BMW 320d EfficientDynamics Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d EfficientDynamics Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 165 km |
BMW 320d Efficient Dynamics Edition (F30)
- 165 km
De wagen die ik besteld heb:
BMW 320d Efficient Dynamics Edition (F30)
Kleur: Havanna bruin
Opties: Sportzetels, sportstuur, kunstleder Sensatic Schwarz interieur.
Eerste indruk: Waaw
Tweede indruk: Waaaaaaaaaaaw…!
Op 14/03/2012, mijn verjaardag trouwens, was het dan zover: om 14:30 een afspraak bij de BMW-dealer in Aartselaar (bij Antwerpen) om mijn nieuwe wagen te gaan ophalen.
Vanwaar de keuze voor deze wagen met deze uitrusting: Het zal jullie al opgevallen zijn dat hij ‘karig’ uitgerust is. Uiteraard is het budget de boosdoener in deze. Ik behoor nog niet tot die categorie van mensen die kunnen zeggen: “Money is not an issue”. Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor een zeer goed uitgeruste 316d, of een ‘Best of both worlds’ 318d. Ik heb nochtans niet lang moeten twijfelen. Ik wil in de eerste plaats een wagen die ik mooi vind en eentje die ook goed rijdt. De 320d beantwoordt daar perfect aan, en met die sportzetels die om je lijf gegoten zitten heb je een wagen waar je gewoon nooit meer wilt uitstappen. Dat ik dan zelf mijn ruitenwissers moet aanzetten als het begint te regenen, dat neem ik er graag bij. “Karig” vind ik trouwens geen term die hier op zijn plaats is, aangezien bijvoorbeeld automatische airco, mistlichten en een boordcomputer met iDrive-bediening tot de standaarduitrusting behoren.
Ik was de vierde klant die een F30 kwam ophalen wist de verkoper mij te vertellen. Na het obligate papierwerk gaf hij me de sleutels, die trouwens een beetje groter en dikker geworden zijn, en konden we de wagen gaan bekijken. Smaken verschillen uiteraard, maar voor mij is dit de mooiste 3 reeks in de BMW-geschiedenis. Vooral de voorkant vind ik subliem ontworpen! Hij ziet er een pak groter uit dan de E90. Ook krijg je het gevoel dat hij wel wat hoger is. Dit in tegenstelling tot de cijfertjes, want het verschil is slechts een paar millimeter.
Het interieur heeft een nog grotere evolutie ondergaan. Veel minder zakelijk mijns inziens, maar gelukkig ook niet al te frivool. Ik ben 1,90m groot, dus mijn zetel staat redelijk ver naar achter. Ik had al gelezen dat vooral de achterste passagiers zouden profiteren van de toegenomen lengte van de wagen, maar aangezien ik altijd zeer kritisch sta tegenover marketingpraatjes, wilde ik dat toch eerst met mijn eigen ogen zien. Groot was echter mijn verbazing toen ik ‘achter mijn eigen’ ging zitten en merkte dat mijn knieën nog zeker 10cm vrijheid hadden! Een andere, weliswaar kleinere, verbetering is de plaatsing van de knopjes voor het aan- en uitschakelen van de mistlichten. Waar je in de E90 nog moest gaan zoeken naar de knopjes van de mistlichten die verscholen zaten achter het stuurwiel, zijn deze nu een paar centimeter naar links verplaatst waardoor ze gewoon in je gezichtsveld liggen. Schitterend ook vind ik het – by the way standaard – scherm op de middenconsole met iDrive-bediening. In deze uitvoering zonder multimediasnufjes gaat dat natuurlijk niet zo heel dikwijls gebruikt worden, maar het scherm ziet er wel heel fraai uit. In vergelijking met de Giulietta is de resolutie veel groter en ziet de interface ziet er een pak mooier uit.
Twee kleine minpuntjes toch: de bedieningsknopjes van de elektrische ruiten zijn een eindje naar achter geschoven. Een beetje onpraktisch voor mijn lange armen, want of wel duwt mijn elleboog tegen de zetel, ofwel –en dat ziet er helemaal niet uit- moet ik mijn linkerpols in een hoek van 90° naar links wringen. Verder is het jammer dat de bekerhouders afgeschermd zijn met een losliggend dekseltje. Indien je dus een blikje opent moet je dat dekseltje eerst verwijderen. Er is in het handschoenkastje wel een netje voorzien om dit op te bergen, maar erg praktisch is dat toch allemaal niet.
Om dan tot de belangrijkste vraag te komen: hoe rijdt hij? Voor het starten volstaat het nu om de sleutel gewoon op zak te hebben. Zeer handig voor vrouwen met grote wanordelijke handtassen zoals mijn vriendin. Gewoon op het knopje duwen en het feest kan beginnen. De Efficient Dynamics Edition start standaard elke keer in EcoPro-modus. Geen probleem, de Sportstand is slechts twee simpele klikjes verwijderd. Ik heb me trouwens wel voorgenomen om daar nog even vanaf te blijven, tot hij een beetje ingereden is. Geen groot gemis so far, want zelfs in deze groene stand voel je dat hij zonder plankgas te geven al meer pit heeft dan een 318d. Mijn eerste ritje was er één van 100km, van Antwerpen naar het oosten van het land. Een verbruik van 4,3L stond er op de boordcomputer toen ik uitstapte. Onwaarschijnlijk eigenlijk voor een motor met 163pk. Daarna heb ik nog 50km in de stad gereden, waarna het gemiddelde verbruik geklommen was tot 4,9L.
Na amper 165km rustige kilometers kan ik uiteraard nog geen uitgebreide rijervaringen neerpennen. Schokkende verschillen heb ik op dit gebied trouwens niet gemerkt in vergelijking met de E90. De versnellingspook voelt nagenoeg identiek aan als in de voorloper, terwijl de koppeling precies toch een beetje lichter is. Kleine opmerking: ik had vanmorgen het gevoel dat mijn spiegel- en achterruitverwarming het niet naar behoren deden, maar ik zal een koudere nacht moeten afwachten om hier uitsluitsel over te kunnen geven.
Nog enkele kleine verschillen met de E90:
- Het metertje voor de olietemperatuur is terug!
- Als je op het knopje van de koffer duwt vliegt hij onmiddellijk open. Als je hem daarna in één beweging wilt sluiten moet je er serieus hard mee gooien, of hij gaat gewoon terug omhoog.
- De zijspiegels waren al vrij straf om naar binnen te klappen, dit is nu nog een beetje straffer geworden.
- Wanneer je vertrekt en de deuren sluiten zich, gebeurt dit met een veel gedistingeerder geluid dan die harde “klak” in de E90.
- De haaienvin wordt standaard op het dak gemonteerd, ook als je geen ingebouwde navigatie hebt.
Ik denk dat dit voorlopig volstaat, of toch nog even dit: Exact een uur heeft die eerste rit geduurd tot ik thuis aankwam, exact een uur had ik een Big Smile op mijn gezicht!
Voordelen:
• Uitermate verslavende wagen om mee te rijden
• Schitterend design
• Opvallend meer beenruimte voor de passagiers op de achterbank
• Interieur geeft een exclusievere indruk
Nadelen:
• Het is leuk dat hij nu nog een zeldzaamheid is op de weg, maar in tegenstelling tot de Giulietta gaat dit snel veranderen
• Bediening elektrische ruiten
• Deksel bekerhouders
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.