BMW 118i (2008) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 24.000 km |
BMW 118i
- 24.000 km
Na ruim een jaar gereden te hebben met de BMW maar eens een review schrijven.
Zaterdag 5 jan. 2008 Mijn eerste nieuwe auto, een BMW 118i.
De 2e nieuwe auto zal lastig worden aangezien BMW geen 2-serie heeft :-)
Waarom een BMW 118i?
Na de vele problemen met de vorige auto, een Renault Laguna werd de keuze door mijn vriendin al beperkt door de woorden. 'geen franse auto meer'
In juli 2007 een rondje gemaakt bij verschillende dealers voor info. Ik bereid me gedegen voor als ik een grote uitgave doe.
Bij de audi v/w dealer werden we niet serieus genomen door de verkoper.
Bij het 2e bezoek in september aan de BMW dealer werden we zelfs herkent door de verkoper en hij wist ook voor welk model auto we kamen.
Door mijn werk heb ik de mogelijkheid om vrij regelmatig in een huurauto te rijden en wist al aardig wat het vooral NIET moest worden.
Volvo C30 sleutel 'gat' op de verkeerde plek en dat kofferbak zeiltje!
VW golf rijden er al te veel van en ik rijd er al eentje zakelijk en dat is toch best wel een dweil.
Opel Astra heb ik persoonlijk niks mee.
Audi A3 was een optie maar ja die verkoper!
Dus de keuze gemaakt voor een 3 deurs BMW 118i in de kleur Sparkling Graphite met de volgende opties.
Xenon, een bmw zonder corona ringen is geen bmw en het licht is echt uitmuntend.
Business radio, verwacht geen super geluid maar met mp3 gaat het uitstekend.
Sportstoelen, erg goede verstel mogelijkheden en perfecte ondersteuning van de bovenbenen.
Elektrische inklapbaar automatisch dimmende buiten spiegels met geheugenstand, 1 maal spiegels goed zetten en klaar.
Garmin nuvi navigatie. I-drive was net iets te duur
Lichtpakket, erg leuk in het donker dat licht uit de portiergrepen bij het openen van de deuren.
Automatische airco, geen ruzie meer in de auto over de temperatuur.
Lederen sportstuur met radio bediening, wat is dit een lekker dik stuur wat erg lekker in de hand ligt.
Cruisecontrol, een extra hendel onder het knipperlicht hendel, de positie is misschien ff wennen.
Tot nu toe absoluut geen spijt gehad van de keuze.
Een genot om in te rijden deze auto, elke keer weer.
Dit is mijn 1e auto waar ik in ben gaan rijden om het rijden.
Bij het bestellen van de auto had ik de mogelijk om een cupsport pakket te kiezen met verlaagd sportief onderstel. Naar mijn idee is dat niet nodig, de auto ligt als het spreekwoordelijke blok op de weg.
De 2 liter met 143 pk is geen race-monster maar als je hem goed hoog in de toeren houd dan wil ie wel voorruit.
In Duitsland een keer voluit gegaan, 205km/h volgens de gps en op de teller net geen 220km/h.
Een bochtje op hoge snelheid, geen centje pijn wat een wegligging.
De remmen, abs, esp zijn veelvuldig getest tijdens een rijvaardigheidstraining en allemaal doen ze uitstekend hun werk.
De 6-bak schakelt (ja het word eentonig ) uitstekend.
Het verbruik van de auto haalt bij lange na niet de beloofde waarden van de fabrikant maar ja welke auto doet dat wel?
Gemiddeld rij ik 1 op 13 en ik heb het idee dat de auto beter rijd op euro 98 en dan niet de V-power maar de Ultimate maar dat is meer een gevoel dan een feit.
Als je je netjes aan de snelheid houd, rustig optrekt en niet op de snelweg komt is een beter gemiddelde makkelijk haalbaar. 90km/h geeft een verbruik van ongeveer 1 op 22.
Olie heb ik in de 1e 20.000km al 2 liter moeten bijvullen wat volgens de dealer geen rede voor zorgen was. En momenteel ziet er naar uit dat het oliepeil niet meer zakt. Maar ja dan moet ik wel vertrouwen op een elektronische pijlstok!
De 3 deurs heeft een heerlijk ruime instap met als nadeel het achter instappen maar ja in een BMW 1 moet je niet achter in willen zitten en ik heb de achterbank niet nodig.
Een nadeel van de ruime instap is dat de deuren ook makkelijker iets raken met een deuk als gevolg :-(
Over de kofferruimte is al veel geschreven maar ja je weet toch wat voor een type auto je koopt denk ik dan. Niet zeuren dus.
Volgens de boordcomputer moet de auto de 1e beurt hebben met 32000km wat 2000km later is dan bij het ophalen van de auto.
Vwb de startstop functie, als het buiten niet te warm is, geen airco nodig is en in de winter niet kouder dan 4 graden dan werkt de functie best wel goed. Het starten van de motor gaat direct na het weer intrappen van de koppeling.
Eigenlijk moet er bij de tabel waarderingen een extra optie 'zeer goed' komen, alles 'uitstekend' vind ik persoonlijk niet geloofwaardig.
Zal een update doen als de auto zijn 1e beurt heeft gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.