BMW 320e Touring (2021) #2

autoreview

BMW 320e Touring (2021)

Signalement

Uitvoering320e Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf58.000 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

in één woord; wauw

  • 58.000 km

Na een behoorlijk negatieve ervaring met de Hyundai Tucson maar vooral met haar dealer Van der Linden, m'n wensenlijstje afgestoft en een paar auto's bekeken. Ik zal je kort meenemen langs de opties die de revue zijn gepasseerd. Als je alleen benieuwd bent naar de ervaring van deze auto, lees dan vooral verder bij het volgende kopje.

Mijn wensen waren eigenlijk nog onveranderd, en opgesomd kwam het op het volgende neer;
- volledig elektrisch met minimaal 500 km bereik of plug-in met tenminste 50 km elektrische kilometers en een 4-cilinder benzinemotor;
- stationwagen of SUV uit het C- of D-segment;
- een gevestigd merk, dus geen (Chinese) nieuwkomers;
- tussen de 30.000 en 40.000 euro;
- bouwjaar niet voor 2021;
- kilometerstand onder de 60.000 km;
-

Daarmee bleef er het volgende over wat me enigszins aansprak:
- Audi Q4;
- Volkswagen ID4;
- Skoda Enyaq;
- Skoda Octavia;
- Skoda Superb;
- Volvo V60;
- BMW 3-serie;
- Volkswagen Arteon;
- Volkswagen Passat;
- Mercedes CLA Shooting Brake;
- Mercedes C-klasse.

Uiteindelijk vond ik de Audi Q4 toch niks voor mij en gold hetzelfde voor de Volkswagen ID4 en de Skoda Enyaq. Stuk voor stuk prima auto's, maar niet iets waar ik blij van werd. En na de Hyundai-saga werd dat wel belangrijk.

De Skoda Octavia kon me toch niet genoeg bekoren, de Volvo V60 plug-in vond ik te zwaar, niet efficiënt genoeg en eigenlijk ook veel te duur en de Passat te braaf. In de Superb had ik al eens eerder proefgereden maar het was het voor mij toch net niet. Wat kon ik mijn vinger niet opleggen, maar het had gewoon niet het gevoel wat het interieur van een Audi of een BMW wel heeft. En dan vond ik eigenlijk alleen de Superb Sportline wel leuk, maar echt de deal van de maand is dat tegenwoordig ook niet meer.

Toen even bij de Mercedes-dealer naar binnen gelopen. En eigenlijk ook direct weer naar buiten. Het volk wat op het gepoetste blik stond te kwijlen, was niet het type waar ik graag mee geassocieerd wilde worden. En het merk kennelijk ook niet met mij; want in de 20 minuten dat ik daar heb rondgelopen, is er niemand van het personeel die me heeft willen aanspreken. Bovendien had ik met mijn net geen 2 meter lengte echt te weinig hoofdruimte in beide modellen.

Feitelijk betekende dat, dat alleen de Arteon en de 3-serie nog overbleven. En en nadat tijdens de proefrit met de Arteon allerlei hulpsystemen uitvielen en de verkoper beloofde dat dat allemaal echt wel zou worden verholpen bij de aflevering en anders wel binnen de garantie wist ik het zeker; dit wordt het ook niet. En als ik hem echt platsloeg, dan vond ik de Arteon bloedmooi, maar het interieur niet overdreven netjes in elkaar geschroefd. En ze zijn standaard wel erg rijk uitgerust, maar niet per se met opties die ik belangrijk vind maar wel een heel stuk duurder dan een 3-serie.

Dus dat maakte, onverwacht maar waar, dat de laatstgenoemde toch het meest interessant bleek. En nadat ik op dit platform de reviews van de 330e en de 320e had doorgespit, gingen er toch wel een hoop lichten op groen. Kwam ook nog bij dat, wanneer ik thuis een foto liet zien van de mogelijke nieuwkomer, er toch met behoorlijk grote ogen en verwondering gereageerd werd.

Uiteindelijk heb ik één auto bezichtigd. Een grijze 320e station, Duitse import met 1 Duitse eigenaar met leren bekleding, panoramadak en adaptieve cruise control, achteruitrijcamera en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels. Oké, hij had geen stuurhulp (die zijn sowieso lastig te vinden), geen 360-camera, geen keyless entry, geen extra dikke geluidsinstallatie en vooral geen M-bumpers; dat vind ik ook totaal niet nodig.

En eigenlijk was ik al bij de proefrit direct verkocht. De auto stuurt enorm koersvast, de vering is stug maar wel heel communicatief, de stoelen zitten heerlijk en bovendien voelt alles ontzettend goed doordacht. En wat een rust en stilte aan boord. Ik was zo verkocht dat ik me niet druk meer kon maken om elektrische range, verbruik of onderhoudskosten. Dit moest het gewoon worden, punt. En zo geschiedde...

De eerste kilometers

  • 58.100 km

Inmiddels zijn de 3-serie en ik (of; wij) een paar honderd kilometer verder. En wat zijn dat een fijne kilometers geweest tot nu toe. Nog even een opsomming van het signalement;
- 320e station;
- bouwjaar 2021
- 58.000 kilometer;
- grijs;
- adaptive cruise control en dodehoekdetectie;
- panoramadak;
- lederen bekleding af fabriek;
- elektrisch bediende achterklep;
- dimmende binnen- en buitenspiegels;
- achteruitrijcamera;
- en vast nog het een en ander.

UITERLIJK
Dit is uiteraard erg smaakgevoelig; maar ik ben enorm te spreken over het uiterlijk. Ik vind de auto direct herkenbaar als BMW, maar niet uitgesproken schreeuwerig of, zoals sommige modellen van het concern, ronduit asociaal. Het is een gewone, klassieke stationwagen, maar het heeft toch net even wat extra's. En dat maakt ook dat hij, zo blijkt na de eerste dagen, bij een hoop mensen uit verschillende doelgroepen behoorlijk in de smaak valt. En, opvallend genoeg, vooral bij zoonlief, die normaalgesproken aan auto's echt een broertje dood heeft.

COMFORT
Ik schrijf het kopje met hoofdletters, maar die hoofdletters misstaan deze auto echt niet. De elektrische aandrijving is fluisterstil, het afrolgeluid van de banden is door de vast vuistdikke isolatie totaal naar de achtergrond verdrongen en de 2.0 vierpitter geeft een prachtig achtergrondgeluid met precies genoeg volume en een mooi, donker geluid. Wat een bizar verschil met het rumoerige, blikkerige Volvo-blok en het rauwe, hijgende Hyundai-torretje. De BMW schakelt vrijwel onmerkbaar en precies op de momenten dat je dat verwacht, met altijd genoeg trekkracht en nooit onnodig veel toeren.

En ja, het is een BMW, dus ja, hij is echt strak afgeveerd, maar mooi in balans. De besturing is messcherp en behoorlijk communicatief, wat maakt dat je echt het gevoel hebt dat je met iets rijdt wat gruwelijk hard door een bocht kan. En al ben ik totaal geen scheurneus, het wekt wel enorm veel vertrouwen.

De geluidsinstallatie is ook wel weer een behoorlijk niveau boven dat van de Hyundai. Nu is dit natuurlijk een D-segmenter, maar dat is een Passat of een Arteon ook. En dit is wel van andere orde. Sowieso voelt het interieur zeer degelijk en stevig aan met mooie materialen. Het scherm is een touch-screen, maar ik gebruik vooral de i-drive. En dat scherm en alles wat ermee kan, moet ik mezelf echt eigen gaan maken de komende periode.

Dan kan de auto zich, via de app, de sleutel of vanuit de auto zelf, met één druk op de knop voorverwarmen of voorkoelen. Dat gaat me vooral van de winter een hoop plezier opleveren.

PRESTATIES
Voor wat betreft de prestaties ga ik me vooral op het verbruik richten. Want een 0 tot 100 tijd interesseert me niet, zolang het een beetje vlot aanvoelt en je het gevoel hebt dat het sneller kan dan het overige verkeer. En dat kan het, met iets meer dan 200 pk, uiteraard prima. En zeker omdat het allemaal zo stil is, ka je best een dot gas geven zonder dat je gelijk het idee hebt dat je het uiterste van de auto vraagt.

Maar het verbruik. De auto zou met z'n 10,5 kw/h accu volgens de WLTP ongeveer 60 kilometer elektrisch moeten kunnen rijden. Mijn woon-werkverkeer is 25 kilometer enkele reis waarvan ongeveer 5 kilometer 80 km/u wegen met wat rotondes, een kilometer of 10 stadsverkeer en de rest 100 km/u n-weg. En ja, de weerscondities zijn nu wel echt perfect, maar met 52 km op de teller had ik nog 14% batterij over en klokte ik een gemiddeld verbruik van rond de 17 kwh/100 kilometer. Ik vind dit meer dan heel erg netjes en dit soort waardes waren bij de Hyundai niet denkbaar. Dat was dan natuurlijk ook wel een enorm ruimtewonder, maar toch. Daar komt wel bij, ik probeer zo goed mogelijk te anticiperen en eigenlijk nergens volledig tot stilstand te komen. Ook hou ik me grotendeels aan de maximum snelheid en rem ik ook eigenlijk nooit harder dan de auto kan regenereren. M.a.w., ik doe er wel een beetje m'n best voor om het verbruik te drukken.

En vandaag hebben we een stuk van 35 kilometer gereden waarvan 90% snelweg met snelheden van tussen de 100 en 115 km/u. Het gemiddelde verbruik was niet meer dan 15 kw/100 km volgens de App (en, uiteraard, geen benzine). Dan zou ik dus op een volle accu verder komen dan de WLTP zou beloven!

Is de accu leeg, dan zoef ik met tussen de 100 en 110 en een verbruik van net onder de 5 liter benzine per 100 kilometer over de snelweg. 1 op 20, en dat voor een 1800 kilo wegende stationwagen met een 2 liter motor!

Wat betreft de betrouwbaarheid en kosten kan ik natuurlijk nog niet veel zeggen, maar tot nu toe vind ik het voor dit geld een heerlijke auto. En wat ik na het gedoe met de Tucson zo graag wilde; een auto waar ik met een grote glimach instap, is met deze auto in ieder geval ruimschoots gelukt.

wauw, maar,,.

  • 62.000 km

De afgelopen zomer heb ik wat extra kilometers op de teller kunnen zetten en zijn de auto en ik wat meer aan elkaar gewend geraakt. En nog steeds, iedere keer als ik na een aantal dagen werk-blik weer in m'n eigen auto stap is het heerlijk om weer in te stappen. Alleen de aanblik van de auto stemt me al vrolijk. Het blijft een prachtige auto die zeer goed in elkaar steekt. Het verbruik is ook zeer keurig; ik haal nu de temperaturen wat zakken nog steeds zo'n 45 km op een volle batterij. Dat is net (niet) genoeg om mijn woon- werkverkeer elektrisch te rijden, maar nog steeds vallen de kosten in het niet met een auto volledig op brandstof. Zeker met m'n eigen laadplekje voor de deur. Laad je wel een keer aan een openbare paal, dan is dat in Nederland wel weer achterlijk duur vergeleken met onze buurlanden. Ontransparante kosten die verschillen per laadpasaanbieder, blokkeertarieven, starttarieven... en onderaan de streep vele malen duurder dan op benzine rijden. Je betaalt hier met gemak riant boven de 50 cent per kwh. In noord-Zweden staan tegenwoordig zelfs de kwh-prijzen van de snelladers op de borden van de tankstations. En die zijn ergens in de 50 kronen, onder de 50 cent per kwh dus. Zo kan het ook, Nederland. Maar dat is een andere discussie.

