AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2012) #3

autoreview

BMW 320d EfficientDynamics Edition High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering320d EfficientDynamics Edition High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am Fahren, yes Sir!

  • 515 km

Zaterdag mijn nieuwe bolide opgehaald. Redelijk basic specs, daar de heren van BMW nogal wat centjes verwachten voor zaken die eigenlijk toch wel heel erg gewoontjes zijn.... Uitvoering:

-320EDE High-Executive
-Leder Veneto Beige
-18 inch Velgen 397
-M-performance zwarte nieren

Dealer Van Hooff in Veldhoven had de auto keurig klaargezet, erg netjes gepoets en een duidelijke uitleg.

Eerste indruk:
Positief - mooie interieurkleuren. ik had een Sportline proefgereden met zwart interieur en zo'n foeilelijke rode streep op de dash! Dat veneto-beige geeft een ruimtelijk gevoel en een luxe uitstraling. Naden netjes dun, geen rammeltjes of kraakjes. Alu plastic valt ook wel te pruimen. Stoelen zitten super!
Positief- Basic navi heeft een zeer uitgebreid keuzemenu met coole graphics. Geluid is best okay, mist wat kracht in lage tonen maar goed te doen. Extreem veel instelmogelijheden en intuitief te bedienen.
Positief-EDE standaard wat verlaagd. Paar dikke velgen, zwart grilletje en hoppaa. Klaar. Alhoewel, dat lullige enkele uitlaatje.... daar moet ik nog iets op verzinnen.

Negatief-Leer is werkelijk schofterig slecht gestikt. Dronken oost-duitser op een maandagmorgen. Voor is redelijk maar achter is een drama.

Negatief-Je mist wat zaken die echt irriteren puur uit verbolgenheid. Kom op, geen lichtje in een make-up spiegeltje maar wel een gat (optioneel dus), geen leeslampjes, maar wel de lege knopjes (optioneel dus) enz enz. Ik begrijp dat je graag een dual-zone airco wil verkopen maar een leeslampje? Doe even normaal!

En dan het rijden: Tsja, wat eerst opvalt is het comfort. Mijn A4 had ook 18 inch, maar was veel stoteriger op korte richels. In Eco-pro modus al vrij snel. In sport modus bloedsnel. In de stad echt aan te reden op in eco-pro te rijden, anders hang je zo achterop een fietser. Sturen doet ie fantastisch. Zeker bij lage snelheden mis je torque-steering van de A4. Bij de 200 treint ie vrolijk door tot de 220. Daarna loopt ie door tot de 235, zonder problemen (even naar mijn maat in duitsland geweest).

En dan het verbruik: 6 liter? Eh, 6 liter/100km? Dat kan toch niet? Met 235km/u op de klok? Ik ga dat de komende tijd bijhouden. Dat zou wel erg bizar zijn.

Ik hou jullie op de hoogte! Oh en mijn collega heeft die 508 Hybrid genomen waar ik zo'n leuke reacties over heb gekregen toe ik een review heb geplaatst. Die heeft al verschrikkelijk spijt!

Kan mijn rijbewijs beter zelf gaan inleveren.....

  • 4.500 km

Een kleine update: Geen bijzonderheden, geen storingen. Wel een paar kleine ergenissen:
-Ruitenwissers hebben mijns inziens een onlogische bediening. 1 Tik naar boven is hard, een knopje aan de zijkant is interval, duh....
-Achteruit heeft geen "indruk- of ring-omhooghaal" functie. als je achteruit rijdt en dan weer in zijn 1 wil schakelen, zit je nog wel eens in zijn achteruit. Toch vervelend als er net iemand achter je staat en je even snel weg wil rijden....

Positief:
-Wat rijdt dit ding FANTASTISCH. Iedereen,werkelijk iedereen die in de auto rijdt (lijkt inmiddels op het werk een soort poolauto) is lyrisch over de auto. In de sportstand en vlammen maar! Ik verwacht overigens binnenkort een half jaar mijn rijbewijs kwijt te zijn. dit kan niet goed gaan...
-Ik heb de "sport" modus van de tractiecontrole en het ESP gevonden. Hehehe. Erg leuk als het wat geregend heeft en er een rotonde in het zicht komt. Al vind ik driften moeilijker dan ik gedacht had.
-Wegligging is fenomenaal! Zoveel comfort en zo'n goede wegligging. Heren van Audi-> daar kunnen jullie niet aan tippen. Simpel.
-Standaard stoelen zitten uitstekend. Zelfs bij lange ritten geen last van mijn rug. Het leer is heerlijk. Wordt alleen wel erg snel blauw van mijn spijkerbroek, al had ik dat kunnen weten. Wie mooi wil zijn......
-Verbruik 1 op 18. En dat bij een aantal ritjes duitsland, mijn redelijk vlotte rijstijl en ik geloof dat mijn collega's er ook niet echt zachtzinnig mee omspringen. Mijn A4 1.8 TFSI haalde met een fluwelen voetje 1 op 12. Maar dan moest ik echt verschrikkelijk mijn best doen.

