BMW 116d Efficient Dynamics (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 116d EfficientDynamics Edition Corporate |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 167.000 km |
Eerste indruk
- 2.500 km
2500KM
Zo, de eerste 2500km-er zitten erop. Tijd voor een eerste indruk. De review zal ik zo objectief mogelijk beschrijven.
Voordat ik daar aan begin neem ik jullie mee in de voorselectie van mijn keuze en voor de mensen die het interesseren de gekozen opties.
Voorselectie
Die is er niet. :-) Bij de keuze van mijn vorige auto had ik alle mogelijke C-Segmenters al (proef) gereden. Toentertijd voor de Volvo V40 gegaan. Zie review: http://www.autoweek.nl/autoreview/40382/volvo-v40-d2-r-design
De BMW 1 is gewoon bij mij in gedachte blijven hangen. En na de facelift in maart 2015 was ik om.
De samengestelde auto.
Nu was er in mijn geval een keuze te maken. Een 118D met weinig opties, of een 116D met veel opties. Helaas heb ook ik met een budget te maken, en een goed aangeklede en gemotoriseerde Bimmer zit er (nog) niet in. Aangezien ik met beide auto’s een prima snelheid kan rijden, maar met de 116D van alle luxe voorzien, is mijn keuze hiervoor gevallen.
De auto is als met de volgende opties samengesteld: (niet geïnteresseerde, scroll maar door)
Kleur
Valencia Orange metallic
Wielen
18'' (style 385)
Voor 2254018
Achter 2453518
Interieur
Leder 'Dakota' Schwarz
Model
Model Sport
- Lichtpakket
- Opbergpakket
- Cruise Control
- Sportstoelen
- Middenarmsteun voor
- Zwarte hoogglans accenten in bumpers
Pakketten:
High Executive
- LED-koplampen
- Elektrisch verwarmde voorstoelen
- ConnectedDrive Services
- Airconditioning, automatisch
- Uitbreiding instrumentencluster
- Navigatiesysteem Professional
- Alarmsysteem klasse 3
Comfort pakket
- Comfort Access
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Servotronic
Losse Opties:
Stuurwielrand verwarmd
Levering zonder typeaanduiding
Chrome Line exterieur
Achteruitrijcamera
Levering zonder LINE-opschrift
Automatisch dimmende en inklapbare buitenspiegels
Elektrisch verstelbare lendensteun voorstoelen
12V Aansluiting
Park Assistant
DAB-tuner
Harman-Kardon sound system
Remote Services
BMW Individual hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
Park Distance Control voor/achter
Speed Limit Info
M Sportstuurwiel met leder bekleed
Interieurlijsten Aluminium Langschliff
Kentekenplaten met opgelegde letters
Aflevering:
Ik heb hem in ontvangst mogen nemen... en hoe! Daar stond die dan.. Netjes onder een doek. Hyperactief en vol adrenaline kon ik het doek er dan af halen.
Wat een geweldige samenstelling was het eerst in mij op kwam toen ik het doek verwijderd had van auto. (Subjectief)
Alle lof overigens voor de BMW dealer in Den Haag. Daar ben ik altijd goed geholpen en op de hoogte gehouden over de status van de auto tot en met de levering.
Wat wel een beetje een domper was... Na 5 km-er kon ik rechtsomkeer naar de dealer ivm de melding: Check bandenspanning. De bandenspanning kon niet worden uitgelezen. De auto gaf geen X aantal bar aan.
Nadat de monteur er mee aan de slag gegaan was, kon ik na een klein uurtje weer op pad gestuurd worden. (opnieuw inlezen van de sensoren)
Melding was de hele dag weggebleven en was in mijn nopjes van alles wat ik om mij heen zag in de cabine. In de avond nog een vergadering gehad en ja hoor.. daar was de melding weer. Alleen nu gaf die wel het aantal bar aan. LV was nog maar 1,6 bar.
Om te kijken of de auto aan het liegen was ben ik naar een benzinepomp gereden. Hier heb ik 50 cent in het banden apparaat gemikt waarna ik het ventiel eraf wilde draaien... breekt die af! Waarschijnlijk was die gewoon van begin af aan niet goed. Stond ik daar met 0,0 bar in mijn linker voorwiel.
Dus maar de BMW services gebeld, en ze konden iemand langs sturen. Maar die zou dat niet ter plekke kunnen maken en de auto zou mee moeten gaan op de auto ambulance. Heerlijk nieuws als je eindelijk je gloednieuwe Bimmert in ontvangst heb genomen.
