BMW 120d Coupé High Executive (2009)

autoreview

BMW 120d Coupé High Executive (2009)

Signalement

Uitvoering120d Coupé High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst175.200 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een coupé als familieauto?

  • 10.200 km

In mijn review wil ik het beantwoorden van 2 vragen centraal stellen. Ten eerste of een BMW 120d coupé wel geschikt is als familieauto. Ten tweede of de auto wel bevalt voor de veelrijder. Beide vragen waren nameljk de vragen waarover ik lang heb getwijfeld voordat ik tot aanschaf van deze auto heb besloten. Mijn gezin bestaat uit 4 personen; de kinderen zijn 9 en 11 jaar. Ik rij tussen de 50 en 60.000 km/jaar. Een deel van de kilometers wordt gemaakt tijdens reizen naar familie in midden Frankrijk (3 tot 4 keer per jaar).

Toen het einde van het leasecontract naderde, had ik één vurige wens. Het moest iets anders dan anders zijn. Het idee van een coupé speelde al wel eens door mijn hoofd, maar ja, die zijn toch veel te krap met twee opgroeiende kinderen en ze zijn een stuk duurder? Toch maar eens gaan kijken, bewust nog niet gereden want ik ken mijzelf. Eerst bij Alfa gekeken naar een GT (D-label bij dieselmotor) en bij Renault naar een Laguna coupé (prachtige auto en eerder heb ik ruim 3 jaar redelijk tevreden in een Laguna gereden). Conclusie: prachtige auto's, ruimte achterin volstaat voor de kinderen voor de komende 3 jaar. Maar toch, wie koopt in mijn situatie nou een coupé?

Twijfel. Toch ook maar eens wat meer voor de hand liggende sedans bekeken. Ik ben niet iemand van de station; dat geld steek ik liever in leuke of comfortverhogende extra's waar ik zelf wat aan heb als ik onderweg ben. Opnieuw weer een Saab 9-3, toch een VW Passat CC of wellicht een Audi A4?

En toen kwam ik met vrouw en kinderen bij de BMW-dealer... We kwamen kijken naar een 3-serie. Leuke auto, ik had er een paar jaar geleden al eens naar gekeken, maar heb toen toch voor de Saab gekozen. We passen met ons vieren prima in de 3-serie. Maar ook deze auto gaf mij geen wauw-gevoel. Toen zei mijn oudste dochter: "Kijk pap, da's een coole auto", wijzend naar een zwarte 1-serie coupé. Ik had de auto niet opgemerkt, stond een beetje in een hoek. "Da's inderdaad een coole auto, maar veel te klein voor ons vieren", zei ik. De verkoper voelde het direct goed aan en vroeg of wij het eens wilden proberen. Eigenlijk viel het ons reuze mee. Het houdt niet over, maar ik ben van mening dat kinderen tot een jaar of 15 prima achterin deze auto kunnen zitten. Zelf gaven ze aan probleemloos achterin te kunnen zitten qua beenruimte.

De 1-serie coupé bleef maar in mijn gedachten spelen, ook toen ik naar andere auto's ging kijken. Uiteindelijk een proefrit gemaakt en toen besloten de auto te bestellen. Deze auto is echt iets anders dan anders. Het betreft een:
-1-serie 120d coupé high executive
-kleur: Schwarz II
met de volgende extra's:
-Radio BMW Professional
-Sportstoelen voor
-Bekleding: Stof Network Anthrazit/Schwarz
-Xenon lampen dim-grootlicht + koplampsproeiers
-Chrome Line exterieur

De standaardvelgen op de high executive (Styling 256) heb ik zonder meerkosten laten vervangen door Styling 141. Ik vind deze chiquer staan i.c.m. de zwarte kleur en het Chrome Line exterieur.

Vanwege de beperkte baggageruimte in vergelijking met de Saab heb ik met de dealer een dakkoffer uitonderhandeld. Tsja, je moet toch wat als je alle spullen mee wilt nemen op vakantie.

Voor eenieder die een 1-serie coupé overweegt: een (handbediende) airco zit niet in de standaarduitrusting...

