BMW 216d Gran Tourer Corporate Lease Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 216d Gran Tourer Corporate Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 122.000 km |
De eerste BMW
- 78.000 km
Eerste BMW.
Dit is de start van mijn review over de BMW 216 d Gran Tourer sportline. Met een groot aantal opties. Zie hieronder.
Ook de eerste BMW die we gaan rijden.
Daarom is dit nog geen echte review, maar meer een kennismaking en hoe we tot die keuze zijn gekomen.
Het is een tamelijk luxe auto: met leren verwarmde sportstoelen , te openen panoramadak, sfeerverlichting in alle portieren (direct en indirect), dashboard, drie rijstanden : eco, comfort, sport, privacy glas ,automaat etc.
Na een Citroen Grand Picasso is dit wel een totaal andere auto: degelijker, mooier afgewerkt, stiller en betere wegligging. Al hoewel de Citroen ook niet luidruchtig was.
Maar aan het grote verschil hangt ook een prijskaartje: nieuw prijs is minstens 10.000 duurder dan de Citroen geweest. Misschien appels met peren vergelijken.
De keuze voor een andere auto is de automaat. De Citroen had een zesbak , maar door een probleem met mijn rechterschouder (frozen shoulder) , werd het schakelen m.n. in de vijf een pijnlijke aangelegenheid. Dus op zoek naar een automaat. Eisen: automaat, niet teveel km., hogere zit, grote kofferbak met lage instap voor de honden en een redelijk luxe auto. Daarnaast wilden we niet al teveel bijleggen. Tja en dan vallen de benzine suv's af. Zelfs dieselen is nog prijzig bij deze groep. En met een diesel rijden is voor ons geen probleem. Je kunt deze vaak veel voordeliger aanschaffen dan een benzine. Dus het voordeel voor vele jaren t.o.v. de meerprijs motorrijtuigenbelasting, heb je al te pakken. Bovendien is de meerprijs van een diesel t.o.v. een benzine bij nieuwprijs volkomen weg.
Je wilt ook niet een erg oudere auto. Ook Citroen had geen geschikte auto van bouwjaar 2017. Een jaar jonger liet de prijs enorm oplopen. Dan kwam je in 2016 , maar die hadden meestal veel km gelopen. De enige interessante was een Renault Kadjar. Maar dat model spreekt me niet zo aan.
En toen viel mijn oog op deze BMW, ook nog in onze woonplaats. Wel zeven maanden ouder, maar met vergelijkbare km en is tweedehands heel erg betaalbaar.
Daarnaast was het de kleur wit met privacyglas en de sport velgen die de auto af maakten. De carrosserie is deuk en krasvrij en het interieur lijkt wel nieuw. Het leer ruikt nog steeds als nieuw.
Het verschil met een vergelijkbare tweedehands GP4 is slechts een paar duizend euro.
De BMW Gran Tourer is wel iets kleiner dan de GP4. Dat is wel zo'n enorme ruime auto, volgens mij is er in die klasse geen ruimere te vinden. Goed, we moeten dus wel wat ruimte inleveren, maar de kofferbak is gelukkig groot genoeg voor onze hond en die van mijn zoon. Twee Golden retrievers. En de instap is ook laag genoeg voor de honden.
Binnenkort meer info over het rijgedrag en het verbruik.
Verbruik
- 80.000 km
Ondertussen een kleine 2000 km gereden en daar kunnen we het volgende van melden: het verbruik zit zo rond de 1 op 17. Op de snelweg zit je al gauw boven de 1 op 20 , maar in de stad is dat 1 op 13.
De sportstoelen zitten erg fijn, veel steun in de rug en de zijdelingse steun kun je extra oppompen . Daarnaast is door de ondersteuning van de bovenbenen een prima zit te vinden.
De auto is lekker stil en je hebt geen idee dat je met een drie cilinder diesel rijdt. Sta je buiten de auto, dan hoor je deze "pruttelen".
