BMW 320i Executive Sport (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 2.682 km |
Proloog
- 14 km
Extra! Extra! Read all about it!
Jongens en Meisjes, er is een algehele update op 20 juli 2013 geplaatst.
De 'Proloog' is bijgewerkt en kun je overslaan mocht de optielijst je niet interesseren.
Een eerste indruk wordt beschreven in de 'Eerste tankbeurt' passage en daarin hebben geen wijzigingen plaatsgevonden.
Bij de 'Vijfentwintighonderd kilometer+' is het verslag/de review verder aangevuld en bijgewerkt.
Veel Plezier en Groet van Sjakie & Co
Vrijdag 24 mei 2013, mocht ik mijn nieuwe BMW 320i (2.0 ltr/184 pk/270 Nm) ophalen. Officieel een Premium Selection omdat deze BMW sinds eind april 2013 op kenteken en op naam van de BMW dealer stond. En met 14 km op de teller "zo goed als" nieuw.
Kortom voor de prijs van een standaardmodel (zonder opties), geen levertijd en uiteraard geen keuze om kleur/interieur of opties zelf samen te stellen (maar daar kan ik goed mee leven), een BMW 320iA 'Efficient Dynamics' Executive Sport met de volgende uitrusting:
Exterieur:
- Imperialblau Brillianteffekt Metallic
- Lichtmetalen velgen Dubbelspaak 18" (397) bicolor Ferric Grau
Interieur:
- Stof Track Anthrazit/Akzent Rot
- Interieurlijsten Schwarz hoogglans met accentlijst Korallrot mat
Executive Sport bestaande uit:
• Executive upgrade:
- Middenarmsteun voor, verschuifbaar
- Koplampsproeiers
- Park Distance Control (PDC) achter (incl. optische weergave in het Control Display)
- Mistlampen voor (incl. verwarmde buitenspiegels en ruitensproeiers)
- Regensensor, inclusief lichtsensor
- Xenon lampen voor dim- en grootlicht (incl. LED-technologie voor lichtringen)
- Automatische airconditioning 2-zone
- Dynamic Cruise Control (DCC)
- Navigatiesysteem Professional (optie)
- Uitbreiding instrumentencluster
• Sport Line pakket:
- Sportstuurwiel met leder bekleed en rood stiksel
- Sportstoelen voor inclusief handmatig verstelbare bovenbeensteun
- Grille: twee keer 8 brede spijlen zwart hoogglans
- Voor- en achterbumper met specifieke details in zwart hoogglans
- Uitlaateindpijp zwart verchroomd
- Dorpellijsten voor en achter met aluminium inzet
- Omlijsting zijruiten in mat zwart met B-stijl in zwart hoogglans
- Welkomstverlichting voor en achter, schakelbaar in Weiß of Kaltweiß
- Airconditioning en radio met sierlijst in Perlglanz chrom
- Instrumentenpaneel met specifieke wijzerplaatopdruk en rode chrono-calibrering
Opties:
- Automatische sporttransmissie 8-traps met schakelpaddles aan stuurwiel
- Neerklapbare achterbank (verdeling 40:20:40)
• Comfort pakket:
- Servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Lichtpakket
- Comfort Access
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- Hoofdsteunen achter neerklapbaar
- Opbergpakket
Bij de aflevering was inbegrepen (onderdeel van de afleveringskosten) een volle tank brandstof, Castrol motorolieset, reservelampenset, LifeHammer, gevarendriehoek, veiligheidsvestjes (2x) en een EHBO-set.
En na het einde van een 1½ uur durende aflevering/uitleg bij de BMW dealer worden de sleutels overhandigd. Betreffende sleutel kan direct in de broekzak, want het starten gaat via een start/stop knop. Snel wegrijden zodat het Freude am Fahren kan beginnen.
Dit is het voor nu, foto's volgen nog als de weergoden het toelaten, later meer.
Eerste tankbeurt
- 674 km
De eerste tank benzine is erdoorheen, verbruik 7.0 ltr/100 km, volgetankt met circa 47 ltr Euro95. Een gemiddeld verbruik kun je dit nog lang niet noemen, maar ik vind het best goed. Vooral omdat er met diverse snelheden gereden is in voornamelijk de standaard Comfort modus.
