BMW 118i (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 22.151 km |
KM-stand laatst | 26.400 km |
Een fijne auto
- 26.400 km
Downsizen, ECO pro. 3 cilinder....dat zijn de woorden waar je het eerst mee geconfronteerd wordt als je een test van de BMW 118i met deze B38 drie cilinder motor bekijkt en of leest.
Als je voornamelijk snelweg rijdt, (100 km/uur wegen met af en toe een file), relatief weinig stadskilometers....en bijna nooit de 130km/uur aan mag tikken dan lijkt het aantrekkelijk om voor een auto als deze BMW te gaan. Maar is dat in de praktijk ook zo?
Het is een high executive, met hifi media pack, parking pack, safety pack, 17 inch wielen en nog wat mooie opties. Het interieur is voorzien van comfortstoelen in zwart lederen uitvoering met stoelverwarming. Qua voorzieningen weinig om over te klagen. En dat comfort merk je heel duidelijk tijdens het rijden. Rust, rust en nog eens rust.
Als je gaat kijken naar het folder verbruik dan kom je op mooie verbruikswaarden uit. Als je gaat luisteren naar de test van journalisten komt daar een iets minder rooskleurig verhaal uit. En als je dan op bijv. Spritmonitor gaat kijken dan lijkt het bijna onmogelijk de opgegeven verbruikscijfers door BMW te benaderen. Na een krappe 3000 km leer ik de auto kennen en merk ik dat je de auto met enige inspanning redelijk vlot, maar ook zuinig kunt laten voortbewegen. Koppel, cruisecontrol en je houden aan de maximale snelheid. Samen met de voortreffelijke automaat merk je dan dat je zeker niet langzamer bent dan het overige verkeer, en dat bij het aanhouden van snelheden tussen 100 en 120 km/uur op de snelweg een laag verbruik mogelijk is. Als je dan ook nog eens in stadsverkeer gebruik maakt van start/stop bij stoplichten dan valt het meerverbruik in de stad ook best mee en zo kom je uit op een acceptabel verbruik dat altijd minimaal 1 op 16 bedraagt.
Koppel gebruiken i.p.v. meer gas geven. Het rijdt zuiniger en het zorgt voor een redelijk vlotte acceleratie. De cruisecontrol is een bijna onmisbaar instrument ook bij het oppakken van je oude snelheid op provinciale wegen. Vlotte rijstijl gaat echter ook samen met onthaasten in deze auto.
Allereerst geldt, een auto van 1300 kg en 136PK koop je niet vanwege performance. Dat was ook niet mijn doel bij de aanschaf van deze wagen. Ik ben positief over het comfort, de rust en de onthaasting die deze auto kan bieden. Met de nadruk op kan. De automatische versnellingsbak zal daar ook een rol in hebben. Wat een mooi apparaat is dat (2e generatie 8 bak van ZF). Geen enkel moment van twijfel / verzuipen in de koppel omvormer. Een automaat die volgens mij qua gedrag voorbeeldig is. En erg goed past bij de motor van de 1 serie met 1.5 liter inhoud.
Comfort, kun je bijna schrijven met hoofdletters. Maar, comfort heeft echter ook nadelen. Ik vind de wegligging minder strak dan je van een BMW zou verwachten. Op hobbels en bij veel regen en of wind is ie te onzeker. Dat moet beter kunnen. Maar het is nadrukkelijk geen auto met een sportief afgesteld onderstel. Vandaar ook comfort met hoofdletters.
Digitale radio, cruisecontrol, professional navigatie, connected drive van BMW. Allemaal mooie voorzieningen die het rijden in de BMW doen vergeten dat je maar met 136PK en slechts drie cilinders onderweg bent.
En als je dan 3 tanks verstookt hebt, kom je met veel ECO-Pro rijden, met de coasting, cruise control en de start-stop functie op een verbruik waarvan de dealer mij had gezegd dat dit onmogelijk is. De teller staat nu op 6,09 liter /100 km. Het zou mij niets verbazen als je op 16 inch 205 banden gaat rijden dat dit verbruik nog iets verder kan zakken. Ik was uitgegaan van 1 op 15. Tot nu toe kom ik ruim een km verder dan waar ik van was uitgegaan.
Nu hoor ik veel mensen zeggen, daar koop je geen BMW voor. Maar een van de vragen tijdens de zoektocht was : welke auto wil ik rijden wetende dat dit een van de laatste non-hybride voertuigen zal zijn die ik zal aanschaffen. Ik heb een Lexus CT overwogen, ben uiteindelijk toch voor BMW gegaan mede vanwege de prettige service bij de BMW dealer(s).
De auto heeft eerst 6 maand in de BMW (dealer) organisatie z'n werk gedaan, waarna ie met een forse korting op de nieuwprijs (30%) met BMW garantie tot 2021 is verkocht. Met alle opties was dat mede de reden om voor dit mooie merk te kiezen. En heb daar geen spijt van.
Things to do?
1. Mogelijk toch de auto op Eibach veren zetten en mogelijk de schokdempers vervangen door ietwat sportievere schokdempers (Bilstein B4 M-sport of Bilstein B6/B8). Zorgt voor een lager zwaartepunt, en minder luchtweerstand en dat zal weer zorgen voor een ietwat lager verbruik is mijn ervaring (scheelt 1-2%).