Inmiddels heb ik ruim 10.000 km met de auto gereden. Binnenkort zal ik mijn ervaringen tot nu toe beschrijven. Een tipje van de sluier?
Voor de veelrijder: de auto rijdt prima, stuurt strak, (standaard)onderstel heeft een goede mix van sportiviteit en comfort, is zuinig (1 op 17,12 tot nu toe bij 90% snelweggebruik), is opvallend stil en bovenal heel erg snel.
Voor de familie: de kinderen zitten prima achterin, zitten laag waardoor ze moeilijk tot niet door de zijruiten kunnen kijken, klagen niet en vinden het vooral een coole auto.

Geen centje pijn

  • 31.500 km

Na 31.500 km en 7 maanden tijd voor een update. Ook wat nieuwe foto's inclusief, op verzoek van een lezer, het interrieur.

Wat bevalt:
+ Comfort
+ Geluidniveau in de auto
--> Het voorgaande door het standaardonderstel + standaard band/wielcombinattie (205/50 17")
+ Bouwkwaliteit (nog geen rammeltje of kraakje o.i.d.
+ Kwaliteit (standaard)lak: nagenoeg geen steenslag en eenvoudig schoon te krijgen
+ Souplesse en waar nodig power van de motor
+ Bevalt als familieauto. Ook op lange ritten. Twee ritten naar Frankrijk (850 km enkele reis) met 2 volwassenen en 2 kinderen gemaakt plus baggage. Oplossing voor bagage is de dakkoffer
+ Auto roept alleen maar positieve reacties op

Wat kan beter:
- Hoogteverstelling gordels ontbreekt...
- Voorzijde achterbankzitting 'pluist'
- Onze kinderen vinden de zitting van de achterbank hard
- Dashboardkastje is erg klein (BMW-mapje + 6 CD's)...
- RVS-eindstuk uitlaat was alleen in de showroom mooi van kleur
- De plaats van het rechterbeen en dan vooral de voet blijft lastig. Dit omdat de 'tunnel' in de voetenruimte naar binnen steekt. Ook staat het pedaal behoorlijk recht.

Goed om te weten:
* Mooie velgen, maar alleen met de hand goed schoon te krijgen en da's echt een klus, zeker met het weer van de afgelopen periode
* Verbruik over 31.500 km waarvan circa 15.000 met winterbanden (Goodyear Eagle Ultra Grip) waarvan 3.400 met dakkoffer: 1 op 16,8. Verbruik met dakkoffer ligt fors hoger zonder dat ik dat op dit moment kan kwanitificeren
* Heb lang naar de juiste zitpositie moeten zoeken. Heb nu gekozen voor de 'BMW-sportieve zit'. En dat bevalt prima.
* Onderhoud bleek nog niet nodig, ik kan volgens het display nog zo'n 3.000 km vooruit. Onlangs iets minder dan een halve liter olie bijgevuld
*Binnenkort de winterbanden er weer af
*De coupe is een 4-zitter. Op de achterbank kunnen maar 2 personen zitten vanwege de opbergruimte in het midden van de zitting van de achterbank

Zoals je je op basis van het voorgaande wel kunt voorstellen, ben ik erg tevreden met deze auto. De twijfel over het familiegebruik blijkt ongegrond.

En mocht je enthousiast worden over deze auto dan nog het volgende. Het blijft leuk om te vertellen dat je een 1-serie rijdt om later de verbaasde gezichten te zien als blijkt dat het om de coupe gaat. Alleen al vanwege die verbaasde gezichten vertel ik nooit dat ik een coupe heb.

Mocht de 120d te duur zijn, sinds een aantal maanden is er ook een 118d coupe. Die heeft een vanafprijs van € 32.925 tegen € 37.115 voor de 120d coupe.

Ik hou jullie op de hoogte.

Steeds meer waardering

  • 72.100 km

Waardering
Na in totaal nu ruim 72.000 kilometer is het tijd om wat ervaringen van de laatste maanden met jullie te delen. Voor mij is het allerbelangrijkste dat het een ontzettend fijne auto is om in te rijden. De auto is ronduit snel, maar ondanks dat zeker ook comfortabel. Dat comfort heeft, zoals ik al eerder schreef, te maken met het standaard onderstel van de coupe en de standaard band/wielcombinatie (205/50 17"). Over dat onderstel heb ik nog wel een vraag. Welke afstelling betreft het eigenlijk? Een M-sportonderstel van een 3 of 5-deurs 1-serie is duidelijk nog (veel) steviger afgesteld, maar een standaard 3- of 5-deurs 1-serie ondestel (bleek onlangs bij een vervangende auto) is vele malen minder stevig. Is er wellicht nog iets als een sportonderstel van BMW dat standaard is voor de 1-serie coupe? Ik zal hier de dealer eens naar vragen.

De laatste maanden is vooral het gevoel van waardering voor de coupe gegroeid. Doordat je er dagelijks in rijdt, wen je er ook aan. Door omstandigheden (zie hieronder) heb ik een paar keer in vervangende niet-BMW's gereden. Stuk voor stuk prima auto's, maar dan pas merk je het grote verschil in totale kwaliteit, degelijkheid en (gevoel van) veiligheid. Als ik weer in mijn coupe stapte, had ik steeds het gevoel van: ja, dit is goed, zo hoort het te zijn. Je moet het langere tijd zelf ervaren hebben om te weten wat ik bedoel. Ik ben mij er overigens terdege van bewust dat hier wel een (fors) prijskaarjte aan hangt.

Lekke runflat band
Rij met een lekke runflat band naar de dichtstbijzijnde BMW-dealer! Daar heb je de grootste kans om direct de band in de juiste maat te vinden. Ik had een lekke band bij circa 52.000 kilometer in Frankrijk (band was niet meer te repareren, spijker in de wang van de band). 3 tot 4 dagen levertijd bij de bandenspecialist en de dichtsbijzijnde dealer gesloten vanwege vakantie. In overleg met de leasemaatschappij op 2 (!) non runflat banden achter naar huis gereden. Vanwege dezelfde profieldikte moeten beide banden vervangen worden. Cira 1.200 kilometer met de andere banden achter (Conti's) gereden. De coupe heeft blijkbaar een afstelling voor de runflat banden, want het weggedrag voelde stukken minder safe. Bij mijn eigen bandenspecialist overigens ook 3 dagen op de juiste banden moeten wachten. Een volgende keer direct naar de dealer. Dit werd overigens onderschreven door mijn bandenspecialist...

Onderhoud
De coupe is voor regulier onderhoud naar de garage geweest bij ruim 30.000 en recent bij circa 70.000. Geen bijzonderheden. Ik zal de kosten binnenkort in het review opnemen.

Krakende voorwielophanging
Al een tijdje kraakt de voorwielophanging bij in- en uitveren bij vooral verkeersdrempels, maar af en toe ook bij slecht wegdek (hobbels). Hier is specifiek bij de onderhoudsbeurten naar gekeken. De rubbers van de voorste draagarmen zijn onder garantie vervangen, maar dat heeft niet geholpen. De voorwielsophanging is ook los-en vastgezet om 'de eventuele spanning eraf te halen' (...). Ook dat heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Herkent iemand die een 1-serie rijdt dit?

Scheur in derde remlicht
Het derde remlicht zit in het kofferdeksel. Daar zat opeens een scheurtje in. Dit was een bekend probleem bij de coupe en is onder garantie vervangen.

Schade door een onverlaat
Recent is er iemand tegen mijn auto gereden waardoor de hele linker zijkant beschadigd was (krassen en een deuk). Waarschijnlijk een bestelwagen met hoge opbouw die achteruit langs mij auto is 'geschaafd'. Ik zal het niet weten, want ik was niet bij de auto en een briefje met naam en telefoonnummer ontbrak. De coupe is bijna een week bij het schadeherstelbesdrijf geweest, maar de auto verkeert nu weer in nieuwstaat. Voor schadeherstel heeft de leaseamaatschappij een afspraak met BMW dat BMW ook het schadeherstel regelt. Ik kon mijn auto dus gewoon naar de dealer brengen en daar ook weer ophalen.

Ergonomische missers
Op de foto goed te zien: er zijn twee bekerhouders achter de pook van de versnellingsbak. Echter, door de middenarmsteun kan in de achterste bekerhouder geen fles staan.

Op de andere foto, net achter het stuur, is nog net een stuk van de rechter hendel te zien. Met deze hendel bedien je de ruitenwissers. De coupe heeft een regensensor. Als deze is ingeschakeld, brandt het lampje op de deze hendel. Echter, het lampje is niet te zien omdat deze achter het stuur zit.

Binnenkort meer details over het verbruik.

Nieuwe foto's bijgevoegd.

Korte update ongemakken, onderhoudskosten en verbr

  • 74.200 km

Krakende voorwielophanging blijft een probleem?
Deze week is de coupé bij Martinistad geweest vanwege het blijven kraken van de voorwielophanging (zie eerder in dit review). Conclusie, het kraken wordt veroorzaakt door de voorste schokdempers (en dus niet de rubbers van de voorste draagarmen zoals eerder verondersteld en vervangen). Deze zijn 'gesmeerd/ingevet' en nu zou het probleem opgelost zijn. Hmmm... Ik merk absoluuut een verbetering dus het zit inderdaad in de schokbrekers, maar helemaal weg is het kraken nog niet. Het is wel teruggebracht naar een aanvaardbaar niveau. Ik blijf het in de gaten houden.

Scheur in voorruit.
Bij Martinistad gelijk ook de voorruit vervangen. Daar zat sinds kort een scheur in. De scheur ontstond nadat er a.g.v. vorstschade aan de weg een stukje asfalt op was geketst. Deze pit scheurde gelijk door. Omdat ik in diverse reviews las dat er na het vervangen van de voorruit problemen zijn met de regensensor navraag bij de leasemaatschappij gedaan of het ook via de dealer mocht worden vervangen. Dat was akkoord. Blijkbaar is er een afspraak tussen de leasemaatschappij en BMW dat je voor alles naar de dealer mag gaan. Mijn schade is onlangs ook via de dealer gerepareerd. Ruit gerepareerd en regensensor blijkt als vanouds goed te werken.

Onderhoudskosten.
In de afgelopen 74.200 kilometer is de coupé twee maal voor regulier onderhoud naar Martinistad geweest. De totale kosten bedroegen € 560. Het betrof alleen de normale zaken als olie(filter), brandstoffilter, microfilter etc. De kosten voor olie vielen mij op: 5,2 liter Shell Helix Ultra 5W30 LL04 voor in totaal € 100,62 (= € 19,35 per liter). Omdat mijn auto's de afgelopen jaren geen olie verbruikten heb ik geen idee wat een liter kost.

Verbruik.
Het verbruik over de afgelopen 74.000 bedraagt 1 liter op 16,8 kilometer. Dat is inclusief 12.000 kilometer met dakkoffer. Van mijn kilometers leg ik 90% op de snelweg af waarbij ik een rustige rijder ben. Mij is opgevallen dat ook bij flink doorrijden de auto niet veel onzuiniger wordt. Een keertje flink doorrijden met snelheden in Nederland van tussen de 120 en 150 km/uur leidt nog steeds tot een in mijn ogen keurig verbruik. Gemiddeld rij ik zo'n 830 kilomter met een tank diesel.

Bij volle bepakking en dakkoffer stijgt het verbruik wel duidelijk naar 1 op 13 / 14.

Nog wat nieuwe foto's toegevoegd.

Nu eerst even weer een tijdje doorrijden voordat ik een update schrijf.

Conclusies na 100.000 km in 2 jaar

  • 104.000 km

Na 24 maanden waarin ik ruim 100.000 km met de coupé heb gereden, is het een goed moment om mijn ervaringen eens samen te vatten.

Antwoorden op vragen bij aanschaf.
In mijn eerste review vroeg ik mij af of de coupé geschikt is voor de veelrijder die hem bovendien als familieauto gebruikt. Voor de veelrijder is de coupé naar mijn mening zeker geschikt. Juist omdat de setting van de auto (geen M-sport onderstel) een prima compromis is tussen sportiviteit en comfort. Een groot deel van mijn kilometers rij ik rustig met het overige verkeer mee. Daarbij is het geluidniveau in de auto voor een groot deel afhankelijk van de wind (bij de voorste ruitstijlen). Een verbruik van gemiddeld nagenoeg 1:17 resulteert in een acceptabele actieradius. Ik tank meestal na ruim 830 kilometer. Op het moment dat ik de teugels los laat, verandert het karakter: geweldig door de bocht (lange en korte), een motor die ook bij hogere toerentallen blijft doortrekken en daarmee voor een diesel echt snel is. De geweldige zitpositie in de sportstoelen draagt zeker aan het comfort bij.

