BMW 118d (2007) #7

autoreview

BMW 118d (2007)

Signalement

Uitvoering118d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst92.586 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 34.043 km

Waarom een bmw 118D
Na afloop lease contract van de vorige auto (mini diesel) werd het tijd voor iets anders. Voorkeur voor een auto met veel stuurgevoel en behoorlijk wat comfort. Uit een lijst met kandidaten bleven er een paar over o.a. Alfa 147, Mazda 3 serie (vooral rationeel), Honda Civic en de 1 serie. Alfa viel af want geen dealer in de buurt en duurder in de lease (lease niet zakelijk maar particulier). Mazda 3 viel af want vond ik minder fijn rijden dan de Civic en de 1. Tussen de Civic en de 1 serie was het close. Doorslag gaf de lagere leaseprijs en het nog wat fijnere rijden van de 1. Ook rij ik meestal alleen met de auto dus geen behoefte aan groter.

De motor....
Met 143pk en 300nm heb je in de dagelijkse praktijk voldoende vermogen tot je beschikking. Bij snelle inhaalacties zouden er nog wat meer paardjes onder de motorkap mogen zitten, maar goed, zo blijft er nog wat te wensen over. Motor is voldoende soepel en reageert goed op het gas.

Het rijden....
Wegligging vind ik zeer goed je kunt bochten scherper aansnijden dan ik het aandurf; heb dan ook geen last van stoelen die te weinig zijdelingse steun zouden geven zoals je nog wel eens leest. De vraag is: wat doen die mensen met hun 1 serie en is daar de openbare weg nog voor bedoeld. Maar dit terzijde. Comfort vind ik goed, maar ik zou niet kiezen voor het sportonderstel, zou mij te hard worden en dan krijg je wel erg goed de dwarsrichels door. Rij zomer en winter met runflat banden; slijtage gevoeligheid is goed en het rijcomfort vind ik er niet
onder lijden. Verder is de wagen op hoge snelheid prima in balans en zeer stabiel.

Exterieur....
Tsja de vijfdeurs vind ik niet mooi en toen kwam de driedeurs, al een heel stuk beter maar echt mooi? Ik ben het model steeds mooier gaan vinden maar helemaal geslaagd vind ik het model niet.

Interieur....
Bediening is Zeer functioneel en alles is goed onder handbereik. Prettig klein stuur. Goede stoelen die ook op langere afstanden comfortabel zitten, maar daar zijn de meningen verdeeld over; zie andere reviews. Geluidsniveau is laag motorgeluid is goed afgeschermd, windgeruis dringt wat meer door. Auto is b.v. een stuk stiller dan een bmw 3 serie diesel van het vorige (e46) model.

Uitrusting....
Op veiligheidsgebied top, op andere gebieden moet je nog veel aanstrepen op de optielijst wat het prijskaartje flink opvoert. Airco zou bijvoorbeeld wel standaard dienen te zijn, als je dan meer moet betalen voor climate control so be it. Maar goed je weet het van te voren dus verder niet over zeuren. Heb gekozen voor een standaard kleur en de meerkosten van metallic lak gestoken in betere audio. Ik vind deze kleur mooi passen bij de auto. Vele andere 1 serie rijders vinden dit wellicht niet, want het zijn vooral tinten grijs en zwart die je om je heen ziet, ook prima. Voor mij een must is cruisecontrol voor comfortabel en zuiniger rijden. Ook heb ik gekozen voor xenon verlichting, dit vanwege het nog betere zicht. Standaard aux-in is een uitkomst. Nu veel muziek via de mp3 speler tot mijn beschikking. Met de profesional audioinstallatie is het geluid goed gegeven de omstandigheden dat het een auto is en geen concertzaal. Daarnaast nog een aantal handige zaken, maar ja de optielijsten zijn dan ook zeer uitgebreid.

Verbruik....
Vond ik al belangrijk bij de keuze, vandaar ook gekozen voor kleinste dieselmotor, maar toen lag de dieselprijs nog rond de 1 euro per liter. Met de prijzen van de afgelopen maanden alleen maar belangrijker geworden. De 1 wordt voornamelijk gebruikt voor woon- werkverkeer met weinig oponthoud en veel snelweg km\'s. Ben het verbruik nauwkeurig gaan bijhouden en kom nu op een gemiddelde van 1 op 18 waarbij je op de snelweg dan niet veel harder dan 120km moet rijden.

Onderhoud....
De 1e inspectie heeft zojuist plaatsgevonden, was na 33024km en betrof filters vervangen en motorolie verversen. Tot nu toe zelf geen olie bijgevuld, er zit namelijk geen peilstok in dus je moet vertrouwen op de signalering via de boardcomputer. Is toch wel wennen, het idee dat je niet meer olie kunt aflezen via de stok.

Wat valt tegen....
In de reviews die ik over de 1 serie heb gelezen ben ik het nog niet tegen gekomen maar bij regen blijven er veel druppels op de spiegels zitten en dat belemmert het zicht nogal. Kan mij niet herinneren dat ik dit ooit eerder bij andere auto\'s heb
gehad. Als je de rugleuningen van de stoelen naar voren klapt, om achterbank toegangkelijk te maken, gaat het terugklappen van de leuningen nogal stroef. Valt dus allemaal nogal mee. Auto bevalt prima en voldoet aan de gestelde eisen en
verwachtingen.

PROBLEMEN

  • 34.043 km

Rond de 10.000 km sloot het raam aan de passagierszijde niet meer volledig, ook hiervoor moet een auto aan de computer, maar dit is uiteraard onder garantie gerepareerd en heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan. Verder niets te melden. 1 serie\'s scoren goed in betrouwbaarheidstesten en deze is daar geen uitzondering op.

Inspectie 1

  • 60.359 km

Na het vervangen van de motorolie nu, op aangeven van de boardcomputer, voor de 2x keer regulier onderhoud geen bijzonderheden. Motorolie hoefde nog niet vervangen te worden maar over 6000 km. Tussentijds geen olie hoeven bijvullen. Eerder vermelde probleem, niet goed sluiten raam, is in de winter terug gekomen. Toen het weer warmer werd(paar graden boven nul) was het weer over.

Eindverslag

  • 92.586 km

Na einde leasecontract auto terug gegeven. Weinig toe te voegen aan bovenstaand verslag. Zeer goede en betrouwbare auto met viel freude am fahren. Buiten het onderhoud om geen olie hoeven bijvullen. Remblokken en schijven nog in goede conditie.
Ter afsluiting nog wat cijfers.
Verbruik heb ik over 77.605 km bijgehouden en is uitgekomen op 5.56 liter per 100km. Waarbij de gemiddelde snelheid net boven de 80km lag. Totale onderhoudskosten €667.45 : 92.586km = € 0,0072 per km.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.