Ik kies van de drie mogelijkheden m.b.t. de automatische versnelling, altijd de sportstand. De andere twee: eco en comfort zorgen er voor dat de motor zo weinig toeren draait, dat het schakelen door de automatische bak al heel snel in een hoger verzet wordt gezet en de motor gewoonte weinig toeren maakt om lekker te draaien. Dat kan volgens mij ook niet goed zijn voor de motor. Bij de sportstand heb je dit niet en is de motor beter bij de les.
Een nadeeltje zijn de brede voorruitstijlen. Ik had dit al eens gelezen en nu had ik bij een rotonde bijna twee fietsers op de motorkap.
Dus dat wordt even anders kijken bij een rotonde. Kwestie van wennen.
Verder is de ruimte in de auto erg fijn. Achterpassagiers hebben genoeg ruimte. Ook de bagageruimte is lekker groot.
Tot dusver een bijzonder fijne auto.
Eerste kosten
- 84.000 km
In drie maanden tijd bijna 7000km afleggen als particulier in deze coronatijd is ongekend(ook voor ons). Maar de BMW nodigt wel uit tot rijden en dan vooral de langere afstanden. Dus hebben we veel gebruik gemaakt om ons toch te ontspannen, door vele delen van Nederland met een bezoek te vereren.
Geen straf met de soepele automaat en de stilte in het interieur.
Daarnaast ga ik de verwarmde sportstoelen steeds meer waarderen. De ondersteuning is prima, in ieder geval zijn er talloze mogelijkheden om deze naar je lichaam in te stellen, zodat een aangename zit mogelijk moet zijn voor de meesten onder ons.
Onderweg kregen we twee onderhoudsmeldingen: Onderhoud vereist en slijtage aan de remvoeringen. Dus een universele garage opgezocht (BMW -garage is me te duur) , twee jonge monteurs die voor zichzelf zijn begonnen en waar de prijs nog redelijk te noemen is. Jongens die nog actief zijn en waar de klant echt koning is.
Kleine onderhoudsbeurt voor 100 euro en nieuwe blokken voor, ( maar de schijven konden nu ook beter vervangen worden, gezien de kilometerstand, gaan ong. 80.000km tot 100.000km mee), dus ook de schijven meegenomen voor een prijs van 430 euro. Totaal 530 euro kwijt.
Gelijk de indicator laten resetten.
De grote beurt zou nu moeten plaatsvinden in juni 2021 , volgens het systeem. Dat zou betekenen rond de 90.000km. Het is dan de derde grote onderhoudsbeurt.
✔ Vervolg:
Ik snap nu ook waarom men in Duitsland nog steeds op veel trajecten een onbeperkte snelheid heeft. Ik heb met deze auto als snelheid 150 km gereden en daar merk je helemaal niets van. De auto maakt nog steeds niet veel lawaai en blijft koersvast. De Mercedessen, BMW's, Audi "s nodigen ook uit tot hoge snelheden. Niet dat ik daar een voorstander van ben, maar voor je het weet rij je al erg snel. Je merkt dan hoe goed de geluidsisolatie is , maar de runflatbanden kunnen volgens mij nog stiller , door te kiezen voor een stillere variant.
Daarnaast ligt de auto erg goed op de weg. Veel stuurcorrecties hoef je niet te maken.
In deze koude periode merk ik ook dat de verwarming al heel snel warme lucht geeft. Dat was met mijn vorige auto wel anders.
Bovendien is de stoelverwarming een erg fijne toevoeging.
Wel blijf ik de dikke voorruitstijlen vervelend vinden bij de rotonde. Ik kan er inmiddels wel mee om gaan, maar het blijft opletten.
Bij 90.000 km meld ik me weer. Dan ondergaat de BMW een grote beurt.
still going strong
- 87.000 km
In deze periode is er weinig te melden geweest. De auto gaat richting 90.000 km en geen kraakje/piepje te kennen. Bovendien is dit een echte reisauto: heerlijk stil op de snelweg en een fijn schakelde automaat.
