BMW 318i Executive (2003) #3

autoreview

BMW 318i Executive (2003)
BMW 318i Executive (2003)BMW 318i Executive (2003)BMW 318i Executive (2003)BMW 318i Executive (2003)BMW 318i Executive (2003)BMW 318i Executive (2003)BMW 318i Executive (2003)BMW 318i Executive (2003)

Signalement

Uitvoering318i Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW's beste werk?

  • 132.000 km

Tja, halverwege je carrière besluit je dan ineens je prima baan op te zeggen om jezelf een half jaartje de tijd te geven over "de tweede helft"... Dat betekent dus ook leaseauto inleveren. Wat dan? Maar een tijdje dagelijks gaan rijden met de e21 323i die als gekoesterde youngtimer in de garage staat? Neuh, niet zo'n goed idee. Dan maar 's een rondje verkoopsites op Internet. Dat het niet anders dan een BMW kon worden zal al wel duidelijk zijn. Geen enorme kapitalen om stuk te slaan, dus beperk ik me tot een e46 LCi. Met als absolute must-haves een schuif-/kanteldak en sportstoelen, liefst geen 2 ton + aan km's op de klok. Ik werd enorm verleid door een 330i die bij de VW dealer in Purmerend te koop stond. Proefrit, nog meer verleiding. Gelukkig wel verstandig genoeg om een aankoopkeuring te laten uitvoeren. Bij CAREC in Soest (ja, die). Daar kwam gezien de leeftijd en km-stand niet heel veel geks uit, met een kleine 1.000€ achter de hand na aankoop kon het nooit echt tegenvallen. Toch bleef een zacht stemmetje in m'n achterhoofd me influisteren: "is dat wel verstandig, zo'n dikke 330i?" ALS er binnenkort toch iets onvoorziens aan de hand is, kun je met een 330i waarschijnlijk meteen je spaarcentjes gaan tellen. Uiteindelijk dus niet aangedurfd en verder gaan zoeken. In Oud-Beijerland stond een 318i (hoezo, ander einde van het spectrum??? ;-)) met 132k op de klok, sluitende onderhoudshistorie, 2e eigenaar en dankzij de Lifestyle Executive uitvoering met sportstoelen en een electrisch bedienbaar schuif-/kanteldak. Proefrit gemaakt en behalve een koppeling op z'n eind en ergens een wat los gevoel in de voorwielophanging niks heel geks aan de hand. Dat meegenomen in de prijsonderhandelingen en de auto gekocht. Ook hier nog een extra buffertje achter de hand gehouden voor nog wat komend en/of achterstallig onderhoud. De dag nadat ik deze e46 opgehaald heb moest ik m'n lease-auto inleveren en kon de 318i aan de bak als daily driver. En nu komen we tot de kern: wat een enorm fijne, zalig rijdende, betrouwbare en relatief zuinige auto is dit zeg! Na de aankoop kwam ik erachter dat het zelfs nog een best luxe 318i is, voor BMW-begrippen in ieder geval. Er zit een regen- en lichtsensor in, geïntegreerde (en prima werkende) bluetooth-telefoon, parkeersensoren achter. De sportstoelen zijn bekleed met half leer (waarvan op de bestuurdersstoel helaas ergens op de naad een stukje los zit) en zitten heerlijk, ook op langere afstanden. Ik ben nooit zo'n fan van zilvergrijze auto's geweest, maar dit Titan Silber staat 'm prima en het duurt lang voordat hij er echt vuil uit ziet. Begrijp me niet verkeerd: van binnen is mijn auto altijd showroom-schoon, maar de buitenkant duurt wel 's wat langer voordat die wat water en sop te zien krijgt.

Het losse gevoel in de voorwielophanging wilde ik als eerste opgelost hebben. Bij Autobedrijf Gijsbertsen (www.bmw-specialist.nl; aanrader!) op bezoek geweest en het bleek de linker-stabilisatorstang te zijn; bekend euveltje van e46's. Meteen de rechter ook maar laten vervangen en dat voelde direct al stukken beter. Verder eigenlijk alleen maar de auto heel grondig schoongemaakt en ermee doen wat deze BMW het liefste doet: rijden! Nogmaals: wat is zo'n e46 een enorm fijne auto. Ik had natuurlijk mijn lease-auto als directe vergelijking en ja, natuurlijk is zo'n f30 overall de beter rijdende auto. Maar voor een (toen) 13 jaar oude BMW met ruim 130k op de klok kom ik helemaal niks te kort.

