BMW 318d Touring (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 318.752 km |
bmw 318 d Touring Edition Exclusive
Mijn ervaring met de 318 d Touring. Nadat we zijn overgestapt van een 320 d Touring Option Line, nu een 318 d Touring Edition Exclusive.
Extra's op deze auto zijn de leren bekleding, de 17" type 339 velgen, de donkere ruiten achter, alu interieurlijsten, M sportstuur en nog wat andere minder in het oog springende zaken.
Bewust niet gekozen voor de navigatie wegens 'lelijke bult op het dashboard'. Ik heb dan maar zelf een Garmin ingebouwd in een ventilatierooster.
De eerste bevindingen:
- voelbaar minder vermogen dan de 320 d Touring (hoewel slechts een verschil van 5 kw).Ook zijn de versnellingsbakverhoudingen anders, dus dat is even wennen (80 in 6 was met de 320 d Touring wel mogelijk, met de 318 d Touring niet)
- hoorbaar stiller dan de 320 d Touring.
Samenvattend: de auto vergt weinig gewenning als je uit een andere BMW 3 komt hoewel er toch enkele verschillen zijn. De bagageafdekking gaat niet meer automatisch omhoog en de geluidskwaliteit van de radio is ondermaats. Heb gekozen voor de business radio (voordien ook) maar deze is echt slecht.
Per jaar rijd ik zo'n 35.000km.
Na de eerste 1.500 kilometer in BE, naar Oostenrijk gereden en ik moet zeggen, de auto is gemaakt voor cruisen. De stoelen zitten perfect, de auto is stil, de vering comfortabel. Het verbruik is 1 op 19,3. De top heb ik nog niet geprobeerd...
Positieve punten na 1.500 km:
+ zitpositie/stoelen
+ soepele motor
+ comfortabel
+ ik vind hem nog steeds mooi
Mindere punten na 1.500 km:
- vaker schakelen wegens (te) lange versnellingsbakverhouding
- verbruik sterk afhankelijk van rijstijl (je rijdt tussen de 1/16 en 1/20)
10.000 km later
Inmiddels hebben we de 318 d Touring enkele maanden. Nu de ervaring er is dat je in 6 niet onder de 100km/u moet komen wil je snel inhalen. Het mindere vermogen t.o.v. de 320 d Touring eigenlijk niet zo storend maar wel goed voelbaar.
De praktische bruikbaarheid van de 'stationwagon' is beperkt. Zeker als de afdekhoes in de auto blijft. Ik heb de Touring echter gekozen omdat ik hem mooier vind.
Paar opmerkingen nog ter overweging als je ook voor een 3 in de markt bent:
- neem USB voor je I pod
- neem een audio upgrade want de standaard speakers zijn echt slecht
Het verbruik is nu rond de 1 op 19 en dat vind ik persoonlijk erg netjes. Ik heb trouwens het normverbruik al gehaald.
Problemen:
Ja (zie verder)
- vanaf begin slechte radio-ontvangst
- trillende koppeling
RADIO-ONTVANGST
zoals ik aangaf is de radio-ontvangst slecht. De radio kraakt regelmatig en er is geen regelmaat in te herkennen. De garage heeft al een signaalversterker geplaatst, onlangs de achterruit (waarin de antenne zit) vervangen maar dit helpt niets... ik vermoed nog steeds dat het gewoon de radio is....
TRILLENDE KOPPELING
na een 8.000 km begon de koppeling te trillen als ik vertrok (vooral bij warm weer). De garage verving meteen de koppeling en het vliegwiel (12.000 km) . Gevolg was dat de trilling weg was maar ik sinds toen opgescheept zit met een krakend koppelingspedaal (bij warm weer of na een lange rit).
8.000 km later hetzelfde liedje. Een gesprek met een technisch adviseur van BMW BE leert me dat dit normaal zou moeten zijn. Hiervan kreeg ik een mooi briefje. Het trillen zou overgaan na een aantal km's. Hiermee ga ik niet akkoord maar met de winterperiode merk je van de trillende koppeling niets (enkel bij warm weer is de trilling er). Uiteindelijk vervangt men na 1 jaar nogmaals de koppelingsplaat, nu door een gemodificeerd exemplaar wordt mij verteld. Ik kreeg precies een nieuwe auto terug. De krak in het koppelingspedaal lag aan het feit dat deze niet goed gesmeerd was, wist men me te vertellen.
3 weken later terug een krakend koppelingspedaal en soms zelfs een knak (rara het is 20°). Ik vrees dat ik binnenkort aan de kant van de weg sta wegens panne. Ik terug naar de dealer waar een technieker de krak en knak ook hoort..... hij beloofd contact te nemen met BMW BE..... wordt vervolgd. Ook het probleem met de radio-ontvangst is nog niet opgelost....
herstelling koppelingspedaal
- 37.000 km
Gisteren auto nogmaals teruggebracht naar garage voor het oplossen van de hinderlijke kraak in de (het) koppeling(spedaal). Volgens technieker was het een veertje dat zorgde voor de kraak.... Deze is/was wel enkel merkbaar bij warm weer of na een lange rit.
probleem met radio blijft bestaan
- 70.000 km
Net voor het verstrijken van de garantieperiode toch nogmaals melding gemaakt van het volgende: de radio-ontvangst blijft slecht en ook de gasveren van de achterklep hebben het begeven.
