BMW 316i High Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 16.867 km |
KM-stand laatst | 47.500 km |
Terug naar BMW
- 18.200 km
Ik heb 2 maal eerder een BMW gereden en heb daarna een uitstapje gemaakt naar Peugeot en nu dus weer terug bij BMW. Voor de huidige aankoop heb ik 2,5 jaar tot volle tevredenheid gereden in een Peugeot RCZ. Review is hier ook te vinden op Autoweek: http://www.autoweek.nl/autoreview/37667/peugeot-rcz-16-thp-155
Omdat ik minder ben gaan werken wilde ik wat kleiners/goedkoper gaan rijden en waren we op zoek naar een Mini Cooper Cabrio. Klein, vlot, goedkoper en weer lekker open rijden. Maar toen we bij mijn voormalige BMW dealer binnen stapten stond daar deze BMW in de kleur Estoril Blau in de M Sport uitvoering. Nog geen 17.000 km op de teller. Gelijk verkocht! Na een half uurtje onderhandelen over de inruilprijs van mijn Peugeot RCZ was de koop beklonken.
Enkele opties: Alcantara bekleding, Professional navigatie met een groot 8,8" scherm, 18" wielen met 225 voor en 245 achter, M pook, M stuur, M onderstel, M aerodynamica pakket, sportstoelen, antraciet hemelbekleding, Bi-xenon enz, enz.
Ik krijg veel positieve reacties op de kleur. Niet veel mensen kiezen voor deze kleur. Het merendeel wordt geleverd in de veilige kleuren zwart, wit en alle grijstinten die er tussen zitten. Zoals Autoweek lezer MHLL in de reacties hieronder al aangeeft is de kleur Estoril Blau alleen leverbaar i.c.m. het M Sportpakket. Dat verklaart ook deels de exclusiviteit van deze kleur.
De auto rijdt heerlijk. Het is geen strepentrekken maar pk's zijn voor mij niet meer zo belangrijk als in mijn jonge jaren ;-)
De 1.6 viercilinder motor met Twin scroll turbo pakt al bij zeer lage toeren goed op en is krachtig genoeg voor het nederlandse verkeer. Op de middentunnel kun je met een knop de rijmodus aanpassen. Dit zijn Eco-Comfort-Sport-Sport+.
In de Ecomodus bespaar je brandstof maar reageert de auto erg traag op het gaspedaal. In de Comfort modus gaat dit beter. Dit is ook de standaard modus waarin de auto opstart. In de Sport modus reageert het gaspedaal veel alerter en wordt het onderstel ook straffer gedemd. De Sport+ modus voegt daar weinig meer aan toe behalve dat dan ook het DSC wordt uitgeschakeld. Niet aan te bevelen met achterwielaandrijving.
Sturen gaat met veel precisie en is heel direct. Ook het schakelen gaat als boter en nog een stukje fijner doordat het M pookje een stukje korter is dan de normale schakelpook.
De sportstoelen zijn in veel standen in te stellen en zitten uitmuntend. In combinatie met een verticaal en axiaal verstelbaar stuur is voor iedereen wel een goede zit te vinden. Ondanks het sportonderstel is het comfort prima. De auto is wel wat stugger maar zeker niet zo stuk als mijn RCZ. Deze was echt stug en had zeer korte veerwegen.
De navigatie werkt handig met de i-Drive knop op de middentunnel. De mogelijkheden van de Professional navigatie zijn enorm en het werkt tot op heden foutloos.
Het verbruik valt tot nu toe mee met 1 liter op ca 13 km. Dit zal ook deels komen doordat de afstand woning-werk grotendeels over 80 km/u wegen loopt. Voor stadsverkeer pak ik meestal de Fiat 500 van mijn vrouw.
Binnenkort komen er nog een paar wijzigen aan de auto.
De nieren in de grill worden vervangen door zwarte hoogglans exemplaren zodat de chroomrand verdwijnt en ook de aluminium lijsten rond de zijramen worden in hoogglans zwart uitgevoerd.
Half jaartje verder
- 26.200 km
We zijn inmiddels weer een half jaartje verder. Er is eigenlijk niet veel bijzonders te melden. De BMW doet het perfect. Ik ben er nog steeds blij mee en krijg ook positieve reacties op de vrij opvallende kleur Estoril Blau.
Vorige week zijn we terug gekomen van een rondreis door Oostenrijk, Slovenië en stukje Italië. De navigatie gaf in de hele kleine dorpjes in Slovenië een waarschuwing omdat blijkbaar niet alle straatjes bekend zijn in het kaartmateriaal. De stem roept dan "Let op, u bereikt een gebied met beperkte navigatie". Dit schijnt bij meerdere (voormalige) oostbloklanden zo te zijn. Maar dit heeft geen enkele keer geleid tot problemen. Mijn kaartversie heb ik in het voorjaar een update gegevens naar versie 2016.
De nieren in de neus zijn inmiddels vervangen door hoogglans zwarte exemplaren. Het plan was om de RVS lijsten rond de raamomlijsting te wrappen naar hoogglans zwart maar het schijnt dat het wrap materiaal niet zo graag in de wasstraat komt. En aangezien mijn auto geregeld de wasstraat bezoekt twijfel ik nog over het wrappen.
Verder ben ik ook nog erg blij met de comfortabele in veel standen te verstellen sportstoelen. Met name de afgelopen weken tijdens de vakantie bleek maar weer hoe fijn ze zitten en er geen pijnlijke plekken ontstaan tijdens de lange ritten.