De auto is regelmatig ingezet als verhuiswagen. Er kan echt veel in, als je de achterbank ( in 3 delen) plat legt. Dat kan met een knopje aan de zijkant in de bagageruimte. Heel handig.
De leren bekleding houdt zich prima en de stoelverwarming heeft in deze winter z'n nut al meerdere keren bewezen. Een fijne toevoeging.
Wij zijn erg tevreden over de "bimmer".
Een opvolger komt er zelfs aan , dit jaar. BMW durft nog een nieuwe MPV uit te brengen volgens AW. De Gran Tourer komt waarschijnlijk niet meer terug. Jammer, want het is een auto met veel ruimte en prima rij eigenschappen voor een MPV. Misschien niet moeders mooiste maar in de kleurstelling zoals wij die hebben, wit met donkere omlijsting en privacy-glass en sportvelgen, valt er best mee te leven.
Fijne auto
- 90.000 km
De 90.000km is bereikt zonder ook maar een probleem. De kilometers vliegen er doorheen. Alles functioneert nog uitstekend en er is geen kraakje of piepje te horen. De auto ziet er van binnen( geen slijtage van het leer) en buiten nog als nieuw uit.
Ook erg handig is het head-up display in deze auto. Het geeft digitaal de snelheid aan, maar ook de navigatie krijg je precies recht voor je gezicht te zien. Erg prettig. Daarnaast komen alle eventuele waarschuwingen zichtbaar in dit schermpje.
Ik ben nog steeds erg happy met deze zeer luxe auto en fijn rijdende auto en ga er zeker nog jaren in rijden. Dat moet met een diesel ook wel lukken.
Wel heb ik de achterbumper voorzien van een strip. door het in en uitspringen van de honden ontstonden er krassen op de lak. Met deze strip( zie openingsfoto) , is dat te voorkomen.
Over een jaar komen er waarschijnlijk nieuwe banden aan, maar ik ben er nog niet uit of dit weer runflats moeten worden. Ik vind deze nogal lawaaierig en stug. Heeft iemand ervaringen met een BMW zonder de runflats ? Verandert het karakter van de auto veel ? En zo ja, hoe dan ?Laat het me even weten.
Dit is onze eerste BMW en het is wel opmerkelijk dat je daar opmerkingen over krijgt. Het blijkt wel een merk te zijn waar vele mensen tegen op kijken. Reden we nog in onze Citroen, dan hoor je ze er niet over. Heel bijzonder om mee te maken.
En toch is deze auto tweedehands niet veel duurder dan een andere tweedehands MPV's. Zelfs nog goedkoper dan een vergelijkbare tweedehands SUV van een ander merk. Zo zie je maar weer.
In augustus moet de auto een APK krijgen en dan wil ik deze auto gelijk een grote beurt geven, evenals een aircobeurt. Tot dan.
Nieuwe banden
- 93.000 km
De auto was toe aan nieuwe banden voor. Het profiel kon er nog wel mee door tot na de APK , maar ik heb altijd Michelin Cross Climate banden en wilde de oude Goodyear banden vervangen. Daarnaast de achterste Bridgestone Turanza ook vervangen. Deze begonnen licht te cuppen.
Tja , doen we vier nieuwe runflatbanden erop of proberen we het zonder rft ?
Helaas heeft Michelin in deze BMW wielmaat geen rft banden. Ander merk? De bandenspecialist gaf aan, dat veel rijders hun rft banden laten vervangen door gewone. Veel comfortabeler.
Dus de sprong gewaagd en gewone Michelin Cross Climate banden in xl erop.
WAT EEN VERSCHIL!! De auto is stiller van binnen en de vering enigszins soepeler. Ik merk met de (rechtuit) stabiliteit geen verschil. Ook het sturen gaat naar mijn mening lichter. De auto is er op vooruit gegaan wat betreft comfort.
Enig minpuntje is : het reservewiel = thuisbrenger . Moet ik nu een thuisbrenger aanschaffen van 200 euro of laat ik het zo en neem een compressortje mee?
Ik moet er nog even over nadenken.
