BMW 218d Gran Tourer (2016)

autoreview

BMW 218d Gran Tourer (2016)

Signalement

Uitvoering218d Gran Tourer
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst500 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste bevindingen

  • 500 km

Zes jaar de Audi Q5 3.0 TDI gereden naar volle tevredenheid, maar kans op kostbare reparaties werden groter en reguliere kosten zijn relatief hoog. Voor mij de aanleiding om eens rond te kijken voor iets anders.

Ik had eerst het idee om te wachten op de nieuwe Q5, maar had eigenlijk geen zin om (absoluut) weer zoveel geld uit te geven. Dus iets anders, maar wel met een aantal eigenschappen van de Q5 die me bevielen. Of eigenlijk eigenschappen van een SUV, namelijk ruimte en hoge zit. Maar zonder de eigenschappen die een SUV relatief duur (kunnen) maken zoals AWD, grotere banden, hogere gewicht en in het geval van mijn Q5 een zwaardere motor. Ook kan ik een goede bouwkwaliteit en een fijne motor-automaat combinatie wel waarderen.

Een stationwagen komt een eind in de richting, maar V60/3-serie/A4/C-klasse te klein en te laag. Een stap hoger V90/5-serie/A6/E-klasse genoeg ruimte, maar nog steeds laag en eigenlijk al weer prijziger. Een goedkopere SUV van een ander merk is niet mijn ding.

Tsja, en dan verschijnt de 2-serie GT/een MPV in beeld. Rationeel gezien een auto die eigenlijk aan al mijn wensen voldoet. Hoger, niet te zwaar, ruimte, goede motor-automaat combinatie, goede bouwkwaliteit en de kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, etc.) aanzienlijk lager dan mijn Q5. De exterieur 'looks' zijn niet overtuigend vergeleken met bijvoorbeeld de 3-serie en 5-serie, maar vergeleken met andere MPV's of andere automerken in algemene zin vind ik 'm eigenlijk gewoon mooi. Het interieur vind ik zeer geslaagd.

Ik heb de 2-serie GT nog vergeleken met de S-Max, de Renault Espace en Citroën C4 Picasso, maar de BMW bouwt meer naar mijn smaak. Daarnaast is een aangeklede S-Max of Espace nog fors duurder dan de 2-serie GT.

Uiteindelijk is het een 218d GT automaat geworden in het donkerblauw geworden met lichte stoelen en donker interieur (foto's volgen straks). Verder behoorlijk wat pakketten en opties aangevinkt.

Oh ja, dat de 2-serie GT 'geen echte BMW is' volgens kenners heb ik me niets van aangetrokken. Wat heeft het voor zin om 'm te vergelijken met een sedan/touring van BMW als ik die nooit gereden heb en ik die nu ook niet wil rijden. Ik heb 'm vooral getoetst aan mijn eigen criteria en hij schijnt van alle MPV's nog het best te rijden.

Ik heb 'm nu een weekje en heb er 500 km. mee gereden. Het interieur vind ik echt heel mooi. Erg degelijk en stijlvol. Die kwaliteit, daar houd ik van! Uiteraard is het aan iedereen zelf om te beoordelen en hierin keuzes te maken, maar dit is dus premium. Er is vaak discussie over het begrip premium, is het gebakken lucht, veel geld voor weinig toegevoegde waarde? Ik vind de kwaliteit er vanaf stralen, het voelt goed en degelijk. Gewoon erg goed. Als je kwaliteit wilt en waardeert vind je het blijkbaar bij BMW. Uiteraard alles nog onder voorbehoud, want bij premium komt meer kijken dan een mooie auto afleveren, maar dat gaan we meemaken.

Het rijden is, wat ik er de eerste 500 km. tenminste van kan zeggen, ook erg goed. Mijn referentie is vooral mijn Q5 en daar doet hij niet voor onder. De banden hoor ik wat meer, vooral op slecht wegdek. Misschien komt dit door de runflat banden die ook nog eens voorzien zijn van velgbescherming (de band gecheckt op internet en met of zonder velgbescherming scheelt respectievelijk 71 of 68 dB en C of B voor brandstof). Het zijn Michelin Primacy 3 ZP banden. De eerste kilometers hoor ik wel wat meer dat het een vier cilinder is, maar zeker niet hinderlijk. Op wat hogere snelheden (40-130 km/h) is hij stiller dan m'n Q5.

Binnenkort gaan we weer naar de Alpen en dan wordt de reis denk wel wat kalmer. Ondanks dat ik een rustige rijder ben nodigde de Q5 uit om op de autobahn bergop toch even het volle vermogen aan te spreken en de echte auto's met vermogen (koppel) te onderscheiden van de mindere goden. Nu zal ook ik in dat geval braaf wat meer rechts blijven rijden en met enige weemoed ingehaald worden. Maar de overige 99% van mijn kilometers verwacht ik te genieten van alle pluspunten.

Als ik meer kilometers heb gereden volgt een update over het rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.