BMW 316i touring (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 330.450 km |
KM-stand laatst | 333.000 km |
De eerste kilometers
- 331.000 km
Na een jaar in twee verschillende BMW E36 Compacts te hebben gereden heb ik de conclusie getrokken dat ik toch een Touring gebruiken wilde. Na lang wikken en wegen de knoop door gehakt en een kleine benzine variant, welke LPG krijgt, gaan zoeken. Het zou dus een BMW 316-320 worden.
Bij mijn ervaring in de Compact was mij al gebleken dat de BMW 316 een prima motortje is welke ook veel kilometers kan verwerken. Na enig zoeken ben ik toen op de BMW 316i Touring van 5/1999 gestoten. De kilometrage is hoog, 330 dkm, maar de auto zag er verder goed uit. De motor draait rustig en olieverbruik was in ieder geval niet te ruiken.
Na een proefrit de knoop definitef door gehakt en de BMW met veel kilometers ervaring gekocht. De wegligging was goed, geen kapotte veren, de motor deed zeer goed zijn werk en ook de versnellingsbak schakelde nog als nieuw.
De auto is goed bedeeld met opties. Hij heeft klimacontrol, met gescheide temperatuur instelling. Verder hebben de zetels voor verwarming, 2 standen. Is er een schuifdak aanwezig , elektrische spiegels voor, afdekking van begageruimte en ook een scheidingsnet ontbreekt niet. De bekleding van de stoelen is stof, maar gezien de kilometerstand had ik daar veel slijtage verwacht en een uitgezeten bestuurdersstoel. Dat BMW kwalitatief hoogwaardig materiaal gebruikt bewijst deze auto. De stoelen zijn allemaal nog netjes en ook niet uitgezeten.
De buitenkant is netjes, roest is nog niet te zien. Ik heb wel een paar plekjes gezien waar ik aandacht aan moet schenken. Aan de onderkant van de bestuurdersdeur waren blazen te zien. Deze kon ik ook aan de onderkant van de achterklep zien. Deze zullen in de loop van het jaar onderhanden genomen worden. Op de motorkap zit een lelijke deuk. Welke ik er niet uit kan drukken. Ik ben aan het bedenken wat ik daar het beste doen kan. Waarschijnlijk een andere 2de hands motorkap kopen om te plaatsen.
Conclusie na 1000 km rijden: een heerlijke wagen met de nodige ruimte en een goede rijkwaliteit. We gaan kijken of die nog naar de 500 dkm komt. Na de gasinbouw komt er een update. Ben hiervoor nog aan rondvragen.
LPG-inbouw afgerond
- 333.000 km
Vandaag 1 week met LPG gereden. Na de aanschaf eerst even gekeken of de auto Motorisch echt goed was en daarna een afspraak gemaakt.
Het LPG systeem is volledig zelfgestuurd de computer regeld wanneer het omschakelen moet. Het systeem werkt prima, ik merk geen verschil tussen rijden op benzine en LPG en zelfs het omschakelen van Benzine naar LPG, de auto start altijd op Benzine, merk ik niet. Nu de tank leeg is merk ik een nadeel aan dit systeem. Het nadeel is dat het LPG-systeem altijd wil verzoeken of het op LPG rijden kan en dat zorgt dan even voor wat horten en stoten, daarna gaat het automatisch weer op Benzine.
Ik kan het rijden op LPG werkelijk aanraden. Ben tot nu toe erg tevreden over het geheel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.