Kortom, geen moment spijt. Ja, BMW irriteert een beetje met het uitkleden van de specs, maar de high-executive en leer gratis is weer een absolute bonus, dus dat zullen we tegen elkaar wegstrepen. Blijft er over de wegligging, de looks en het vermogen en die zijn onovertroffen (en ik heb toch al wat auto's gereden). Zoals mijn collega verwoorde: als ik in mijn passat stap, na in jouw auto gereden te hebben, heb ik het gevoel in een tractor te rijden. Dat zegt eigenlijk alles....

lang leve de sneeuw (en achterwielaandrijving)

  • 10.000 km

De eerste 10.000km zitten er op! even een update:

Wat irriteert:
-zoals al eerder door anderen vermeld is het erg moeilijk om een gordel in de houder te klikken met een kinderzitje. Echt heel irritant!
-Beige matten in de winter is GEEN goed idee. Heb maar zwarte besteld want dit wordt een zooitje
-Duurt best wel lang tot het interieur warm is. waarschijnlijk door de efficiente motor
-Eigen schuld -> achterbank niet neerklapbaar is een drama. Je kunt niets groots meenemen. In verhouding tot mijn audi avant is de bagagecappaciteit enorm afgenomen.
-Op korte stukjes is de auto onzuinig. Scheelt soms de helft met als ie goed warm is.

Wat is goed:
-Tractiecontrole een tandje uit en driften maar! in de sneeuw helemaal uit en een paar doughnuts draaien. Zooo kinderachtig maar zooo leuk!
-Tractiecontrole op sneeuw is erg goed! Nee, heeeeel erg goed! Veel makkelijker te corrigeren dan een voorwielaangedreven auto. Ik had het andersom verwacht.
-Dieselverbruik nog steeds top. 1 op 18 is peanuts.al is het vervelend om hem elke keer weer van die Eco-pro stand af te zetten. Dat dat nu niet anders kan.

Elke dag genieten. Comfort top, vermogen top. Ik ben een gelukkig man. Iedereen die in de auto rijdt is lyrisch over het ding en dat is toch geweldig!

Nog steeds "freude am Fahren"?

  • 100.000 km

Inmiddels de 100.000KM gepasseerd, dus tijd voor een update: hoe bevalt ie na 100.000 km?

Wat kan beter?

-De leeslampjes. s'nacht reizen met slapende kinderen achterin, elke keer dat je stopt gaan de lampen aan als je de deur open doet. Kunnen niet uit, pas als je de deur hebt opengedaan -> sorry BMW, dikke vette onvoldoende! Schandalig slecht.
-De airco uitstroom achterin: op een warme dag zit er 10 graden verschil tussen voor en achter. Dikke, vette onvoldoende in een auto van 50 mille!
-Het dashboard. Saai, saai, doodsaai. De materialen beschadigen ook erg snel, vooral de portierbekleding
-De lak. Heb een unilak en die is zo zacht als boter. met mijn nagel een vliegenstrontje er af krabben, resulteerde in krassen op de lak! Bizar. Vogelpoep niet binnen 24 uur er af -> blijvend zichtbare plek. En er zit een vreemde waas over de auto, net alsof ie vet is. Heb al met commandant, wax, verschillende shampoos geprobeerd maar krijg het er niet af.
-Tankklepje blijft af-en-toe open. garage al naar gekeken, maar het ding blijft stug om de zoveel duizend km een paar keer open staan, zonder dat hij te sluiten is

Wat is goed?
-De power! Tsja, krijg je er ooit genoeg van? Heerlijk die golven koppel, bij 150 nog lekker ff doortrekken.
-Het verbruik. Af-en-toe denk ik: dit kan helemaal niet! 1 op 20 over 1400km met snelheden tussen de 120-180 km/u. Welke auto doet dit nu na?
-De wegligging. Mijn vrouw knalt met 150km/u een bocht door, kijkt op de km teller en schrikt zich rot! Goh, ligt toch wel lekker op de weg dit ding.....Mij vrouw is allergisch voor hard rijden -> groot compliment voor de bimmer.
-Bandenslijtage. Nog steeds met mijn eerste setjes banden bezig (zomer- en winterset). Nog nooit zo lang op 1 setje gereden.

Overall: Zou ik nog een bimmer leasen? Nee. Ondanks de geweldige wegligging, power, het gunstige verbruik moet er toch iemand zijn die een fabrikant afstraft om het opzettelijk weglaten van items die gemeengoed zijn op een auto van 20.000 euro. Weer zoveel miljard winst gemaakt.... ik snap nu waarom. Voor alle andere autoliefhebbers die dit niet irriteert, koop/lease een 3 serie, geweldige auto!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren