BMW 320i EfficientDynamics High Executive (2012)

autoreview

BMW 320i EfficientDynamics High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering320i EfficientDynamics High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst24.800 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering BMW 320i ede

  • 55 km

Eindelijk is het zo ver. De BMW 320i ede is afgeleverd. Op dit moment de enige 3-serie op benzine met een fiscale bijtelling van 20%.

De afgelopen weken veel informatie gelezen en het internet afgestruind. Nog geen enkele review kunnen vinden van de nieuwe 320i ede. Dat kan kloppen, want volgens dealer Maaral was dit de eerste 320i ede met 1,6 liter motor in Nederland. Er waren zelfs wat hobbels bij de RDW hetgeen vertraging opleverde bij het verkrijgen van het kenteken. Maar dan nu toch eindelijk. Precies zoals op bijgevoegd plaatje.

Het is een high executive met een luxury line. Met name de kleurstelling van het interieur (bruin leder) van de luxury line vond ik erg mooi. Tevens is de auto voorzien van:
- blauw metallic lak
- een schuif-kanteldak
- stoelverwarming
- upgrade velgen naar styling 392 (standaard velgen op de sportline).

Een automaat is op dit model niet mogelijk (jammer) en ook een trekhaak niet. Dat alles heeft te maken met het typegoedkeuring voor efficient dynamics. Je moet er dus wat voor over hebben om slechts 20% fiscale bijtelling te krijgen.

Zelf was ik benieuwd hoe deze 320i ede zou rijden met een 1,6 liter motor. Ik had namelijk testgereden in de 320i met 2 liter motor. Gelukkig....het rijdt geweldig! Het motortje klinkt misschien wat ielig, maar hij is heerlijk soepel. Zelfs onder de 1.500 toeren (vanaf dat moment is er het maximale koppel) is er voldoende koppel en gaat ie er zeer snel vandoor. Een zaligheid. Je kunt hierdoor schakellui rijden, maar ook het schakelen zelf is een genot. Dat compenseert het gemis van de automaat nog een beetje. Volgens de specificaties is de topsnelheid 230 kilometer per uur en de accelaratie 0 - 100 in 7,6 seconden. En dat voor een spaarmodel!

Bij het starten van de auto staat de instelling standaard op 'eco-pro'. Hierdoor voelt de auto nogal sloom aan. Snel overschakelen naar de stand 'sport'. Je merkt direct dat de auto feller op het gaspedaal reageert en strakker stuurt. Dat overschakelen moet je dus elke keer bij het starten doen.

Zelf vind ik het uitrustingsniveau van deze auto op een heel behoorlijk niveau liggen. De standaard muziekinstallatie is voorzien van een ipod en USB aansluiting en klinkt ruim voldoende.

De komende tijd lekker veel kilometers maken en ervaren hoe deze 320i ede in de praktijk rijdt. Wordt vervolgt!

De eerste 2.500 kilometer

  • 2.500 km

De eerste 2.500 kilometer zitten er op. De auto is nu los om er mee vandoor te gaan! De eerste ervaringen.

Ten eerste: het rijdt fantastisch. Een heel soepele motor die 1,6 liter. Het lijkt af en toe wel een diesel zo sleurt ie er aan. Overigens klinkt ie ook als een diesel, met name als de motor koud is. Wel direct na het starten die ‘eco-pro’ uitzetten. De auto wordt dan heel traag en wil nauwelijks van zijn plaats komen. Het verbruik valt mij niet tegen. Gemiddeld nu 1 op 14. Dat is niet het gemiddelde zoals de fabriek dat wil doen geloven, namelijk 1 op 18. Zelfs op de snelweg op constante snelheid wordt dit niet gehaald. Wellicht dat de motor nog iets zuiniger wordt naar gelang er meer kilometers worden gereden. Dit verbuik is overigens fors (40%) zuiniger dan mijn vorige auto (Volvo V70 2.5T) die 1 op 10 reed en minder prestaties bood.

