BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2014) #3

autoreview

BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2014)

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Edition High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 3%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw.....

  • 111 km

Na veel wikken en wegen m.b.t. mijn nieuwe leaseauto overgebleven met de volgende short list:

Lexus 300h
Audi A4
Volvo V40
BMW 3serie

Een voor een getest en tot de volgende resultaten gekomen.

Lexus:
Mooie auto! Veel draaiende hoofden als je hier in rijdt. Zelf vond ik het duidelijk merkbaar dat deze auto een hybride is en daardoor heel zwaar is. Rijden is niet verkeerd, maar CVT is toch wennen. Motor is sterk genoeg, dus wel een stuk beter dan een Prius, maar toch vreemd toerengedrag.
Uiteindelijk met wat opties duur in de lease. Navi is uit de middeleeuwen. En daar de navi een van mijn belangrijke punten is (op dit punt een trauma aan mijn Peugeot overgehouden 😊)... Grote streep door de lexus.

Audi A4:
Limited s edition had ik op een gegeven moment al in bestelling (benzine), toen ik te horen kreeg dat ik Diesel moest rijden vanwege hoog aantal kilometers. Testrit was formidabel. Mooie tfsi met hoog koppel. Wauw wat een auto! Maar zelfde versie was niet in diesel te krijgen. Andere edities waren niet compleet genoeg....en extra's zijn duur bij audi. Al met al..jammer maar financieel niet haalbaar vanwege leasebudget en bepaalde wensen van mijn kant.

Uiteindelijk bleef de V40 over....BMW was even in beeld geweest, maar viel ook door kosten af (op dat moment). Testritten met de V40 D2 (D4 was nog niet rijdbaar) waren heel positief. Mooie auto....met zeer voorspelbaar comfortabel weggedrag. Al bijna bestelling gedaan, toen wagenparkbeheer ons berijders tegenmoet kwam met meer leasebudget voor mensen die vanwege het hoog aantal kilometers diesel MOETEN rijden.

Toen kwam dus de BMW weer in beeld.
Testrit gemaakt in 320d ede en was meteen verkocht. Wat een mooie auto. Vooral in combinatie met die 8-traps automaat van ZF, rijdt de BMW zo heerlijk.

Na veel wikken en wegen (en onderhandelen) de volgende versie besteld:

320dA (f30) ede high executive
Mineral grau met vieneto beige Dakota lederen bekleding met volgende opties:
Comfort pakket
PDC voor en achter
Hifi upgrade
In delen neerklapbare achterbank
RTTI

De volgende zaken had ik eventueel nog wel gewild, maar budget was op:
18 inch velgen (achteraf vind ik de looks van de 16 inch toch reuze meevallen)
Inklapbare spiegels. Vooral dit laatste zal ik wel missen.

Vandaag mocht ik mijn BMW gaan ophalen bij Bert Story in Den Bosch. Ik werd daar heel goed en vriendelijk geholpen. Ze hebben heel veel tijd genomen voor een grondige uitleg, van vooral het I-drive systeem.

Na bijna 1,5 uur eindelijk op weg naar Limburg (daar woon ik). De volgende eerste indrukken kan ik al beschrijven. Ik zal proberen deze regelmatig te updaten.

Looks:
Mooie auto qua kleur. Geeft de auto toch een uiterlijk tussen bruut en gedistingeerd. Beige bekleding geeft een heel mooi ruimtelijk effect. Daar ik geen Line heb gekozen kon ik niet voor de kleur Oyster gaan. Maar goed ook. Dit zou ook een lichte bovenkant van het dashboard en stuur hebben opgeleverd. Bij mij is dit nu zwart.....veel meer contrast.
Ik ben heel tevreden. Misschien is het tinten van de ramen nog een optie, maar eerst afwachten.

Rijden:
Vooral wegligging en automaat icm 380nm geven zo'n machtig gevoel. Wat een verschil met de Peugeot. Ook een veilig gevoel is natuurlijk aanwezig door de flexibiliteit op de snelweg. Dit punt zal ik in de toekomst nog zeker veel beschrijven.

Multimedia:
Dit is een van de hoofdredenen voor de aanschaf van deze auto. De navi professional is snel, extreem uitgebreid en intuïtief. Net begonnen met het ontdekken van alle mogelijkheden, maar navigeren kan volgens mij niet beter.
De hifi upgrade mag er ook wezen. Veel beter geluid dan de Peugeot. Heel heldere en ook een diepe bas, zonder vervorming bij hogere geluidsterktes.
Pairing met iPhone gaat perfect. Streamen van audio via Bluetooth gaat zelfs met album covers...mooi!
Telefoongesprekken zijn helder en ik ben goed verstaanbaar. Hierover zal ik zeker nog terug komen, omdat dit een functie is die ik regelmatig voor mijn werk zal gebruiken.