Tja, als familieauto kunnen wij er in 85% van de gevallen voldoende mee uit de voeten, ook tijdens vakanties (maar dan met dakkoffer...). Ook vervoer van lange voorwerpen en oude spullen naar de stort is prima gelukt. Opmerkingen van lezers dat de auto weinig binneruimte heeft zijn echter terecht, maar daarbij heeft iedereen zijn eigen norm. Met af en toe wat inschikken hebben wij ons de afgelopen 2 jaren prima gered. Wees je er wel van bewust dat de coupé een vierpersoonsauto is; achterin zijn maar 2 zitplaatsen (in het midden zit een opbergvakje).

In de periode sinds mijn laatste review was er één disonant in mijn goede relatie met de coupé. Tot twee maal toe liep de motor in het noodloopprogramma. De tweede keer bleef de motor daar ook in lopen. Diagnose: kapotte sensor van de inlaattemperatuur. Onder garantie door de dealer vervangen.

Samenvatting conclusies.
Zet ik alles op een rij, dan kom ik tot de volgende opsomming:

+rijplezier, bijna iedere dag een glimlach op mijn gezicht (en als dat niet zo is, dan komt dat veelal niet door de auto...).
+unieke auto op het Nederlandse wegennet.
+prima compromis tussen comfort en sportiviteit.
+ook comfortabel op 800km+ op één dag ritten.
+(nog steeds) volledig rammelvrij.

-variabele intervallen voor verschillende onderhoudsaspecten waardoor je soms kort na elkaar naar de dealer moet.
-gevoeligheid voor stevige wind van opzij (gevolg van de RF-banden?).
-beschikbaarheid van RF-banden (af fabriek Goodyear 205/50/17). Ga na een lekke band direct naar een BMW-dealer. Daar heb je de grootste kans om de juiste band te vinden.
-inleggen van de achteruitversnelling vergt een stevige hand.
-(veel) te klein dashboardkastjes.

Binnenkort gaat de coupé naar de dealer voor een oliebeurt. Ik laat dan ook even kijken naar de koppeling. Ik ervaar een slippende koppeling als de auto bijvoorbeeld een nacht heeft stilgestaan (alleen eerste versnelling). De koppeling grijpt dan niet lekker aan. Na enige tijd is dit verdwenen, maar komt de dag erna terug. Komt dit iemand bekend voor?

Ik zal na die beurt de kosten ook eens op een rijtje zetten. Hou jullie op de hoogte.

Tijdelijlk in de lappenmand (2 jaar 5 maanden)

  • 127.700 km

Storingen en technisch gebrek (komen terug).
Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat de coupé wel eens de eerste auto kan worden waarmee ik zonder bijzondere problemen het einde van het leasecontract ga halen (180.000 kilomter). Echter, zo rond de 125.000 kilometer heeft zich een aantal problemen voorgedaan die in het kader van dit review goed zijn om te benoemen.

Ten eerste is de complete stuurkolom vervangen. Op de ochtend van mijn afspraak voor een onderhoudsbeurt (voertuiginspectie)stonden beide zijruiten tot mijn verbazing volledig open toen ik bij de coupé kwam. Ik weet zeker dat de ramen gesloten waren toen ik de auto de avond ervoor op slot heb gedaan. Dit was overigens de ochtend na de stormnacht met veel regen... Binnen was het niet overdreven nat, maar droog zeker ook niet. Het meest bijzondere was echter dat de auto niet direct wilde starten. Er was een foutmelding van een storing in de stuurwielblokkering. Ik heb eerst uitgezocht wat er aan de hand was en het na 10 minuten nogmaals geprobeerd en de motor sloeg aan. Toen dus direct naar de dealer gereden en het verhaal uitgelegd. Ook daar verwondering allom. 's-Middags werd ik gebeld dat ze de coupé met geen mogeljkheid aan de praat konden krijgen en ze ook niet wisten waar het aan lag. Uitindelijkj is de volgende dag geconstateerd dat er een storing in de stuurkolom zat die alleen door vervanging van de complete stuurkolom kon worden vervangen. Deze is dus vervangen waarna het probleem was opgelost.