Het is wel even wennen met de sleutel in je hand, een contactslot tref je namelijk niet aan in de Dreier en dat is 's ochtends toch even raar. In je broekzak laten zitten dus en op de start/stop knop drukken.
Hieronder volgt een eerste indruk.
De sportstoelen zijn zeer goed in te stellen en zitten super. Ook het stuurwiel is axiaal en radiaal ruim voldoende verstelbaar. Met mijn 1,95 m lengte is het geen probleem om een goede rijpositie/houding te creëren.
De auto stuurt direct en nauwkeurig, was gewend aan voorwielaangedreven auto's en dan stuur je de BMW de eerste paar keer een fractie te vroeg een bocht in. Verder is de auto comfortabel, voelt niet zwaar aan eerder lichtvoetig en helt niet over in bochten. Kortom een bijzonder goed geslaagd onderstel.
De automatische 8-traps sporttransmissie schakelt zeer soepel en snel, de schakelpaddles heb ik nog niet gebruikt.
Het navigatiesysteem Professional is even wennen, het systeem is wel erg snel met routeberekeningen/in- en uitzoomen. De standaard audio/radio installatie klinkt goed. Ook de iDrive-controller werkt erg fijn met een zee aan mogelijkheden.
Het Park Distance Control achter met optische weergave is erg handig vooral bij een sedan.
Na 2500 km een uitgebreide review, de verbruiksmonitor wordt inmiddels bijgehouden.
Vijfentwintighonderd kilometer+
- 2.682 km
Comfort Access
Nooit gedacht dat ik keyless entry zo geweldig zou vinden. Vond het meer een leuke gimmick. Portiergreep vastpakken en portier(en) ontgrendel(t)en, en voor vergrendelen hand op portiergreep leggen. De kofferklep opent automatisch door een schopbeweging te maken onder de achterbumper door, maar dan moet je dit wel eerst onder de knie zien te krijgen.
Sport Line interieur
Het interieur is mooi afgewerkt met in mijn geval antracietgrijs stoffen stoelbekleding met rode stiksels. De interieurlijsten zijn hoogglans zwart en accentlijst mat rood. Een met leder bekleed sportstuurwiel met rood stiksel en schakelpaddles. Snelheidsmeter en toerenteller zijn met rode chrono-calibrering en rode contrastring. En de hemelbekleding is zilvergrijs. Ik vind de gehele combinatie erg mooi en het interieur biedt meer als voldoende ruimte voorin als achterin.
Verder zijn er voldoende opbergmogelijkheden, maar het dashboardkastje en de opbergruimte onder de middenarmsteun voor zijn klein. De apart vormgegeven portiervakken zijn oké.
Sportstoelen
De standaard voorstoelen zitten ook zeer goed maar met mijn lengte zijn de sportstoelen met verstelbare (zittinglengte) bovenbeensteun een betere optie.
De sportstoelen (1) zijn in zithoogte en -hoek in te stellen en de "zijwangen" van de rugleuning zijn elektrisch verstelbaar. Tevens is het stuurwiel (2) axiaal en radiaal ruim voldoende verstelbaar. De vloer (3) voorin neigt richting de pedalen naar beneden waardoor onderbeen en voet onder een natuurlijke hoek op de pedalen geplaatst
kunnen worden.
Door combinatie van (1), (2) en (3), die zeer goed door BMW is uitgedacht, is een optimale rijpositie te creëren. Door de vele in te stellen mogelijkheden is het even zoeken, maar met mijn 1,95 m lengte is de zithouding nu uitstekend.
Neerklapbare achterbank (optie)
Het formaat van de ruim bemeten kofferbak (480 ltr) tezamen met de neerklapbare achterbank (verdeling 40:20:40) maakt, wanneer meer ruimte benodigd, het geheel nog flexibeler. Wel zitten de Isofix/gordel bevestigingspunten op de achterbank te diep in de zittingen/te dicht op elkaar.
