BMW 118i High Executive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 38.700 km |
KM-stand laatst | 38.700 km |
Aanschaf, specificatie en eerste indruk
- 38.700 km
In mei 2016 hebben we besloten om op zoek te gaan naar een waardige opvolger voor de blauwe 120i HE uit 2008. Dat het weer een BMW moest worden stond eigenlijk wel meteen vast. De 1-serie is een zeer aantrekkelijke rijdersauto, en aangezien we er vrijwel altijd met max 2 personen inzitten was de instap en de ruimte achterin van ondergeschikt belang. Een 3-deurs uitvoering van de nieuwe 1-serie is naar mijn smaak heeft veel mooiere lijn dan de wellicht meer praktische 5-seurs versie. Qua motorisering stond er ook minimaal een 4-cilinder op de wensenlijst met het liefst evenveel vermogen als de 120i.
Verder was het M-pakket een must, evenals lederen bekleding. Navi Professional en een elektrisch schuif/kantel dak eveneens. Met dit lijstje wordt de spoeling van beschikbare 1-serie occasions snel heel klein. Deze combinatie is erg zeldzaam, maar aangezien we geen haast hadden heb ik rustig een aantal zoekopdrachten is op diverse autosites gezet, en medio juni was het raak. Bij Revova in Breda stond deze snaarstrakke ex demo 118i HE uit 10/2014 met slechts 38.700 km op de teller. en in absolute nieuwstaat Hij was echter al verkocht voordat ik de kans had om er een proefrit mee te maken, maar godzijdank kwam de eerste koper zijn financiële beloftes niet na, zodat we de auto alsnog een week laten konden kopen, De inruilprijs van de 120i lag EUR 2.100,= boven de ANWB koerslijst en ook EUR 2.000,- hoger dan bij BMW Amsterdam waar we enkele weken eerder ook een mogelijke kandidaat hadden bekeken. Het loont dus zeker de moeite om ook elders te shoppen dan bij je lokale dealer.
Deze 118i HE had alles wat we zochten, en nog een hele waslijst meer. Alleen de kleur had ik wellicht liever blauw of wit gezien, maar zwart is zeker niet verkeerd. Ik heb immers een Z4 in deze kleur.
Onderstaand het specificatielijstje volgens de KIS van BMW:
Code. Omschrijving
475 Saphirschwarz metallic
LCSW Leder 'Dakota' Schwarz
01CA Selectie CO2 (Intern)
216 Servotronic
249 Multifunctioneel stuurwiel
02N3 17 inch M Sterspaak (styling 383M)
322 Comfort Access
337 M Sportpakket
403 Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
431 Automatische dimmende binnenspiegel
481 Sportstoelen
493 Opbergpakket
494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
04AE Middenarmsteun voor, verschuifbaar
04DX Accentlijsten Estoril Blau mat
04MR Interieurlijsten Aluminium Hexagon
04UK 3 Zitplaatsen achter
502 Koplampsproeiers
507 Park Distance Control achter (PDC)
520 Mistlampen voor
521 Regen- en lichtsensor
522 Xenon lampen voor dim- en grootlicht
534 Airconditioning, automatisch
544 Cruise Control
563 Lichtpakket
05DA Deactivering passagiersairbag
05DC Buitenste hoofdsteunen achter neerklapbaar
609 Navigatiesysteem Professional
612 Voorbereiding BMW assist
614 Voorbereiding BMW Internet
615 Uitgebreide BMW Online informatie
616 Voorbereiding BMW Online
676 HiFi System
06AA BMW Teleservices
06AB Ondersteuning BMW Teleservices
06NF Uitbreiding functionaliteit aansluiting audiofiles
06NL Bluetooth telefoonvoorbereiding incl. USB-aansluiting en spraaksturing
06NR BMW Apps
06WA Uitbreiding instrumentencluster
704 M Sportonderstel
710 M Sportstuurwiel met leder bekleed
715 M Aerodynamicapakket
760 BMW Individual hoogglans Shadow Line
775 BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
De proefrit overtuigde direct. Aan de ene kant lijken veel dingen veel op de vorige 120i, maar alles is wel weer een klasse beter, mooier, stiller en ook ruimer. De motor is wel een groot verschil. Deze 1.6 liter turbo (170 pk) heeft onderin veel meer trekkracht/koppel (250 Nm) en dat is zeer goed te merken. Toeren maken is absoluut niet nodig om zeer vlot weg te komen. Op snelheid is het blok prachtig stil en maakt weinig toeren in combinatie met de handmatige 6-bak. Een automaat had zeker gepast (in heb de fantastische 8-bak van ZF in mijn 5-serie), maar de handbakken van BMW zijn zeker geen straf.
De mogelijkheden op audiogebied en qua navigatie zijn aanzienlijk vergroot t.o.v. de 120i (E81). iPod integratie en muziek streamen vanaf je telefoon is nu allemaal prima geregeld. De navigatie is ook mijlenver verbeterd. Mooie grafische weergave op een groot/breed scherm met heldere kleuren.
Het grootste pluspunt is echter het open dak. Als Z4 roadster rijder, en met het panoramadak in mijn 5-serie ben je gewend aan veel licht en het ruimtelijke gevoel van een glazen of open dak boven je hoofd. De bediening is zeer eenvoudig, en wat mij betreft een must have.
De optie keyless entry is ook zeer fijn. Nooit meer op zoek naar je sleutels. Gewoon in de jas, tas of koffer, en de auto gaat open als je de portiergreep vastpakt. Gemak dient de mens.
Het enige dat we achteraf hebben laten inbouwen is een klasse III alarm. Vreemd genoeg ontbrak dat op de lange optielijst. Geeft je in ieder geval een melding als een minder bedeelde medelander je auto komt bezoeken.
Binnenkort meer over ervaringen na de eerste paar duizend km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.