BMW 320i Corporate Lease Edition (2018)

autoreview

BMW 320i Corporate Lease Edition (2018)

Signalement

Uitvoering320i Corporate Lease Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 44.000 km

Toen er vervanging mocht worden gekozen voor de bmw 320d ede touring was ik aanvankelijk van mening 'dat het wat anders moest worden'. Ook al reed de bmw heerlijk en sprak ook het formaat van de auto mij aan. De nieuwe generatie komt pas over 1 jaar en daar had ik het geduld niet voor. In 1e instantie dus een A4 sedan (ben een liefhebber van sedans, ook al is dit de mist praktische carrosserie variant op een coupe na) geconfigureerd. Maar omdat de productie van de 2.0 tfsi gestopt werd en er een milde hybride variant op termijn voor terug zou komen met een hoger gewicht en hogere CO2 uitstoot, werd die bestelling geannuleerd door de lease maatschappij.
En toen sloeg de twijfel toe over de keuze van de audi. Ik vond het geen super mooie auto. In s-line edition ging het wel maar het model heeft die s-line nodig, terwijl de 3 serie er in mijn ogen standaard al mooi uitziet van zichzelf. En like for like geconfigureerd krijg je bij audi een 1.4 tfsi waar je bij bmw een 2.0 rijdt. Opties zijn erg duur bij audi. Kortom, audi had zijn kans gehad. Bmw kreeg de herkansing.
Ik heb de 4 serie gran coupe nog overwogen als alternatief. Ook een mooie auto en iets praktischer door zijn 5e deur, maar de auto hoeft niet praktisch te zijn want ik rij er bijna altijd alleen in. Een 5 serie is erg groot en lang, een stuk duurder en zou weinig ruimte voor opties overlaten. Een 'compacte' 3 serie sedan dus.
Ik kreeg de keuze uit diesel of benzine. Ik rij lang niet genoeg km om diesel rendabel te laten zijn en diesel staat in kwaad daglicht de laatste tijd dus voor benzine gekozen. Met 2 liter slagvolume plus een automaat moet trekkracht (zwakkere punt van benzine) geen probleem zijn. En de fiscale waarde wordt zo nog een beetje gedrukt. De kleur is donkergrijs antraciet geworden met sattelbraun (cognac) kleur lederen bekleding en walnoten paneeltjes. Ik heb gekozen voor de 'edition luxery line purity'. Over die titel moet de marketing afdeling van BMW nog maar eens nadenken. Alle hoogglans chroom op de auto wordt vervangen door satijn zilver alu. Denk dat dit met de contrasterende donkergrijze lak mooi uitkomt. Voor de velgen heb ik gekozen voor 17 inch multispaak (414 voor liefhebber). wanneer je van 16 naar 17 inch gaat worden de banden een stukje breder (225 i.p.v. 205) en dat staat toch een stukje mooier. 18 inch staat ontegenzeggelijk nog mooier en de meerprijs die BMW vraag in combinatie met een line is gering, maar de CO2/BPM boete is dat niet en ze zijn heel kwetsbaar. Op de touring zaten ze onder de krassen van stoepranden. Ik hoop dat 17 inch banden wat meer bescherming bieden. Dit type 17 inch lijkt ook groter dan bv 17 inch sterwieler met b.v. 5 spaken. Weet niet waarom. Zal optisch bedrog zijn. Schoonmaken blijkt alleen een lastig. Er zit weinig ruimte tussen de spaken.
Als opties verder nog comfort pack (neerklapbare achterbank en stoelverwarming), stuurverwarming (toppertje!), parkeersensoren voor en achter, elektrisch wegklapbare trekhaak plus dakdragers, automaat (geen meerprijs meer) high executive pakket en een schuifdak. Het is een corporate lease uitvoering dus zaken als navigatie, cruise control, automatische wissers, centrale vergrendeling, gescheiden airco, automatisch grootlicht zitten er allemaal ook op. Led is nu standaard ipv de optionele xenon verlichting die ik had. Wel zonder koplampsproeiers trouwens.
Adaptieve verlichting, hifi systeem en comfort key zijn opties die de touring wel had maar die ik niet opnieuw heb gekozen. hij is voor mij gewoon af zo en anders drijft het de fiscale waarde alleen maar verder op.

