BMW 316d Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316d Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 195.467 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
De eerste ervaringen
- 48.000 km
Wegens een overstap van werkgever kon ik een nieuwe lease auto uit gaan zoeken.
Omdat ik behoorlijk wat uren doorbreng in de auto, had ik een aantal auto's die mij interessant leken:
- Citroen DS5
- Opel Insignia
- BMW 3
- Passat CC
Ik houd op zich van een vrij ruime auto, maar omdat ik sinds dit jaar alleen nog zakelijke kilometers maak, was dit minder belangrijk.
Ik vind de DS5 een erg leuk ontwerp en ik heb meerdere Citroens gereden, maar omdat de garage nogal omslachtig te werk ging voor een proefrit, heb ik deze snel laten vallen.
De Insignia is qua prijs en omvang een leuke keuze en hebben ook een wat zwaardere dieselmoter, echter in combinatie met een automaat gaat de prijs wel erg snel omhoog en hoewel ik de auto prima vond rijden, had ik niet dat 'jippie' gevoel.
De BMW 3 was een interessante omdat ik het rijgedrag erg prettig vond en de 8-traps automaat is een juweeltje.
De CC ten slotte vind ik een erg mooie auto, maar met een automaat gaat deze ook in de papieren lopen en mijn vrouw vond het een 'beetje over de top' :)
Dus is het de 3-serie geworden in de executive uitvoeren met sportstoelen en stoelverwarming.
Vanaf de eerste dag bevalt de auto bijzonder goed. Hij voelt erg stijf aan en stuurt heerlijk strak, zelfs met de orginele velgen en banden. Ik heb de lichtste dieselmoter en in combinatie met een automaat werkt dat prima. Ik geloof dat ik met een handbak niet zo blij zou zijn omdat je dan vermoedelijk vaak moet schakelen. Het verbruik is echt bizar. Ik rijd gemiddeld boven de 1:21 km/l en in de zomer boven de 1:22. Zeg er wel bij dat dit altijd lange afstanden zijn.
De eerste 48.000km heeft de auto het super gedaan. Geen klachten of rare dingen, tenzij je dat losse dekseltje op de bekerhouders meetelt. Weet niet waarom ze deze constructie hebben gekozen, maar ik heb niet meer te zeuren dan dit.
Even tav mijn beoordeling voor de prestaties. Het is natuurlijk geen scheurijzer, maar je kan meer dan prima uit de voeten met deze moter en op sportstand reageert de auto lekker alert.
Zal de ervaringen voor de volgende kilometers ook delen.
Blijft ijzersterk doorgaan
- 180.000 km
Het laatste verslag is een behoorlijke tijd geleden, maar ik rijd nog steeds met deze auto en de teller heeft de 180.000 km gepasseerd.
Gedurende deze hele periode geen enkel mankement en/of storing ervaren.
Bij de laatste beurt van 170.000km zijn de eerste remblokken vervangen :) en ik rijd op het tweede setje banden. Ik zeg er wel bij dat de auto voor lange afstanden wordt gebruikt, dus hoofdzakelijk snelweg waarbij ik de cruise control meestal op 132km/uur heb ingesteld.
Het verbruik blijft constant en goed. In de winter boven de 1:21km/l en in de zomer boven de 1:22km/l. Fantastische cijfers.
De auto doet het zo ontzettend goed dat het verslag wel saai wordt, maar kan er helaas niets anders van maken.
Blijft een GEWELDIGE wagen.
Tja, saai verhaal eigenlijk ....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.