De zomermaanden heb ik probleemloos doorgebracht met m'n "nieuwe" Beamer. Op zowel korte als langere afstanden is het een heerlijke auto. De boorcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 8,1 l/100 km en dat blijkt aardig met de dagelijkse praktijk overeen te komen, tussen de 1:12 en 1:12,5. Nou ben ik ook geen hardcore snelheidsduivel, rijd veel op de cruisecontrol (meestal de maximum toegestane snelheid + 10 km/u). Als ik echt even lekker wil sturen doe ik dat het liefst met een klein groepje gelijkgestemden in bijvoorbeeld de Eifel met de e21.

Kortom: blij met de aankoop van deze eerste privé-auto in ruim 15 jaar. De e46 is echt een kwaliteitsproduct van BMW. Geen rammels, deuren sluiten met een kluizerige plof alsof ze splinternieuw zijn en het weggedrag is "echt BMW". De grens in bochten ligt altijd verder weg dan ik nodig vind om te ondervinden. Het rijgeluid valt ook erg mee, ondanks dat de 2-liter motor tegen de 4.000 toeren draait bij 130 km/u. Het is eerder het verwend zijn met de laatste lease-auto's dat ik soms een 6e versnelling wel mis dan dat de auto die echt nodig heeft.

Onderhoudsbeurt

  • 142.000 km

Bij aanschaf gaf de boordcomputer en het onderhoudsboekje aan dat er nog een ruime 8.000 kilometer te gaan was tot de eerste noodzakelijke onderhoudsbeurt. Tussentijds wel af en toe olie peilen (1x bij moeten vullen) waarbij me alleen de wat viezige aanslag bovenaan de peilstok opviel. En bij de koude start begon ik af en toe de ketting wat te horen rammelen; dat werd ook wel heel langzaam erger maar verdween telkens een paar seconden na de koude start. Afspraak bij de garage gemaakt voor de nodige 140k-beurt, koppeling vervangen (wist ik dus bij aanschaf al) en de nodige pakkingen, keerringen e.d. in het oliecircuit vervangen, samen met een complete flush van het oliesysteem. Niks aan de hand, zou je denken... Tot de garage 's middags belt met het slechte nieuws dat het rammelen van de ketting niet aan een versleten kettingspanner ligt (ook een bekend e46 euvel met de n42-motor). De geleiderail van de ketting is van plastic en na 12 jaar en 140.000 km's zijn daar de weekmakers wel uit en het ding blijkt langzaam uit elkaar te vallen. De brokstukken bleken tot in het oliecarter te liggen. Er zat dus niks anders op dan het gehele distributiesysteem te vervangen, inclusief een nieuwe ketting en geleiderail. Qua onderdelen allemaal wel te overzien, maar qua arbeid een nogal intensieve operatie. Zoals eerder aangegeven had ik financieel rekening gehouden met wat achterstallig onderhoud, maar helaas niet met zo veel extra kosten. Maar ja, wat voor keus heb je? Voor het geld wat de reparatie moet kosten koop je ook niet weer een andere auto en met deze investering zou ik wel weer een 318i in topconditie hebben. Volgens de garage was de auto deze investering, hoe zuur ook, absoluut wel waard. Ook zij vonden het een bijzonder net exemplaar. Dus toch maar laten fixen, inclusief het overige geplande onderhoud en een nieuwe koppeling. In plaats van 1 dag was ik de auto wel 3 dagen kwijt, gelukkig wel te overzien dankzij de gratis (!) leenauto van de garage. Zaterdag 4 juli einde dag de auto weer opgehaald en ik moet zeggen: hij reed als een nieuwe! De motor loopt nog veel mooier dan voorheen en hij lijkt het ook qua prestaties nog wat beter te doen; er zit wat meer pit in.

Helaas dus wat meer onkosten dan voorzien, maar ook hier geen spijt van. Nadat het financiële verlies bezonken was is het genieten van de 318i alleen maar toegenomen!

Winterbanden eronder

  • 145.000 km

Toen ik de auto net had, kon ik bij een garagebedrijf een set splinternieuwe, originele BMW-velgen aanschaffen. Het betreft de styling 306 die nieuw onder de e90 en de f30 geleverd werden/worden. Ik kon er een set nagenoeg even nieuwe Michelin Alpin Sport bij kopen (rondom bijna 8mm profiel) dus daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik heb de 2e foto vervangen door 1 met de winterset er op. Deze set bevalt me erg goed en ik vind persoonlijk de nieuwe velgen erg goed staan onder mijn BMW. De originele velgen zijn wel specifiek voor de Lifestyle Executive. Deze ga ik grondig schoonmaken en dan in het voorjaar maar eens kijken welke velgen de nieuw aan te schaffen zomerbanden mogen gaan dragen.

