BMW 118d (2018) #2

autoreview

BMW 118d (2018)
BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)BMW 118d (2018)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf7.500 km
KM-stand laatst7.500 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog 1x een diesel

  • 7.500 km

//AUTOKEUZE//
Een paar maanden terug mocht ik een nieuwe leaseauto uitkiezen. Kandidaten waren: Peugeot 3008 (te groot, te langzaam), A3 (ook mooi), Golf (te saai, interieur gedateerd), en dus de BMW 1 serie.

Ik zal kort vertellen hoe ik tot de 1 serie gekomen ben. Mijn vorige auto's zijn geweest: een Chrysler Ram Van (de familiebak maar dan als bedrijfswagen) 2.8 CRD, een rood/zwarte Mini Cooper (spijt dat ik die verkocht heb), en een Polo 1.4 diesel (verplichte bedrijfsauto).

Van de Mini vond ik het sturen en schakelen heerlijk (eigenlijk een BMW). Het hoge toeren rijden op benzine vond ik minder. Van de Chrysler was de automaat heel fijn, en de diesel power onderin. De polo was niks mis mee, maar blinkt nergens in uit, beetje een saaie auto.

Eigenlijk heeft de 1 serie voor mij best of both worlds: Een lekkere automaat, en veel trekkracht onderin.
Bovendien (hier zijn het maar weinig mensen over eens) vind ik het een mooi model.

//MODEL EN OPTIES//
Diesel was verplicht, vanwege mijn hoog aantal kilometers. Dit soort regels zal langzaamaan wel verdwijnen, maar gold dus nog voor mij. Geen probleem, want het rijdt heerlijk. Alleen zijn diesels buitensporig duur vergeleken met hun benzine broertjes. Met een jonge occasion kwam ik wel uit qua prijs.

Een 116D viel voor mij af omdat het een drie cilinder betreft, dat was de polo ook en dit gaf mij een grasmaaier gevoel bij het optrekken. Zonde, want op toeren reed het prima. Het werd dus een 118D, een 2.0 vier cilinder, met deze opties: lederen bekleding, grote navi, automaat. Nog een hele saaie waslijst maar het ging mij om de bovenstaande.

Kleur is (sapphire schwarz) met de turbine velgen. Bij een nieuwe had ik eerder voor wit, grijs of dat mooie groen-blauwe gekozen, vind zwart iets patserigs hebben. De velgen moest ik aan wennen, maar vind ik wel een gaaf ontwerp. Gelukkig zijn ze 16inch, ik vind de grote velgen trend op veel auto's niet mooi. Zeker niet de overdreven maten die je op BMW's vaak ziet.

//RIJDEN//
De wagen rijdt geweldig. Achterwiel aandrijving, wat ik vooral merk door een rustig stuur, ook bij gasgeven in de bochten. De 118D heeft 150pk en dat is zat voor deze auto. Je hebt altijd ruimte over als je even moet versnellen.

Verbruik is ongeveer 1 op 18.5. Als ik ga hypermilen in de eco stand, is 1 op 22 ook mogelijk. Maar waar rijdt je dan deze auto voor denk ik dan.

De automaat schakelt superzacht, je hebt het schakelmoment niet eens door bij normaal rijden. In de comfort stand is hij wel wat traag met terugschakelen bij optrekken. Bij een oprit zet ik 'm dan ook altijd in sport. Voor de rest van de rit vind ik dat te nerveus dus rijd ik in comfort of eco mode. Toeren komen zelden boven de 2000 door de 8 versnellingen, dus rijdt heerlijk rustig als je dat wilt.

Wel een nadeel opgemerkt, de deuren kraken, ook op gladde wegen. Het schijnt een bekend BMW euvel te zijn met de deur rubbers. Een ander hoort het misschien niet, maar ik hou niet van piepjes en kraakjes. Ik ga nu Gummi-pflege bestellen, wat het moet gaan verhelpen.

//INTERIEUR//
Het interieur krijgt vaak de kritiek 'oud' te ogen in de reviews. Ik vind het een mooi en praktisch dashboard. Wordt ook niet warm van alles met een schermpje bedienen. Deze heeft niet eens een touchscreen, maar met de IDrive knop mis ik die ook niet.

De stoelen zitten goed, geven veel steun. Het is wel even zoeken naar de juiste instellingen, omdat ze veel meer instel-opties hebben dan ik gewend was. Kantelen bijvoorbeeld.

De achter-passagiers hebben niet veel beenruimte. Het gaat, maar het houdt niet over. 98% van de tijd zit ik er alleen in, dus voor mij is het geen dealbreaker.

De kofferbak is wat groter dan mijn laatste vergelijk, de polo. Maar echt veel scheelt het ook niet, valt op omdat de auto wel veel groter is.

//SAMENVATTING//

Een heerlijk rijdende, mooie, maar onpraktische wagen. Als voor jou het rijden, het model etc. belangrijker zijn dan ruimte voor kinderzitjes en de kampeer vakantie.. Dan is dit een goede keuze. Anders zou ik het niet doen.

Hopelijk hebben potentiële kopers hier wat aan, vraag gerust als je nog iets mist in mijn review.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.