Ten tweede is het kraken van de voorwielophanging weer terug nadat het maanden afwezig is geweest. Al eerder zijn als oplossing voor dit probleem de rubbers van de voorste draagarmen vervangen. Bij de genoemde voertuiginspectie is bevestigd dat dit geluid er is. Mij werd verteld dat dit een voertuigeigen geluid is. Ik vind dat dit niet past bij een BMW en BMW blijkbaar ook, want de rubbers van de voorste draagarmen worden nogmaals vervangen. Dat is dus voor de tweede keer binnen 130.000 kilometer. Opvallend is dat de vervangende 1-serie die ik meekreeg tijdens de beurt ditzelfde geluid maakte; die auto was 1 jaar oud en had nog geen 40.000 gereden. Ook in andere reviews lees ik dat dit probleem vaker voorkomt bij de 1-serie.

Ten derde is de temperatuursensor van de inaat van de turbo ook voor de tweede keer vervangen. Twee dagen na het ophalen van de auto bij de dealer waarbij de stuurkolom dus was vervangen, liep de motor na het starten (en dus koud) in het noodloopprogramma. Dit duurde circa 15 minuten waarna de electronica weer op het normale programma overschakelde. In juli vorig jaar was dezelfde temperatuursensor ook al stuk. Overigens kost de sensor zelf € 16.

De coupé zit dus even in de lappenmand. Ik ga er echter vanuit dat als volgende week de rubbers van de voorste draagarmen zijn vervangen ik probleemloos naar einde leasecontract kan rijden.

Gevoeligheid voor harde wind.
Al eerder heb ik aangegeven dat ik vind dat de coupé gevoelig is voor harde wind. Bij echt harde wind moet ik meer dan ik van vorige auto's gewend was stuurcorrecties uitvoeren. Ik weet echter nog steeds niet waar het aan ligt, maar ik vermoed dat de RF-banden daar debet aan zijn. Komt iemand anders dit bekend voor?

Rijplezier onverminderd groot.
Nog dagelijks rij ik met veel plezier in de coupé. De laatste weken bijna 1.500 kilometer per week. Ik betrapte mij erop dat dit de eerste auto is waar ik bij deze kilomerstand nog niet actief het internet afspeur op zoek naar een opvolger. Dat is waarschijnlijk omdat ik helemaal nog geen behoefte heb om naar iets anders te kijken. Deze auto bevalt mij gewoonweg geweldig.

Coupé als familieauto?
Mijn kinderen worden groter en ik hoor nu toch met enige regelmaat enig gemopper vanaf de achterbank over de beperkte ruimte. De kinderen zijn inmiddels 11 en 13 jaar. Tot vorig jaar ging dat eigenljk nog probleemloos. zeker als ik het stuur maximaal naar voren doe en de stoel ook wat verder naar voren beweeg was het nog te doen.

Op weg naar de eindstreep (2 jaar en 10 maanden)

  • 150.400 km

Bijzonderheden afgelopen periode
Ik vind het meest bijzondere dat er geen bijzonderheden zijn. In mijn vorige update sprak ik over de lappenmand waar de coupe in zat. Echter, nadat alles door de dealer keurig was hersteld, is er helemaal niets waarover ik iets kritisch zou kunnen melden. En juist dat is in mijn ogen een groot compliment waard. Zeker in een periode waarin er soms weken zijn dat ik meer dan 1.500 kilometer met de coupe rij.

Heb ik dan helemaal niets te melden? Ja, toch wel.

Tankinhoud beperkt
Omdat ik de laatste periode veel kilometers rij zou een iets grotere brandstoftank welkom zijn. Deze is nu 52 liter groot en bij een gemiddeld door mij bereikt verbruik van 1 : 17,05 (over 150.400 kilometer) moet ik na circa 830 kilometer tanken; veelal is er dan nog zo'n 50 kilomter te rijden.

Banden gaan ongekend lang mee
Ik heb het zojuist nog even nagekeken, maar mijn voorbanden zijn nog steeds de orginele die af fabriek zijn geleverd (zomerbanden, Goodyear Eagle NCT, RF). Die zitten er inmiddels meer dan 75.000 kilometer onder. De achterbanden zijn al wel een keer vervangen. Dat was echter niet vanwege slijtage, maar vanwege een lekke band die niet meer te repareren was en waardoor beide achterbanden vervangen moesten worden zie eerder in mijn review). Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ze nu echt minder worden. Binnenkort maar laten vervangen. Qua winterbanden eenzelfde beeld. De voorbanden zijn nog steeds de eerste set. Daar heb ik nu 69.000 kilometer mee gereden. De achterbanden van de winterset zijn wel vervangen vanwege slijtage.

