BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d EfficientDynamics Edition High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
F30 take two
- 2.400 km
Bij de selectie van de vorige F30 had ik de kostbare fout gemaakt om geen sportstoelen te bestellen. De gewone stoelen boden te weinig steun en waren niet optimaal in te stellen. Met het aantal kilometers dat ik jaarlijks rijd en de verslechtering van mijn rugklachten was die stoel een probleem geworden. Ik heb nog gekeken of een Scheel stoel een alternatief was, echter dat werd erg duur. De BMW dealer heeft mij een zeer aantrekkelijk inruilvoorstel op een voorraadauto gedaan en ik ben nu dus sinds half maart eigenaar van een bijna exact dezelfde wagen mét de goede stoelen. Ik zit nu als een vorst in de auto, de investering is het waard geweest.
Zoals gezegd is het bijna dezelfde auto, echter nu de Sportline met automatische trekhaak, schakelflipperts, RTTI, Apps en een zwart lederen interieur. Tevens heb ik nu de ambiance verlichting en keyless entry.
Nu, na 2400 kilometer, kom ik tot de conclusie dat er in de twee bouwjaren toch behoorlijk wat verschil zit:
- het motorgeluid dringt veel minder tot het interieur door.
- De automaat heeft andere schakelsoftware gekregen. Nu trekt de auto in comfortstand iets langer door in de versnellingen. Gek genoeg is dat veel prettiger.
- de Idrive werkt veeeeeel sneller, ook de geweldige spraaksturing is veel vlotter. De navigatiestem is nu ook veel prettiger. Dit is gewoon een vlotte dame geworden in plaats van die half bekakte nederbelg.
- De deuren sluiten veel degelijker en soepeler. Sowieso lijkt het dat alle boutjes en moertjes een extra slagje vaster zitten, alles voelt net een tandje degelijker aan.
- De stoelverwarming -nu af fabriek- is 100x beter als de achteraf ingebouwde versie. Nu is het binnen de minuut lekker warm onder de billetjes. Dat duurde bij de vorige toch wel zo'n 5 minuten.
- De iDrive knop is nu groter, met een soort van touchpad op de knop. Ik ben er nog steeds niet achter waarvoor ik dat touchpad kan gebruiken. Tevens, doordat de knop zelf groter is geworden, is de bereikbaarheid van de drukknoppen erachter duidelijk minder geworden.
Niet verwacht maar toch gebeurt het..de schakelflippertjes aan het stuur gebruik ik best veel, met name voor terugschakelen op bijvoorbeeld klaverbladen en in de bebouwde kom. De automaat schakelt zelf terug, echter dan kom je regelmatig in een soort van "dood" punt en duurt het even voordat de auto reageert en er dan als een haas vandoor wil. Even een tikje terug met de flipper en de automaat blijft bij de les. Het mooie is dat de automaat het werk daarna gelijk weer oppakt. Alsof hij (of is het een zij..) weet wat de bedoeling was. Magica...
De RTTI (real time traffic information)is ook een hele prettige optie. Geeft heel accuraat aan waar het verkeer rijdt en stilstaat. Ik heb het een paar keer bijgehouden met files en opstoppingen en het werkt op 100 meter nauwkeurig. Daarentegen is de Apps optie voor mij waardeloos. Leuk dat je het weeroverzicht in je scherm hebt maar dat is ook alles.
Het verbruik over de eerste (rustige) 2400 kilometer bedraagt nu 1:18,1 en dat is toch wel iets minder goed als de vorige 320d. Ook tijdens de inrijperiode van de vorige auto (en toen was het steenkoud!) was de vorige duidelijk zuiniger en was 1:20 makkelijk haalbaar.
Geen nieuws
- 10.000 km
De eerste 10.000 kilometer zijn een feit en ik kan melden dat dat volledig naar het zin gegaan is. De stoelen zijn prima en ze houden je op een klaverblaadje lekker vast. Wel heb ik het gevoel, nu het warmer is en ik de airco nodig heb, dat de aangegeven temperatuur niet klopt met de temperatuur in de auto. Ik vind het regelmatig te koud en dan zet ik de temperatuur hoger. Bij de vorige F30 gebeurde dat nooit. Wellicht andere temperatuursensoren met deze uitgebreide 2 zone climate control?
Het verbruik heeft zich gestabiliseerd op 1:18,5 hetgeen ik toch te hoog vind. De vorige reed toch zuiniger. Olieverbruik 0,0, klachten 0,0, rammels 0,0 (en dat was bij de oude wel een probleem). Ik ben een tevreden mens!
Gewoon goed!
- 20.000 km
De eerste 20.000 kilometers zijn afgelegd. De auto is meegeweest naar Italie, met het dakkoffertje erop en vol bagage toch een net verbruik van 1:16 gescoord. Met dien verstande dat ik daar waar het mocht (of kon) rond de 150 km per uur reed. In normaal gebruik blijft de auto toch iets onzuiniger als de eerdere F30.
