BMW 216d Active Tourer Corporate (2017)

autoreview

BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active TourerBMW 2-serie Active Tourer

Signalement

Uitvoering216d Active Tourer Corporate
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf130.666 km
KM-stand laatst147.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

132000 km

  • 132.000 km

Na verandering van werkgever had ik de mogelijkheid om te kiezen een mobiliteitsbudget. Het verhaal rondom het leasen wordt voor de gebruiker steeds minder gunstig. Niet alleen wordt de bijtelling hoger, ook de aanschafprijs van auto's zit flink in de lift. Deze ontwikkelingen verhogen de kosten nog extra. Daarnaast zullen bedrijven ook kritischer worden naar de verstrekking van leaseauto's, ook al omdat er een trend is naar meer thuiswerken . Een fatsoenlijke auto leasen onder de 300€ p/m netto bijteling is,nog even afgezien van een werkgeversbijdrage, steeds minder goed mogelijk. Voor die 300€ per maand kun je als prive persoon ook best wat privekilometers wegtuffen. Met andere woorden: als vaste kosten ( wb, verzekering afschrijving en onderhoud ) zijn afgedekt met het mobiliteitsbudget komt de prive auto steeds gunstiger naar voren. Je bent dan ook verlost van maatschappelijk gewenste praat en nog belanrijker, vervelende regels rondom het leasen, zoals een norm met steeds minder CO2, verplicht elektrisch en ander corporate-blabla over openbaar vervoer en fiets. Mijn lease peugeot ,die ik niet bijtelde overigens, heeft met de baanwisseling het veld moeten ruimen in ieder geval. Nog een paar maanden geprobeerd met 1 auto in plaats van 2 auto's om de woon- werkkilometers voor ons beiden te voorzien maar verderop wordt dat net te veel geregel / gedoe vinden we, hoewel het in nood wel zou kunnen.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een 2e auto. Diverse opties zijn onderzocht zoals een kleine nieuwe tot aan oude 2e handsauto's. Veel auto's kwamen langs zoals een golf FSI plus (vw Tsi's of stellantis THP's waren een geen optie want niet al te betrouwbaar) een volvo S60 op gas, Fiat 500XL, 500 X, diverse Renault's , Toyota hybrid ( prius, yaris), countryman, KIA . Via de golf plus ging ik onderzoeken wat er nog meer aan soortgelijke modellen was en zodoende kwam ik bij de Active Tourer. Een BMW was best wel weg van m'n comfortzone maar eenmaal onderweg met de proefrit veranderde dat toch wel. Prima weggedrag, netjes afgewerkt, aandrijving op de juiste wielen voor dagelijks gebruik en super efficient qua ruimtegebruik en daarom ruim van binnen. Uiteindelijk deze auto gekocht voor 13500€ .(MJ 2017; 130000km; volledige onderhoudshistorie ). Op marktplaats nog 4 velgen met Goodyear efficientgrip gekocht met 6,5-8,5 mm profiel voor 300€ totaal investering dus 13800€. Verder heeft de auto (uitvoering: corporate lease executive; dat stelt niet al teveel voor overigens) ondanks de indrukwekkende naam weinig extra's maar precies goed voor het dagelijks gebruik . Het interieur is zwart/donker antraciet stof en de auto heeft navi, led verlichting, parkeerhulp, mistlampen, chroomafwerking rondom de ramen, lendensteun, climate control 2 zone's en een opbergvak tussen de voorstoelen.

Een schone euro6 diesel dus waarbij we, ondanks de hoge literprijs, profiteren van lage brandstof kosten (ruim 10ct /km bij 2,05 € P/l), geen laadpaalstress kennen , geen range issues kennen op weg naar de wintersport of zomervakantie, geen hoge schadelijke electro-straling enz. De 216D verbruikt in de praktijk gewoon erg weinig. Normaal tot vlot rijden is het 1:19. Als je ervoor gaat zitten wordt het 1:23 in de "eco-pro" mode. Gemiddeld ergens tussen de 1:19-1:22. Ook voor de banden wordt het ondanks de run-flat banden niet te duur vanwege de 205/60-16 maat. Als occasion is een diesel op dit moment echt aantrekkelijk. Met 3-5k voordeliger in aanschaf ten opzichte van de benzinevariant is het verschil in wegenbelasting (65€ p/m tov de benzinevariant) immers ook voor jaren betaald. Ik las in de anwb kampioen dat een elektroauto ook inmiddels tussen de 6-7 ct per km kost. De brandstofkosten zijn dus "maar" 450€ p/j (zeg 4 tientjes per maand) voordeliger dan de diesel en de aanschaf van een electrische auto behoorlijk hoger. Paar jaar geleden zouden de elektroauto veel voordeliger zijn in brandstof, aanschaf en onderhoud. Daar is niets van over gebleven dus en verdwijnt in de zakken van de autofabrikant en de garages.