Overigens hier wél het verschil in comfort. Ik vind de BMW niet comfortabel. In meerdere tests moet ik lezen dat dit model F30 op comfort is afgestemd. Ik weet niet waar deze conclusie uit getrokken wordt, maar de BMW is sportief hard afgeveerd. Ook heel anders dan onze andere BMW, een e46 uit 2005. Is mij tijdens het testrijden niet opgevallen. Met name oneffenheden op de snelweg worden direct doorgegeven en geven een bonkige indruk. Ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Wellicht heeft dat ook te maken met de 17 inch runflat banden. De wegligging daarentegen is fenomenaal! Hij vreet als het ware de bochten op. Een feest om op de binnenwegen te rijden. De stoelpositie is vrij laag, ook in de hoogste stand. De handgeschakelde bak is uitstekend. Alle versnellingen zijn gemakkelijk te vinden waardoor het ontbreken van een automaat niet als gemis wordt ervaren.

De standaard muziekinstallatie bevalt prima. Goed geluid en er zijn voldoende mogelijkheden om de ipod of USB stick aan te sluiten. De bediening via idrive controller is eenvoudig en simpel. De afwerking van de auto is prima. Mooie materialen. Nergens rammels of iets dergelijks. De auto trekt nog steeds veel bekijks. Omdat er geen typeaanduiding op zit, wordt vaak gedacht dat het een 5-serie is. De xenonverlichting met van die ronde dagrijverlichting vind ik erg mooi. Deze dagrijverlichting wordt overigens alleen meegeleverd als je de optie licht en regensensor er bij besteld.

Op naar de 10.000 kilometer. Eens kijken hoe het verbruik zich verder ontwikkeld. Misschien ook eens langs de dealer om te vragen wat de mogelijkheden zijn om het comfort te verbeteren.

Ervaringen na 16.000 kilometer

  • 16.000 km

Ik rij nu ruim 1/2 jaar in de BMW 320i EDE en er staat ruim 16.000 kilometer op de teller. De auto rijdt prima, maar er zijn wel enkele opmerkingen te maken. Wat ik vervelend vindt is dat er een kraak van achter uit de auto komt bij het langzaam rijden over drempels en stoepranden. Hiervoor bij de dealer geweest en zij herkende dit euvel direct. Het zou vaker voorkomen. Dat is mooi zou je denken, maar na het vervangen van een rubber bij de ophanging is het probleem niet verholpen. Ik zal hier nogmaals mee terug moeten. Wellicht hebben andere 3-serie rijders hier ook ervaringen mee? Als de motor koud is houdt ie iets in, maar na een paar 100 meter is dat voorbij. Ter bescherming van de motor wellicht.

Verder is de auto redelijk zuinig. Bijna 1 op 14 (13,8) vindt ik zeer netjes. Ook komt de auto snel over, alhoewel ik niet verwacht dat de 100 kilometer binnen de 7,6 seconden gehaald wordt. Ook moet de motor op toeren gehouden worden om snel uit de startblokken te schieten. Onder de 1.500 toeren gebeurt er weinig.

Verder geen storingen of andere zaken. De auto trekt nog steeds veel bekijks. Ik vind het een mooi model. Wel overigens bijzonder dat de achterbank niet naar voren geklapt kan worden om de kofferruinte te vergroten. Ik had verwacht dat dit standaard zou zijn. Over een paar weken richting de Costa Brava met volle bepakking en dakkoffer over de route du soleil. Ben benieuwd hoe de dreier het houdt.

Vakantiekilometers

  • 24.800 km

Afgelopen week van vakantie teruggekomen van de Costa Brava. De 3-serie heeft het prima gedaan. Op de snelweg kom je geen vermogen tekort (snelheidscontroles zijn overigens overal te verwachten, dus niet harder dan 140 gereden). Het verbruik tijdens de reis viel mij mee: 1 op 13 met dakkoffer er op. Het totale gemiddelde verbruik staat nu op 1 op 14.
Wat wel opvalt is dat onder de 1.500 toeren er weinig van het blok te verwachten valt. Vanaf dit moment komen de turbo's erin en trekt de motor als een lier. Hieronder is er weinig kracht. Met name bij een hellingproef op een steile heuvel is het noodzakelijk om het blok op toeren te houden.
Over 2.000 kilometer geeft de boordcomputer aan dat er een onderhoudsbeurt noodzakelijk is. Dat is dus eerder dan de aangegeven 30.000 kilometer. Overigens tot op heden nog geen vloeistoffen hoeven bij te vullen. Wordt vervolgt!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.