BMW 120d (2007)

autoreview

BMW 120d (2007)

Signalement

Uitvoering120d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eén en al genieten

  • 260.000 km

Na 3 jaar naar volle tevredenheid in een 5-deurs BMW 116i gereden te hebben en bijna 100.000 km te hebben afgelegd, was ik in 2009 op zoek naar een 3-deurs 1-serie met M-pakket en een sterkere motor. Bij Breeman hadden ze 2 jong gebruikte 3-deurs 1-series staan, met M-pakket. De ene was een witte 120i en voor duizend euro meer stond er een zwarte 120d (beiden met een vergelijkbare kilometerstand van rond de 15.000).
De verkoper (die mij toevallig 3 jaar eerder bij BMW Zoetermeer mijn 116i had verkocht en mij dus al kende) zei tegen mij: “Rij maar eerst in de witte en daarna in de zwarte. Ik weet al welke je gaat kiezen”. Zo gezegd, zo gedaan. De 120i eerst uitgeprobeerd. Prima auto, maar te weinig een step up vanaf de 116i. Ja hij was iets sneller, maar niet genoeg om weer zoveel geld bij te moeten leggen. Ik zou dan liever in mijn 116i blijven rondrijden. Daarna was de 120d aan de beurt…. Dit was echt iets anders. Ik had weinig ervaring met de nieuwe sterke dieselmotoren, alleen met de dieselmotoren uit de jaren ’90, toen ik rijles had. Zoveel brute trekkracht was ik niet gewend! HEERLIJK!
Bij terugkomst vertelde ik de verkoper dat de 120d de winnaar was en regelden we snel de transactie. Wat een mooie uitvoering was dit. High Executive M-sport, mooie 20 spaaks velgen, stuur en korte schakelpook met geperforeerd leer. Ook de langere deuren (soms lastig met smalle parkeerplaatsen) met stijlloze ruiten droegen bij aan het “sportwagengevoel”. Wat een genot toen ik de auto in ontvangst mocht nemen! Op weg naar huis heb ik rustig aan gedaan, zoveel koppel, daar moest ik rustig kennis mee maken (met dat kennismaken is het helemaal goed gekomen overigens ? ).
Met zo’n lekkere auto móest ik gewoon veel lange stukken rijden door Europa, wat ik dan ook volop gedaan heb. Het was een snelle, krachtige, rauwe maar ook relatief zuinige auto (1:16 bij flink doortrappen, 1:20 als je een beetje moeite doet). Geweldig was het om in bergachtige gebieden volgas bergopwaarts te schieten. Op de snelweg was de elasticiteit van 80 naar 100+ elke keer weer een genot om te ervaren.
De relatief strenge winter van 2009/2010 was wel een marteling met deze auto. We hadden voor mijn gevoel 2 maanden lang te maken met sneeuw of in ieder geval extra gladheid, waardoor ik extra voorzichtig moest zijn en niet kon genieten van de krachtige motor.
Net als bij mijn 116i hiervoor weer dezelfde minpuntjes: weinig bekerhouders, ruitenwisser achter niet optimaal en het lampje dat aangeeft dat de regensensorstand aan staat, was vanachter het stuur niet goed te zien. Kleinigheden dus.
Het moge duidelijk zijn dat ik zeer te spreken ben over deze auto. Qua onderhoud heb ik in 250.000km weinig gekke dingen meegemaakt. Na twee jaar moesten de gloeibougies vervangen worden, verder alleen regulier onderhoud. En (achter)banden…. ?
Na 3 jaar in de auto gereden te hebben, begon het toch weer te kriebelen. De vernieuwde 1-serie was uit, maar ik was alleen niet zo te spreken over de voorkant (in M-sport uitvoering viel het gelukkig mee). Uiteindelijk zag ik een nieuwe 1-serie toch niet zo zitten, ik vond mijn huidige auto te leuk en zou te weinig extra plezier terugkrijgen voor de 30k die ik dan zou moeten bijleggen voor een nieuwe auto. Heb uiteindelijk dan maar besloten om mijn auto op te frissen met onderhuidse M Performance goodies zoals de M- Performance power upgrade (ongeveer 20pk en 50 Nm erbij), M-Performance onderstel en M-Performance remmen. De auto reed al lekker, maar dit was nog beter! Het extra vermogen was goed merkbaar! Later viel het mij op dat er ook een soort launch control voor handgeschakelde auto’s op zat. Wanneer je bij stilstand de bak in 1 deed, de koppeling ingetrapt hield en het gaspedaal vol intrapte zorgde de elektronica ervoor dat de motor de 3.000 (als ik het mij goed herinner) toeren vasthield, zodat je bij het wegsprinten precies het goede toerental had. Het M-Performance onderstel was ook een goede keus. De auto lag nog strakker op de weg en er was nog meer rijbeleving. De gele remklauwen maakten alles af.
Uiteindelijk heb ik na 6 jaar rijplezier afscheid genomen van de 120d. Ik kreeg een mooie inruilprijs ervoor (terwijl ik eigenlijk voor iemand anders in de BMW showroom aan het kijken was!) en ik kreeg als medewerker bij Alphabet nog extra korting. De nieuwe 1-serie had net de hoognodige facelift gekregen en ik was om.
Maar wat een heerlijke auto was de 120d. 5 jaar na de verkoop van mijn 120d heb ik daarom nog een tijdje in een 123d rondgereden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.