbaar. Het basisniveau wordt verzorgd door de interieurverlichtingsterkte, waarmee je ook je dashboardverlichting regelt. Daar bovenop wordt de ambiance verlichting versterkt/verzwakt via iDrive. Helaas moeten beide instellingen op maximale sterkte worden gesteld om de ambiance verlichting op aanvaardbaar niveau te krijgen. Wil je genieten van de ambiance verlichting, dan brandt de verlichting van je dashboardklokken pijnlijk in je ogen.
Inmiddels met de dealer en BMW Nederland hierover contact gehad: het is reproduceerbaar in alle uitvoeringen met lichtpakket, en er kan niets aan gedaan worden. De ambiance verlichting voldoet dus niet aan mijn ervaring en verwachting. BMW Nederland gaf in eerste instantie aan dat dit de instellingen zijn en niet anders. Na enig aandringen was BMW Nederland bereid het door te geven aan de ontwikkelaars in Duitsland. Jammer van deze terughoudende reactie, ik had verwacht dat dit serieuzer zou worden opgepakt, vooral omdat dit probleem ook door de dealer wordt geconstateerd.
Wellicht helpt het als meerdere gebruikers hierover hun ervaring delen. Of bestaat er al een oplossing hiervoor?
Samenvattend: het is genieten, ik moet me echt bedwingen om niet nog meer te gaan rijden. Wanneer mag ik weer?!
BMW is voor mij werkelijk Freude am Fahren!
Afscheid, ca. 36.000km (28 juni 2013)
Na 1 jaar heerlijk rijden komt er een einde aan: werkgever failliet, dus inleveren die auto.
Wat heb ik genoten! Soms van de snelheid, soms van het comfort, altijd was het een genoegen. Rugklachten? Voor je plezier even een ritje maken met de stoelverwarming aan (die ook in de rugleuning zit). Massage niet meer nodig....
Mijn bovenstaande review behoeft slechts op een paar punten een aanpassing:
Lichtpakket (ambiance te zwak, knipperlicht in buitenspiegels te sterk)
Op enig moment kwam ik voor wat vragen bij de garage. Zij vroegen mij of een kleine update mocht worden uitgevoerd. Resultaat: ambiance verlichting sterker, knipperlichten buitenspiegels zwakker.
Zeer mooi en prachtig!
Trilling tijdens zuinig rijden Eco Pro (ca 100 km/h)
Vooral bij vochtig weer was af en toe een licht trillend gevoel waarneembaar, het verbruik ging omhoog, maar het toerental bleef gelijk.
Na wat onderzoek bij de garage: zuinig rijden geeft een arm mengsel, is niet goed voor de katalysator en dus moet de "regenerator" aan de bak. Advies: rij gewoon en gebruik zo min mogelijk Eco-stand. Vanaf dat moment geen een keer meer de "regeneratie" ondervonden.
Comfort/ruimte
Zoals gezegd is de wagen voor mij prima! Voor mijn partner niet: zij mist de steun.
Mbt bergruimte: een hatchback kan meer kwijt, dus de GT-versie zou nu mijn voorkeur hebben. Geen stationwagon, maar wel ruimte.
Afsluiting:
Ik heb met plezier in de wagen gereden, mijn beste ervaring tot nu toe. Door Europa heen, onder alle weersomstandigheden, zomer en winter. Gelukkig zijn cruise control en daarbuiten Flitsmeister mijn waakhond.
Nu tijdelijk de Smart en binnenkort een A160 (hoge versie).
Bij mijn volgende job zal ik weer kiezen voor BMW: maar dan een X3 of een 3 GT.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 320i Executive | Panoramadak | Cruise Control | Parkeersensoren | Automaat |
- 2014
- 129.175 km

BMW 318i Corporate Lease| M-Pakket | Trekhaak | Xenon | Navi | Eerste eigenaar
- 2012
- 136.568 km

BMW 3-serie Touring 320i High Executive trekhaak. leder. 12 mnd. gar.
- 2014
- 184.656 km