BMW 316d (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 190.436 km |
Eindelijk!
- 900 km
Na vier maanden in een voorloopauto (Ford Mondeo) te hebben gereden, mocht ik gister, 24 mei, de echte opvolger van m’n Saab 9-3 SportEstate ophalen bij Maaral in Hoorn. Toen ik op het punt stond een Prius Wagon te bestellen kwam de BMW-commercial langs op de radio over de gratis automaat op de nieuwe 3. Belletje naar de wagenparkbeheerder of ik toch nog één offerte mocht laten maken, maar dan wel direct beslissen. Dat werden er dus 2; een 316dA met opties tot ruim 40 mille, en een wat kalere 318dA van bijna 40 mille. Blijkt de 316 net binnen de norm te vallen en de 318 er ruim door heen te schieten………….. En aangezien ik niet wens bij te betalen voor een auto die ik privé slechts sporadisch gebruik werd het dus de 316dA in de volgende uitvoering:
• 316d sedan
• Mineralweiss metallic
• Automaat
• Middenarmsteun achter
• Middenarmsteun voor, verschuifbaar
• Koplampsproeiers
• Mistlampen voor
• Regen- en lichtsensor
• Xenon
• Dynamic Cruise Control
• HiFi audio
• 16” Lichtmetaal
Ik maak bijna 60.000 km per jaar zakelijk, prive rijden we een Mazda MPV, en dat moet vooral comfortabel en zonder moeite gebeuren. Nou is comfort een erg persoonlijk begrip, maar voor mij betekend dat vooral; rust, automaat, goede audio en goed zicht. Zit bij nacht en ontij langs de meest afgelegen plattelandsweggetjes en dat is toch anders dan alleen een beetje op de boulevard, winkelstraat en A2 cruisen. Vandaar ook veel licht, goede audio en geen te grote wielen. Met de Saab al ervaren dat een inch extra gewoon ten koste gaat van het rijcomfort. Al stond het wel geweldig! En dan is het budget dus op. Ook de Parrot en telefoonhouder zijn keurig ingebouwd. Waarom veel geld uitgeven aan extra bluetoothfunctionaliteit als je een Blackberry met perfecte spraakbediening hebt die uitstekend samenwerkt met de simpelste Parrot maar niet met de meeste standaard Bluetooth-installaties van de autobouwers. Ik ben dus ook niet de enige die toch weer de Parrot in heeft laten bouwen ondanks de aanwezigheid van een bluetooth-telefoonverbinding. Dit gaat ook op voor het navigatiesysteem; staat misschien lullig in een nieuwe BMW, maar er hangt een simpele MIO in die ook m’n ritadministratie bij houdt, en die ik ook in onze Mazda kan gebruiken.
Eerste indruk
Donderdag 24 mei om 10 uur een afleverafspraak, en na de onthulling(!) kon ik de Mondeo uitpakken en alles in de BMW gaan pakken. Dan merk je dus dat je wel wat bergruimte hebt ingeleverd, zelfs nog ten opzichte van de Saab, maar dat was ook een station. Als dat maar niet tegen gaat vallen!
Maar het lukt, al past er wel één bidon drinken minder in het niet gekoelde dashboardkastje. Qua bergruimte rond je werkplek had de Saab (en de Ford) een streepje voor, al is de BMW wel beter dan een aantal andere auto’s waar ik naar gekeken heb. Je kan je pennen, zonnebril, snoepgoed, koffiebeker, messen en wat je al nog meer mee zeult goed en onder handbereik kwijt. De stoel zit als gegoten, kan ook niet anders; is een eigen ASS. Verder zit de auto als een maatpak, net als de Saab voel je je één met de auto, kon ik van de Ford niet zeggen. Alles ergonomisch echt top, en drie afspraken in Groningen en dus 500 km verder, gaat de bediening al helemaal vanzelf. Met één woord geweldig! Het programmeren van de radio koste enige km’s maar kwam ook goed. De cruise-control bediening werkt feilloos, alleen jammer dat je na een stop de cruisecontrol weer moet activeren. De auto is qua motor- en afrol- en ander mechanisch geluid zo stil dat elk beetje windgeruis wel opvalt. Maar weer 400 km verder is dat ook al normaal. De bak schakelt heerlijk soepel, je hebt echt geen idee in welke versnelling je rijdt. Met 2500 toeren 160 is gewoon genieten, wat loopt dat ding mooi rustig. De HiFi-installatie geeft een fantastisch geluid, ook als ie bijna vol aan staat, heb nog geen vervorming gehoord. Al met al op deze eerste tank echt een feest om in te rijden……………….