Direct na aflevering van de auto heb ik de automaat laten spoelen en de olie gewisseld. Verderop staan de voorremmen , schijven en blokken voor gepland. Totaal voor beiden 710€. Dan kan de auto er tot de volgende APK in mei 2023 er tegen .

Zoals gezegd ligt de auto prima op de weg. Stevig maar zonder stoterig te worden en met een relatief laag gewicht op de voorwielen. Een prima neutrale voorwielaandrijver dus zonder dat hier nieuwe maatstaven gezet worden overigens. Een Kia of Zafira doen dit net zo goed. Het interieur is flexibel en netjes afgewerkt. Het dashboard ziet er strak uit en beter dan het nieuwe model vind ik. Wel jammer is dat de instellingen niet opgeslagen maar iedere keer opnieuw ingesteld moeten worden. De boordcomputer is overzichtelijk en het navi scherm overzichtelijk geplaatst.

Kosten. De kosten per maand zullen bestaan uit de AllRisk verzekering (42€ bij de Hema) , wegenbelasting (135€), onderhoud (70€) en afschrijving (130€) . Na 5 jaar als de auto 10 jaar oud is , is deze dan nog 6000€ waard schat ik. Tenslotte zijn er de brandstofkosten (125€). Totaal 502€ per maand. Het budget ligt een paar tientjes hoger o.b.v 15000 zakelijke en woon werk kilometers. Het verschil reserveer ik voor tegenvallers. Wat ook kan is dat het ingezet wordt voor prive kilometers. Omdat alle vaste kosten zijn goedgemaakt kunnen vanuit dit verschil ook 300km/ maand gereden worden. Betaal je de eerder genoemde 300€ p/m voor de bijtelling voor de leaseauto dan kun je tot 1300-1500km prive maken voordat het onderhoud wat duurder zal worden per maand EN hou je 150€ per maand netto op zak ten opzichte van een lease-situatie. Uiteraard speelt hier ook de autokeuze een rol. Als je het budget en de 300€ bijtelling p/m op rijdt staat er inmiddels een knappe auto op de oprit.
Het risico van mechanische pech is uiteraard voor de gebruiker. Dat blijft in de leasevariant altijd gunstiger natuurlijk. Bovendien rijd je een nieuwe of een heel recente auto.

Eens kijken hoe dat loopt de komende jaren. Wordt vervolgd.

135000 km

  • 135.000 km

Een korte update. De active tourer bevalt steeds beter. Inmiddels zijn er meer dan 5000km afgelegd en de auto blijkt in de praktijk een prima keuze. Het verbruik schommelt zo rond de 1:21 waarbij opvalt dat de boordcomputer goed overeenkomt met de praktijk. Eigenlijk heb ik bijzonder weinig kritiek op de auto: weggedrag, ruimte en praktisch gebruik zijn o.k. . De 3 cylinder diesel is perfect voor het vlakke Nederland. Binnenkort eens kijken hoe dat in de vakantie in de bergen gaat. Met de nieuwe leaseplannen van het kabinet (allemaal elektrisch en hoge bijtelling over nog hogere aanschafprijs) is een mobiliteitsbudget een prima optie om voor lage kosten de prive kilometers te kunnen maken. De vergoeding per kilometer gaat ook nog wat stijgen en dat helpt. Voorlopig dieselen we nog even door dus. Volgend onderhoud is met de APK maart 2023. Ik ben van plan ieder jaar een grote servicebeurt te doen bij de onafhankelijke bosch - garage (ca275€-300€). Dat lijkt mij beter dan een service-inspectie bij de merk-garage.

147000 km

  • 147.000 km

Alweer 17000 km met de active tourer onderweg. De afgelopen periode was vooral saai: er ging niets stuk en geen oplichtende controlelampjes of storingen. Ik zag dat de auto in het betrouwbaarheidsonderzoek (automankementen) van de consumentenbond een 8.1 kreeg en die betrouwbaarheid lijkt ook bij dit examplaar het geval. Ook in de reviews hier op autoweek zijn de meningen doorgaans positief. Dat bevestigd een en ander nog eens. Het lijkt erop alsof BMW de zaken via MINI goed uitontwikkeld heeft.

