BMW 316ti Compact Black Silverline (2004)

autoreview

BMW 316ti Compact Black & Silverline (2004)

Signalement

Uitvoering316ti Compact Black & Silverline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf44.500 km
KM-stand laatst148.001 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Baby-Bimmer

  • 45.800 km

Korte tijd geleden kwam ik in de aangename gelegenheid om een prima BMW 316 ti Compact voor een zeer schappelijke prijs aan te schaffen. Het betreft er ééntje die gebouwd was vlak voordat de 1-serie op de markt kwam, in Black & Silver uitvoering, af-fabriek voorzien van een sportonderstel met aluwieltjes (-tjes, want 15 inch). De kleur van deze E46 draagt de bizarre naam Mystic Blue metallic, en die zie je niet zo vaak – de Compact zèlf trouwens ook niet.

De auto was van een uiterst betrouwbare oudere heer die, gezien zijn hoge leeftijd, het nu niet meer verantwoord achtte zelf achter het stuur te kruipen. Hij woont op een afstand van ruim honderd kilometer van onze woonplaats. De teller was na acht jaar pas op 44500 km aangekomen, en die stand was bereikt door merendeels langere afstanden af te leggen. Alle onderhoud was netjes door de lokale BMW-dealer uitgevoerd, en de auto had de rest van zijn leven relaxend in een garagebox van de parkeergarage onder een appartementencomplex doorgebracht. Kortom, dit Baby-Bimmertje had een aangename jeugd gehad.

Ik hoor jullie nu denken: hoezo uiterst betrouwbare oudere heer? Klopt zijn verhaal wel? Is hij niet de mannelijke tegenhanger van die oudere dame met dat Golfje uit die VW-reclame? Geen paniek en wees gerust: het betreft mijn vader.

De BMW wordt nu ingezet als wheels for boys: nu onze twee zonen inmiddels allebei hun rijbewijs hebben kunnen zij gebruikmaken van dit kar(re)tje in plaats van steeds de auto’s van ons te lenen. Ach, en zelf vind ik het ook best leuk om af en toe in die achterwielduwer rond te rijden – bochtjes sturen is toch weer een andere ervaring dan met de gebruikelijke voorwieltrekkers. Dus naast wheels for boys valt hij ook wel een beetje in de categorie toys for boys.

Afgezien van de cuppende Turanza-banden was er technisch niets op deze Compact aan te merken. Die zomerbanden heb ik dan ook meteen vervangen door Conti winterbanden (wat een verschil in rijgeluiden zeg!), en zeer recent heb ik een setje originele E46-velgen voorzien van Conti PremiumContact gescoord, voor de warmere tijden die hopelijk snel aanbreken.

Deze Blue Bimmer rijdt prima – ik erken dan ook dat BMW’s slogan niet uitsluitend opgeklopte marketing bla-bla is. Wel hebben we het gevoel dat we ‘m nog een beetje aan het inrijden zijn, dus echt hoge toerentallen vermijden we nog even. Per slot van rekening had dit beessie z’n naald nog niet voorbij de 150 km/u gehad, laat staan dattie 6,000 rpm heeft mogen ervaren; we laten ‘m eerst even wennen aan zijn nieuwe baasjes.

De eerste impressies zijn uitstekend: alles werkt zoals bedoeld, de auto is rammel- en kraakvrij en ruikt zelfs nog een beetje nieuw – of is dat slechts verbeelding? De acceleratiebeleving van 0 naar 100 km/u is niet bijzonder, maar het was des te verrassender dat hij op de snelweg wel heel vlotjes van 120 naar 160 km/u doortrekt. Het feestje zou tot iets voorbij de 200 km/u moeten doorgaan, maar zoals gezegd hebben we dat nog niet (bij de buren) uitgeprobeerd. Remmen verloopt goed doseerbaar, krachtig, recht en zonder bijgeluiden.

We zullen onze nieuwe aanwinst goed vertroetelen; z’n eerste serieuze wasbeurt plus in-de-wasbeurt heeft hij inmiddels ondergaan, en hij staat weer als nieuw te glimmen – letterlijk!

Tot zo ver onze eerste bevindingen. We zullen onze belevenissen op gezette tijden met jullie delen.