Één maand verder........
- 7.300 km
En het is nog steeds feest! Al is er natuurlijk zoals gewoonlijk altijd wel wat te vinden om over te mopperen, eerlijk is eerlijk; na 7300 km stap ik nog steeds met veel plezier in en uit de auto. Zonder nog maar serieus in het boekje te hebben gekeken voel ik me echt helemaal thuis in de auto. Af en toe ontdek je zomaar weer iets nieuws; het kofferdeksel dat automatisch volledig opent bevoorbeeld. Is erg makkelijk, en ook vermakelijk in gezelschap. M’n collega’s en klanten hebben voorlopig weer genoeg te ouwehoeren over m’n autokeus, maar daar hou ik wel van, een beetje prikkelen hier en daar. Maar iedereen is het er wel overeens dat het een onwijs mooie auto is. Sterker, gewoon een geile bak om te zien! De kleur Mineralweiss-metallic is echt prachtig; geen parelmoer lak, maar echte parelmoerkleur. Dus voor zover je je wat van anderen aan moet trekken, ook vanuit dat oogpunt een goede keus.
De bediening is ondertussen echt helemaal eigen geworden. Sommige dingen waren ff wennen omdat BMW het anders doet dan veel andere merken, zoals bijvoorbeeld de bediening van de richtingaanwijzer en ruitenwisser. Maar zoals gezegd zonder het boekje te raadplegen wel uitgevonden hoe het werkt. Wat super is, is de bediening van de cruise-control; alle knoppen aan één kant van het stuur en echt te gebruiken als handgas. Lekker ontspannen rijden, ook doordat er weer een automaat aan hangt. Zoals ik met de Saab gewend was; door de automaat kun je gewoon als je op de afsluitdijk door de sluizen bent de cruise-control weer activeren bij 70 en de auto versnelt zonder onderbreking weer lekker door naar 134. In de Ford werd ik er steeds weer aan herinnerd dat je een handbak had; eerst snelheid maken en dan pas de cruise-control aanzetten….
Het hifi-systeem heeft me echt positief verrast zo’n goede kwaliteit geluid dat ding geeft. Je hebt niet eens behoefte aan meer instelmogelijkheden want het is gewoon niet nodig. Ik heb wel met een scheef oog naar het Harman Kardon systeem gekeken, maar dit is ook heel goed. Ook is de radio-ontvangst super; het ontvangstbereik van m’n favoriete zender Arrow Noord is veel groter dan ik de afgelopen jaren gewend was en ben van m’n Mazda. Hier kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen, en dat zonder grote spriet op het dak.
De op deze website veel vervloekte run-flats doen het bij mij uitstekend; lekker stil & geen trillingen. Dat is zowieso wel ff lekker na jaren voorwiel-aandrijving; een heerlijk rustig in de hand liggend stuur. Ik heb wel het idee dat je wat meer op moet letten waar je heen stuurt, daar is een voorwiel-aandrijver dan toch weer in het voordeel. Je moet nu altijd alert zijn. Wat ook opvalt is dat de auto in sporen, bijvoorbeeld op de afsluitdijk, gaat dweilen binnen het spoor. Ik weet niet of dat normaal is voor een achterwiel-aandrijver, maar het viel mij op. Door m’n werk kom ik ook nog wel eens buiten de gebaande wegen, en dat leverde dus ook al weer de eerste lostrek actie op. Omdat het echt in de middle of nowhere was durfde ik het niet aan de banden af te laten lopen voor meer grip. Je weet nooit waar je weer een compressor tegen komt. Iemand ervaring met dit type banden in de bagger en lage spanning? En omdat ze toch met een stuk of 10 tractoren bezig waren iedereen van het terrein te slepen heb ik maar ff lekker m’n beurt afgewacht.
