BMW 318d Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318d Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 62.000 km |
maagdelijk wit
- 68 km
Mijn tweede bedrijfswagen... De eerste heb ik gisteren ingeruild, na 4 jaar en 176k km. De zoektocht naar een waardige opvolger van de 118d is begin dit jaar van start gegaan. De keuze voor de 318d is eind februari gevallen en de levering was toen vastgezet eind juni/begin juli.
Dit keer heb ik me na deskresearch tot 3 garages gewend.
-bmw (318d)
-audi (A4 2.0TDIe)
-mercedes (A 200cdi, nnc: C200CDI)
Ik had een aantal wensen, tov de huidige.
-automaat is pluspunt
-0>100 rond 9sec (wat in de 118d ook zo was)
-meer ruimte
-gps + bluetooth ingebouwd
- CO2 onder 115gr (belgische regelgeving)
Bij Mercedes was ik geïnteresseerd in de A200CDI, maar deze bleek al snel te klein. De voorwielaandrijving leek me ook een stap terug in vgl met bmw. Dan maar een verdiepje naar boven, naar nearly new car. Daar gingen mijn ogen wel open! Massa's korting, mooie aangeklede C-klasse binnen het budget. De C-klasse lopt echter wel op zijn eind, en de motoren stootten te veel co2 uit om mijn baas te overtuigen.
Bij de Audi A4, mss wel de best afgewerkt van allemaal, daar kreeg ik meteen 10% fleetkorting en een bijkomende korting van het autosalon! Maar... die TDIe was niet combineerbaar met een automaat... jammer
Vervolgens heb ik bij BMW een paar offertes laten maken, met mooie korting en een goeie salon-aanbieding. Waarna mijn baas de koos voor de sedan ipv de touring (betere CO2, dus voor 80% in kosten te brengen tov 75% voor de touring, belgische regelgeving...)
Ik ben gegaan voor comfort, waarbij ik enkel opties gekozen heb, waar ik iets aan heb als ik er in zit.
-Ik heb geen metaalkleur. Alpine Weiss, gelukkig is ie wel prachting in het wit, zoals zo vele BMW's altijd al geweest zijn.
-Automaat: afgegaan op een kort testritje en het feit dat ALLE reviews lovend zijn over die 8-bak.
-sensatec (namaak-leder): hopelijk komen er kinderen in de eerste vier jaar... dan is leder geen overbodige luxe, en het is een goedkope optie
-zetelverwaring: gevolg van "leder", of ik gebruik het toch als excuus :)
-dubbele electronische airco: had ik nu, mentaal kon ik geen stap terug ;)
sportzetels: in de 118d was het een must, ik wil echt niet meer zonder (ondersteuning is perfect eenmaal goed ingesteld, wel lastig als iemand anders aan je zetel prult :p )
-navigatie
-comfort pack plus (?): hoop nuttige zaken die standaard mogen zijn imo, en een aantal aangename zaken :)
Mijn eerste reacties en indrukken zijn gebaseerd op een vergelijking met mijn vorige wagen.
Aangezien er geen sport/luxury/modern pakket op zit, zitten er ook geen alu velgen op en is de wagen op standaard 16"/205/60 banden geschoeid. Dit lijkt me echter wel een serieus gebrek. Een wagen van dit caliber verdient echt wel alu velgen en dan ook 17". Het stuur voelt wat wolliger aan en belange niet zo direct als mijn 118d. Het comfort is dan wel hoger, maar ik mis toch feedback/contact van de baan. Ik zal dan ook kijken om er zelf velgen op zetten (zwarte 17" als het kan). Ok, de wagen is groter, zwaarder, geeft meer comfort dan de vorige generatie... maar ik hoop dat nieuwe schoentjes de 318d directer en meer communicatief maakt.
Alle knopjes en functies zijn leuk om mee te spelen, maar een BMW rij je imo toch voor het rijplezier, het freude am fahren.
Hopelijk ligt het gewoon aan mij en moet ik em gewoon wat meer de sporen geven.
Veel meer kan ik er nog niet zeggen. Ik ben nog wat verblind denk ik.
De teller staat nog niet op 100km... nu zoek ik nog excuses om ergens naar toe te rijden.
Binnen het jaar zal er normaal 45000km op komen te staan.
dus...
More to come...
pendelen...
- 680 km
Ondertussen heb ik zo'n 500km autosnelweg afgelegd, voornamelijk woon-werk.
