BMW 116d EfficientDynamics Edition Corporate (2016)

autoreview

BMW 116d EfficientDynamics Edition Corporate (2016)

Signalement

Uitvoering116d EfficientDynamics Edition Corporate
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe bekende

  • 1.500 km

Na een wisseling van werkgever en doorstaan van de proeftijd kon ik weer een nieuwe leaseauto gaan uitkiezen. Na wikken en wegen... budget is hier iets minder, dan toch voor een Astra of Leon gaan? Uiteindelijk toch voor de 1 serie gekozen. Dit is dan ook niet mijn eerste 1 serie, en ook niet mij eerste 116D in dit kleurtje. Wel de eerste met een 3 cilinder (de vorige 116D had een 2.0liter in volgebouwde motorkap, bij deze is er heel wat ruimte over) en tevens is dit een handbak ipv een automaat. Ook is er inmiddels een (mooie) face lift geweest.
Om precies te zijn betreft het de "BMW 116d 5-deurs EfficientDynamics Edition" in de kleur "karmesin rot" met Corperate Lease Edition (hele berg sensoren, cruise control, alarm, navigatie business, bleutooth etc..), Harman Kardon audio (360watt middels externe versterker en via 12 speakers), 16 inch V-spaak (styling 378) en het lichtpakket.
Lichtpakket, Harman Kardon en velgen tevens hetzelfde als in mijn vorige. Ik lijk wel een autist. Of een liefhebber. Maar net hoe je het bekijkt natuurlijk!

Na de eerste 2 weken maar eens een review hoe deze bevalt!

Na een paar maanden in een Ibiza te hebben rond gereden merk je wel weer heel duidelijk het verschil in comfort, dat ligt bij een BMW toch wel op een veeel hoger plan. Het onderstel blijft ook wel echt genieten, ik stap met een veel beter (en vertrouwd) gevoel de auto in, en uit!

De 3 cilinder doet zijn werk prima en op de snelweg is het heerlijk cruisen, maar het rijdt gewoon net even wat minder spannend dan de 2.0 uit mijn vorige einzer. Maarja, keuzes he. Als ik een 4-cilinder had besteld scheelt het een heel eind in de prijs en dan was ik waarschijnlijk niet bij BMW beland gezien mijn huidige lease budget. Het is een kwestie van wennen, zo vind ik de eerste versnelling wat aan de lange kant en is er laag in de toeren af en toe wat gemis in vermogen (wat je gemakkelijk op lost door terug te schakelen). Ondanks dat deze 3cilinder dezelfde prestaties schijnt te hebben als de oude 4cilinder mis ik wel net even dat "duwtje in de rug" als je goed gas geeft, en daarbij het sportieve gevoel, dat ik bij de vorige wat meer had. Overigens is ie gewoon vlot zat en kom ik zonder enige moeite op de linkerbaan en bij het stoplicht prima mee, het is echt het belevingsgevoel. We zullen zien hoe dat zich ontwikkeld!

Overigens ben ik verder hartstikke tevreden met het vernieuwde uiterlijk, de standaard stoelen die niet veel onder doen voor de sportstoelen die ik bij de vorige had, en is het iDrive systeem, incl de boordcomputer onder het stuur, duidelijk verbeterd.

Al met al, zeer tevreden over mijn keuze voor deze auto. Hier ga ik de komende 4 jaar weer veel plezier van hebben!

Over een tijdje zal ik proberen een uitgebreidere review te schrijven!

-- Update --

  • 3.000 km

Inmiddels ben ik 3 duizend km onderweg, en kan rustig aan wat meer uitspraken doen.

Als eerste het verbruik, ik heb het idee dat deze vergelijkbaar is met de 116D die ik eerder heb gereden. De 3 cilinder voegt in verbeteren van het verbruik vooralsnog weinig merkbaars toe.

Daarnaast merk ik dat ik rustiger rij dan voorheen, vooral omdat de auto standaard opstart in de ECO PRO modus en je dus eigenlijk pas gaat switchen naar een andere modus als je dat nodig hebt. Nu rij ik veel rond de spits, en dan heb je met de drukte op de weg de pk's niet nodig, dus rij de meeste ritten in ECO PRO.

Ook ben ik de laatste weken minder de 6e versnelling gaan gebruiken. Rond de 110 geeft de indicator aan al over te schakelen, maar dan heb je toch wel weinig vermogen over, vooral in de ECO PRO modus. Prettiger is om pas bij minimaal 120 over te schakelen.

De eerste versnelling is wat aan de lange kant. Dit is vooral lastig bij hoge drempels in woonwijken, of als met een laag tempo in de stad een afslag wordt genomen. Hierdoor moet ik wat vaak terug naar de 1e versnelling, waar ik gewend was met lagere snelheid in de 2e versnelling te kunnen rijden. Bij het lezen van andere reviews van BMW's met 3 cilinder motoren lijkt dit standaard gedrag op zowel diesel als benzine 3 cilinder motoren.
Het kan natuurlijk ook gewoon wennen zijn!

Behalve bovenstaande aandachtspunten is het een super wagen, heel erg comfortabel, subliem weggedrag, ruimte genoeg en voldoende luxe.

Verbruik en 3-cilinder update

  • 9.000 km

Verbruik

Gezien de huidige locatie van mijn werk schieten de kilometers nog niet heel erg op, maar wel zit ik dagelijks in de auto. Het zijn daarbij ook vooral kilometers tijdens de spits en dat is goed merken in het verbruik. Als een paar lange ritten worden gemaakt daalt het gemiddelde verbruik ook direct.
9 van de 10 keer rijd ik overigens "gewoon" in de eco stand, maar sta toch elke keer tussen de 850 en 900km bij de pomp omdat het dan toch wel ophoudt.
Mijn vorige 116D met de 2.0 motor was met vergelijkbaar verbruik duidelijk zuiniger, het scheelt zomaar 50km op een tank diesel.


3-cilinder

Daarnaast merk ik dat de auto wat gevoelig is qua afslaan bij lage toeren in de eerste 2 versnellingen, dit ben ik niet gewend van BMW of andere auto's die ik heb gereden. Overigens hersteld de auto het zelf weer door de motor automatisch opnieuw te starten, maar fijn is anders, kost je immers een seconde in het optrekken bij het stoplicht.
Hierbij moet wel worden gezegd dat dit alleen optreedt in de eco-pro stand, in de comfort stand is dit niet te merken. De volgende keer dat ik bij de dealer ben zal ik hier eens melding van maken.

Behalve dit altijd nog zeer tevreden, de wegligging en het sturen is fenomenaal en de auto is perfect afgeveerd.
Ik vraag mij dus alleen af wat het voordeel is van de 3-cilinder.. rare belastingregels ;).

Niet dat ik ontevreden ben, maar heb je budget genoeg, neem dan een 118D.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.