Het is echter niet alleen maar lof;

DE STUURINRICHTING - "STICKY STEERING"
Op warmere dagen (met een zonnetje vanaf pakweg 25 graden), verandert het stuurgedrag na een kilometer of 10-20. Bij rechtuit rijden is er een soort weerstandloos punt wat net "groot" genoeg is om tussen de belijning van de rijstrook te kunnen ping-pongen. Stuur je door om bijvoorbeeld een flauwe bocht in de snelweg te nemen, dan moet je door een weerstand heen die soms best zwaar is. Het maakt het onmogelijk om ontspannen met één hand te rijden op de snelweg. De problemen werden heel erg netjes opgepakt door de zeer reële verkopende partij. Wat dat betreft, alleen maar lof voor Van der Krans auto's. Volgens hen is het iets wat wel vaker voorkomt, maar wat zich vooral bij de X3 voordoet. De eerste stap van BMW is het vervangen van twee schroeven in de stuurbekrachtiging. Werkt dat niet, dan moet het hele stuurhuis vervangen worden. De eerste stap, het vervangen van de twee schroeven, is inmiddels gedaan bij de BMW-dealer. Echter, de temperaturen zijn inmiddels weer gedaald en dat betekent dus ook dat niet meer te controleren is, of het probleem is opgelost. En wanneer de temperaturen weer boven die 20-25 graden gaan komen, is de garantie verlopen. Nu heeft Van der Krans al gehint dat we dan de garantie op de stuurinrichting met een jaar moeten verlengen, dat is iets wat ik zeker even ga overleggen. Maar niet nadat we het hebben gehad over....

BROM/RESONANTIE IN DE CARDANAS
Bij snelheden van tussen de pakweg 45 en 55 km/u en boven de 100 km/u zit er een brom of resonantie in de auto. Kom je net uit de rammelende herriebak van een Hyundai, is het bijna niet te merken. Maar het begint toch wel opvallend en irritant te worden, zeker omdat je het geluid meer "voelt" in je trommelvliezen dan hoort. Het is onafhankelijk van de aandrijving (elektrisch of benzine) en verandert ook niet bij lastwissel. Volgens ChatGPT past dit bij een welbekend probleem, een versleten middenlager van de cardanas. Klinkt duur, hè? Op Youtube is een mooi filmpje van de bij Autoweek bekende Joep te vinden, waarin hij eenzelfde soort probleem van een 540i aanpakt. Volgens hem wil BMW dat de hele cardanas vervangen wordt, omdat de cardanas inclusief lagers gebalanceerd is. Klinkt nog duurder, toch? Nu vindt ChatGPT dat overdreven en zijn er volgens "hem" tal van specialisten die er gewoon een nieuw lagertje van een paar tientjes omheen persen. Maar; realistisch als ik ben, is de auto niet stuk. Dus het is misschien geen probleem wat onder een garantie valt. En had ik het misschien zelf wel moeten constateren bij de proefrit en is dit gewoon de aard van het beestje. Hoe dan ook, ik zou het wel lekker vinden als het opgelost kan worden, want het zou voor het comfort wel echt een enorme vooruitgang zijn. Dat dit een dure auto zou worden, wist ik, maar ik had eigenlijk gehoopt dat het nog niet zo zou hoeven beginnen... Het is in ieder geval iets waar ik een paar BMW-onderhoudsspecialisten over ga benaderen, waaronder CarRec om te kijken wat zij zeggen. Ik moet toch op zoek naar een fijne garage voor het reguliere onderhoud.

Rest mij vooral de vraag; ben ik nou een ouwe zeikerd, heb ik twee keer pech of zijn auto's van dit decennium nou eenmaal niet meer wat ze pakweg tien jaar geleden waren en zijn ze gewoon te complex geworden?

Ik ben benieuwd, en hou jullie op de hoogte...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.