BMW 118d Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118d Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 1.988 km |
Wat een rust
- 1.988 km
Na eerste de andere 1 series te hebben gehad word het dan nu toch echt tijd voor een review.
Ik zal de voorgaande even schetsen:
1 - serie diesel (bj. 2008) drie-deurs 118d
1 - serie diesel (bj. 2012) vijf-deurs 118d
Waarom nu een (weer) 1 serie.. jawel een goede reden: RWD!!
Na heel veel games te hebben gespeeld met RWD was ik gewoon verknocht aan de besturing en het driften met auto's.
Dat wou ik graag in het echt proberen, en als er een lease auto was die daaraan voldeed? Nemen! Aldoende reed ik mijn eerste 1-serie (2008) en die spoorde zo goed (zonder sportonderstel) dat ik meteen verknocht was aan BMW. De 2e BMW was een vijfdeurs, dat beviel een stuk beter met 2 kinderen. Deze had wel een sportonderstel en reed eigenlijk fantastisch. Maar de lease periode zat erop en hij moest terug.
De meest recente is een 118 D (model 2015) met de volgende specs:
Essential pakket:
- Mistlampen voor
- Cruise Control
- Park Distance Control achter (PDC)
- Velours matten
- Multifunctioneel stuurwiel
- Opbergpakket
- Middenarmsteun voor, verschuifbaar
- Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
- Regen- en lichtsensor
- Airconditioning automatisch
Executive uitvoering:
- Sportstuurwiel met leder bekleed
- LED-koplampen
- Navigatiesysteem Business
- 16 inch Sterspaak (styling 654)
- Extra getint glas achter
- Schuif/kanteldak electrisch
- Sportstoelen voor
- Valencia Orange metallic
- Stof 'Corner' Anthrazit/accent Grau
- Interieurlijsten Satinsilber mat
- Automatische transimissie
- Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
- Banden met noodloopeigenschappen
- Bandenspanningsweergavesysteem
- Buitenste hoofdst. achter neerklapb.
- Basis bluetooth telefoonvoorbereiding en USB-aansluiting
- Elektrisch verstelbare lendensteun voorstoelen
- Buitenste hoofdsteunen achter neerklapbaar
km 1988:
Net terug van een tripje naar de Vogezen met de nieuwe auto.
Ontbreken van Sportonderstel:
Het is behoorlijk wennen zonder sportonderstel. Ik heb er eigenlijk meteen spijt van dat ik die optie niet heb genomen. heb al een paar keer langs de rand van de weg gezeten omdat ik verwachtte de auto wat strakker in te kunnen sturen. Het gaat nu allemaal wat meer "zompig" dan eerst. Maar bij een BMW mag ik die opmerking wellicht niet maken. Het is in ieder geval een enorm verschil met de eerste generatie 1-serie zonder sportonderstel. Die lag veel beter op de weg.
Automaat:
Nog niet eerder een lease auto gehad met automaat, maar door de vele (streep door) , weinig kilometers in de file heb ik toch besloten om voor een automaat te gaan. Dit geeft echt een ontspannen gevoel. Je hebt ineens tijd over om op andere dingen te letten. En hopsa, daar ging ik ineens over een drempel met 50 waar ik nog nooit te hard over heen had gereden. Ik was de nieuwe navigatie aan het configureren. ahum.
De automaat schakelt lekker soepel en je voelt de overschakelingen haast niet. Alleen bij continue stads verkeer waar veel geremd en weer opgetrokken word voel ik toch wat schokken. Met een handgeschakelde bak kan je dat veel makkelijker opvangen. Bijvoorbeeld door bij de laatste 2 km/u de auto uit zijn aandrijving te halen waardoor je zonder schok stil komt te staan. Dit kan wel bij een automaat, echter bij het optrekken heb je dan weer de typerende van N naar D schok. Ik heb nog geen idee hoe ik dit goed kan wegwerken maar dat komt vast nog wel naar verloop van tijd.
De automaat kent "2" standen. een normale D stand en een M/S stand (pook naar links). Ik ben er nog niet helemaal uit wat die S stand nu precies doet. Het lijkt een beetje op de SPORT stand van de normale knop (eco pro / comfort / sport) maar de S stand kan ook in combinatie met de SPORT knop. Dus het zal vast iets extra's betekenen. Iemand die dit weet?
Als het echt een SPORT stand is, dan zou het betekenen dat je toch alles kan uitzetten. (DSC knop 2 seconden inhouden) en dan toch een SPORT stand hebben. Normaliter kan je die optie niet combineren als je geen adaptief onderstel hebt. Welke ik niet heb.
Even terugkomen op de titel: De auto is een heel stuk rustiger dan de vorige.
Het geluid van de automaat klinkt prima! Ik hoor nu helemaal niet een nagelende diesel maar een lekker klinkende bijna benzine like moter. Echt een heel verschil met de hangeschakelde 118d die ik hiervoor had.
Netjes hoor!
Navigatie:
Een enorme verbetering ten opzichte van het vorige model. Dus nog niet eens de professionele genomen maar gewoon de standaard. Er is nu zoveel meer instelbaar en ook de keuze menus (plaatsnemen en wegen en landen) zijn veel beter instelbaar. Je hoeft niet eerst helemaal naar de helft van je keuze lijst te scrollen om bij Nederland te komen. Tevens is de het paneel een stuk helderder dan bij de vorige versie. Echt een dikke plus hier.
Ik ken geen navigatie systemen die dit kunnen overtreffen.
Open dak:
Yes, echt super fijn! tot snelheden van 70/80 km/u kan je hem open hebben, daarna word het geluid toch wat overheersend. Dan kan je hem op de andere stand zetten waardoor het raampje in een hellingshoek komt te staan. Fijn als je toch nog wat omgevingsgeluiden wilt horen.
LED verlichting:
Eerst dacht ik, jammer geen Xenon verlichting meer. Maar LED levert net zoveel licht, een iets minder breed sprectrum maar de lichtbundels zijn daarentegen wel iets sterker. Prachtige achterlichten trouwens (ala nieuwe stijl).
Na het weekje vogezen (route de cretes gereden) ongeveer 80000 vliegen van de voorruit en bumper afgehaald, de auto is weer helemaal fris. Niks dan lof momenteel..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.