Dan het denk meest heikele punt van deze auto; de motor. Ik las al ergens dat men zich af vroeg of er met 116 pk nog wel sprake is van “Freude am Fahren”. Nou, daar kun je over discussiëren! Het is een uiterst prettige auto om in te rijden qua comfort etc. Daar ontbreekt het zeker niet aan Freude. Maar als je van sportief rijden houdt moet je je wel ff achter de oren krabben voor je de 316d besteld. Je kunt gewoon goed meekomen in het verkeer, vooral dankzij de soeplesse van de motor in combinatie met de 8-traps automaat. Maar er zit niet bepaald venijn in de auto, daar ontbreekt het dus wel aan een stukje Freude. Het is gewoon een lekkere cruise-bak, maar zeker geen gooi- en smijt-wagen, daar is de motor gewoon te zwak voor. Zeker in vergelijk met de 150 pk Saab benzine die ik gewend was. En dan zit ik bijna altijd alleen in de auto met slechts een beetje werk bagage; 75 + 75kg? Maar ga je er een paar honder kilo bij pakken krijgt de motor het echt moeilijk, helemaal als je dan ook nog tegenwind hebt. Je voelt niet alleen dat je trekkracht en vermogen mist, maar je ziet het ook aan de verbruiksmeter. Als je vaak met je gezin op stap moet, zou ik zeker voor meer vermogen kiezen!
Tot nu toe loopt de auto gemiddeld 1 op 19, maar in bovenstaand geval nog maar 1 op 13 bij 134 km/h over de afsluitdijk. Zonder tegenwind al 1 op 16,5 maar met 7 bft op de kop zakt dat dus hard in; een teken dat de motor geen rek meer heeft. Aan de andere kant loopt het ding dus zonder zware belasting ook prachtig zuinig. Ik houdt me meestal keurig aan de snelheid; 84, 104; 124 & 134 op de GPS; te hard rijden heeft me al veel te veel gekost, al heb ik de eerste boete toch al weer binnen…….. Als je er echt voor gaat moet het lachend mogelijk zijn om dik door de 1 op 20 te gaan, als je bereidt bent niet harder dan 100 te rijden. Maar zelfs bij 150 loopt ie nog 1 op 16, daarboven loopt het wel hard op, maar het blijft relatief bescheiden. Met 200 is het ook nog maar 1 op 8, waar m’n Saab lachend na 200 km met de cruise-control op 200 weer om 56 ltr LPG smeekte. Overigens loopt de 316 niet veel harder dan die 200; de 202 uit de specificaties klopt gewoon. En ik moet zeggen, hij loopt er vrij gemakkelijk heen. Op de vlakke weg in 6 199 en in 7 en 8 202. Dan denk je berg af nog een beetje extra te krijgen, maar dat zit er tegenwoordig dus niet meer in, al heb je dus nog toeren zat over; top is top.
Binnenkort maar een keer naar de dealer om eens te informeren of een aantal instellingen gewijzigd kunnen worden. Een aantal instellingen springen weer naar de standaard-stand terug zodra je het contact uit zet, en dat is wel eens irritant. Maar mss is dat te veranderen, daar ga ik achter komen.
Vacantiestop
- 22.000 km
Zoals het een leaserijder zonder bijtelling getaamd is de auto 2 weken op rust geweest; ik had vacantie! Dat betekend dat de BMW twee weekjes mocht gaan staan mooi te zijn…….. Hij ging alleen ff naar de schadehersteller; dikke kras op de bumper door een parkeerfoutje. Tja, geen pdc. Normaal geef ik niet zo om een kras o.i.d., maar de zwarte kunststof valt zo op als de witte lak er af is! Ook de auto maar een keer gewassen, was nodig, en ik moet zeggen dan zie je weer goed wat een prachtige kleur mineralweiss-metallic is. En ook hoe het meevalt wat je van alle bagger ziet die er op zit. Zolang het droog is valt het nauwelijks op, alleen de glans wordt ietsje minder.
Verder echt tot nu toe ruim 22.000 probleemloze kilometers gereden, met een zeer acceptabel brandstof gebruik. Sterker, zonder veel moeite rij je 1 op 20, als je je aan de geldende maximum-selheid houdt. Nu zal dat wel veranderen; met 130 km/h ga je toch richting de 1 op 18 á 19….. Als je echter niet boven de 100 km/h gaat rijden is een verbruik van rond de 1 op 25 mogelijk. Nu heb ik wel makkelijk praten want ik maak erg veel lange ritten op de snelweg buiten de spits. Het duurt namelijk wel minimaal 10 km om ’s ochtends de auto op de rechte weg bij mij vanuit uit op de 1 op 20 te komen. Met korte ritjes komt 1 op13 tot 15 eerst! En dan moet je al met een fluwelen voetje rijden…..
Ondertussen ook de dealer eens gevraagd of er wat aan de zichzelf terugzettende instellingen gedaan kan worden; dat is dus niet het geval. Helaas ook niet onder de bestuurders-profielen. Daarbij gaat het alleen maar om de “luxe”-basisinstellingen en niet om alle instellingen die je als berijder doet. Een gemiste kans in mijn optiek. Een kleine opsomming van instellingen die altijd weer terug gaan naar de basisinstelling:
- Rijmodus (ik rij bijna altijd in EcoPro)
- Start-stop kan niet permanent uit
- Ruitenwisser (altijd uit na contact uit)
- Mistlampen
En dan zijn er nog een aantal dingen die m.i. instelbaar zouden moeten zijn, maar nu op een manier werken die ik niet optimaal vindt:
- De automaat gaat altijd naar S als je hem op Manueel zet (schakelt dus altijd 1 versnelling terug)
- Het zou fijn zijn als er een koppeling was tussen de scroll-knoppen op het stuur en het i-drive systeem
- Als je rijmodus in EcoPro zet verspringt de display altijd naar de “bonus-km’s”
- De ruitenwissen moet direct geactiveerd worden met de sproeier mee. Nu moet je lang sproeien voordat de wisser gaat wissen. Vooral als er veel grond en straks strooizout op de weg ligt sproei ik vaak maar kort om de ruit schoon te houden. En dat zijn dus twee handelingen nu.
Verder zet ik de cruise-control nogal eens uit omdat ik twee keer achter elkaar de cruise-control uitzet. Als je dan weer op resume drukt gebeurt er niets…… Een mechanische schakelaar met vergrendeling om hem aan te zetten zou wel prettig zijn. Of evt. een extra knop op een andere plek. Wel rijdt de auto heerlijk op de cruise-control; het lijkt wel of er een handgas op zit. Desgewenst met grote stappen van 10km is gewoon heerlijk bij het huidige snelheidsbeleid. (Lees oerwoud van limiet-borden).
De prestaties zijn mss niet helemaal des BMW’s, maar voor een spaar-model valt het eigenlijk ook niet tegen. Met de s/s uit en rijmodus in Sport lijken die 11 seconden voor de stoplichtsprint toch sneller voorbij te gaan. Door de goede bak is het geen sprint-sensatie maar lijkt het altijd wel vlot te gaan, maar zonder bijbehorende motorgeraas; gewoon vlot wegrijdend dus. Bij het inhalen mag het echter wel eens ietsje vlotter dan voel je duidelijk dat er een aantal pk’s of Nm’s missen. Als je het gas intrapt vanachter een voorganger heb je wel eens het idee van “gebeurt er nou nog wat???”. Ik heb me er echter maar bij neergelegd dat ik geen sport-wagen heb en kan er dus goed mee leven dat je niet altijd de snelste bent. Het rijcomfort vergoed het gemis aan sportiviteit in mijn geval ruimschoots.
Ik stap dus elke keer nog weer met veel plezier in en uit de auto. Het is werkelijk een genot om in te rijden: mss geen Freude am Fahren, maar zeker Freude am Sparen!!
Eerste beurt
- 30.500 km
Het moest er een keer van komen; op bezoek bij de dealer! Gelukkig was ik al gewend aan lange service-intervallen en het dus niet zo vaak bezoeken van mijn dealer. Komt nu mooi uit, want pas na ruim 25000 km begon de auto te reppen over een naderende servicebeurt. Uiteindelijk bij nagenoeg 30.000 km was het zo ver en ben ik maar weer eens naar de dealer geweest. En met een paar nieuwe remblokken, wat olie, een microfilter en een sloot koffie achter de kiezen kon ik weer naar huis. De gratis WiFi maakte de showroom tot een toch wel aangename werkplek. Voldoende koffie en aanspraak en een verkoper die ook nog even de tijd neemt voor wat small-talk.
Alleen moet ik de volgende keer de werkvolgorde zelf ff anders plannen. Nu heb ik eerst de auto gewassen (althans de wasstraat), toen winterbanden er onder laten zetten en de volgende dag voor de beurt gegaan. Alle andere wachtenden kregen steeds te horen “nog even geduld, we moeten uw auto nog wassen, dan is ‘ie klaar”. Komend voorjaar dus eerst een beurt en dan de zomerbanden er weer onder! Scheelt een wasbeurt in deze tijd van bezuinigen……
Helaas weinig spannends dus, en we rijden, sorry genieten, dus maar weer “gewoon” verder!
Vervolg eerste beurt
- 31.610 km
Na een paar dagen had ik ff tijd om te kijken wat er precies met m’n auto was gebeurd met de onderhoudsbeurt. Ik zoeken naar het onderhoudsboekje; niet te vinden. Gelukkig kon ik wel in de boordcomputer vinden wat er aan service gedaan is. Daar kwam eerder genoemd lijstje uit. Toch maar ff navragen of het onderhoudsboekje bij de dealer is blijven liggen. Niet dus, deze auto heeft alleen maar een electronisch service “boekje”. Nadeel is dat er alleen in staat aan welke onderdelen service is uitgevoerd, maar niet wat er is gebeurd! Zo kan het gebeuren dat de auto al enige duizenden km’s om nieuwe remblokken achter vraagt, in de boordcomputer staat dat er service is uitgevoerd aan de remblokken achter maar niet wat er is gebeurd. Ik denken dat er nieuwe remblokken onder zitten, blijkt bij navraag dat de sensor(tjes) niet goed in de blokken zaten waardoor hij te vroeg aan gaf dat ze versleten zijn. Mss een tip voor BMW om ook ruimte te maken in het electronische logboek om aan te geven wat er exact gedaan is……….
De eerste sneeuw!
- 37.000 km
Één van de redenen om niet voor een BMW te kiezen zou de achterwielaandrijving kunnen zijn geweest. Hoewel het onder “normale” omstandigheden beslist lekkerder rijdt dan een voorwiel-aangedreven auto, had ik wel mijn bedenkingen bij het rijden in de sneeuw. Dit werd alleen maar versterkt door een proefrit afgelopen voorjaar in een 318d in de sneeuw. Ik wilde graag uitproberen of de 30 pk meer van de 318d het overwegen waard waren. Dus maar een proefrit geregeld; het nieuwe model was nog niet beschikbaar, dus het werd een 318d Touring. Geen probleem, het ging om het motor-gevoel. De ochtend van proefrit was er sneeuw op komst, dus maar een half uurtje eerder heen, het zou wel eens erg hard kunnen gaan sneeuwen. Gelukkig kon er gereden worden, de auto stond al klaar; op zomerbanden………. Nou dan weet je het wel, met de eerste cm sneeuw op de weg op pad gegaan; binnen de kortste keren zware sneeuwval en spiegelglad op de A7! Het kwam goed, maar vraag niet hoe. Ik zie de lol er wel van in, eerlijk gezegd vindt ik het gewoon leuk om wat te glijden en doen, maar het moet wel beheersbaar blijven. Op zomerbanden lukt dat dus zeker niet.
Zoals al eerder gemeld in oktober de winterbanden er onder laten leggen, en dan is het wachten op de sneeuw. Afgelopen week was het raak; woensdag op de terugweg door Friesland de eerste echte stevige sneeuwbuien te pakken gehad. En tot mijn stomme verbazing merkte ik er niets van! Op een pak verse aangereden sneeuw liep de BMW als op rails. Dan merk je wat een setje winterbanden en goede electronica doen. Met de rijmodus in EcoPro reageert de auto zo traag dat hij gewoon niet uitbreken wil; een zeer veilig gevoelZeker als je de volgende dag weer over deels spiegelgladde wegen moet, en veel andere automobilisten alle kanten op ziet glibberen. Met elke kilometer groeit het vertrouwen in de auto. Waar bij m’n Saabs het lampje van de anti-slipregeling geregeld brandde, knippert het nu zelden. Zelfs op echt gladde weggedeeltes geeft de BMW alle vertrouwen dat je veilig aan gaat komen. En het mooie is; als je wilt spelen; knop(pen) om en je kunt alle kanten op glijden als je dat wilt……..
De tweede beurt
- 78.000 km
Na het bestuderen van de verbruiksmonitor bleek de 316 nog niet eens zo slecht te scoren. Bijna de zuinigste BMW….. Dan maar ff de knop om en gaan voor de eerste plaats, dat was niet zo moeilijk, kost alleen maar zelfbeheersing en wat (reis)tijd. Toen kwam ik wel aardig in de buurt van het norm-verbruik wat dus de volgende uitdaging was. Het duurde een paar maanden, maar uiteindelijk is het gelukt; eind juni zat ik over de eerste dikke 60.000 km gemiddeld op 1 op 22,7! Maar omdat er toch wel wat tijd in ging zitten na het bereiken van deze mijlpaal besloten me voortaan maar weer aan de maximumsnelheid (+4 kmh) te houden. Sindsdien ben ik echter ook weer vaste klant bij het CJIB…..
Bij 60.000 km is de auto weer voor een beurt geweest, dit keer bijna niets bijzonders. Een paar software-updates, wat nieuwe vloeistoffen en klaar is Kees. Denk je. Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik heb het idee dat de audio sindsdien de weg kwijt is. Voor de beurt ging de muziek van de USB altijd vrolijk verder waar het gebleven was, maar nu beginnen de nummers vaak om onverklaarbare redenen weer bij het begin. Zal de meesten worst wezen, maar ik heb er alleen maar concerten op staan van vaak 1 tot 2 uur. En aangezien je binnen nummers niet kan vooruit “spoelen” blijf je dan elke keer naar de eerste paar nummers van een concert luisteren als je regelmatig de auto uit moet. Bij de dealer neer gelegd, niets van gehoord. Maar een keer langs geweest, onderzocht, niets gevonden, importeur gevraagd; nog niets gehoord……. Zal dus binnenkort maar weer eens aanwippen of ze al antwoord hebben gehad.
Verder geen problemen, de auto bevalt nog steeds heel goed.
De derde beurt
- 151.556 km
Een beetje saai ondertussen, maar niets aan de hand. De gebrukelijke dingetjes. Het “probleem” met de USB is ondoorgrondelijk, en ik leg me er maar bij neer. Al vind ik het nog steeds irritant….
