BMW 320i EfficientDynamics High Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i EfficientDynamics High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Review in wording
- 600 km
Afgelopen zaterdag 30 maart, heb ik mijn nieuwe auto op mogen halen. Het betreft een 320i Efficient Dynamics Edition uit 2013 in Alpinewit met de volgende opties:
Sportline
High Executive
Shadowline (hoogglans zwart deurlijsten)
Extra getint glas achter
Grijs leren interieur (Dakota Everest)
Aluminium lijsten binnen
Hoogglans zwarte lijn over dashboard
Uitgebreid lichtpakket
Neerklapbare achterbank
Uitgebreide airconditioning
Performance grille
M performance uitlaat
M performance spoiler
Achterbumper onderstuk in hoogglans zwart
Spiegelkappen in hoogglans zwart (Sportline)
Sportline 18 inch 397 velgen
Xenon voor
Led verlichting achter
Park Distance Control (voor+achter)
Professional Navigatie
Regen-lichtsensor
M-automatten (vanwege het grijs)
Geen type-aanduidingen
De aflevering gebeurde in Alphen aan den Rijn bij BMW Hans Severs. Prima zaak, prima verkoper (Mathieu). Van te voren wist ik dat de aflevering twee uur ging duren. Ik vroeg me echt af wat hij mij twee uur lang zou uitleggen, maar op de dag zelf was die tijd zo om! En dan nog moet je een hoop zelf uitvogelen, man wat een mogelijkheden met bijvoorbeeld de instellingen van de navigatie..Komt allemaal wel goed met de tijd. Uiteindelijk gauw weggereden en het genieten is toen begonnen.
Zondagavond was de tank alweer toe aan nieuwe benzine. Met 600 km op de teller was die nog zeker niet leeg, maar ik begin een nieuwe werkweek het liefst met een schone auto met een volle tank benzine, zodat ik doordeweeks gewoon het woon-werkverkeer kan doen, zonder te hoeven stoppen. De eerste 2500 km mogen de toeren niet boven de 4000, maar daar kom je niet zo gauw. Ik kom van 260 pk, dus 170 pk is even een stap terug, maar op de een of andere manier (twinscrollturbo) doet de BMW niet verlangen naar de GTI. Tuurlijk, die was een stuk sneller, maar de BMW is zeker niet langzaam. In zijn zes op de cruise met 140 km/h maakt hij erg weinig toeren, erg prettig. Ik dacht dat het iets van 2500 toeren was.
Ik moet zeggen dat de Eco Pro modus niet eens zo irritant is, als ik eenmaal op de snelweg op de cruise rijd, dan gaat ie gewoon op de Eco Pro, want dan rijdt je toch al constant. Mooie manier om dan even wat km's aan actieradius te winnen.
Voicecontrolled bediening werkt uitstekend, mevrouw leest zelfs mijn smsjes voor. Wat een service! Ook de navigatie op die manier bedienen werkt prima. Je kan meteen gaan rijden en de route alvast inspreken..Ik hou van muziek, dus heb meestal veel cd's in de auto liggen. Vanaf heden hoeft dat niet meer. Voor de muziek heb ik 12 GB aan harde schijf en de mogelijkheid van een USB (heb ze van 4GB en meer). Geloof me, alleen die USB is al genoeg (ruim 500 nrs). Komende tijd even inladen en dan op random zetten. Zo luister je nooit twee keer hetzelfde liedje tijdens een rit, tenzij je dat wilt natuurlijk. Super leuk!
Met deze kleurencombinatie (eigenlijk zijn zwart en wit geen echte kleuren) valt de BMW behoorlijk op. Ik heb erg getwijfeld over het Alpinewit, maar uiteindelijk ben ik erg blij mee. Een grotere overstap (van zwart naar wit) kan bijna niet, maar ik was de donkere auto's echt zat.
Zoals bij mijn vorige review zal ik om de 10.000km een nieuw stuk posten, maar bij de eerste 10.000km misschien even twee of drie keer extra. En ja, ik weet dat dit bij 600 km nog geen review is, maar je moet ergens beginnen met een verhaal toch? Dit is de inleiding..
Verbruik ook maar eens bijhouden
- 1.400 km
Ik zal proberen de verbruiksmonitor regelmatig bij te houden. Bij een EDE wel relevante informatie. Ik begreep van de BMW dealer ook dat ze me volgen, dus informatievoorziening in ruil voor extra service ;) Wellicht een M-model tijdens de onderhoudsbeurten haha..
Tijdens het inrijden (eerste 2500km bij BMW) schijnt een auto wel wat meer te verbruiken dan later. Dat wil ik wel eens met harde feiten bewijzen. Een hele tank op de Eco Pro rijden, lukt mij niet, ben een sportieve rijder. Toch heb ik al wel mijn dagelijkse rit een keer volledig eco pro gereden. Afstand van 45 km, 6.3 liter/100km. De volgende dag Sport modus 7.2liter/100km. Lijkt dus wel wat te schelen.
