en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 225xe iPerformance Active Tourer |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 55.012 km |
Sinds najaar 2019 ben ik in het bezit van de BMW 2 Active Tourer, en dat betekent dat ik even mijn ogen dicht heb gedaan en geslikt heb over het design. De BMW Agilla is de meest treffende omschrijving die ik heb gehoord, maar nog niet eens de minst complimenteuze.
Nu, na 7 maanden in bezit, ben ik gewend aan het design, maar dat is nog geen waardering voor de ontwerpers.
Waarom dan deze, en niet een auto met een geslaagd ontwerp ? Ik doe het niet graag, ook niet bij auto's, maar ik heb eigenschappen en functie boven een mooi uiterlijk verkozen. Hiervoor reed ik een BMW 3 (E46 ) station, een echte ongeblazen 6 cilinder maar ik ben minder enthousiast over deze motor dan wat je altijd leest in de kritieken. Deze motor voelde zwaar aan en niet echt bij de les.
Ik was op zoek naar een 2e hands Hybride en dan kom je als eerste bij de Golf GTE. Die is mooi, zeker ook van binnen. Bij de oriëntatie fase stuit je dan op alternatieve Hybrides waarbij me opviel dat de Hybride BMW niet veel duurder was dan de Golf. In beide auto's proef gereden en de BMW voelde lichter en geraffineerder dan de Golf, die wat logger voelde, Het interieur van de Golf deed me nog bijna zwichten maar zoals gezegd: functie boven uiterlijk.
Mijn BMW 2 heb ik geïmporteerd uit Duitsland, gewoon bij de BMW dealer uit Bremen: met Premiums Selection garantie ( nb. consumenten worden in de EG heel goed bediend en de garantie is gewoon in Nederland geldig) En, en daarom wilde ik een hybride: geen BPM !
Wat bevalt goed en wat zijn aandachtspunten ?
Top: de aandrijflijn met de automaat en de benzine met de elektro motor. Alle loftuitingen die je leest kloppen en het was voor mij de doorslag in de keuze voor de BMW 2. Zowel in de stad, als op de snelweg en op de B- weggetjes: de 1.5 3-cilinder in combinatie met de Elektro motor is het beste dat ik 30 jaar heb gereden. Vooral op vakantie naar Oostenrijk merk je hoe fijn het is dat de auto bij 130 km nog snel oppakt en reageert op het gas.
Verbruik: ik houd geen stroom verbruik bij maar op lange stukken, alleen benzine, rijd ik ongeveer 1: 14.
Het interieur en functionaliteiten zijn gewoon oké, en dat wat je mag verwachten van een auto met die prijs.
Wat is minder ?
1. De stoelen. Ik heb de gewone stoelen maar sportstoelen zitten gewoon beter/ fijner. Mijn stoelen in de DS 3 uit 1998 waren beter. Ik wordt graag omsloten door de stoel, maar in de BMW zijn het meer zetels.
2. De spiegels. Bij het afsluiten van de auto klappen ze niet automatisch in / weg. Ik dacht dat dit standaard zou zijn voor een Executive uitvoering. Handmatig inklappen vereist wel een sportschool postuur.
3. Het omklappen van de achterbank. Dat kan niet vanuit de kofferruimte in mijn uitvoering. Zo kostbaar is dat toch niet ?
Conclusie. Als je gaat proefrijden en je bent niet gelijk overtuigd van de aandrijflijn: lekker laten staan ! De prijs en de minpuntjes neem je dan op de koop toe.
Inmiddels alweer 18 maanden in mijn bezit, en het is en blijft een superfijne auto. Ik heb in de tussentijd met een Audi Q3 gereden, een BMW X2 2 liter, en een Opel Vectra. Na alle drie de ervaringen was ik blij dat ik weer in de Tourer kon stappen.
Erg weinig gereden het afgelopen corona jaar, de teller staat op 56/k. Geen centje pijn natuurlijk en de auto heeft een beurt gehad bij een BMW specialist. Die waarschuwde voor de kwetsbaarheid/gevoeligheid van de 1.5 turbo motoren. Advies van de garage is om écht regelmatig olie te verversen en daar niet op te bezuinigen. Op het internet lees ik wel bevestiging van die analyse maar is dit "'meehuilen met de wolven in het bos" ? De eerste BMW motoren in de Mini's zijn immers erkend en bekend onbetrouwbaar, maar is deze BMW motor daarom óók slecht ?
Ik heb zoals gezegd geen enkel probleem, maar dat kan je verwachten na 56/k .
Voor de rest geen nieuws:
- De dikke A- stijl hindert mij niet noemenswaardig: nog geen fietsers geschept.
- De samenwerking van de accu met de motor blijft super en je hoort eigenlijk geen van beide; alleen op de toerenteller zie je dat de benzine motor aan is geslagen.
- Ik heb een set Continental Wintercontact gekocht; er is dan Iets meer afrol geluid. De standaard Michelin Premacy RF produceren ook wel afrolgeluid maar dat hoor je ook omdat de motor zo stil is.
Wat is toch heel goed en wat minder?
Top:
De 3 rij- modi: Comfort Sport en Eco. In Sport is er direct veel power en een mooie sportieve roffel uit de 3 cilinder. Je kan makkelijk en snel wisselen tussen de 3 standen.
Minder: De richtingaanwijzer :-( Zó stom dat die niet lekker in de goede stand blijft hangen en weer terug gaat. Simpel detail maar niet goed.
Verbruik: Verbruik houdt ik onvoldoende exact bij. Bij regelmatig laden toch 1 op 16; omdat ik veel meer korte ritjes rijd kan ik goed regelmatig bijladen. Bereik elektrisch is teleurstellend maar dat boeit verder niet met een hybride.
Zou ik 'm weer kopen met de kennis die ik nu heb ? Zeker !
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.