Maar aangezien er run flats onder zitten, kon ik binnendoor naar de BMW dealer rijden en kon ik waarschijnlijk wel ter plekke geholpen worden. Dit dus de vanochtend maar gedaan. Is trouwens een hele aparte ervaring op die band verder rijden. Het kraakt en klinkt echt verschrikkelijk en doet pijn aan je oren.
Die ochtend weer met vier volle banden op pad gegaan, en tot op heden geen melding meer gehad. Prima opgelost dus verder.
2500KM:
Zo, een lange introductie.. nu naar de auto.
Versnellingsbak:
Niet zo heel premium (bah vies woord eigenlijk): de versnellingspook trilt nogal. De zesde versnelling is in de EDE echt een overdrive. 120 km-er per uur 1950 toeren. Heerlijk die rust aan boord. Maar inhalen vereist echt terug schakelen. Bij de V40 was dit minder snel nodig. Maar goed. Daar zat ook weer minder rust in de cabine. Voor de rest schakelt het goed en heb er nog geen een keer gehad dat ik de pook in de verkeerde versnelling gezet had. Prima bak om lekker te roeren dus!
Multimedia:
Het multimedia systeem is echt goud. Heb er ontzettend snel aan kunnen wennen. Daarnaast gaat alles vloeiend en is per direct beschikbaar als de auto gestart is. Hebben ze knap gedaan in München.
Navigatie werkt goed en heeft me altijd goed afgeleverd op het gewenste adres. De Harman Kardon sound system klinkt goed. Maar had graag meer willen personaliseren qua klank. De DAB radio doet het overigens prima en kan nu dus ook radio in fatsoenlijke kwaliteit luisteren.
Het rijden(motor en onderstel):
Het is een feestje om in te sturen. Meer is niet nodig eigenlijk om te zeggen wat de beste eigenschap van deze machine is. Wat doet die dit goed en met een hoop precisie. Heb hem op de snelweg vaak op sportstand. Hiermee stuurt de auto wat zwaarder, wat mijn voorkeur wel heeft. Het meest bijzondere is de combinatie van sportief rijden en het comfort dat het met zich mee brengt. Het onderstel is echt goed uitgebalanceerd en zorgt er zelfs met 18” wielen voor dat het niet bonkerig rijdt. Misschien komt dat omdat ik geen M onderstel heb gekozen. Wel is de116EDE standaard al verlaagd i.v.m CO2 reductie. Daarnaast is de rust in de cabine indrukwekkend voor een C-segmenter. Zelfs mijn vriendin viel dat op. En die geeft he-le-maal niets om auto’s. Dus dat wil best wat zeggen, haha!
De motor zelf is dus stil. Maar heel snel wordt het allemaal niet, echter heb ik niet het gevoel heel veel tekort te komen. Zeker niet als je de auto in de Sportstand zet. In dat geval reageert de motor vlotter op je rechtervoet dan in de Comfort- en Eco-modus. Ben benieuwd of ik dat switchen tussen de verschillende rijmodus niet beu wordt.
Verder betrekt de auto je echt bij het rijden. Dit komt waarschijnlijk ook door de lage zit en dat alles om je heen gebouwd is. Daarnaast is het goed merkbaar dat de aandrijving van het sturen gescheiden is:
Nogmaals; hij stuurt echt lekker, en reageert direct op je stuurbewegingen. Er zijn geen aandrijfreacties in het stuurwiel te voelen. Heerlijk.
Ruimte:
Het is maar goed dat ik de ruimte niet nodig heb achterin... want voor mijn gevoel zit ik niet extreem ver naar achteren met mijn 1.78. Maar degene die achter mij zit kan toch claustrofobische gevoelens krijgen. Daarnaast is de deur achter erg groot, en de instap krap. Dit helpt dus niet mee voor de mensen achterin. Daarnaast heb je de cardanas die door de middentunnel loopt van voor naar achter. Dit neemt ruimte in beslag en ik zou dan ook niet aanraden om drie mensen te vervoeren op de achterbank. Voor de rest is de kofferbak qua aantal liters gelijk met de V40. Aan die 360 liter heb ik genoeg.
Verbruik:
Ik rij de halve zes in lijn rustig in. Dit betekend dat ik bijna niet boven de 3500 toeren kom en maximaal 140 op de teller rij. Toch kom ik op dit moment niet minder dan 6,1L100. Dit moet natuurlijk nog wat zuiniger gaan worden naarmate het blokkie ingereden is. De auto wordt daarnaast rustig warm gereden voordat ik de pedaal helemaal in trap.