Snel over de ton

  • 120.120 km

Zo, dat heeft toch wat langer geduurd dan aanvankelijk voorzien, maar hier is dan weer een update over onze Baby-Bimmer. De twee zonen hebben ‘m inmiddels ruimschoots in gebruik genomen, zijn naar overal-en-nergens gereden, zelfs naar the middle of nowhere. In eerste instantie was het vooral de oudste zoon die er veel in reed i.v.m. zijn opleiding, stage en dat soort dingen. Inmiddels geldt dat vooral voor de jongste zoon die in eenzelfde levensfase zit. En tussendoor izzie ook veel door de vriendin van de jongste zoon gebruikt om naar haar bijbaan en stageadres heen en weer te rijden. Dat is dus de reden waarom deze heerlijk-rijdende auto zo goed als nooit meer bij mij voor de deur staat, maar bijna altijd ergens anders in NL te vinden is … behalve wanneer het APK-/onderhoud-/bandenwisseltijd is :-)

De kilometers vliegen dus op de teller, inmiddels staat hij over de 120k. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht toen ik ‘m van mijn vader overkocht. Het veelvuldige gebruik door diverse berijders met “ieder hun eigen rijstijl” is niet aan de auto te merken – het beessie houdt zich verrassend goed, niks geen mankementen (alleen een gratis correctieve terugroep i.v.m. dat airbag-gedoe door die Japanse onderdelenleverancier) en geeft een heerlijke rijervaring. Ik heb in mijn automobiele leven toch wel wat verschillende auto’s gereden, ook in diverse buitenlanden, maar ik blijf onder de indruk van deze kleine BMW die toch al heel wat jaren geleden ontworpen is – een voorbeeld van èchte kwaliteit dus.

De gebruikskosten zijn alleszins acceptabel: met een gemiddeld 1:14 spritverbruik kan ik best leven. En de onderhoudskosten houden we aardig in de klauwen door naar een BMW-specialist i.p.v. een -dealer te gaan (één met een werkelijk blauwwit hart en dito ziel). Wat ook helpt is dat en er tot nu toe nix aan onze dappere telg mankeerde. Zelfs een nachtelijke aanrijding met een vos leverde slechts beperkte schade aan de voor/onderzijde van de auto op. Die vos heeft het bij die snelwegconfrontatie overigens beduidend minder naar zijn zin gehad gezien de plukken beige-rode vacht die hij of zij achterliet op de afdekplaten bij motor en voorwiel …

Als halverwege volgend jaar al die stages en studies achter de rug zijn zal de Baby-Bimmer wel weer “thuiskomen”: de oudste zoon en vriendin hebben inmiddels hun eigen vervoer, en het jongste koppel zal waarschijnlijk straks ook zelf wel iets gaan regelen. En dan zal ik me weer ontfermen over de mystiek-blauwe vierwieler.

Tot later!

Relatie beeindigd

  • 148.000 km

Nadat de Bimmer naar volle tevredenheid 'n dikke vier jaar dienst heeft gedaan als "openbaar vervoer" binnen ons gezin heb ik recent een moeilijke beslissing genomen: ik heb de relatie beeindigd en onze blauwe, samen met onze andere blauwe (een Ford Focus C-Max), bij een Renault dealer ingeleverd om met een zuinige, moderne, 1-jaar oude Clio Estate weer huiswaarts te keren. Ik vond het niet heel erg verstandig om nog langer drie auto's voor de deur te hebben staan - er staat namelijk ook nog een lease-Passat op de oprit.

De kids hebben inmiddels hun eigen vervoersmiddelen geregeld, waaronder een 118i; er is een virus de familie binnengeslopen, en dat zou zomaar kunnen resulteren in mijn overstap naar een auto van dit blauw-witte merk bij het volgende lease contract :-) En gezien mijn (been-)lengte in relatie tot de beschikbare bestuurderszitruimte leek het mij helaas niet echt praktisch om de Compact alleen voor eventuele weekendlol aan te houden.

De Compact heeft 't uitermate goed gedaan, want ons niet één keer teleurgesteld. Ik bleef me verbazen hoe goed die auto in elkaar stak en hoe fantastisch hij reed, en dat voor een model dat in de basis al in de 90-er jaren van vorige eeuw (ja, dat klinkt hè?) ontwikkeld was. Verder heeft-ie in ons beheer vijf behoorlijk verschillende bestuurders zonder enige krimp getrotseerd - echt klasse!

Met z'n perfekte 50/50 gewichtsverdeling plus achterwielaandrijving was sturen een genot, en het doortrekken vanaf de 4,000 rpm een klein muzikaal feestje. Z'n gemiddelde sprit-inname lag over de hele linie tegen de 1:14 aan, maar 't was per tankbeurt wel 'n beetje afhankelijk van wie 'm hoe lang onzer zijn/haar hoede had.

Kortom, jammer dattie weg is, maar puur rationeel gezien voor ons wel de goede keuze. Ik denk dat dit een onderschatte auto is, eentje waaraan je best veel plezier kan beleven. Ik wens de aanstaande nieuwe eigenaar dan ook veel Freude am Fahren met deze Mystic Blue Bimmer. Hou 'm vooral wel heel!

  • 148.001 km

Relatie beeindigd - bimmer verkocht!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.