Hoe rijdt de auto?
Het grootste verschil (naast de automaat natuurlijk) is het gebrek aan motorgeluid bij lage snelheden. Een benzine motor biedt zeker meer souplesse binnen de bebouwde kom. Het lijkt haast wel of je een elektrische auto rijdt. Onze Peugeot produceert een sportieve brom, ook bij rustig rijden. De BMW hoor je amper tot niet. Op de snelweg is er weinig verschil. Ook deze is lekker stil op de snelweg bij 130km/uur.
Het verbruik tijdens woon-werk verkeer valt niet tegen. Gemiddeld boven de 7.2 liter per 100 km maar altijd minder dan 7.5 liter. Naar Parijs en terug in de winter scoorde ik 6,5 liter gemiddeld. Recent in de zomer zelfde traject maar minder file scoorde ik 5.9 liter gemiddeld. Eerlijkheid gebied te vertellen dat ik op de terugweg bij de grens naar Belgie zuinig ben gaan rijden om de Nederlandse grens te halen. Scheelt weer adminstratie. Maar beide ritten gewoon uren lang 135 op de klok gereden waar dat mocht. Minder goed dan de 5.2 liter gemiddeld van de diesel, maar voor een auto van 1500+ kg met 185pk op benzine gewoon erg goed. Wanneer je hem op zijn staart trapt, dan gaat hij er vanuit stilstand zeer rap vandoor. Sneller dan de diesel. Maar op snelheid lijkt niet zo veel verschil te zitten tussen deze auto en mijn vorige 320d ede.
De automaat is een verrukking. Alleen van 1 naar 2 voel je hem schakelen, daarna niet meer. Het schijnt de beste in zijn klasse te zijn (ZF, zit ook in b.v. Jaguars). In comfort (standaard stand) is hij lekker bij de les. In eco schakelde hij er vroeg op (1500 toeren) en houdt bij gasgeven lang de versnelling vast waardoor er soms niets lijkt te gebeuren. Tot de bak doorheeft dat hij moet accepteren en terugschakelt. Dan schiet hij er plots vandoor. Bij heel rustig rijden en in de file een prima stand, maar niet de lekkerste stand. Wat wel bijzonder is, is dat hij in eco zeilt. Bij gas los ontkoppeld hij en valt het toerental terug naar 750 toeren per min. Spaart weer wat benzine uit.
Het dak gaat bijna altijd open. Op hogere snelwegsnelheid of als het koud is op de ventilatiestand. Bij snelheden tot 90 (ook in de file) en bij temp >10 graden liefst helemaal open.
Ik had gelezen dat de face lift versie stugger geveerd zou zijn. Ik merk geen verschil maar rij nu wel op 17 inch wielen in plaats van 18. Zal ongetwijfeld wat meer comfort geven.
Het navigatie professional systeem is wat bijgeschaafd. Nog altijd reageert het goed op gesproken opdrachten.
Maar er blijven verbeter punten. Zo lijk je niet (meer) favorieten op te kunnen slaan. Bij de vorige kon dat op een omslachtige manier wel. En navi is nooit beter dan zijn kaart. Toen ik in de bmw en mijn vrouw in haar 308 allebei naar dezelfde bestemming moesten kwam ik voor een fietspad te staan. Zij bereikte het doel in 1x.

Ondertussen staat er 44 duidend op de teller. Afgelopen jaar ging het helemaal niet hard ivm corona en dientengevolge weinig woon werk kilometers. Lang stilstaan doet de auto geen plezier. Op zeker moment weigerde het start stop systeem omdat de accu een tik had gehad. Vervangen en daarna deed hij het weer goed.
Eind 2019 een zakelijke rit naar Berlijn gemaakt. Kon paar keer de auto de sporen geven. Dan merk je dat het fijn is als een motor meer over heeft. Ook op hogere snelheden versnelt de auto goed en pas bij 240 op de klok is de koek op. Maar in NL tijdens woon werk verkeer kan kan je eigenlijk net zo goed uit de voeten met een 1.5 driecilinder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.