Nogmaals een afspraak gekregen met de technisch adviseur van BMW BE. Van hem mogen de veren worden vervangen en als laatste poging wil men de radio vervangen. Deze zaken zijn vorige week uitgevoerd. Radio-ontvangst is precies ietsje beter maar kan ook tussen mijn oren zitten.
Even terugkomend op de koppelingsproblemen. Deze problemen zijn NA het vervangen door het gemodificeerde exemplaar niet meer teruggekomen..... dus na 1 jaar eindelijk een auto die rijdt zoals een BMW moet rijden.
rijplezier
- 80.000 km
Momenteel rijdt de auto beter dan ooit.
De koppeling houdt zich goed ondanks het warme weer van de laatste tijd. Probleem zal dus wel opgelost zijn.
Toch nog 1 foutje opgemerkt. Toen ik net na het vervangen van de winterbanden op "service" moest bleek hun computer (na het uitlezen van mijn sleutel) te melden dat de remblokken achter OP waren. Visueel had ik echter gezien dat dit absoluut niet kon. Na controle door hen hebben ze het systeem terug ingesteld en kon ik nog een 20.000 km verder.....
nieuwe remmen
- 95.000 km
Ondertussen net de 95.000 km beurt gehad met 4 nieuwe remschijven en blokken. Vooral de schijven vond ik zeer raar aangezien mijn vorige 3 serie bij 160.000 km nog de originele schijven had.
Voor de rest rijdt de wagen nog steeds super en probleemloos.
we rijden maar verder
- 106.000 km
Ondertussen is de kaap van 100.000 km overschreden. Hij doet het nog steeds goed. Binnenkort de winterbanden vervangen voor de zomerbanden - achterbanden dienen nu vernieuwd te worden.
probleemloos
- 125.000 km
Ondertussen weer bijna 20.000 km verder. De auto blijft gelukkig probleemloos.
nog steeds erg tevreden
- 151.000 km
Nog steeds stap ik elke dag met plezier in deze auto.
"nog steeds in ons bezit"
- 207.000 km
Er valt weinig toe te voegen aan de review. Buiten het normale onderhoud geen kosten.
Een ding is me wel eens opgevallen. Ik deed de auto eens naar een universele garage waar ze een iets andere olie gebruikten…
Gevolg was een brandstofverbruik dat bijna 1 liter/100 km steeg… Bij het volgende onderhoud terug naar een BMW dealer die 0W30 olie gebruikt en hupsakee… verbruik terug normaal.
Het lukt me zelfs (soms) om het fabrieksverbruik te halen… en nee, ik rijd geen 90km/u op de linkerbaanvak van de snelweg….
auto voor de winter of de lange afstand
- 220.000 km
Nu de MX 5 op stal staat worden de meeste kilometers terug afgelegd met de BMW.
Gelukkig is dat geen straf en doet hij het zoals vanouds...
nog steeds als nieuw
- 230.000 km
De auto rijdt nog steeds als nieuw.
nog steeds tevreden
- 243.000 km
de auto doet het nog steeds goed. Een klein smetje is dat de kachelventilator af en toe een piepje laat horen. Deze ga ik eens behandelen met WD 40 of heeft iemand nog tips?
2020
- 263.000 km
Ondertussen is de auto van eigenaar veranderd. Mijn vrouw rijdt er mee naar het werk, wat enkele rit 50 km is. Haar verbruik, 5,3 liter op 100 km. Het laatste jaar normaal onderhoud, oliewissel 3 vervangen slangetje karterventilatie (onderdeel van 25 euro). Dus de auto doet het nog steeds super.
distributieketting vervangen
- 271.000 km
Een week geleden de distributieketting vervangen. Duur onderhoud maar nu kan hij/ zij er weer even tegen. Dit is het eerste echt kostelijke onderhoud geweest...
roetfilter
- 281.000 km
Eergisteren roetfilter laten reinigen. Al een tijdje merkten we wat slomere reacties op het gaspedaal en vorige week was het raak. Lampje van het roetfilter aan.... gereinigd voor 225 euro en hopelijk kan hij er nu weer even tegen. In elk geval, de trekkracht bij lagere toerentallen is terug zoals vroeger...
kachelventilator
- 291.000 km
De piepende kachelventilator heb ik zelf een behandeling gegeven met WD 40 en piepte niet meer bij vochtig weer. Het geluk was echter van korte duur. Ondertussen vervangen door een nieuwe ventilator en blanco gekeurd. Nog steeds de eerste batterij trouwens, ik vraag met regelijkmatig af wanneer deze de geest gaat geven :-). Verbruik blijft stabiel op 5,3 l/100 km.
300000
- 300.017 km
Gisteren was het zover. De 300.000 km staan er op. Nog steeds met de eerste batterij, wel de 2de ketting, voor de rest super auto.
Bollen maar
- 310.000 km
We merken sinds kort een gestegen verbruik en lastiger wegrijden vanuit stilstand (vermoedelijk egr klep of interne vervuiling). Iemand raad?
Het jaar bijna ten einde,,,.
- 318.752 km
We zullen zeggen, bijna foutloos dit jaar. De rubber aan de onderzijde van het raam verwijderd, proper gemaakt en terug verlijmd. Dit na een lekkage in de auto. Afvoerkanaal van het rubber, de auto staat altijd onder de bomen, was verstopt. Nu kunnen we verder....
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.