De knopjes zitten niet allemaal op de plaats die ik gewend was, maar ze zitten wel logisch. Het is nog wat wennen eer ik alles kan bedienen zonder even te moeten spieken.
Bij de keuze voor wit, was ik me ervan bewust dat ik deze vaker zou moeten wassen. Waar ik geen rekening mee gehouden had, was dat het wit een perfect canvas vormt voor massa's vliegen en muggen. Bloedspettertjes op de spiegel en motorkap, vliegen over de hele neus... iets waar je bij een zwarte wagen zelfs niet bij stil staat.
Dus ook bij mooi zomerweer zal ik de wasstraat geregeld moeten opzoeken.
De banden die er standaard onder zitten zijn redelijk hoog en niet erg stijf. Het comfort is dan wel weer hoger en er is waarschijnlijk minder geluid hierdoor, maar het scherpe karakter is toch wel wat zoek. Al begin ik het wel aangenaam te vinden, op de vaak slechte stukken weg.
Dit weekend heb ik met drie pasagiers een rit gedaan. Mijn zetel zit extreem laag en ik krijg altijd de opmerking dat ik lig ipv zit, toch was er nog voldoende plaats achter me, al was die passagier niet bijzonder groot.
De sportzetels zijn wederom fantastisch. Het was wat zoeken eer ik deze goed ingesteld had en het stuur prettig had gepositioneerd. Ik ben 1m90, ik positioneer me zodat ik door het midden van de ruit kijk, kantel de voorzijde van de stoel tot mijn benen gelijkmatig ondersteund zijn, verleng de zit, trek het stuur zo ver mogelijk naar met toe en verplaats ten slotte mijn rug opdat er een correcte hoek is in de elleboog. Als toetje, kan ik nog de zijwangen van de rug wat meer of minder opblazen om lekker vast te zitten. Persoonlijk vind ik dit erg prettig en heb ik een zeer goede ondersteuning van armen, benen en rug. In de 1/3-series waar ik in gezeten heb zonder sportzetels, kon ik me nooit helemaal goed zetten. (misschien een vloek omdat ik nu eenmaal sportzetels gewend ben sinds de 118d)
De iDrive is wat wennen. Het reageert niet supersnel, wat verwarrend kan zijn bij het vlug navigeren door menu's, of bij het zoomen van de kaart in de navi.
MP3's afspelen gaat goed, maar het menu is wat verwarrend. De wagen staat nu ingesteld in het nederlands, mogelijks moet ik eens engels proberen...
De automaat werkt voortreffelijk, maar nog niet zo vlot als de testwagen waar ik mee gereden heb. De start-stop is ook een stuk ruwer dan die testwagen. Hopelijk verdwijnt dit wanneer er wat meer km's gegeten zijn.
wordt vervolgd...
woon-werk
- 59.700 km
Het lijkt niet zo lang geleden, maar ik heb er toch al weer bijna 60.000km achter de rug.
90% Van deze km's zijn woon-werk verkeer, en dat went wel. Maar de autosnelweg is ook maar de autosnelweg. Ik kan meerdere routes nemen op de 105 tot 125 km trip naar huis/kantoor, die ik drie keer per week moet doen. Al is de route met het minste snelweg en secundaire wegen toch het aangenaamst... zeker als je door wegenwerken een leuk glooiende parallelweg (sluiproute?) leert kennen. Autosnelweg af... sport-mode aan en lekker vlot de bochten aansnijden en zo vloeiend mogelijk de baan verorberen.
automaat:
Dit is een automaat, mijn eerste, maar niet mijn laatste. Schakelen gaat haast ongemerkt (behalve van 1ste naar 2de, dan voel je het wel als je rustig vertrekt). In sport modus gaat ie niet hoger dan 7de, waardoor ik op de autosnelweg steeds op comfort rijd, maar zodra de snelheid rond 90 hoort te liggen gaat ie op sport. Het stuur is dan wat minder bekrachtigd, de gas-respons is beter en de automaat schakelt pas bij hogere toeren. Als ik wil inhalen geef ik even vals gas om de automaat te laten terugschakelen en wanneer ik dan echt gas geef (kickdown of niet) gaat het steeds lekker vlot.
In theorie is deze 0.2 sec trager dan mijn vorige (118d, manueel), maar in de praktijk is deze sneller door de automaat die gretig van verzet veranderd. Waar ik anders in 6de bleef, schakelt de automaat nu van 8ste terug naar 6de of 5de als ik gas geef op de snelweg.... en dat gaat allemaal zonder schokken of storen. De toerenteller gaat op en neer en je hoort het aan de motor, maar het gaat zo vloeiend dat je je gaat afvragen waarom je nog voor een manuele bak zou gaan.