Ook wil ik kijken of de V-power en de BP-ultimate enig effect hebben op het verbruik. Met de GTI ben ik gewend geraakt dit te tanken en heb nu dus 1 tank Ultimate opgemaakt (688km) en een tank V-power die er nu in zit. De eerste echte tank van de dealer zal wel 95 zijn geweest.
Tot nu toe erg tevreden met de Beemer. Oogt gewoon stukken mooier dan een normale EDE, al was het alleen al door de velgen.
5k
- 5.000 km
Inmiddels (na een maandje) 5000km op de teller, met dank aan een retourtje Zwitserland. De BMW is echt comfortabel op de lange afstand, het is gewoon relaxt rijden. Het inrijden (2500km) was net op tijd achter de rug. Topsnelheid natuurlijk even geprobeerd, 235 km/u aangetikt, blijft snel maar toch even anders dan met mijn vorige auto. Die reed uiteindelijk 270, maar ook de manier waarop hij deze snelheden bereikte...
De dreier rijdt nu een stuk lekkerder dan voorheen. Ik rijdt inmiddels alleen in Sport, omdat ik de EcoPro echt ellendig blijf vinden. Op de snelweg (onder de 130) op de cruisecontrol wil ik het nog wel eens doen, maar boven de 130 werkt het niet (werkt zelfs tegen lijkt het wel).
Verbruik schommelt erg, maar grofweg 7.4 liter per 100 km lijkt het gemiddelde. Dat is in sportstand, airco altijd aan, sportieve rijstijl.
Stoelstand is nu eindelijk optimaal, dankzij de vele mogelijkheden, was het echt even zoeken, maar uiteindelijk zit ik nu prima.
Verder eigenlijk geen opmerkelijke zaken, bevalt helemaal prima. Ik krijg nog steeds veel leuke opmerkingen. Het gemis van het aantal pk's speelt echter nog steeds, ontwenningsverschijnselen had ik niet zo lang verwacht..
Bij 10k meld ik me weer!
10.000km update na 3mnd
- 10.000 km
Zoals beloofd, hierbij een update van mijn review bij 10.000km. Tot op heden gaat alles naar wens, enig minpuntje was het feit dat de oliesensor is vervangen (onder garantie), die was namelijk even de weg kwijt. Olieniveau zou te laag zijn en dus olie vereist. Ik vond het raar, dus toch maar ouderwets de oliepeilstok erbij gepakt en idd was er geen olie nodig. Controle door de BMW dealer wees uit dat het de oliesensor was. Ik geloof dat ik de auto nog geen uur kwijt was. Daarnaast was hij ook weer gewassen. Goede service dus bij Hans Severs (Alphen a/d Rijn). Nu mijn achterste M-matjes nog, nog steeds in backorder na 3 mnd. Gelukkig worden ze eind juli verwacht.
Verder hield/hou ik de verbruiksmonitor bij. Ik weet alleen niet of ik dat hierna blijf doen, want het blijft redelijk gelijk qua verbruik, namelijk 7.4 l per 100km dus 1 op 13.5 met sportief rijgedrag (sportstand) en altijd de airco wel aan en start/stop uit. Op 1 tank wel eens 750 km gehaald en toen zat er nog een paar liter in. Best een behoorlijke actieradius dus.
Ik vind de lichtsensoren soms wat traag. Bij schemer besluit ik vaak zelf alvast ook de achterlichten aan te zetten, terwijl dat natuurlijk al automatisch zou moeten. De BMW vindt het dan vaak nog te licht. Dit is geen probleem, maar viel mij gewoon op.
Verder geen bijzonderheden, hij functioneert gelukkig helemaal naar behoren. Update dus weer bij de volgende 10k of indien nodig.
BMW gaat weg
- 30.000 km
Kmstand nu 30 duizend..
Ivm een nieuwe baan, gaat de BMW eruit. Tot zover geen problemen gehad. Bij 20000 moest de sleutel opnieuw geprogrammeerd worden ivm foutmelding oliepeil. Voor de rest nergens last van gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 316i High Executive|Luxury line|AUT|Leder|Navi|LED|NL AUTO|
- 2013
- 123.415 km

BMW 335i F30 Sedan Executive | 306 pk | Automaat | NL auto | 18 inch | Xenon | Cruise control | Stoelverwarming | Leer | Navi | Bluetooth | PDC | Sportstuur | ➡️
- 2012
- 171.030 km

BMW 3-serie Gran Turismo 320i Executive
- 2015
- 129.706 km