Het gemiddelde verbruik volgens spritmonitor ligt zo rond de 1 op 14,5. Dit verbruik lag in de winterperiode wat hoger. Dit vrij lage verbruik komt mede doordat mijn woon-werk afstand van 25 km enkele reis voor het grootste gedeelte over 80 km/u wegen loopt en de auto dan vrij zuinig rijd.
2 jaar oud
- 31.000 km
Auto is 2 jaar oud geworden en heeft zijn eerste beurtje gehad. Olie, oliefilter en aircofilter vernieuwd. Verder geen bijzonderheden en rijden maar weer. Tussentijds geen olie hoeven bijvullen.
De auto heeft geen koelvloeistof temperatuurmeter maar wel een olie temperatuurmeter. Zo valt op dat het dus in de winter vrij lang duurt voordat de olie volledig op temperatuur is en je de motor volledig kunt belasten. Dit duurt zo'n 15 kilometer. Tevens de navigatie een update gegeven naar 2017. De kosten bij de dealer zijn ruim 100 euro maar via andere wegen is goed aan kaartmateriaal te komen. Dat geld ook voor de FSC code die je nodig hebt om het kaartmateriaal te kunnen installeren.
Vakantierit
- 37.500 km
Zojuist terug gekeerd van een grote rondreis met de BMW. Vanuit Nederland naar Maribor in Slovenië, daarna voor enkele dagen naar Zagreb in Kroatië, vervolgens naar Budapest in Hongarije en als laatste richting Wenen en Innsbruck in Oostenrijk en zo weer richting Nederland.
De auto heeft geen slag gemist en heeft het perfect gedaan.
Voor de vakantie wederom een navigatie-update gedaan naar versie 2017-2.
De Long-Life olie (verversingstermijn 2 jaar of 30.000 km) zit er nu anderhalf jaar in en ik heb tussentijds nog steeds niets bij hoeven te vullen.
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de auto maar toch betrap ik mezelf er al geregeld op dat ik stiekem al weer aan het kijken ben voor een opvolger. Wat dat zou moeten gaan worden weet ik echt nog niet. Na diverse cabrio's te hebben gereden kijk ik toch wel weer richting dat soort auto's. Maar voorlopig gaan we vrolijk en met volle tevredenheid door met deze BMW.
Onderhoudsbeurt
- 43.500 km
De winter is weer voorbij. Het afgelopen half jaar maar ca 6000 km gereden met de auto. Dit komt ook doordat ik voor de kleine stadsritjes vaak de Fiat 500 van mijn vrouw pak en ik sinds een tijdje nog maar een 3 daagse werkweek heb waardoor er minder kilometers worden gereden met de BMW. Het is en blijft een ontzettend fijne auto om mee te rijden. Ondanks het ietwat verlaagde M onderstel is hij niet hard afgeveerd maar toch vrij comfortabel. Het verbruik ligt gemiddeld 1 op 14. Dit is vrij laag maar komt omdat ik de auto niet gebruik voor stadsritjes en mijn woon-werk afstand ca 30 kilometer is over een 80 km/u weg. Storingen heeft de auto nog niet één keer gegeven en de betrouwbaarheid is tot op heden dus 100%. Begin dit jaar wederom de navigatie zijn halfjaarlijkse update gegeven naar versie 2018-1.
Afgelopen week verscheen in het I-Drive scherm de melding dat de auto een onderhoudsbeurt nodig had en dat er een voertuigcheck uitgevoerd moest worden. De auto heeft nieuwe olie + filter gekregen en ook het microfilter, luchtfilter en de bougies zijn vernieuwd. Er waren wat minimale haarscheurtjes te zien in de multiriem en deze is dan ook preventief vervangen. Tevens ook de jaarlijkse keuring voor het auto alarm laten uitvoeren zodat er weer een SCM keurmerk is verkregen voor de verzekering.
De auto gaat zijn laatste jaar bij mij in en zal dan weer worden ingeruild. Wat er daarna komt is nog onzeker maar de blikken zijn gericht op een BMW 2-serie cabrio, een Audi A3 cabriolet of een jong gebruikte Z4. Maar dit jaar gaan we nog even vrolijk door met deze erg fijne 3 serie.
Het einde
- 47.500 km
Iets eerder dan gepland is daar het eindverslag van mijn BMW 3-serie.
Na eerder al een paar cabrio's te hebben gereden wilden wij na onze 3-serie toch weer een cabrio.
Verschillende kandidaten zijn de revue gepasseerd zoals een Audi A3 cabrio, BMW 2-serie cabrio en de BMW Z4. Uiteindelijk is de keus op een Z4 gevallen. Ook hiervan zal ik weer een nieuwe review starten. De Estoril blauwe 3-serie zal volgende week te koop komen bij BMW dealer Keram in Maastricht. De volgende eigenaar zal er een prima auto aan hebben!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 325i *Carbon M-Sport Edition* Origineel NL! / Harman Kardon / Alpina 19"velgen / Leder / Xenon / Carbon exterieur delen / Navigatie
- 2012
- 193.214 km

BMW 3-serie Touring 318i Corporate Lease Luxury Line **LEER + TREKHAAK**
- 2012
- 241.716 km

BMW 320d EfficientDynamics Edition Modern-line Automaat *Sportstoelen*
- 2013
- 185.614 km