2. Een veerpootbrug op de voorzijde, goede ervaringen mee.....zal ook deze auto wel baat bij hebben. Kost niet de hoofdprijs. Niet zichtbaar van buiten, wel voelbaar tijdens het rijden.
3. Bij 60.000 km naar ZF in Delfgauw voor een bakolie wissel met nieuw filter
4. Regulier onderhoud + ietwat vaker olie verversen dan de BMW dealer voorschrijft. Ik geloof niet in die verlengde onderhouds intervallen. Net als mijn andere auto's gebruik ik daarvoor Shell Helix Ultra olie. Nu alleen de specifieke olie welke voor deze motoren wordt aanbevolen. Ietwas vaker wordt elke 10.000 km.
5. Heb inmiddels contact gehad met Vialle die naar eigen zeggen een systeem in ontwikkeling hebben voor deze auto waardoor de auto op LPG kan rijden. Ik verwacht een halvering van brandstofkosten. Dus mogelijk in 2019 komt er LPG in de auto, het Vialle DirectBlue systeem.
6. Een setje winterwielen.......wel zo handig mocht je een keer in de sneeuw komen, nog zoekende. Waarschijnlijk origineel BMW 16 inch lichtmetaal.
Voor nu tevreden met de auto, en hoop dat dat nog lang zo blijft met vooral een relatief lage prijs per afgelegde km. En dat met een BMW.
31/10/2018
Ruim tweeduizend km's afgelegd. Hij blijft me verrassen, en met 90% langere ritten is duidelijk te merken dat ook dit soort wagens dat fijne km's vinden. Ik rijd redelijk rustig, en mede vanwege de goede "entertainment" on board kun je op Nederlands saaie wegen ontspannen met fijne muziek de eindbestemming bereiken. Een minuutje meer of minder doet er dan niet zo heel erg toe.
Muziek, hifi systeem. Je leest er nogal eens twijfelachtige berichten over. Maar in vergelijking met Volvo's high performance audio systeem in de S60 moet ik eerlijk bekennen dat het qua helderheid niet veel onderdoet. Bij wat zachtere volumes heeft de versterker het een beetje moeilijk. Maar iets harder zetten levert een mooi vol geluid op.
Qua rijden en dan vooral verbruik is het een bijzondere auto. De wegligging is best goed, waardoor je minder hoeft af te remmen voor bochten.....en je daardoor ook minder tussendoor hoeft te accelereren.
08-11-2018
Ik tank met de auto Shell Fuelsave, redelijk voordelig te verkrijgen op 1 km van mijn huis. Het verbruik lijkt elke tankbeurt beter te worden. Of dat aan de brandstof ligt? Of omdat ik de auto beter leer kennen. Nog geen antwoord op. Wel heb ik het vermoeden dat de vele snelwegritjes tot nu toe de auto ook in ECO-pro modus sneller doen aanvoelen.
Voor wie nog twijfelt, deze auto's bieden veel waar voor hun geld.....en mocht je er eentje overwegen, waag er eens een proefrit aan. Er staan er voldoende met mooie opties te koop bij de dealers. En als de kop er af is, scheelt dat veel qua afschrijving, en wordt BMW rijden redelijk betaalbaar.
24-11-2018
Inmiddels een setje wintervelgen gevonden, styling 376, origineel BMW. Een maatje kleiner. Daarna ook gelijk een setje RDCi sensoren besteld en de bedoeling is om half december 4 banden in de maat 205/55R16H te bestellen. Gewone banden, dus geen banden met noodloop voorziening of ook wel runflat.
Daarmee is 1 puntje van de 6 op mijn wensen lijstje weggewerkt. Verder komt er een universal android telefoonhouder in, met USB verbinding en connectie met de antenne. Er zit nu een draadloze oplaad functie in de auto, maar die gebruik ik niet omdat de telefoon die ik gebruik deze voorziening niet heeft.
Half december gaat de auto naar BMW den Haag voor z'n eerste service. Ik heb niet de indruk dat ik onverwachte problemen krijg te horen. Betrouwbaarheid vind ik daarmee goed. Fijne en comfortabele wagen.
Inmiddels heb ik de auto aangemeld op hotspot drive van T-mobile Telekom. Daarmee heb je een 3Gb data bundel met wifi hotspot in de auto voor tot 10 apparaten. Ik gebruik het standaard om de telefoon in de auto altijd verbonden te laten zijn via de wifi. En recent ook om online radio te luisteren, maar dit kun je ook door spotify of elk ander kanaal vervangen. De data bundel is groot genoeg voor 2 uurtjes rijden elke dag. Daarmee heb je in NL kanalen beschikbaar die je anders niet kunt luisteren. De Hotspot drive is vnl. in het buitenland handig om niet afhankelijk te zijn van onveilige toegangspunten mocht je bundel op je mobiele telefoon niet voldoende zijn. Ik ben erg te spreken over deze leuke optie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 118i Corporate Lease M Sport|Alcantara|NL AUTO|Groot Navi|Led|Dealeronderhouden
- 2015
- 132.743 km

BMW 118i Centennial High Executive Automaat / leder / Navi
- 2016
- 217.294 km

BMW 118i Executive Automaat, Navigatie, Cruise controle, Clima controle, Pdc, Lm velgen 16'', Elek ramen V/A, Xenon, Dealer onderhouden, Nederlandse auto!! Bovag afleverpakket 695,-
- 2017
- 101.790 km