Onderhoudskosten
Ik vraag de facturen van onderhoudsbeurten altijd op. Tot kilometerstand 124.700 bedroegen de kosten voor onderhoud (exclusief banden) € 2.518. Omgerekend is dat 2,0 cent per kilometer. Overigens bedroegen de kosten voor het het vervangen van de stuurkolom inclusief materiaal, exlcusief BTW € 911.

Uitkijken naar iets anders
Langzamerhand zal ik toch na moeten denken over een opvolger van de coupe. Bij 180.000 kilometer loopt het leasecontract af (december/januari). Qua rijden zou ik er zo mee door willen rijden tot 250.000 kilomter. De auto bevalt nog steeds prima. Echter, zoals eerder gemeld worden de kinderen groter en is dat de belangrijkste reden om naar een auto met meer ruimte te zoeken. Eigenlijk heb ik mijn keuze al tot twee modellen beperkt. Welke dat zijn? Dat hou ik nog even voor mezelf. Eerst wil ik deze review over de coupe afronden voordat ik jullie verras (of niet...) met mijn nieuwe keus.

Ik hou jullie op de hoogte.

Einde leasecontract (39 maanden)

  • 175.200 km

De coupe heb ik moeten laten gaan. Na ruim 3 jaar plezierige kilometers te hebben afgelegd, was het einde leasecontract. Tijd voor een evaulatie.

Coupe als familieauto
Ik begon in 2009 mijn review met de vraag hoe de coupe als familieauto zou bevallen. Het hangt ervan af welke eisen je stelt. Wij hebben ons er prima mee gered. Echter, de kritische lezers hebben wel gelijk, de ruimte achterin houdt niet over. Bovendien is het een vierzitter (achterin plaats voor 2). Het laatste jaar hoorde ik vaker dan voorheen gemopper vanaf de achterbank (kinderen inmiddels 12 en 14 jaar). Dit is eigenlijk de enige reden waarom ik blij ben dat het leasecontract nu is afgelopen.

Coupe voor de veelrijder
Deze auto is wat mij betreft prima geschikt gebleken voor iemand die veel kilometers maakt; zeker in combinatie met deze motor. Je kunt relaxed en comfortabel met het verkeer meerijden, flink doorrijden als het kan en het merendeel van je medeweggebruikers qua voorwaartse drive de loef afsteken als je wilt. Daarbij is de auto voldoende stil (wel afhankelijk van hoe de wind op de koets staat) en de sportstoelen werkelijk uitmuntend. Een iets grotere tankinhoud zou welkom zijn. De actieradius is gemiddeld circa 850 kilometer.

Betrouwbaarheid
De coupe is erg betrouwbaar gebleken; heeft mij nooit laten staan. Wel waren er 3 bijzonderheden (zie eerdere updates). Ten eerste is twee maal de temperatuursensor van de inlaatlucht van de turbo vervangen. Ten tweede is het complete stuurhuis vervangen. Ten derde zijn twee maal de rubbers van de voorste draagarmen vervangen.

Verbruik
Het gemiddelde verbruik over de totale periode bedraagt 1 liter op 17,1 km. Lang niet gek naar mijn mening gezien het potentieel van deze auto en in vergelijking met de diesels die ik hiervoor heb gereden.

Zou ik weer een BMW kopen?
De coupe is werkelijk een fantastische auto. Ook BMW's die ik tijdens onderhoud meekreeg, waren geweldig om in te rijden. Hier geldt echter ook dat het afhankelijk is van de eisen die je stelt en hoeveel je te besteden hebt. Er zijn tegenwoordig legio auto's die je voor veel minder geld ook prima van A naar B brengen. Als je dan ook nog eens rekening houdt met het bijzondere belastingklimaat voor leaseauto's moet je wel erg graag BMW willen rijden. Mijn hart zegt zeker "ja", maar mijn verstand zegt "nee" en het verstand heeft de overhand gekregen. Ik heb inmiddels een nieuwe leaseauto. Ik zal mijn ervaringen met die auto met jullie delen als ik er voldoende kilometers mee heb gereden. Het is geen BMW, hoe jammer dat ook is. Zodra ik in de toekomst nog een keer mogelijkheden heb om een BMW te rijden, zal ik dat zeker doen. Het was, is en blijft een geweldige ervaring.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.