Ergonomie
Dynamic Cruise Control (DCC) met scrollwiel +/- 1 km/h tot de aanslag of +/- 10 km/h door de aanslag drukken. Met actieve remfunctie en afhankelijk van de Driving Experience Control bijbehorende versnelling/schakelen van de automaat. Handig en werkt prima.
Regen-/lichtsensor, erg prettig en werken goed. De gevoeligheid van de regensensor is door middel van het scrollwiel op de ruitenwisserhendel in te stellen.
De geïntegreerde automatische lichtschakeling zorgt samen met de lichtsensor voor het inschakelen van het dimlicht bij rijden in het donker. Gelijktijdig wordt het Control Display gedimd.
Automatisch dimmende binnenspiegel, bij een bepaalde lichtinval van achteropkomend verkeer wordt de spiegel automatisch gedimd.
Navigatiesysteem Professional (optie) met vast 8,8" hoge resolutie kleurendisplay (Control Display) met split-screen-functie, inclusief boordcomputer met aanvullende functies. Een geïntegreerde harde schijf voor kaartgegevens en audiobestanden. Bediening via iDrive-controller met Direct Access-toetsen, voorkeuzetoetsen van de radio of voice control.
Het systeem is even wennen in verband met alle informatie "tabbladen", maar het is erg snel met routeberekeningen, in- en uitzoomen en blijft zeer goed leesbaar in het zonlicht. Een mooi systeem waarmee je snel en intuïtief kunt werken.
Jammer dat de GPS snelheid en maximum snelheid van de weg niet aangegeven worden, die laatste wordt weliswaar door onze rijksoverheid nogal vaak gewijzigd zodat je er geen touw meer aan kunt vastknopen, maar zou toch handige informatie zijn.
De standaard audio/radio installatie klinkt goed en is voorzien van een dubbele tuner met RDS en TMC. Ontvangst van radiozenders is goed. Alleen wordt, bijvoorbeeld in een tunnel, storing/ruis niet goed onderdrukt.
Verder een DVD/CD-speler, via USB zijn MP3-bestanden af te spelen en eventuele opslag van muziek is ook mogelijk.
Automatische airconditioning 2-zone met display en uitgebreide functies, onder meer automatische temperatuur- en luchthoeveelheidsregeling, gescheiden voor bestuurder en voorpassagier inclusief uitstroomopeningen achterin, alsmede Max-Coolfunctie, werkt erg goed en is zeker fijn achterin.
Ook de warme/koude luchtverhoudingsregeling, instelbaar op de middelste uitstroom-
openingen voorin en achterin, is prettig om een al te warme of koude luchtstroom te voorkomen.
iDrive-controller werkt erg fijn. Met de iDrive knop en de daaromheen geplaatste 7 Direct Access-toetsen zijn de belangrijkste functies binnen handbereik en zichtbaar op
het Control Display.
Uitbreiding instrumentencluster met hoge resolutie display voor de weergave van aanvullende informatie, zoals aanwijzingen van het navigatiesysteem, is erg handig.
Park Distance Control (PDC) achter met akoestische en optische weergave in het Control Display maakt achteruit parkeren in kleine ruimten gemakkelijker, vooral bij een sedan.
Bluetooth telefoonaansluiting/bediening werkt goed; de Apple iPhone Snap-in adapter (accessoire) laadt en maakt gebruik van de buitenantenne van de auto. Contacten van je telefoon worden overgenomen en getoond op het Control Display.
Start/Stop systeem
Na het starten van de motor schakel ik het start/stop systeem direct uit. In de stad is het weliswaar gunstig voor het brandstofverbruik, maar het starten/stoppen met een koude motor of vanaf de snelweg met een in hoog toerental draaiende (withete) turbo vind ik niet zo'n goed idee.
Op zich werkt het start/stop systeem goed door met een kleine vertraging de motor uit te zetten en ook zeer vlot de motor weer te starten.
Automatische 8-traps sporttransmissie (optie)
De 8-traps automaat schakelt zeer soepel, snel en intuïtief met als resultaat ongemerkt een enorme versnelling. Ook is deze 8-traps automaat zuiniger dan een handgeschakelde versnellingsbak.
