BMW 320i EfficientDynamics High Executive (2013) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i EfficientDynamics High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Comfortabele reisauto met prachtige looks
- 6.000 km
Sinds eind oktober rij ik in deze 320i EDE High Executive. De auto is daarnaast uitgerust met:
- Lederen bekleding (Dakota Sattelbraun);
- Electrisch verstelbare sportstoelen;
- Zwarte hemelbekleding;
- 18 inc velgen;
- Getinte ruiten achter;
- Head up display.
Ik vind het zelf een prachtig mooie auto, elke keer als ik weer instap. Met name de velgen passen goed op deze auto.
Zaken die erg goed bevallen zijn:
- De wegligging. Comfortabel maar tegelijkertijd ook strak in de bochten. Niet eerder zo ervaren in een auto. Het schijnt dat de EDE uitvoering vanwege de aerodynamica wordt uitgerust met een sportonderstel. Deze auto heeft 170 pk, maar dit onderstel kan ook prima het dubbele aan. ;
- De zitpositie van de stoelen is erg goed. Ik raad iedereen aan om sportstoelen te bestellen, voor lange mensen is dit bijna een must vanwege de verstelbaarheid. Ook leuk is dat de stoelen electrisch verstelbaar zijn. Je krijgt de auto met twee sleutels en daarmee worden ook twee gebruikersprofielen aangemaakt en de auto slaat voorkeursprofielen en zitpositie op. Afhankelijk van de gebruiker bij het openen van de auto direct de juiste zitpositie ingesteld;
- Het head up display is niet noodzakelijk en eigenlijk ook een erg dure optie, maar wel erg leuk en wie weet ook veiliger. Niet alleen de snelheid wordt aangegeven, maar ook navigatie aanwijzingen en je kunt via het head up display scrollen door bijvoorbeeld je muziekverzameling. Ik maak er vaak gebruik van;
- Het bruine leer binnenin gecombineerd met de zwarte hemel pakt heel mooi uit. Het is een prachtige combinatie.
- Bij de high executive uitvoering krijg je een multimediasysteem met een harde schrijf van 20GB. Dus de hoeveelheid muziek die je hierop kunt zetten is enorm. Daarnaast een goede verbinding met de iphone, dus ook bellen gaat vlekkeloos. Qua techniek sowieso een auto die zijn tijd vooruit is. Zo kun je bijvoorbeeld op je smartphone een app installeren, waarmee je kunt zien waar je auto zich bevindt en waarmee je vooraf de verwarming kunt instellen. Dat laatste is me overigens nog niet gelukt, het schijnt dat BMW problemen heeft deze techniek juist toe te passen. Ook leuk is bijvoorbeeld de koppeling met google maps en het downloaden van vooraf ingestelde touristische routes in het buitenland.
- De bediening via voicecontrol (navigatie aanwijzingen of iemand bellen) verloopt snel en vrijwel foutloos, het is echt een uitkomst.
- De xenon verlichting op deze auto is echt een verademing, hiervoor had ik een BMW zonder xenon en het verschil is enorm. Als je dan ook nog groot licht aanzet, kun je een heel dorp verlichten of je tegenligger een permanente oogbeschadiging bezorgen.
- De auto is uitgerust met stoelverwarming. Dit vond ik eerst maar een optie voor oude mannen met reuma, maar nu waardeer ik het enorm. Als je 's ochtends in een koude auto stapt, dan zijn de stoelen in no-time warm en dat is best fijn.
- Een ruimtewonder zal de 3-serie vanwege z'n design nooit worden, maar de binnenruimte in deze auto is toch echt prima. Passagiers kunnen achterin ook prima zitten, en drie kinderen kun je achterin prima kwijt.
Zijn er dan minpunten? Qua wegligging en uitrusting niet. Maar ik wel aan moet wennen is de motor. Hoewel het een 320i is, heeft BMW er een 1.6 motor ingeschroeft met twee turbo's. Hiervoor reed ik een 120d coupe met 177 pk. Qua vermogensopbouw en koppel was dat echt andere koek. Die motor in combinatie met de 1 serie was een bommetje op de weg. Met deze auto kun je ook best hard gaan, mits je de sportstand gebruikt en flink de toeren opzoekt. Maar de auto is niet zo afgesteld: bij het opstarten wordt automatisch opgestart in de 'efficient dynamics mode', waardoor de auto wat gezapig rijdt. Met deze instelling ga je dan ook automatisch rustiger en dus ook zuiniger rijden. Gelukkig is er dan ook nog het knopje 'sportstand' voor als je een keer wilt boenderen. Tja, en als je een EDE versie uitzoekt, dan weet je vooraf al dat er ingeleverd moet worden op vermogen en dan moet je dus ook niet zeuren. Helemaal niet als je 20% bijtelling betaald in plaats van de gebruikelijke 25%. Wat ik nooit goed begrepen heb is waarom de auto alleen wordt geleverd met handbak en niet al automaat. Blijkbaar is de handbak in de co2-metingen zuiniger? Jammer, want de achtstrapsautomaat van BMW is bepaald geen straf.
Het verbruikt vindt ik redelijk. Tot nu toe een verbruik van 7,2 liter per 100 kilometer, ofwel 1 liter benzine per 14 kilometer. Ik gebruik daarbij ongeveer 85% de 'efficient dynamics mode' en 15% de sportstand. Verder nog een paar kleine minpuntjes: de velgen vind ik erg mooi, maar man man man, want zijn die dingen lastig schoon te houden. Verder lukt het me nooit om het volledige display te overzien, welke positie van de stoel en stuurafstelling ik ook kies. Je mist altijd een klein gedeelte.
Maar al met al dus een hele fijne en luxe reisauto waarmee ik nog jaren vooruit kan. Binnenkort ga ik naar het buitenland, ben benieuwd hoe de auto zich dat gaat houden.
Afscheid
- 210.000 km
Na vier jaren van veel rijplezier meer dan 200.000 km is het bijna tijd om afscheid te nemen. Ik heb er al die tijd met heel veel plezier in gereden. Nog steeds een prachtig mooi design en ook voor hele lange reizen geschikt. Ook het verbruik is keurig, ook met een enthousiaste rijstijl is nog steeds een verbruik van één liter op 14,5 km haalbaar.
Ook voor lange mensen zit deze auto geweldig. De volgende auto wordt een automaat en een met iets meer pk's.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.