BMW 116i Business Line Edition (2010)

autoreview

BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie

Signalement

Uitvoering116i Business Line Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto maar niet praktisch

  • 7.000 km

Ervaringen
BMW 1 Business Edition 2.0 L benzine automaat. Model 2010. Tweedeurs. Zwarte effen lak. Zwart interieur met rood motief in de stoelen. Lichtmetalen velgen.

Na 4 maanden rijden en 7000 km is het tijd voor een eerste review. De BMW 1 is stijlvolle auto, zorgvuldig afgewerkt en prettig stil bij hogere snelheden. Daar staat tegenover dat de auto niet praktisch is en de standaarduitrusting en brandstofverbruik tegenvallen.

Rijden
Na het starten ronkt de BMW. Is dit bewust gedaan om sportiviteit uit te stralen ? Ik vind het meer lijken op een hinderlijk diesel geluid.
Je rijdt vlot weg. De motor heeft veel kracht. De automaat schakelt soepel, zonder schokken. Naarmate de snelheid toeneemt komt de BMW beter in zijn element. Op de snelweg is de auto stil. Er is weinig windgeruis en weinig bandgeruis. De auto ligt als een blok op de weg, zeker op bochtige wegen. De cruise control werkt prettig.
In de stad is het ontbreken van parkeersensoren een groot gemis. Bij lage snelheden gaat het sturen zwaar.

Interieur
Het donkere interieur is fraai afgewerkt. Strak en geen overbodige tierlantijnen. Veel mooier dan de A3 die ouderwets overkomt.
Het stuur zit precies voor de snelheidsmeter. Erg onhandig. De cruise control schakelaar en grootlicht schakelaar haal je gemakkelijk door elkaar Dit irriteert andere weggebruikers.
De stoffen stoelen zitten in het begin goed. Na een uur rijden krijg je last drukpunten in je rug. Dit komt door randen in het metalen stoelframe. De stoel zit lekker laag. Benen vooruit. Dat bevalt veel beter dan de hoge zitpositie van SUVs. In de tweedeurs uitvoering is de achterbank slecht bereikbaar. Veel slechter dan bij andere tweedeurs auto's. Het vraagt de nodige acrobatiek van de passagiers. Op de achterbank kunnen maximaal 2 passagiers.
De voor passagiers hebben genoeg ruimte, maar voor de rest is de auto heel krap. De bagageruimte is beperkt en heeft een hoge drempel.
Het zicht rondom is goed. Wel is de neus van de auto erg lang. De verwarming, ventilatie en airco zijn goed.
De standaard audio installatie is rampzalig slecht. Zelfs de audio in mijn Fiat Uno van 20 jaar geleden gaf beter geluid. Totaal geen bass. Minimaal uitgerust. De aansluitingen voor stroom en audio zijn onhandig geplaatst.

Imago en vormgeving
BMW is en premium merk. Uit mijn omgeving krijg ik veel positieve reacties. Ze vinden het een leuke auto.
Wegens wisselen van baan had ik na een half jaar mijn lease Toyota Prius 3e generatie ingeruild voor deze BMW die we privé rijden. Mijn ega had voorkeur voor een meer stijlvolle auto, vandaar dat de Prius afviel. We hebben ook gekeken naar een Audi A3, maar die auto kwam ons hopeloos ouderwets over. Wat betreft comfort, kosten en praktisch gebruik is de Toyota Prius superieur aan de BMW 1. Maar toegegeven, de BMW heeft meer stijl en het is een auto die bij velen in de smaak blijft vallen ook als hij ouder wordt.

Kosten
Wie mooi wil zijn moet pijn leiden.
Dat begint bij de aanschaf. De basis BMW is kaal uitgerust en de opties zijn duur.
En dan het brandstofverbruik. Nadat ik een half jaar 1 op 20 had gereden met mijn Prius erger ik mij nu dood als ik tank. Elke week € 80 tanken in plaats van € 55 met de Prius. Als ik erg mijn best doe kom ik nu op 1 op 13. En dan te bedenken dat de BMW kleiner is, minder comfortabel biedt en trager accelereert.
OK, BMW heeft goede diesels die ook zuinig zijn net als de Prius. De Prius wordt echter in Nederland gesubsidieerd (geen BPM, geen wegenbelasting) en concurreert daarmee de BMW diesel weg.

Conclusies na 7000 km

Pluspunten
+ Goede motor, soepele versnelling
+ Vlotte prestaties, fijne rijeigenschappen
+ Stil en stijlvol interieur
+ Gunstig imago, mooi uiterlijk

Minpunten
- Ongunstig brandstofverbruik
- Onpraktisch interieur
- Matige standaarduitrusting, slechte audio
- Matige stoelen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.