En toch ben ik niet overtuig dat de automaat (ZF 8-bak, andere ken ik niet genoeg) altijd de beste keuze is.
Dit is een lease-bak... een kilometervreter, geschikt voor zowel de Belgische files én het soms erg vlotte autosnelweg verkeer. (Mijn wagen is dan ook gedurende de zomer-maanden meestal mosquitto-white ipv alpine-weiss.)
Ga echter de snelweg af, los van de koffietje-in-de-bekerhouder-ochtends en zoek wat bochtenwerk op... dan doet de automaat alles uitstekend, perfect zelfs. Het lijkt te makkelijk te gaan en ik mis het toch af en toe wel om wat manueel te schakelen, en dan bedoel ik niet +/- op de automaat maar dat schakelen met die derde pedaal, tussengas, nog wat proberen met heel-toe waar er toch niet veel verkeerd kan gaan...
Oplossing: morgen haal ik mijn Z4 2.5si van 2006 op :) (weekend-bakkie)
Banden:
Deze 318d rijdt super... nu toch. Af-fabriek was ie geleverd met 16" stalen velgen, wieldoppen en slappe te hoge banden (van hankook in dit geval). Cosmetische opties kon ik maar moeilijk verantwoorden aan het management en daarom heb ik zoveel mogelijk van de opties aan mijn comfort gewijd. Dus geen sport/luxury/modern/M-line of zelfs metaalkleur, maar wel comfort-plus, navi, sportzetels, sensatec, zetelverwarming, sensoren, automaat.... en dan wordt ie dus met stalen velgen en zo blijkt, erg slappe banden.
Daar waar mijn vorige wagen zwart was met alu velgen en een alu raamlijst wou ik deze optisch in evenwicht brengen door alles zwart/wit te houden. Na een aantal maanden, kort voor een wissel naar winterbanden aan de orde zou kunnen geweest zijn (warmste winter ooit) heb ik zwarte velgen gekocht (17" bmw-replica's maar in het zwart), bmw-naafdoppen besteld en winterbanden gemonteerd. Dit was echt al een enorme verbetering. De besturing werd hierdoor veel directer en de banden geven meer feedback. In de zomer werden er dan ook nieuwe zomer-banden opgelegd. Dit was nog een stap vooruit qua wegligging, grip en stuurgevoel! Ik snap niet hoe bmw het durft deze wagen te leveren met zo'n banden.
Nu nog dat standaard te dunne stuur veranderen en alles is in orde...
Los van de standaard 16" velgen/banden heb ik nog geen negatieve ervaringen met deze wagen.
Ik had graag de touring gehad, maar die was net wat duurder hier in België (CO² net te hoog).
De reacties op het interieur zijn allemaal unaniem positief. Op het exterieur zijn de reacties wat gemengd omwille van de witte kleur met de zwarte velgen/raamlijsten. Maar met een standaard wit exterieur en de zwarte velgen lijkt het alsof er veel meer aangepast is. Sommigen vinden het echt fantastisch, anderen zijn allergisch aan zwarte velgen. Laat ze maar praten en hun mening geven... zolang het maar geen grijze muis is :)
klaar voor het tweede onderhoud
- 62.000 km
Ergonomie:
De wittebruidsweken zijn al meer dan een jaar achter de rug en objectiviteit is dus geen probleem meer...
Een voordeel van deze F30 318d is dat ie lekker ruim is. Ik kom dan ook van een E81 118d, dus een model groter is dan ook wel handig met het oog op een potentiële gezinsuitbreiding. Toch zijn er hier een aantal verschillen met bv een C-klasse en een A4 (appels met appels vergelijken). De koffers leken me bij alle drie voldoende, maar ik heb dus enkel deze effectief getest. De vloer is niet volkomen vlak aan de zijkanten, maar ruim is ie wel. Ik heb het opbergpakket en dan krijg je er ook een verbazend handig opbergnet bij. De zetels kunnen (niet standaard) plat en er pastte dan ook een heuse loopband in de lengte in, al mocht ie geen cm langer zijn. Een kinderwagen is ook geen probleem en er zijn iso-fix aansluitingen voor zij die het willen. Achteraan is er ruim plaats voor twee volwassenen maar ook voldoende voor drie. Ik ben 1m90 en ik zit royaal naar achteren en laag, maar ik heb mijn zetel nog maar één keer wat rechter gezet voor een grote persoon achter me. Deze was dan ook de enige van de drie (3-serie, A4, C) waar ik achter mezelf kon zitten (zetel goed zetten vooraan en achteraan proberen te zitten). Bij de touring is er blijkbaar nog meer ruimte, maar deze is naar verluid ongeveer zo ruim als een e39 5-serie, handig...
