BMW 320d touring Executive (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 257.000 km |
KM-stand laatst | 457.500 km |
ERVARINGEN
Ik ben alweer anderhalf jaar in het bezit van mijn derde BMW en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit ervan en het plezier dat het rijden je geeft! Omdat ik altijd veel kilometers rijd en een auto aanschaf van 7 a 8 jr oud durfde ik nooit voor een BMW te gaan. In 2001 toch mijn eerste 325 td gekocht omdat het net exemplaar was met de onderhoudsboekjes erbij, en met ruim 100.000 km verder met 350.000 km op de teller weggedaan, ingeruild voor een volgende 325td en deze na een jaar aan een vriend verkocht (die er nu nog steeds met veel plezier in rijdt) omdat ik vanwege gezinsuitbreiding aan een station toe was. Toen dus een 320d van 1999 op internet gekocht met al ruim 250.000 km op de teller. Door mijn eerdere goede ervaring gewoon van een particulier gekocht, wel met de ingevulde onderhoudsboekjes erbij.
Het overstappen van een zescilinderlijn-motor naar een "gewone" viercilinder was wel en is nog steeds wel wennen, maar het gunstigere verbruik 1:18 en het extra koppel maakte veel goed. Toch miste ik wat extra pk's (standaard 136pk bij 1440 kg)en heb lang getwijfeld om mijn auto te laten "chippen". Bij een kmstand van 288000km toch de stoute schoenen aangedaan en naar Tunex gereden om de auto te laten voorzien van een 60 NM en 30 PK meer. Nu een half jaar en 23000 km verder en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben! Lekker extra koppel onderin en een gunstiger verbruik, nu rond 1:19! Dit jaar naar Zuid-Frankrijk geweest met een bepakte vouwwagen, een fluitje van een cent met een verbruik van 1:16.
Wat me ook opviel is het feit dat ik tussen de beurten door (om 22000 km)geen olie heb hoeven bijvullen. De vorige eigenaar zei me dit ook wat ik toen niet kon geloven aangezien mijn vorige BMW's om de 5000 km een litertje nodig hadden.
Mijn rijstijl is niet sportief maar ik houd wel van lekker bochtenwerk en daar voelt de 320d zich helemaal in zijn element. Het lijkt wel of je nooit te hard een bocht in kunt gaan, het gas erop houden en de auto gaat als op rails de bocht door. Bij 280.000 km de schokbrekers, voor, vernieuwd door de wat betere monroe-flex exemplaren, die wat stugger zijn dan de standaardschokbrekers, wat mede zijn heerlijke wegligging bepaald.
Wat ook erg fijn aan de auto is, is dat hij erg stil is. Van binnen hoor je bijna niet dat je met een diesel onderweg bent. Ook de climate-control doet stil en constant zijn werk en het verbruik wordt er bijna niet door beinvloed. De auto is voorzien van de standaardstoelen (met heerlijke stoelverwarming!) en door de vele verstelmogelijkheden heb ik nog niet naar sportstoelen verlangd( mijn lengte is trouwens 1.76m)
De kofferbak is natuurlijk niet aan de grote kant bij zo'n "lifestyle"station maar we kunnen de kinderwagen er gemakkelijk in kwijt en onder de vloer heb ik voldoende ruimte om mijn documentatie voor mijn werk in onder te brengen zonder dat dit zichtbaar is of er in het weekend uit moet halen. Handig is de separaat te openen achterruit.
Wat minder bevalt zijn de bekende krakende geluiden van de portierruiten, voor, wanneer het erg warm is. Ook is de achteras niet helemaal "bonkvrij" wanneer ik over dwarsrichels rijd ( wellicht is het een schokbreker die aan zijn eind is, want de achterasrubbers zijn al een keer vervangen)
Verder kan ik geen nadelen ontdekken en ben ik zeer tevreden. Natuurlijk lonkt een 330d wel maar deze schijnt hard geveerd te zijn en met de huidige brandstofprijzen (wie weet waar het eindigt) ga ik toch een beetje rationeler denken. Door het tunen van mijn 320d is de honger naar meer vermogen gestild.