De vierde beurt
Na dik 150.000 km begon de boordcomputer weer te schreeuwen om een onderhoudsbeurt. Zal wel de laatste worden met mij als berijder; bij 180.000 moet hij er helaas uit. Dus voor de gelegenheid maar een 218d Active Tourer meegenomen om te kijken of dat een alternatief is. Inderdaad een hele leuke en praktische auto, maar toch iets minder comfortabeler dan m’n dreier. Helaas kon ik de beperkingen van mijn 316 motortje ook meteen voelen toen ik daar weer mee weg reed. Wat wennen pk’s snel!
Ook nu weer niets bijzonders wat de auto betreft; standaard beurt met als extraatje nieuwe remschijven voor en nieuwe remblokken rondom. Zal nu mijn tijd zeker wel uitremmen. Had nog niets gemerkt, en moet eerlijk zeggen ook niet in de boordcomputer gekeken wat de status was. De enige update aan de auto is dat er nu een 64 GB USB stick met muziek in zit. Ik hoef me dus echt niet te vervelen onderweg; veel goede muziek uit een dito audio-installatie!
Qua verbruik gaat het ook nog steeds goed. Gemiddeld sinds de aanschaf 1 op 20,8. Geen slechte waarde gezien het feit dat ik er geen sport meer van maak om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Verder nog steeds geen problemen, de auto bevalt nog steeds heel goed!
Het einde in zicht....
- 180.642 km
Met nu ruim 180.000 km op de teller ben ik aan het aftellen. Nog steeds geen bijzonderheden. Alleen ff voor een APK geweest omdat de auto 3 werd. Was natuurlijk geen enkel probleem. Ondertussen begint de boardcomputer te roepen dat het weer tijd is voor een beurt. Ben alleen bang dat dat niet gaat gebeuren; zal de leasemaatschappij wel niet toestaan. Alleen dus ff langs Maaral om de melding uit te stellen. Is wel irritant als je steeds weer onderhouds/controle meldingen moet wegdrukken.
Zoals eerder gemeld voelde extra pk’s wel heel lekker toen ik de 218d Active Tourer mee had. Dit bracht me in de verleiding om eens wat om me heen te kijken. Tenslotte moet ik ook om een andere auto. In principe wel weer graag een BMW; liefst een 3-Touring. Helaas was op het moment dat ik om een auto viel de 316dA toen (nog) niet in de 20% categorie. Handbak wel, maar automaat niet. Ondertussen wel, maar de dealer had verzuimt dit te melden bij me. Erg jammer voor hem want het kost hun een auto. Op het moment van bestellen waren bijna alle dreier (Touring) minimaal €50,= boven de norm. En ik heb geen zin om bij te betalen…. M’n huidige configuratie kon wel; alleen voor dat geld kon ik ook een Jaguar XE met 163 pk & automaat bestellen. De 320dA EDE was weer minimaal €50,= duurder. De afloop laat zich raden: Ik ga straks Jaguar rijden! Één ding weet ik nu al; de iDrive ga ik enorm missen……..
Ondertussen wel twee keer schade “gereden”. Één keer kom ik terug op de parkeerplaats; dikke kras op de hoek van de bumper, en de tweede keer raakte ik een paaltje in de berm. Stond goed verscholen tussen het nu weer groeiende gras; dorpel (zwaar) beschadigd. Gelukkig alles vlot verholpen bij Care Autoschade. De auto is weer bijna als nieuw!
Adieu!
- 190.436 km
Nu is de BMW echt weg; ging echter toch niet zonder horten of stoten. Ik kreeg op één van de laatste ritjes nog een klapband achter. Dan ben je toch blij met de run-flats! Kon doorrijden tot m'n afspraak, vandaar naar de dichtsbijzijnde dealer om er een nieuwe band om te laten leggen. Ik moet zeggen; perfect geregeld door de BMW-pechservice.
Al met al heel plezierig gereden!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.