NAP akkefietje opgelost

  • 147.000 km

Toen ik de auto kocht, zat er een "geen oordeel" NAP-rapport bij. Op de uitdraai was al snel te zien dat dat kwam doordat er rond de km-stand van 72.000 2x een invoerfout was gemaakt door de oorspronkelijke dealer. Gezien de verder sluitende onderhoudshistorie wilde ik dat graag opgelost hebben. De RDW verwees me door naar de oorspronkelijke dealer (Kalfsbeek BMW). Die hebben me uitermate goed en bereidwillig geholpen. Ik heb hen kopietjes van het onderhoudsboekje gestuurd met een toelichting wat het juiste km-verloop zou moeten zijn, en zij hebben dat aangepast richting RDW. De RDW heeft ook weer keurig aan mij gemeld dat er een zogenaamde "correctie tellerstand" is doorgevoerd, zodat de auto nu weer keurig over het predikaat "logisch" beschikt".

Nog steeds blij

  • 147.000 km

En zo ben ik bij het heden aangekomen. Nog steeds 100% tevreden over de BMW. Afgezien van de wat duurder uitgevallen beurt in juli vorig jaar heeft de auto voor geen enkele onverwachte kosten meer gezorgd. Hij doet het fantastisch, rijdt even zo fantastisch. Het verbruik op de boordcomputer is iets gedaald naar 7,9 l/100 km, wat ik zelf ook wel merk gezien het vrij constante verbruik van tegen de 1:12,5. Voorlopig blijft 'ie nog wel even. Gelukkig is het ook snel weer 1 maart, dan mag de '80-er 323i ook weer naar buiten.

Helaas tijd voor afscheid

  • 178.000 km

Alweer even geleden dat ik hier de recente ervaringen met m'n trouwe e46 heb bijgewerkt. Dat komt deels omdat er al weer sinds november 2016 toch weer een leaseauto is (meerdere na elkaar eigenlijk: Ford Kuga, Ford Focus Wagon en sinds 1 maart '17 een Mondeo HB 1.5 TDCi Titanium SE). Mijn vriendin is privé in de BMW gaan rijden en dat is tot nu toe nagenoeg probleemloos verlopen. Jaarlijks zonder problemen door de APK, kleine beurt vorig jaar. Er is een originele BMW-afneembare trekhaak onder de auto gezet, de achterste uitlaatdemper is vernieuwd en in december '17 een nieuwe accu. That's it.

Ook mijn vriendin heeft intussen sinds 3 maanden een leaseauto. Daardoor is de BMW nu helaas echt overbodig geworden. Ik rijd er alleen nog heel af en toe mee om 'm niet te lang achter elkaar stil te laten staan maar nodig is ze niet meer. Ze staat te koop op Marktplaats en AutoScout24. Nee, het is niet de goedkoopste die je kunt vinden maar wel 1 van de best onderhouden e46's met eigenlijk alle fijne opties die je maar kunt bedenken. Weet je er iemand voor? Laat me dat dan even weten via WaltervdS@live-punt-nl.

De BMW blijft nog even

  • 178.000 km

We hebben wat andere keuzes gemaakt. Alleen de lease-auto van mijn partner in de bijtelling (inmiddels een Peugeot 208 Allure van '17) en de andere lease-auto uit de bijtelling. De BMW blijft dan als reserve- en "weekendje-met-de-caravan-weg"-auto. Op 13 april jl. weer een verse APK er op waarbij er alleen een nieuwe band rechtsachter onder moest. In de oude zat helaas een spijkertje in de wang, waardoor een band met nog ruim 6 mm de container in verdween...

Zaterdag 5 mei nog even langs de BMW Specialist aangezien de ruitenwissers het deze week voor gezien hielden. Waarschijnlijk het relais wat de geest heeft gegeven.

Verder blijft het echt een fijne auto om mee te rijden, ondanks z'n leeftijd van inmiddels een respectabele 15 jaar. Ook met de caravan er achter (een Chateau van '95, gewicht leeg ongeveer 650kg) rijdt het heerlijk.

Dus gezien de lease-auto-omstandigheden, de investeringen in de BMW die ik er sinds april 2015 in heb gedaan en de betrouwbaarheid blijft 'ie voorlopig nog.

Verkocht

  • 180.000 km

Eind september heb ik deze fijne e46 verkocht aan een jong stel uit Huizen. Ik hoop dat ze er nog lang en veel plezier van hebben, aan de auto zal dat volgens mij niet liggen.

Mijn ervaring na 3,5 jaar e46 is dat het echt een heel erg fijne auto is. Betrouwbaar, (best) zuinig en afgezien van de hele dure distributie-reparatie ook qua onderhoudskosten, qua kosten een fair deal. Autorijden kost geld en als je een BMW goed en bij een goed adres laat onderhouden, heb je er lang plezier van.

De auto is vervangen door een e91 LCi 325dA M-Sport uit 2010. Daarover binnenkort meer.

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens