BMW 118i (2009) #2

autoreview

BMW 118i (2009)

Signalement

Uitvoering118i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst65.600 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 65.600 km

Aangezien ik altijd met veel plezier de reviews van anderen hier lees, werd het eens tijd om zelf een review toe te voegen. Begin vorig jaar kwam ik in de gelukkige positie dat ik voor de eerste keer een lease auto uit mocht kiezen. Aangezien ik op dat moment reeds BMW 1 reed en mij dat erg beviel, kwam die auto natuurlijk op de short list. De andere gegadigden waren:
- Audi A3
- Volkswagen Passat CC

Met alle drie een proefrit gemaakt en daaruit kwam naar voren wat ik van te voren eigenlijk al wist (waarschijnlijk ook een stukje self-fulfilling prophecy): het moest de BMW 1 worden. De Audi A3 vond ik erg tegenvallen qua wegligging (bochtenwerk) en had bovendien in het interieurdesign er geen rekening mee gehouden dat ik mijn rechterknie nog ergens kwijt wil als de cruise control aan staat. De Passat CC vond ik bij nader inzien toch wat te groot en had toen ook nog geen optie voor een normale achterbank; hij reed daarentegen wel prima.

Aangezien ik uit een 120i (150pk) kwam en het vermogen wel erg prettig vond, ben ik gegaan voor een 118i (143pk). Deze was qua rijgevoel vergelijkbaar met de 120i. Aangezien BMW de auto's standaard kaal uitlevert, moesten er natuurlijk ook nog wat opties op. Dat zijn de volgende geworden:
- Business Line
- Metallic lak (Spacegrau)
- 17" velgen (styling 256)
- Sportstoelen met stof Network (het geld meer dan waard)
- Cruise control
- Parkeersensor achter
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Exterieurdelen in carrosseriekleur
- Achterspoiler
- Uitlaateindpijp in mat chroom
- Interieurlijsten Satinsilber mat
- Lichtpakket
- Stuurwielrand verwarmd

Na ruim twee maanden wachten, was het moment daar en kon de auto afgehaald worden. Na het verplichte bloemetje, champagne & eerste instructies de weg op gegaan. De eerste indrukken waren meteen goed: de auto voelde vertrouwd aan en aangezien ik van 18" runflats naar 17" runflats ging, was het ook een stukje comfortabeler. Het is wel een feit dat de runflats veel oneffenheden van het wegdek doorgeven, maar hier was ik reeds aan gewend. De wegligging was als vanouds en naar volledige tevredenheid.

De eerste 1000 kilometer goed ingereden en daarna een keer meegenomen naar Duitsland; blijft toch leuk om een keer te zien hoe hard zo'n auto nu gaat. Hierbij werd ik positief verrast: 235 km/h op de teller en 218 km/h op de TomTom (de max volgens specificaties van de 118i is 210 km/h). Dit gold beide richtingen op, dus was niet gerelateerd aan wind of afdaling. Ook bij deze hoge snelheden blijft de auto als een blok op de weg liggen en heb je absoluut niet het idee dat je zo hard gaat (wat natuurlijk meteen ook verradelijk is).

Verder eigenlijk probleemloos gereden tot de eerste beurt welke in december 2009 was. Wel nog een spijker in een band gehad, waarbij de runflats dan wel hun meerwaarde bewijzen: je kunt gewoon naar de dealer rijden zonder zelf aan de slag te moeten met krik e.d. Daarnaast nog een probleempje met de spoiler; zie 'Wat kan beter'. Uit de beurt kwamen verder ook geen verrassingen en met de winterbanden eronder was de sneeuw van afgelopen winter absoluut geen probleem. Wat wel opviel & opvalt is het relatief hoge verbruik: 8,8l/100km. Het is natuurlijk leuk om gebruik te maken van het beschikbare vermogen, maar ik rijd het meeste op snelwegen met de cruise control erop. Ik had dan ook een betere score hierop verwacht.

In het voorjaar nog een probleempje gehad met een parkeersensor: deze was eruit gevallen, maar lag nog wel gewoon in de bumper. Waarschijnlijk is iemand hier met de trekhaak tegenaan gereden. Het was in 10 minuten verholpen (op de brug gezet en sensor er weer ingedrukt), maar ik was wat minder te spreken over de 20 minuten durende discussie die eraan vooraf ging dat dit als schade zou worden behandeld. Een beetje jammer dat de BMW dealer hier niet ging voor klantvriendelijkheid & klantenbinding, maar er wat centjes uit wilde slepen.

In augustus alweer de tweede beurt gehad en ook hier geen verrassingen. Wel nieuwe banden, remschijven en remblokjes. Over 2 weken komen de winterbanden er weer onder en dan gaan we hopelijk weer een leuke winter tegemoet.

De auto bevalt tot nu toe in ieder geval prima: geen piepje of kraakje. De wegligging is nog steeds fantastisch en ik ben inmiddels ook een grote aanhanger van de achterwielaandrijving: het geeft je gewoon veel meer gevoel bij het rijden en bij het bochtenwerk krijg je de mogelijkheid om een te hard genomen bocht te corrigeren: de achterkant breekt dan uit maar ESP in combinatie met wat stuurwerk zorgt ervoor dat dit niet tot problemen leidt. Bij een voorwielaangedreven auto zou je in zo'n geval waarschijnlijk over de voorwielen de berm in geschoven zijn.

Wat bevalt aan de auto:
- Wegligging
- Vermogen is voldoende (voor NL)
- Achterwielaandrijving
- Sportstoelen; met name als je van bochtenwerk houd, zijn deze onontbeerlijk
- Regensensor: met het NL weer toch wel erg prettig

Wat kan beter:
- De bestelde achterspoiler wordt middels een plakstrip bovenop de originele spoiler geplakt. Hiermee ben ik inmiddels drie maal terug geweest omdat deze plakstrip los liet. Bij de tweede keer is de gehele spoiler vervangen. Inmiddels lijkt het erop dat alles blijft zitten.
- Verbruik van 8,8l/100km.
- Het is vaak zo dat wanneer het start/stop systeem in werking is geweest dat daarna de stuurwielrand verwarming niet meer ingeschakeld kan worden. Hiervoor moet de motor dan eerst uitgezet worden.
- De oneffenheden van het wegdek worden door de runflat banden wel erg expliciet doorgegeven.
- BMW dealer mag af en toe ook wel coulance toepassen (zie verhaal over parkeersensor).


Al met al dus een positief verhaal en ik ben dan ook nog steeds zeer tevreden met de auto. Ik ben er achter gekomen dat ik helaas nog geen foto's van mijn auto heb gemaakt, dus vooralsnog maar even een foto vanuit de configurator. Echte foto's volgen later.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.