Dit gaat over ergonomie... dus ook over de knopjes en menu's. Ik ben nog niet zo overtuigd van de iDrive, maar of er een beter alternatief is voor radio/navi/telefoon/... terwijl je aan het rijden bent weet ik niet. Volgende keer mss gaan voor de navi professional ipv de business en de spraak proberen. Nu heb ik één knopje in de wagen dat niets doet, namelijk het spraak-knopje op mijn stuur.
Het meest gebruikte knopje is overigens dat voor de cruise-control snelheid. Bij elke flitspaal/trajectcontrole gaat ie op en vaak bij het rustig over de autosnelweg pendelen gaat ie zelfs niet af. Deze cruise-control is niet adaptief, dat is misschien iets voor een volgende wagen...
verbruik:
Met een tankkaart zonder km-registratie maakt het me in principe niet zo veel verschil, maar ik hecht er toch belang aan, deels omdat ik deze ook wil overnemen na de lease van 4 jaar (> dus ja, ik ben er tevreden van :) ).
Het hoogste verbruik dat ik genoteerd heb is 6.3L/100 (1 op 15.8). Dat was grotendeels autosnelweg aan 160 en flink doorduwen op winterbanden. Het laagste was 5L/100 (1 op 20) met een maximum snelheid van 125 en een combinatie van snelweg en secundaire wegen. Er zit wel altijd een hele hoop snelweg bij en wat ie verbruikt in stadsverkeer kan ik niet meteen zeggen. Snelwegen en files (op die snelwegen), daar heb ik ondertussen al veel ervaring mee. Ik zou het verbruik wel onder de 5L moeten kunnen krijgen, maar daar rijd ie toch te lekker voor.
De ECO PRO-modus gaat enkel op als ik aan iemand uitleg wat dat knopje doet. Dan reageert ie tergend traag (doet me denken aan mijn zafira 1.8 van vroeger)Bij regenachtig weer gaan de ramen dan wel al eens beslaan en in de zomer koelt ie maar half. Allemaal goed dat ie (ietsje) minder verbruikt, maar als ik er bewust nadeel van ondervind gebruik ik em niet. Met een aangepaste rijstijl, aangepaste route en aangepaste rijtijden rijd ie een veelvoud zuiniger dan met de meusli-knop op.
Hoe dan ook, ook zonder die eco-pro modus vind ik het verbruik heel keurig en is ie zo'n 0.2L à 0.4L zuiniger dan mijn 118d van weleer.
geluid:
Morgen krijgt ie het tweede onderhoud. In koude toestand klinkt die diesel toch niet zo mooi, tijd voor onder andere nieuwe filtertjes denk ik. Ik maak nu wel sneller de (oneerlijke) vergelijking met een 6-in lijn benzine (weekend-bakkie), maar het geluid van de motor is toch zeker niet diens sterkste kant. Eénmaal warm en bij het doortrekken (redline aan 5k toeren, maar schakelen die ie ten laatste aan 4.5k) klinkt het allemaal wel beter, maar voor het geluid moet je dus geen vierpitter diesel nemen.
Eénmaal aan het rijden op een constant tempo hoor je motor nauwelijks, dan zijn het de rol- en windgeluiden die het overnemen. Erg luid wordt het niet, maar de volgende mag mijn inziens toch wel stiller. De winterbanden die er nu op liggen zijn wel wat luider dan de zomerbanden, maar ik heb de indruk dat de windgeluiden aan de A-stijl meer storen dan de banden. Windgeluid heb je steeds, rolgeluiden zijn ook grotendeels afhankelijk van het wegdek, en dat valt op mijn dagelijkse route wel mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 320i xDrive High Executive | Panoramadak | Harmon Kardon | Memory Stoelen | Lederen Bekleding | Climate Control |
- 2014
- 211.099 km

BMW 318i Essential 136PK|Origineel NL|Face Lift|Navigatie|Automaat|Full Led|Cruise Control|PDC|Isofix|Bluetooth|Historie
- 2015
- 181.786 km

BMW 3-serie Touring 316d Executive Clima Navi Cruise PDC LM
- 2013
- 178.767 km