Kortom, twijfel je om een BMW te kopen, met een hoge kmstand, dan hoop ik dat je aan mijn verslag wat hebt om die twijfel te doorbreken. Natuurlijk is het van belang dat je het onderhoudsverleden van de auto kent en dat je de auto de tijd geeft goed warm te worden (na ongeveer 20km rijden)
PROBLEMEN
Problemen heb ik nog niet gehad, de vorige eigenaar wel, net voordat ik de auto kocht is de hogedrukpomp vervangen a 1800,-
Ik heb laten vervangen:
schokbrekers, voor.
achterasrubbers
wat komt eraan:
koppeling wordt minder.
fuseekogels zit wat speling op. 250.000 km geleden onder coulance vervangen, zijn nu weer aan de beurt, opzich dure grap vanwege het feit dat de hele aluminium draagarm vervangen moet worden
update: april 2009
- 338.000 km
in april glansrijk door de apk-keuring! Sinds het schrijven van de review heeft de auto alleen een kleine beurt nodig gehad. Toen is ook de koppeling vervangen. Door het tunen heeft de koppeling wel meer te verduren gehad maar hij was al ver aan zijn einde. Ook is de multiriem preventief vervangen. Het olie verbruik blijft minimaal, tussen de beurten door (30.000 km) heb ik geen olie hoeven bijvullen. Op naar de volgende apk want de auto voldoet nog steeds prima, ik heb het gevoel dat de auto motorisch niet eens op de helft van zijn leven is.
update: juli 2009
- 349.000 km
weer terug van een vakantie met de vouwwagen naar zuid-frankrijk, alles is weer voorspoedig verlopen met een verbruik van ongeveer 1 op 16. Op het laatste stuk van de terugweg scheurde de uitlaat bij het flexibele gedeelte. De reparatie zou 435,- gaan kosten vanwege de katalysator die ook vervangen zou moeten worden. Zelf een paar uurtjes sleutelen en wat laswerk van mijn schoonvader hebben me de kosten kunnen besparen. Door de reparatie de auto eens aan de onderzijde kunnen bekijken en op een zwetende krukaskering na is de motor en bak nog helemaal schoon!
100.000 km erbij gereden!
- 358.000 km
de auto nu 2,5 jaar geleden in bezit en er een ton bijgereden, wat toch een reden is om een reviewtje te schrijven. Er valt echter weinig te melden, wat als positief opgevat moet worden. De auto rijdt nog steeds als toen ik hem kocht. Geen noemenswaardig olieverbruik (na 24000 km nog geen olie hoeven bijvullen) en de motor voelt nog zo fit als een hoentje. Nog steeds erg tevreden met het chippen zo'n 70.000 km geleden. Dus als mensen nog twijfelen om een auto met een hoge kmstand te chippen, gewoon doen!
Is nu aan niets te merken van zijn leeftijd van 10 jaar en ruim drieeneenhalve ton? Er is wat speling te voelen in het onderstel, maar waar het vandaan komt is klein beetje een raadsel, het lijkt uit het stuurhuis te komen maar hij komt gewoon door de keuring dus gewoon doorrijden. Verder voel ik een mininieme speling op de bestuurdersstoel zitten wanneer ik een bochtje lekker vlot neem, maar ook hier valt mee te leven (mijn vorige 325td had hier meer last van). Verder moet ik door kleine beschadigingen de roestduivel voor blijven, maar ook dat is gemakkelijk te doen. Ook heb ik het gevoel dat de auto wat rumoeriger wordt. De uitlaat is eens bij het flexibele gedeelte afgescheurd maar deze is weer dichtgelast en laatst heb ik de luchtinlaatslang eens opnieuw gemonteerd en het lijkt iets te schelen. Ik denk dat het toch nog beter moet kunnen. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
Kortom: een bmw die nog steeds rijdt als een bmw en dat doet tegen redelijke kosten. Op naar de vier ton wat mijns inziens zonder grote problemen haalbaar zal zijn.
weer apk gekeurd
- 371.500 km
De apk-keuring leek mij weer een goed moment een update te geven. De winter is hij redelijk goed doorgekomen. Een klein slippertje zorgde voor een beschadigde velg (en ego) en een nieuwe uitlijning van de auto. Ook moest er een nieuwe accu komen en met de kou merk je al snel of de thermostaat nog goed functioneert, niet dus, deze onlangs vervangen.
Bij het vervangen van de thermostaat moest de inlaatslang naar de luchtfilter gedemonteerd worden waardoor een scheur zichtbaar was in de "pot" die aan het uitlaatspruitstuk vastzit. Dit moet nog gerepareerd worden maar ik ben blij dat ik nu weet waar de irritante brom vandaan komt.
Bij de apk is deze scheur in het uitlaatsysteem niet ontdekt, net als een veerbreuk van de rechter achterveer (ongeveer 6cm van de bovenkant ontbreekt nu, merk je niets van)
De auto rijdt nog steeds heerlijk, al heb ik wel het idee dat hij bij zijwind wat spoorgevoeliger wordt, waarschijnlijk wat speling op de wielophanging.
Het verbruik lijkt iets te stijgen, de boordcomputer geeft nu 5.9/100km aan wat altijd rond 5.7/100 km was (paar maanden geleden nog de luchtfilter vervangen).
Olieverbruik is de auto totaal vreemd. De laatste oliewissel is ongeveer 40.000 km geleden sinds die tijd peil ik regelmatig maar olie bijvullen is steeds niet nodig. Laatst heb ik er maar een halve liter olie bijgevuld omdat ik gewoon niet kan begrijpen dat de peilstok niet een lager niveau aangeeft.
Ik ben nog steeds blij met de keuze om de wagen ondanks een kmstand van 290.000 km te laten tunen. Die 30 pk extra had hij net nodig en ik verlang niet naar meer, nog steeds trekt hij lekker door.
Nu hij weer goedgekeurd is, ik in de komende tijd geen rare dingen verwacht en ik nog steeds kan genieten van het rijden ben ik vastbesloten de 4 ton te halen. (al zie ik al leuke opvolgers op internet)
toch een tegenvaller!
- 374.500 km
De auto begon achter een beetje vreemd te kraken, niet hard maar wel een vreemd geluid.
Wat het precies is geweest is niet duidelijk maar bij een inspectie bleek dat de bevestiging van de achteras uit de carroserie gescheurd is! Dit schijnt meer voor te komen. Ik denk dat het komt doordat ik een keer de bocht ben uitgevlogen een weiland in, toen kreeg de achterkant een zetje. Wat moet er gebeuren: heel de achteras moet gedemonteerd worden en er moet een stuk plaat ingelast worden, kosten: ongeveer 500,- terwijl er geen onderdeel vervangen wordt...
Ook moet de uitlaat nog eens gelast worden, nu op een andere plek, maar dan moet hij weer klaar zijn voor een jaar.
weer gerepareerd
- 375.500 km
De achteras die uit de carrosserie scheurde moest dringend gerepareerd worden om nog meer schade te voorkomen. Eerst maar eens naar een bmw-specialist gegaan om te laten zien wat er mankeerde en tevens om naar de reparatiekosten te vragen. Hij zou een dag bezig zijn en de auto zou uitgelijnd moeten worden, kosten; 750 a 800 euro...Dit vond ik wel erg veel geld voor een dag lassen. Aangezien het meer een klus aan de carrosserie was dan een technische reparatie, heb ik nog aan een schadebedrijf gedacht om een offerte op te vragen. Echter bij een automonteur terechtgekomen die parttime voor zichzelf werkt (eigen bedrijf achter zijn huis). Ook hij is er een dagje mee bezig geweest, ik moet de rekening nog krijgen van ongeveer 250 a 300 euro! Dit wordt weer kilometersvreten.
400.000 km grens gepasseerd!
- 400.452 km
De laatste maanden wat minder kilometers afgelegd maar nu toch de 4 ton gepasseerd en dat met veel genoegen! Je zou denken dat de auto langzaam aan zijn eind komt en dat je dat aan van alles en nog wat gaat merken. Ik heb wel het gevoel dat de auto een tikkie luidruchtiger wordt maar dat zou ook aan de nieuwe, niet-orginele katalysator kunnen liggen die ik op een zaterdagmiddag heb moeten laten monteren a 315,- Ook vind ik de auto rechtsachter wat luidruchtig reageren op oneffenheden maar verder trekt hij als een lier ( nog steeds getuned) verbruikt hij nauwelijks olie tussen de beurten en is het verbruik nog steeds rond de 1 op 18. De wegligging, vooral in bochten, de zitpositie en het nog steeds functioneren van alle opties (verwarmde stoelen, climate-control en andere electrische opties) doet me nog steeds niet naar een andere auto verlangen. Gelukkig hoef ik voor onderhoud niet vaak bij de garage te zijn want voor je het weet ben je aan het proefrijden, met alle financiele gevolgen van dien...
Problemen:
-nieuwe katalysator, die onderweg doorscheurde a 315,-
-nieuwe draagarmen a 290,-, (wat een verschil!)
-abs-sensor vervangen a 190,- (km-teller deed het niet meer en het abs-lampje bleef branden.
-nieuwe schroefdraad moeten tappen in de carterpan (werd maar 15,- extra voor gerekend, netjes!)
Verder hebben de kinderen hun tol van de auto geeist door enkele krassen op en in de auto te veroorzaken, natuurlijk hoort dit erbij maar het zorgt er mede voor dat ik voorlopig lekker blijf doorrijden, wellicht tot de 5 ton. Eerst nog naar de apk....
4 jaar in bezit
- 401.326 km
Met een redelijk zelfvertrouwen naar het apk-keuringsstation gegaan, aangezien ik al nieuwe draagarmen had gemonteerd. Nu bleken de beide achterveren gebroken te zijn (kwaaltje van dit model) en een remslang had droogtescheurtjes. Ik ben zelf aan de slag gegaan, enerzijds om wat kosten te besparen en anderzijds omdat ik het leuk vind om wat aan de auto te sleutelen. Vanwege de hoge kilometerstand ben ik gaan overwegen om tweedehands spullen te gaan monteren aangezien het bezit van deze auto de langste tijd heeft gehad. Toch besloten om nieuwe veren te monteren omdat mij werd gezegd dat wanneer oude veren opnieuw onder spanning worden gezet, ze ook sneller zouden kunnen breken.
Tijdens het monteren kwam ik eindelijk achter het gebonk wat ik steeds hoorde wanneer ik over een dwarsriggel reed. De schokbreker wordt in een rubber aan de carrosserie gemonteerd. Nu bleek dit rubber helemaal weggeslagen te zijn. Het bleek geen gemakkelijke opgave te zijn om in de achterbak de schokbreker te bereiken. Wat zit zo'n bmw toch degelijk in elkaar!
Nu alles gerepareerd is rijdt hij eindelijk zoals het hoort, geen speling meer op de fuseekogels en ook geen gebonk meer. Ik verwacht nu toch nog wel zeker 2 jaar door te rijden, maar dat mag ook wel aangezien ik heb de laatste maanden ongeveer 1000,- geïnvesteerd heb. Nu nog de airco verversen en hij is helemaal klaar voor de zomer(vakantie)!
update
- 424.000 km
De afgelopen tijd is redelijk probleemloos verlopen. Het verbruik blijft rond de 1:18,5 schommelen maar wel heb ik het idee dat de auto bij hogere snelheden wat rumoeriger wordt, wat op lange ritten wat vermoeiend wordt..
Het plezier aan de auto is er verder niet minder om, hij blijft goed trekken, lekker sturen dus doen wat hij moet doen.
Laatst nog de waterpomp vervangen, terwijl de thermostaat de boosdoener was van een lekkage.... maar na dik 4 ton vond ik het ook wel tijd voor een nieuwe waterpomp.
Wat gaat er aan komen: de stoelverwarming van de bijrijdersstoel doet het niet meer, maar dit ga ik niet repareren ( heb er weinig last van!) maar wat erger is, het dubbelmassavliegwiel gaat zich laten horen wanneer ik wat stevig optrek.... wanneer ik mijn voet met beleid vloer dan is er niets aan de hand. Ik weet nog niet of ik dit ga aanpakken, over 4 maanden moet hij door de keuring en pas over een halfjaar moet hij ons en de vouwwagen weer naar frankrijk brengen, dus ik heb nog even de tijd om een beslissing te nemen. (kosten ongeveer 800,- met een nieuwe koppeling)
Kortom nog steeds een betrouwbare en fijne reisgezel!
update 6-4-2012
- 433.000 km
mijn idee was om de apk af te wachten om weer eens een zinvolle update te kunnen doen. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn bmw kwam zonder problemen door de keuring! Dat opzich is al een vermelding waard, gezien zijn huidige kmstand.
De draagarmen, voor, had ik 2 jaar geleden laten vervangen door niet al te dure draagarmen (van Moog) met het idee dat ik de auto niet meer zo lang zou rijden. nu merk ik alweer wat speling op de fusees... na ongeveer 60.000 km. de keurmeester heeft er trouwens niets over gezegd, maar bij een drempel ed. voel ik wel wat speling. conclusie: niet op bezuinigen!
Het verbruik blijft rond de 1:18 en het olieverbruik blijft ook op 1liter tussen de beurten door ( als je niet teveel boven de 130 km/h rijdt)
Verder begint de roestduivel macht over de auto te krijgen..... op ht voorspatbord komen bolletjes onder de lak, wat duidt op roest van binnenuit..... opzich niet gek naar zijn leeftijd van bijna 13 jaar en de kmstand. Ook op de achterklep komt een plekje van binnenuit, wat lastig te bestrijden is.
Verder ben ik nog steeds tevreden en overweeg ik om 1 jaar door te rijden. Eigenlijk wil ik graag een 328i touring. maar aangezien ik zo'n 30dkm per jaar rijd moet er een lpg-installatie in (om het een beetje betaalbaar te houden) Nu weet ik niet of dit een gelukkige combinatie is, maar ik ga er wel wat onderzoek naar doen. Een 330d zou ook een optie zijn maar dat vind ik toch te duur worden en het kan mijns inziens toch niet op tegen een benzine-6lijns. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!
weer een kleine mijlpaal
- 450.348 km
Bij het bereiken van de vierenhalve ton wilde ik weer een update doen. Eigenlijk is er niet veel bijzonders te melden. Het is nog steeds genieten. Hij trekt nog steeds lekker door ( ik profiteer nog steeds van het chippen naar 165 pk). Ook het bochtgedrag blijft genieten. ik ben een rustige rijder maar bij een lekkere bocht gaat bij mij het gas erop, wat een heerlijke wegligging! (mede door de goede gewichtsverdeling) Alleen merk ik wel dat de auto wat zoekerig wordt bij zijwind, de rubbers van het onderstel zullen hun beste tijd wel gehad hebben.
Doordat er een vrij grote kans is dat ik binnenkort in een leaseauto moet gaan rijden ben ik het grote onderhoud wat aan het uitstellen.
Wat komt eraan: dubbelmassa vliegwiel is nu hoorbaar wanneer ik een beetje stevig optrek. ik ben ondanks dit euvel met de vouwwagen naar de Ardeche gegaan en zonder problemen! Kosten van een nieuwe ligt rond de 800,- inclusief een nieuwe koppeling. ( ik denk dat ik al 40000 km met een versleten vliegwiel rijd, alleen wist ik het in het begin nog niet.
Verder zijn mijn remschijven aan vervanging toe, deze heb ik nog nooit vervangen, vanaf kmstand 257dkm!
Ook denk ik dat ik mijn draagarmen voor weer hoor...... maar eens naar laten kijken of het niet iets anders is.
Roestvorming begint ook de kop op te steken, van binnenuit op de voorschermen, onderaan de bestuurdersdeur onder de kitrand. Ik heb dit wel behandeld en tot stoppen gebracht.
Op de stoelverwarming van de bijrijdersstoel na, werkt alles nog aan de auto, de airco, centrale vergrendeling, het mfstuur.
Onder de motorkap is de afgelopen periode alleen de waterpomp vernieuwd, alleen bleek deze niet defekt, het bleek opnieuw de thermostaat te zijn. Deze was eerder vernieuwd maar ik denk door een geforceerde vervanging op de rand gaan lekken.
Alleen de brandstofpomp is door de vorige eigenaar vervangen, wat weer 2 ton geleden is. Nu hoop ik dat de nieuwere pompen beter van kwaliteit zijn dan de eerste want anders ben ik straks aan de beurt a 1000,-.... voor zover ik weet is de turbo, verstuivers, startmotor en dynamo nog nooit vervangen.
Wanneer de leaseauto niet doorgaat, moet ik gaan beslissen wat ik ga doen met deze auto. Investeren in het onderhoud of een andere zoeken. Ik ben al aan het kijken naar een jongere e46. Al lonkt een e90 ook... Wordt vervolgd
verkocht!
- 457.500 km
Doordat er het nodige onderhoud aan zit te komen ben ik gaan rekenen wat de kosten daarvan zouden gaan worden. ik denk dat dit de 1500,- zou passeren. Eigenlijk is de auto daar door economisch total-loss... Daarbij komt nog dat er enkele hardnekkige roestplekken bij zijn gekomen en dat het er een grote kans is dat ik over een half jaar een leaseauto krijg.... dit heeft me doen besluiten om het geld aan een andere auto te besteden, al doe ik dit wel met een beetje pijn in mijn hart.... Ik ben uitgekomen op een 525tds touring voor 1600,-! Bij de auto zit een totaal aan 7000,- aan rekeningen bij, dus veel onderhoud is al gedaan. Mijn eerste kms heb ik er al weer op zitten en ik moet zeggen dat ik de 6cilinder wel gemist heb. Anderzijds ben ik minder gecharmeerd van de logheid van de auto. Over enkele weken ga ik ook hier een review van bijhouden.
totale conclusie over de 320d touring: een erg fijne auto, die ik eigenlijk niet kwijt wilde. Ik heb goedkoop gereden en hij heeft me nog nooit laten staan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.