De Active tourer is in de praktijk een erg fijne auto met als belangrijkste voordelen het weggedrag, het praktische interieur met voldoende opbergruimte en opbergvakken en een mooi rustig dashboard. Het weggedrag laat zich het best laat omschrijven als stevig maar nooit oncomfortabel. De ruimte en de hoogte ervaar ik ook als prettig evenals het iets hoger zitten. Bij regelmatig in en uitstappen is dat echt een voordeel. Dat alles wordt gecombineerd met compacte buitenafmetingen en kwalitatief netjes afgewerkt. Belangrijkste nadelen van de auto zijn het slaan van de wielen over dwarsrichels, het niet onthouden van de rijmodi. Iedere keer opnieuw inschakelen dus. Hoewel het rondom zicht best goed is, is het niet de meest overzichtelijke auto. De voorkant laat zich lastig inschatten Dat laatste is natuurlijk ook een stuk gewenning overigens. Aan de achterzijde zijn er de piepers. Bij het parkeren is er na het uitstappen over het algemeen voldoende ruimte rond de auto.

De update voor de navigatiekaarten van de navi kost 59€. Binnenkort ga ik dit eens updaten. Service inclusiv is voor 2120€ voor 5 jaar en 100000km af te sluiten. Zoals eerder gemeld ga ik voor meer intensief onderhoud via een onafhankelijke garage met regelmatige oliewissel voor motor en bak. In oktober is daarom na 15000km in plaats van 30000 km de olie gewisseld en het oliefilter (kosten 95€). Recent heeft de auto een bmw voertuigcheck gehad en een nieuwe APK. Tevens is de remvloeistof gewisseld. Deze laatste stond voor maart 2023 maar om daarvoor weer apart terug te gaan is ook zo wat. Het digitale onderhoudsboek is hierbij ook bijgewerkt. (kosten 150€ bij een bmw specialist) De auto kan er dan weer een jaar of 30000 km tegen. De onderhoudskosten stijgen daarmee naar net boven de 70 euro per maand tot nu toe. Dat alles natuurlijk als er verder geen onverwachte kosten zijn. De accu was bij de voertuigcheck namelijk niet top meer. Daar is nu nog niets van te merken maar die komt volgend jaar vast dan ergens langs (250€).

Banden. Momenteel rijdt de auto op Goodyear runflat winterbanden. Die zijn nu ruim 6 jaar en lijken wat meer herrie te maken met nog 6mm profiel. Kan natuurlijk ook komen omdat de zomerbanden stiller zijn.

Prestaties. Die zijn natuurlijk niet enorm voor een driecylinder maar eigenlijk best prima voor het vlakke Nederland. De auto loopt zonder al teveel moeite 140 -150km/u. Het lijkt dan ook nog sneller te kunnen ook. Op het moment dat de sportmodus ingesteld wordt, wordt de auto zelfs vlot. Dezelfde motor is ook in de X1 geleverd en die weegt 135kg meer en heeft toch wat meer luchtweerstand dus iets reserve moet er zijn denk ik dan maar. In combinatie met een vlot schakelende automaat en het behoorlijke koppel valt er in ieder geval voor mij prima mee te leven. Meestal rijd ik er zo ongeveer 110 mee over de ring en tracht zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Veel sneller lukt ook niet overigens vanwege de drukte. In ruil daarvoor krijg je wel een verbruik van 1:20 in deze winterperiode. Op de verbruiksmonitor is het te volgen. De dieselprijs is inmiddels aan het zakken zodat de brandstofkosten ook wat terug zakken. Die bedragen nu gemiddeld een 9.6 ct/ km en met de huidige prijzen ca. 8,5 ct/km.

Verzekering. Het is niet gelukt om de verzekering van 43€ per maand te houden. Bij een 2e auto moet je kennelijk opnieuw beginnen met de schadevrije jaren. Raar eigenlijk want de combi , partner en mijzelf is niet ineens een andere. Bij het uitzoeken voor de meest gunstige combi ben ik daarom terecht gekomen bij Unive. voor 62€ per maand en 52€ voor onze andere auto.

Kosten tot nu toe per maand: wegenbelasting 134€, brandstof (zakelijk en prive) 187€, onderhoud 72€, verzekering 62€, afschrijving 120€, pechhulp , div w.o. rente 11 € totaal 586€ p/m bij ongeveer 23500 km p/j waarvan zakelijk 16500km en prive 7000km. Al met al worden alle kosten van de auto goedgemaakt met het budget.

Voor nu gaan we eerst kijken of de volgende 15000 km weer zo voorspoedig verloopt.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens