BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2013) #6

autoreview

BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Edition High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna een jaar

  • 35.000 km

Sinds 7 januari mag ik mij eigenaar noemen van deze prachtige zwarte Beemer. Ik had de Peugeot 508 RXH Hybrid4 en de Audi A5 ook op de lijst, en dan moet je een keuze gaan maken. Een proefrit met de Peugeot bracht mij aan het twijfelenover de kwaliteit. Ik wilde het raampje opendoen en de schakelaar brak spontaan af... Dit gaf mij niet het vertrouwen dat alles het minstens 4 jaar blijft doen. De Audi was echt een geduchte kandidaat, echter in de uitvoering met automaat, pakketjes en opties werd ie wel heel duur en de bijtelling was 25%. Zeuren over de bijtelling is natuurlijk enigszins kinderachtig als je een auto van 50kEuro bestelt.

De BMW is een High Executive uitvoering, met achteraf ingebouwd een lichtlederen bekleding. Ik wilde het lichte interieur graag, echter af fabriek wordt dan alles cremekleurig, dus ook het dashboard, deurpanelen en de achterzijde van de stoelen. Na verloop van tijd zullen al die verschillende delen iets gaan verkleuren en alles verkleurt dan in een iets andere tint. Ervaring met de eerdere Volvo S60 heeft dit geleerd. Ook worden de deurpanelen en achterzijde van stoelen nogaleens aangeraakt door schoenen en dat is niet altijd goed schoon te krijgen.

Verdere opties zijn 18" zomervelgen en 17" winterschoenen, neerklapbare achterbank, stoelverwarming, navi professional en volledige verwijdering van chromen delen. Uitlaat, grille en nog wat andere kleine glimmertjes zijn vervangen dooor gelakt zwarte delen. Staat erg strak. Ik heb wel spijt van de niet gekozen sportstoelen. Die zitten erg lekker, zo mocht ik ervaren in de leenauto tijdens de beurt. Bij de bestelling wel proefgereden met sportstoelen, echter ik vond de randen van de zitting te prominent aanwezig. Na later bleek kan je die randen ook verstellen..

De BMW rijdt heerlijk, voldoende krachtig, al merk je wel dat deze motot geknepen is ten opzichte van de 184 pk versie. Er zijn momenten dat je iets vermogen mist, met name als je vanaf ca. 130 km wil accelereren. Er ontbreekt een soort van gretigheid.

De 8-traps automaat is erg prettig en schakelt bijna onmerkbaar. Het was wel even wennen aan de elektronische aansturing van de bak. Je hoeft bijvoorbeeld de auto niet in P te zetten als je de motor uitzet, de auto doet dat lekker zelf. Ik heb in het begin wel even een spannend moment gehad waarbij ik vliegensvlug achteruit moest om een ongeluk te vermijden. Dan is de bediening niet intuitief en schakel je verkeerd. Gelukkig ging alles goed. De bak heeft wel wat eigenaardige eigenschappen in de bergen, hij heeft de neiging om bergafwaarts keurig op de motor te remmen om dan wat later plotseling op te schakelen waardoor je dan als een raket de berg afrijdt.

Inmiddels is de eerste beurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden, winterbanden er weer onder en gewoon weer lekker doortuffen. Er zit helaas wel een slijtplek in de lederen bekleding, hiervoor zal de auto begin december terug moeten.

Het verbruik is op zomerbanden net geen 1:20 en met de winterbanden 1:19,3. Bijna geen verschil dus. Echt zuinig rijden lukt ook, echter dan moet je wel aan de bak. Ik heb het met een tank geprobeerd en kwam tot 1:27,5. Wel met een ei onder het gaspedaal en altijd haaks door de bocht. Leuk dat het kan maar daarvoor koop je niet zo'n auto en het verbruik is niet echt representatief.

Warmte...

  • 41.000 km

Ik ben allergisch voor kou en vocht, wat dat betreft woon ik in het verkeerde land. Mijn probleem is dan ook -en ik ben benieuwd of ik dat als enige ervaar- dat de BMW erg lang nodig heeft om op te warmen. Mijn standaard woon-werkrit is 35 km, waarvan de eerste 2 woonwijk en 80 km weg zijn, daarna snelweg voor 33 km. De temperatuur van de olie is eigenlijk pas op de plaats van bestemming op 100 graden, als het echt vriest zelfs dan nog niet eens. De interieurtemperatuur is ook pas na 15 tot 20 km aangenaam, waarbij de temperatuurknop op 22 graden staat.

De stoelverwarming heeft ook zo'n lange tijd nodig, die duurt er ook ca. 7 km over om warm te worden. Daarna is het ook echt warm aan het zitvlak. Wellicht kan dit te maken hebben dat de stoelverwarming tegelijk met het leer achteraf ingebouwd is. De leenauto tijdens de beurt had ook stoelverwarming en die was wel heel snel behaaglijk.

Ik twijfel nog over een standkachel, dat is toch wel een hele investering. In mijn vorige auto had ik een standkachel, dat was heerlijk én je hoefde niet meer te krabben...

Stoelproblemen

  • 45.000 km

Mijn 3-serie is uitgerust met de standaard stoelen, ik heb toentertijd niet gekozen voor sportstoelen omdat ik vond dat de randen van de zittingen mij in de weg zaten. Wat heb ik spijt dat ik die stoelen toen niet besteld heb...Die gewone stoelen zijn gewoon niet fijn. De zitting is te kort, de hellingshoek is niet instelbaar en de rugleuning geeft vooral aan de bovenrug niet voldoende steun. Tevens is er geen lendesteun aanwezig. Helaas heb ik rugproblemen en zeker de laatste drie maanden is dat behoorlijk erger geworden. Gezien het feit dat dit heel waarschijnlijk niet beter gaat worden ben ik genoodzaakt naar een andere stoel te kijken. Kort en goed komt het erop neer dat ik een nieuwe 3 besteld heb met de sportstoelen. De bestuurdersstoel wordt nog iets aangepast en voorzien van een lendesteun om de voor mij perfecte houding te creëren. Stoelen van Recaro of Scheel zijn incl. montage en bekleden met dezelfde leersoort behoorlijk prijzig en zitten niet beter dan de standaard sportstoelen.De dealer heeft een heel mooi voorstel gedaan voor inruil. De dealer kan deze auto heel gemakkelijk weer verkopen en liet dat blijken in de inruilprijs.

De nieuwe 3 is eigenlijk helemaal hetzelfde, extra is nu de 2-zone airco, hetgeen wel fijn is voor de kids, met de enkele zone is het toch iets lastiger om de koele lucht achterin te krijgen. Tevens krijg ik nu het uitgebreide verlichtingspakket, RTTI en een elektrisch wegklapbare trekhaak. Met name die trekhaak is toch wel erg fijn, de huidige 3 had daarvoor geen toelating van het RDW in verband met de uitstoot. Die trekhaak heb ik toch al een aantal keer gemist.

Samenvattend kan ik zeggen dat 15 maanden 3-serie erg goed bevallen zijn, verbruik ongeveer 1:19, geen noemenswaardige problemen of klachten, kortom, zijn jongere broertje mag het stokje overnemen en het goede werk voortzetten. Ook van de nieuwe 3 zal weer een review volgen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.