BMW 318i (2018)

autoreview

BMW 318i (2018)

Signalement

Uitvoering318i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf77.911 km
KM-stand laatst96.992 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar BMW

  • 77.911 km

Na 2 jaartjes in een Mercedes Benz CLK 200 uit '98 gereden te hebben was het tijd voor iets nieuws.
Het aantal forenzen kilometers gaat toenemen en dus werd de zoektocht naar een fijn reismaatje gestart.
Men zegt wel eens dat wanneer je eenmaal BMW hebt gereden.. en dus ging de voorkeur uit naar het genoemde merk uit.
Een 2 Serie Gran Coupé, 3 Serie (F30) of 4 Serie (F38) als ook een Mercedes C Klasse behoorden tot de keuze.
De 2 GC viel als eerst af. Exterieur was het net niet en ook de aandrijving was geen feestje.
De Mercedes was nog een serieuze overweging maar aan de achterkant kon ik niet wennen.
Na wikken en wegen viel het besluit uiteindelijk op een 3 serie.

Hieronder mijn persoonlijke mening & gevoel van de 3 serie tijdens de proefrit & de eerste 1000 kilometers tot nu toe.

Exterieur
Online vond ik een 318i in Glaciersilber met zwart front grille & M Sport Pakket. Wat mij betreft op moonstone na de mooiste kleur.
En wat staat de kleur de auto goed. De lijnen zijn prachtig mooi zichtbaar zonder overdreven druk te zijn.
Ook de achterkant is simpelweg strak. De velgen & LED verlichting maken het helemaal af.
Qua uiterlijk was ik nog vóór het zien van de auto al verkocht.


De Proefrit
De BMW werd aangeboden door Pouw (Kampen) waar ik zeer netjes en correct ben geholpen.
En daar stond 'ie dan, nog mooier dan op de foto's!
Er waren een aantal kleine 'plekjes' zichtbaar, niet heel erg schokkend overigens.

Waar ik wel erg benieuwd naar was, was het interieur.
Menig autoredacteur vindt het interieur wat simpel of outdated & ook op de foto's vond ik het wat, simpeltjes.
Maar dan stap je in, de stoel omarmt je, het stuur trek je naar je toe en direct vaagt die gedachte weg.
Wat een fijne plek om te kunnen zijn. Op wat kleine gebruiksplekjes zag het algeheel er ontzettend strak uit.

En toen moest de rit nog beginnen... Ontzettend stil aan boord. De motor hoor je heel zachtjes.
Over de aandrijving gesproken. Het betreft een 3 Cilinder met 136pk & 220nm gekoppeld aan de geroemde 8 traps ZF automaat.
Voldoende snel zowel vanuit stilstand of tijdens een inhaalpoging.

De verkoper had nog zo verzocht een lekker stukje te gaan rijden, maar na 5 minuten was het al duidelijk.
Stukje provinciale weg, stukje binnendoor en terug naar de dealer. Daar al het papierwerk geregeld en de Mercedes ingeruild. Tevens hebben ze de BMW in de Wax gezet. Fijn, scheelt mij namelijk werk.

Rijden en wegligging
Door het M Pakket voel je oneffenheden wat beter dan in een Executive of Luxury uitvoering. Echter, zeker op N-Wegen & snelwegen is het gewoon vooruit en kilometers maken en is het aan boord heerlijk comfortabel. Besluit je om een bocht of op/afrit sportief te nemen, zet je de auto in Sport stand, de besturing wordt wat steviger, de neus glijdt niet weg en blijft tot op zeer hoge snelheid in balans en bij uit acceleratie pakt de motor perfect op. Elke keer weer word ik er blij van.

De 3 Cilinder doet het prima en is voldoende snel om in het dagelijkse verkeer mee te komen. De puristen zullen ongetwijfeld afkeur hebben. Harder dan 100kmph mogen we toch niet overdag en de boetes worden ook steeds hoger.
Ik lach dan maar aan de pomp..

De auto beschikt over 3 Rijmodi. Namelijk: Comfort, Sport & EcoPro.
Tijdens normale ritten staat de auto in de comfort stand. In deze stand rijdt de auto ook het fijnst.
Wanneer de EcoPro stand wordt geselecteerd wordt er eerder op geschakeld. Tevens werkt de Airco dan dusdanig minder dat het comfort te veel afneemt.
Over het verbruik later meer.