Betrouwbaarheid:
Hierover kan ik nog niets zeggen, maar ik hoop beter dan Peugeot :)

Verder zal ik regelmatig updates geven. Op naar de eerste 1000km

Kleine update:
Ik heb de beoordelingen iets positiever aangepast omdat dit misschien een te negatief beeld geeft. Echter kan ik dit natuurlijk na zo'n korte periode nog niet beoordelen :)

De kop is eraf

  • 3.000 km

Na de eerste 3000KM werd het toch tijd mijn review iets aan te scherpen.

Eerst even kort vooraf......wat een geweldige auto :)!

Pro's:
+ Navigatie
+ Oersterke Diesel
+ Heerlijk schakelende 8-traps automaat
+ Rijden

Con's:
- Geen automatisch inklapbare spiegels (leasebudget kwestie)
- Kofferruimte
- geen electronische handrem

Al met al helemaal top....want de minpunten wist ik van tevoren.

Rijden:
De 320dA EDE rijdt heerlijk. Vooral als je de comfort of sport instelling kiest. De automaat is dan wat alerter en pakt snel op. Door het hoge koppel drukt de 320d je zelfs op hoge snelheden je flink in de stoel bij acceleren.
2 keer in Duitsland 200+ kunnen rijden. Hij ligt dan als een blok op de weg. Geen zenuwachtig stuur, waar na 10 minuten op deze snelheid de afdrukken van je knuisten in staan, vanwege het knijpen in het stuur. :)
Misschien dat de servotronic hier ook aan meewerkt, maar dat kan ik niet beoordelen. Ik ervaar de auto als heel rustig qua weggedrag op hoge snelheden.
Rolgeluid van de banden is wel overduidelijk hoorbaar. Het motorgeluid overheerst niet.

De cruisecontrol is nog even wennen qua knopbediening, maar doet z'n werk goed. Ook afremmen, bij instellen van een lagere snelheid, werkt. Ik vraag me wel af of de remlichten dan ook gaan branden. Weet iemand dit?

Ik rijd de laatste tijd zelfs in Eco Pro stand en merk dat het een sport wordt om zuinig te gaan rijden (wel airco besparing uitgezet). Ik wil namelijk binnenkort die 1000KM aantikken voor dat ik moet tanken :) Nu nog elke keer tussen de 930 en 950 KM met dan 52 a 53 liter getankt.

Start/stop is nog altijd wennen. Diesel schokt nogal bij het weer aanspringen.

Multimedia:
Ik moet echt zeggen dat dit een verademing is.
Alles werkt zoals het moet werken.
Bij aansluiten van mijn iPhone (USB kabel) kan ik alle muziek inclusief album-art op het beeldscherm zien. Dan kun je splitscreen je kaart tonen enz. Veschillende combinaties hierin zijn mogelijk. Dit gaat dan ook nog geheel vloeiend en heb je weinig wachtmomenten.

Ook het navigatiesystem werkt heel goed. File informatie is perfect (RTTI) en altenatieve routes , maar ook verwachte aankomsttijd wordt allemaal mooi getoond en aangepast.

Heb nog niet veel gebruik gemaakt van stemherkenning, maar dit zal ik de komende weken ook gaan doen. De controller/touchpad werkt in ieder geval heel intuïtief.

Het geluid van mijn HIFI-upgrade ben ik ook tevreden over. Duidelijk beter dan ik vanuit mijn Peugeot gewend ben. Ik zou me voor kunnen stellen dat de HK-set nog beter is, maar ik vind dit top. Geluid vervormt niet bij hoge volumes en het is helder, met een diepe bas. Je kan de muziek soms voelen ;)

Interieur:
De bekleding oogt chique, maar is wel gevoelig. De berijderstoel begint al te verkleuren. Dit komt waarschijnlijk door afgeven van mijn jeans. Weet iemand hoe ik dit het beste kan behandelen?
Alles voelt heel premium aan. Ik heb wel zwarte matjes laten plaatsen ipv de beige, omdat de vuiligheid dat iets minder zichtbaar is. En dit contrasteert heel mooi met het donkere dashboard.

Plaats op de achterbank wordt als riant ervaren door mijn dochter van 14 (1.70). Dit had ik niet verwacht, maar vind ik heel positief. De netjes (comfort pakket) achter de voorstoelen zijn ook heel praktisch.

Ik ben blij dat ik voor de neerklapbare achterbank ben gegaan, omdat de kofferruimte niet enorm is. Hij is voldoende voor de dagelijkse dingen, maar met vakantie zal ik waarschijnlijk naast het neerklappen van de achterbank ook een koffer op het dak moeten plaatsten. Dit is natuurlijk ook te wijten aan de ruimte die ik gewend was vanuit mijn vorige auto (Station).

Het voetje onder de bumper voor het openen van de achterklep werkt trouwens top!

Binnenkort moeten de winterbanden erop. Ik ben benieuwd of dit nog iets aan het rijgedrag bijdraagd.

Op naar de 10.000KM (ik houd jullie op de hoogte)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.