Na een uitzending van “de Alarmcentrale”, waarbij iemand een lekke band had en geen reservewiel had, vertelde de Wegenwacht dat de kans op een lekke band erg klein is. Ik heb nog een compressor liggen, dus die neem ik mee en laat een thuisbrenger voor wat het is.
Groot onderhoud
- 95.000 km
De auto heeft een grote beurt gehad en een airco servicebeurt. Daarnaast de APK. Geen bijzonderheden te melden.
Behalve dit onderhoud is alleen vermeldenswaard dat de vervanging van de runflatbanden , een goede keus is geweest. Stiller en comfortabeler. De koersstabiliteit blijft exact hetzelfde met deze Michelin Cross Climate banden in de xl uitvoering.
Denk er wel over na om de automaat nu te spoelen. Bij deze kilometerstand is dit wel verstandig om eventuele problemen voor de toekomst voor te zijn.
Automaat flushen
- 96.000 km
BMW is teruggekomen op de longlife olie voor automaten, ivm claims en dus is het belangrijk de automaat te laten flushen(spoelen).
Longlife is gebleken geen longlife . Tussen de 80.000km en 100.000km is vervanging van de automaatolie van belang. Wil je geen dure reparaties later.
De automaat van onze auto gaf nog geen problemen ( dat is juist goed voor flushen) en is dus gespoeld. Zwarte olie kwam eruit.
Dus vervanging was echt nodig. Schakelt de bak nu anders? Nee, we hadden ook geen problemen. En dat is het juist, om problemen te voorkomen want dan ben je vaak te laat. Kosten: 299,00 .
Laat volgend jaar ook de motor flushen. Dit is een behoud van de dieselmotor.
100.000km!!
- 100.095 km
De auto heeft nu meer dan 100.000 km gereden en dus reden om een terugblik te geven.
Positieve zaken: Geen enkel issue gehad buiten de gewone beurten. Geen kraakje/piepje/rammeltje of elektrische storing. Alles werkt nog steeds zoals het hoort. Geen lampje hoeven te vervangen.
Gewoon een prima auto. Ook het leer houdt zich goed. Wel steeds met een leermiddel behandeld om het leer goed soepel te houden.
De grote kofferbak is ideaal. Daar gaat enorm veel in.
De auto is zuinig. Rijdt bij 110km op de snelweg , 1 op 22.
Daarnaast ligt hij prima op de weg , zeker voor zo’n wat hogere auto. Van zijwindgevoeligheid geen last.
Het wisselen van de runflatbanden voor gewone all seasonbanden, heeft geen invloed gehad op de koersvastheid, maar wel een gunstige op het bandenlawaai.
Negatief: Motor is alleen bij optrekken goed hoorbaar, bij constante snelheden stil.
Helaas is een diesel niet meer zo gewild in Nederland, dus een hogere afschrijving. Toch laatst nog even het verbruik gemeten: 1 op 18.
Vandaar dat we met deze fijne auto nog wel even doorrijden.
Tot zover en tot de volgende aanvulling.
Motorflush
- 101.400 km
Motorflush
Bij deze kilometerstand de motor inwendig laten reinigen door deze aan een speciale daarvoor geschikte machine te koppelen. Bert Wieten in Zwolle heeft zo’n machine.
Dit gehele proces duurt anderhalf uur. In de eerste ronde kwam er erg veel vuil uit de motor, bij de tweede ronde viel het mee. De derde ronde is auto met olie vullen en een nieuw oliefilter.
Wat merk ik hiervan: de motor moet inwendig weer als nieuw zijn. Inderdaad de motor loopt sowieso stationair mooier en is soepeler geworden en minder “rauw” . Iets stiller dus. En uiteraard hoop ik zo ook voorlopig geen reparaties aan het motorblok te krijgen.
Volgens de chef werkplaats blijft de olie ongeveer 1500 km helder.
We zullen het zien.
We gaan lekker door! Nieuwe APK
- 110.000 km
Het heeft even geduurd , maar er was ook niets te melden. De “ Bimmer” doet wat er van hem verwacht wordt: probleemloos rijden.