Verlichting
Voordien had ik matige halogene verlichting waar ik 's avonds maar weinig mee kon zien. Dat is verleden tijd want de LED verlichting is uitstekend. Het groot licht heb ik nog maar weinig aan gehad maar wat levert dat een hoop licht op. Tot nu toe een feestje om 's avonds te rijden.
Interieur verlichting is daarin tegen wel vrij karig. Ik weet dat het wel aanwezig is, anders zou ik toch vragen gaan stellen.


Geluid
Zoals al beschreven is het aan boord rustig. Je hoort vrij weinig van buiten. Bij acceleratie hoor je de 3 cilinder werken. Dat is als je geen Radio/Muziek aan hebt staan overigens.
De klanken van het standaard geluidssysteem zijn goed maar ook niet wereldschokkend te noemen.
Dat is verder prima, om aandachtig naar muziek te luisteren stap ik niet de auto in.


iDrive, Digitale Klokken & App
Dit was onderliggend (Samen met een defecte Airco) toch wel de grootste motivator om te kijken naar een nieuwe auto.
Niet zozeer het iDrive systeem maar het totale gebrek van een systeem an sich in de oude Mercedes.
Geen multimedia (Vervelend), niet veilig kunnen telefoneren (Irritant) & geen navigatie systeem (Zéér storend).

Als sneeuw voor de zon zijn alle 'problemen' verdwenen.
Wat werkt iDrive toch fantastisch. Met de draaiknop, sneltoetsen, touchscreen of stembediening vlieg je zo door het systeem heen. Alles zit waar het moeten zitten & werkt serieus rap.

Het navigatiesysteem heb ik geupdate naar de meest recente versie. Hiervoor moet je met een USB Stick de data eerst inladen en daarna in de auto uploaden.
Kaartmateriaal van de BeNeLux gaat over the air en is dus altijd up to date.
Ik ben nog aan het overwegen of ik TMC Navigatie updates wil vervangen voor het €70 kostende RTTI pakket.

Bellen werkt goed. De ontvangende kant heeft tot nu toe niet door gehad in de auto zat, dat lijkt mij een goed teken.

Behalve AM & FM ondersteunt de auto ook Bluetooth & Spotify verbindingen. Geen geklooi meer met m'n mobiel onderweg dus. Ook is er een 'Online Entertainment' pakket aanwezig. Hier zit muziek streamings dienst Deezer aangekoppeld.
Qua functionaliteit werkt deze hetzelfde als de Spotify app, alleen langzamer (Omdat muziek via de SIM van de auto gaat).

Wat betreft de digitale klokken, die zien er goed uit.
Vergeleken met de huidige klokken winkels in nieuwe auto's is het allang niet zo modern en uitgebreid meer.
In de comfort stand zien ze er traditioneel uit.
In de sportstand wordt alles rood en is de snelheid duidelijk zichtbaar.
In de EcoPro stand wordt alles blauw en is de toerenteller vervangen voor een 'Charge & Power' meter.
Als je navigeert en de auto in EcoPro stand staat, wordt tevens geadviseert bij rotondes wanneer het gas moet worden losgelaten om zuiniger te rijden.

Met een BMW account kan de auto gekoppeld worden.
Vervolgens kan je in de app een aantal simpele zaken 'regelen'. O.a. verlichting aan of uitzetten of controleren of de wagen afgesloten is.
Tevens kan je alvast een adres sturen aan de wagen zodat je die kunt openen in het navigatiesysteem.


Zetels & Materiaal
De zetels zitten erg goed en bieden genoeg ondersteuning om langere stukken fijn te overbruggen.
De lederen sportstoelen hebben een 'verlengstuk' dat je zelf naar wens kan instellen.

Materiaal is wat je bij een 3 serie verwacht. Combinatie van leer, kunststof & hardere plastics.


Verbruik
Dit is natuurlijk het onderdeel waar BMW rijders doorgaans niet het hoogst scoren.
Afdeling zware voet komt dan om de hoek kijken.
Ik rijd zelf meestal erg kalm.

In de comfort stand op voornamelijk snelwegen is een realistisch gebruik van 5,2 L/100km mogelijk.
Mijn gemiddelde gebruik staat op dit moment op 5,5 L/100km. Ik vermoed dat dat naar 5,7/5,8 zal gaan.

Op N-Wegen met een limiet van 80kmph heb ik de verbruiksmonitor tussen de 3,7 & 4,4L/100km zien staan.
In de EcoPro stand wordt het allemaal nog ietsje zuiniger.


Slot
Tot nu toe ontzettend tevreden met de 3! Altijd na het afsluiten even achterom kijken.
In juli staat er een rit naar Zell Am See (Oostenrijk) en Interlaken (Zwitserland) geplanned.
Ook zal ik proberen de verbruiksmonitor op Autoweek bij te houden, of dat lukt...

Einde Inzicht

  • 96.992 km

Een nieuw jaar en dus is er reden genoeg om weer een stukje te schrijven.
Dit zal vermoedelijk wel het laatste stukje zijn, zoals de titel al een beetje doet omschrijven.

De BMW heeft zich vorig jaar perfect gedragen zonder veel moeilijkheden of probleempjes.
In de 8 afgelopen maanden heb ik er meer dan twintigduizend kilometer bij gereden waarvan meer dan vijftienduizend ingevuld in de Autoweek verbruiksmonitor.
In den beginne was ik huiverig over het M onderstel. Immers, ik was een oude MB CLK uit '98 gewend.
De CLK is nou niet persé de meest strak sturende auto die je kon vinden.
Al dat huiverige was eigenlijk niet nodig. Het onderstel geeft het wegdek goed door zonder oncomfortabel te zijn.
De koets is stabiel, trilt haast niet en bij het insturen van een paar bochten glijdt de neus niet weg en blijft volledig onder controle.
Deze auto kan sneller door een bocht dan ik aandurf én dat is hard zat.
Het blok, hoewel het maar een 3 cilinder betreft, zorgt deze samen met de automaat voor een geweldig samenspel.
De 8-traps automaat weet altijd wanneer wat te doen.
Doorgaans rijdt ik vrij rustig, resulterend in een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100km op de boordcomputer, de vebruiksmonitor zegt 6,15 l/100km.
Dat is (Vind ik) behoorlijk zuinig en overtrof de verwachtingen. Enkelen schreven echter dat, wanneer je het pedaal wat harder intrapt, het verbruik behoorlijk hoger ligt.
Dat kan ik beaamen, met een zware voet lust de 3 cilinder een extra slokje.

Zoals in het vorige stuk omschreven ben ik vorig jaar naar Oostenrijk en Zwitserland geweest.
Ook dat was voor de 318i geen probleem. We hebben in de nachtelijke uren (en waar mogelijk overdag) met een tempo van 140kmph de autobahn getrotseerd.
Een vriend reed met een F30 330i mee naar de zelfde eindbestemming.
De 330i superieur op de autobahn? Jazeker, tot Knooppunt Nürnberg waar de 330i alle olie uitspuugde.
Het blok was volledig in de soep gelopen en kon op een dieplader terug naar Nederland.
De 318i? Die ging door, natuurlijk.
Ons vakantiehuisje in Bramberg am Wildkogel lag 235m hoger dan de doorgaande weg in het dal.
Op een uitersts mal weggetje klommen we in 7 minuten van 815m naar 1050m.
De sportstand bood uitkomst en de 3 cilinder trotseerde de klim.
Ergens in Oostenrijk heb ik m'n rechterside skirt dusdanig beschadigd dat er een behoorlijke streep in zat.
Opmerkelijk is dat het niet heb gevoeld/gehoord. Vermoed dat het gebeurd op tijdens een rit met extreme regenval aldaar.
De schade heb ik laten herstellen bij Ekris in Lelystad na de vakantie (Koste 3 weken om het in te plannen, dat terzijde).
Totaal reed ik in de vakantie 2924km met een gemiddeld verbruik van 6,29 l/100km.

Mijn pluspunten:
+ Navigatie in combinatie met RTTI verkeersupdates werkt uitzonderlijk goed.
+ 3 Cilinder loopt rustig, maakt weinig lawaai & levert wanneer het moet goede prestaties.
+ IDrive, het werkt zo intuïtief en gemakkelijk.
+ In bochten absoluut subliem.

Simpelweg een super prettige reisauto die mij overal heeft gebracht zonder een keer te zuchten.
Op korte termijn lever ik deze mooie F30 318 in voor een G20 320i. Uiteraard volgt daar weer een verhaaltje over.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.