Apart detail: de lederen bekleding in deze auto is zweteriger als in de voorganger. Verder is de navigatie met real time traffic information (RTTI) echt een vooruitgang. Er wordt bij file snel een alternatieve route berekend, ook in het buitenland. Je kan ook eventueel de alternatieve route cancellen, echter hij (zij?) heeft het toch vaak wel bij het rechte eind.
Keyless entry, en optie waarvan ik dacht dat het echt zinloos was, is toch eigenlijk wel heel handig. De mogelijkheid met een zwaai van je voet onder de bumper de kofferklep te openen is totaal nutteloos, in driekwart van de gevallen werkt het niet en sta je alsnog moeilijk naar je sleutel te grabbelen omdat je je handen vol hebt. Wellicht heeft de trekhaak hier iets mee te maken.
Het start-stop is wat strak afgesteld. Meestal zet in dat uit maar af en toe vergeet je het knopje in te drukken. Als ik stop, zet de Start-stopfunctie de auto al uit voordat je compleet stil staat, hetgeen resulteert in een schok. Ook als je de auto uitzet gaat er een licht schokje door de auto heen. Puntje voor de 30.000 beurt.
De auto is wel wat gevoelig voor schade, en helaas alles te wijten aan pure pech. Een spontaan naar beneden vallende spoorboom die op de auto terecht komt..... een vogel, een stuk hout, een fiets die omvalt...
Ik ben tevreden!
Rustig verder
- 47.000 km
Bijna 50.000 kilometer verder in deze BMW. Een maandje geleden de zomerwielen weer van stal gehaald en onder de BMW geschroefd. Dit seizoen kunnen ze nog mee, bij het wisselen naar de winterwielen zal ik de banden moeten vervangen. De slijtage is redelijk gelijk voor de voor- en achterbanden. Ik merk wel dat de zomerwielen behoorlijk veel stiller zijn als de winterbanden. De zomerbanden "zoeken" ook veel meer, de auto is erg spoorgevoelig en veel minder stabiel bij het remmen. Het wordt een beetje zoekerig. Totaal met deze set banden dan een dikke 50.000 kilometer gereden, ik had deze banden ook al bij de vorige 320d.
Ik merkte bij een wasbeurtje dat het deurrubber van de bestuurdersdeur aan de onderzijde kapot is. Dit moet bij de volgende beurt nagekeken worden. Ik kan aan de aansluiting met de deur niets merken. Ook heeft er geen vuil gezeten. Ook komt de start-stop nog steeds erg vroeg in, net voordat de auto tot stilstand komt slaat de motor af, dat geeft nogal een klap. Ik druk de start-stop functie maar gewoon uit als ik start.
Ik blijf het vreemd vinden dat deze F30 toch best wel wat onzuiniger is dan de vorige F30. Gemiddeld haal ik niet zuiniger dan zo'n 1:18. Ik heb een tank lang (heeeel lang) heel zuinig gereden, gemiddeld verbruik was 1:22, maar dan let je echt op ieder detail. Grappig is dat in de eco-pro stand de navigatie aangeeft wanneer je het gas kan loslaten en gebruik kan maken van het uitrollen. Dit werkt echt heel goed; af en toe heb je een beetje het gevoel dat je de achterliggers wat ophoudt maar in de meeste gevallen zie je je verbruik behoorlijk hard teruglopen. Je praat soms ook over 500 meter uitrollen. Er wordt gewoon bijna niet op de motor afgeremd.
Verder blijft het een heerlijke auto. genoeg kracht, ruimte genoeg, 100% betrouwbaar, mooi. Eigenlijk gewoon heel tevreden. Sinds kort is de familie uitgebreid met een hond, dan is een sedan toch wel wat minder praktisch... afgelopen weekend met de regen zag ik wat modderige hondepootafdrukjes op het leer.
Prima!
- 65.000 km
Een paar weken geleden de 60k beurt laten doen. Viel toch wat tegen. Het deurrubber is vervangen, geen garantie, naar oordeel van de garage komt dit doordat mijn schoen bij het instappen tegen het deurrubber aan komt en zo beschadigt... Tevens is er een motorsteun vervangen om de klacht van het heftig schudden van de auto bij starten en uitzetten op te lossen. Inderdaad is dat nu opgelost. Tevens is er een spoorstangetje vervangen, dat zorgde voor het zoekerige gedrag tijdens remmen en rijden op hogere snelheid. Verder weinig bijzonderheden te melden over de beurt. Totaalprijs iets meer dan 800 euro inclusief uitgebreide poetsbeurt. De auto was weer als nieuw, ook de velgen waren weer blinkend schoon!
Auto blijft een fijne makker, moet wel bekennen dat ik stiekem even bij de VW dealer naar binnen ben gelopen voor een Passat PHEV.. Allemaal uitverkocht. We blijven lekker doorrijden!!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Uitgelicht aanbod

BMW 320I 170pk UPGRADE EDITION CRUISE-CLIMA-NAVI-PDC-TREKHAAK
- 2013
- 233.988 km

BMW 320i 185PK | WC97066 | Navi | Climate | Cruise | Leder | Parkeersensoren (A) | LM Velgen | Xenon | Keyless Start |
- 2012
- 143.996 km

BMW 3-serie Touring 318d M Sport PANORAMADAK - Navigatie - Stoelverwarming - 19"LM - Parkeersensoren
- 2014
- 194.203 km