Driving Experience Control (Eco Pro, Comfort, Sport, Sport+) staat standaard in Comfort modus.
In Eco Pro modus is de respons op het gaspedaal aangepast, schakelt de automaat sneller naar een hogere versnelling en wordt de airco gelijkmatiger ingezet. Dit alles ten gunste van het verbruik.
In Comfort modus is er meer balans tussen de prestaties en het verbruik (2.000 rpm bij 120 km/h).
In Sport en Sport+ modi schakelt de automaat niet naar "8" en pas bij ca. 6.000 rpm op. Tevens wordt in de Sport+ modus de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) uitgeschakeld.
Wil je sportief rijden dan is de Sport modus de stand voor een enorme power en geweldige sound. De kracht en acceleratie is machtig en het uitlaatgeluid klinkt als van een DTM toerwagen.
Motor (320i/2.0 ltr/184 pk)
Tijdens een koude start klinkt de motor een beetje brommend/tikkend, dit verdwijnt overigens snel en is niet storend of noemenswaardig.
Eenmaal warm is de motor zeer stil en is het geluid nauwelijks waarneembaar in de auto, bij zowel stationair als op snelheid rijdend.
De motorloop is bijzonder rustig, maar geef je gas in de Sport modus dan klimt het toerental en is daar een mooie sportieve sound.
Onderstel
De Beamer stuurt zeer direct, precies en licht maar met de juiste feedback dankzij de Servotronic snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
De vering is comfortabel afgesteld, oneffenheden worden goed verwerkt. Gaat de snelheid omhoog en wordt de weg bochtiger dan zet het onderstel zich en helt de carrosserie niet of nauwelijks over. Een bijzonder goed geslaagd onderstel dat comfortabel en sportief rijgedrag combineert.
De 18" velgen met run-flat ContiSportContact™5 (225/45 R18) doen aan het rijgedrag niets af en geven massa's grip.
Sport Line exterieur
Het exterieur ziet er strak uit in Imperialblau Brillianteffekt Metallic lak. BMW nierengrille met twee keer 8 brede spijlen, lijsten rond de luchtinlaten in de voorbumper, lijst in de achterbumper en B-stijlen en ruitgeleiders in hoogglans zwart. De 18" dubbelspaak styling 397 lichtmetalen velgen zijn bicolor Ferric Grau hoogglans gepolijst. De uitlaateindpijp is zwart verchroomd. De Dreier toont bijna zwart maar in het zonlicht verschijnt een heldere blauwe kleur en dat vind ik prachtig.
Xenon lampen voor dim- en grootlicht inclusief de vier aan boven- en onderzijde afgeplatte lichtringen (corona's) met LED-techniek die fungeren als dagrijverlichting en parkeerlicht. Deze bieden een aanmerkelijk betere verlichting van de rijbaan in het donker en bij slecht zicht.
Lichtpakket
Effect van de ambianceverlichting in het interieur valt tegen doordat de lichtsterkte- "regeling" te zwak is. Het is in kleur varieerbaar/schakelbaar tussen oranje-rood en wit, maar ik had er meer van verwacht. Wel mooi en functioneel is de LED verlichting onderin de portiergrepen. Overigens moet je dan wel de afstandsbediening (autosleutel) gebruiken want bij keyless entry komt het licht pas bij aanraking van de portiergreep.
In november 2013, als deze Dreier een halfjaar is, een nieuwe episode.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 320i High Executive LEER XENON NAVI PDC NAP!
- 2013
- 198.793 km

BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive EXPORT of handel Nederlandse auto roodmetallic leren bekleding navigatie pdc afneembare trekhaak RIJDT GOED ALLEEN SYNCHROMSH VAN 2e versnelling is hoorbaar kraakt iets bij schakelen!
- 2013
- 270.866 km

BMW 335i High Executive * Luxury line * Dealer onderhouden * Navigatie Professional * Xenon * Leder *
- 2014
- 149.917 km