Met deze km stand een apk gehad en een kleine beurt. Er zijn geen problemen aan het licht gekomen.
Tot nu toe een heerlijk rijdende en probleemloze auto.
Alles werkt, ja zelfs zaken die ik nog niet wist, zoals een rem ingreep toen ik volgens de auto te dicht bij een verkeersheuvel incl. verkeerspaal reed en ineens op de rem trapte. Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit dus ook aanwezig was. Weer een nieuw item ontdekt.
Dit is mijn eerste BMW , maar ik moet eerlijk zeggen, wat rijdt dit fijn en wat een top afwerking en gebruikte materialen.
Ik snap nu ook wel waarom een BMW zo prijzig is.
Maar …. Veel automerken komen langzamerhand in de buurt zowel materiaalgebruik als afwerking. Ook de prijs van deze auto’s komt in de buurt van een BMW, Bijv, een nieuwe Nissan Qashqai . Mooie materialen en afgewerkt , maar prijsniveau dan dik in de 40k, richting 50k. Heb je ook een nieuwe Active tourer voor.
Ik ben nog steeds super happy met de Gran Tourer.
Lekker rijden , veel ruimte en nu een verbruik van 1 op 18. ( meer lange stukken gereden). Binnenkort met de Bimmer naar Kroatië, Daarna vul ik dit verslag weer aan. Tot later.
Vakantie
- 120.000 km
Op pad met de BMW naar Kroatië voor een welverdiende vakantie. Drie personen en de Golden gaan mee. Gelukkig heeft de Gran tourer een grote kofferruimte (645liter) en kan er naast de hond ook nog een koelbox en een paar stapelbare kleine kratjes mee. Onderin zit ook nog een flinke ruimte en deze hebben we volgestopt met vakantiespullen. De rest op de achterbank en hoeft er geen dankoffer mee.
De BMWis een echte reiswagen, ligt uitstekend op de weg, is mooi stil en de sportstoelen zitten erg goed. Mijn vrouw had bedenkingen over de stoelen voor zo’n lange zit, maar ook zij had geen klachten. Het verbruik is ongeveer 1 op 18 met een snelheid van 120/130 km per uur. Wel is de diesel schrikbarend duur langs de snelweg in Duitsland. 2.45 euro betaald !!!
Met een overnachting in zuid-Duitsland kwamen we de volgende dag in Istrië aan op ons vakantie adres. De auto heeft het fantastisch gedaan gedurende de vakantie . Geen enkel probleem gehad . Op naar de 130.000km.
Verkocht!
- 122.000 km
Met pijn in het hart deze bijzonder fijn rijdende BMW ingeruild. Bijna drie jaar in bezit gehad en nog nooit een storing gehad, geen piepje , kraakje etc. Gewoon een hele goede auto.
Maar … wel diesel en we rijden te weinig. Veel kleine ritjes. Niet ideaal voor een diesel. Dus maar eens om ons heen kijken: Skoda Karoq, Peugeot 3008 ? Proefgereden, maar ik mis het gevoel.
Toen gereden in een BMW X1.
Ja, daar was dat gevoel weer. Het moest dus wel weer een BMW worden. De zaak waar wij een auto hadden gevonden, bood zo’n goede inruilprijs, dus de verkoop en aankoop door gezet. Slechts 4000 euro afgeschreven in bijna 3 jaar. Wie doet ons dat na.
Binnenkort start onze nieuwe review.
De nieuwe koper van onze oude auto wens ik veel rijplezier met deze fijne auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance High Executive Navigatie Leder Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2017
- 106.142 km

BMW 2-serie Tourer 225xe Centennial High Executive Automaat Navigatie Panoramdak Rijklaaprijs Inruil Mogelijk!
- 2015
- 91.464 km

BMW 2-serie Tourer 220i 192 PK 4-CIL. AUT. 7-PERSOONS M-SPORT + LEDER | TREKHAAK | HEAD-UP
- 2017
- 155.556 km