Opties:
Laten we eens kijken naar de opties. Wat me direct opviel in negatieve zin is dat ik elke keer als ik in stap de stoelverwarming en de stuurverwarming aanzetten. Waarom onthoud die de laatste stand niet?
De sportstoelen zijn fijne zetels. Vriendinlief heeft zelf aangegeven de Volvo stoelen fijner te vinden. Ik zelf heb niet een voorkeur. Ze zijn beide top en zowel de Volvo stoel als de BMW stoel zijn helemaal naar wens in te stellen. Het automatisch inparkeren doet die goed, maar wat langzamer dan mijn vorige auto. De achteruitrijcamera wordt door de plaatsing vrij snel vies, maar volgens mij is dat bij iedere auto zo. De dimmende buitenspiegels zijn erg fijn. Verblind worden door je buitenspiegels is verleden tijd. Wat wel raar is… Waarom kunnen de spiegels niet inklappen als ik de auto op slot doe? Je moet namelijk het handvat (of de knop van de sleutel) een paar seconden ingedrukt houden voordat de spiegels ook inklappen.
Conclusie na de eerste KM-ers.
Al met al ben ik zeer tevreden en positief over de auto. Ondanks dat die een paar kleine rarigheden (is dat een woord?) heeft. Elke keer als ik wegloop van de auto kijk ik nog even om. Erg blij dat ik niet voor mijn portemonnee (14%) gekozen heb, maar met mijn gevoel.
Wel is mijn advies voor de mensen die meer budget hebben dan ik: Neem de 118D (met automaat). Dit zal zeker voor nog meer freude am fahren zorgen.
Op het moment van schrijven stap je in een BMW 116EDE voor 30.390 euro. De 118D is 35.360 euro en met de 8 traps automaat van ZF moet je maar liefst 36.670 euro’s stuk slaan… Om vervolgens aan de lange optie lijst te beginnen!
Ik zal de review vanzelfsprekend weer bijhouden. Ik kan nu bijvoorbeeld nog niets over de betrouwbaarheid zeggen.
10.000 kilometers aan indruk
- 10.000 km
De eerste 10K kilometer zitten er op. Het blokje is ingereden en heb ondertussen een betere indruk kunnen krijgen van de auto.
Het valt me op dat het verbruik niet gedaald is. Ik zit nog steeds op 6,1 of 6,2 liter gemiddeld per 100 KM-er. Had verwacht dat het gemiddelde nog wel zou dalen. Ok, toegeven, mijn rechtervoet is best zwaar. Maar niet zwaarder dan met de Volvo V40 die ik hiervoor reed. En daar reed ik 1 op 18 mee.
Wat ik mis is de tempratuur meter van de olie. Of koelvloeistof, of wat dan ook. Ik rij graag altijd mijn motor rustig warm. Nu kan ik de tempratuur dus minder goed inschatten. Voor een automerk die je bij het auto rijden wilt betrekken blijf ik dit een vreemde keuze vinden om het weg te laten.
Ik had het al eerder gezegd. Maar het is echt irritant dat ik bij elke rit mijn stoel en stuurverwarming moet aanzetten. Dit moet toch te programmeren zijn dat die de laatste stand onthoud?
Als ik nog een keer een 1 serie bestel weet ik wel dat ik voor de 118D ga. Dan maar nog meer eigen bijdrage. Wat meer vermogen past gewoon bij de auto. Daarmee zeg ik niet dat de 116D ruk is om te rijden. Maar wat meer vermogen past gewoon beter bij het karakter van de bolide. Daarnaast merk ik dat de drie cilinder op hogere snelheid wat ademruimte mist. Nu kan je zeggen: Daar is een 116D niet voor bedoeld… ok. Point taken. Maar ik mis die ademruimte op hogere snelheid wel :-)
Deze minpuntjes, hoewel het misschien meer persoonlijke minpuntjes zijn, verdwijnen allemaal als je er eenmaal aan het sturen ben. Wat blijft dat toch genieten en elke rit is daarmee wel echt een feestje. Het perfect uitgebalanceerde onderstel met de brede sloffen (245 35 R18) zorgen er wel voor dat je samen met het directe stuurgevoel elke bocht met precisie kan nemen.
Het multimedia systeem is nog steeds een verademing vanuit de Volvo. Wat is dit snel en ziet er goed uit zeg (Navi Pro). Ben gewoon bang dat als ik weer een ander merk ga rijden dat ik hier echt op achteruit ga.
De bouwkwaliteit van de auto geeft me een gevoel dat de BMW hartstikke degelijk in elkaar is gezet. Er is tot nu toe nog geen piepje of rammeltje te horen. Maar dat verwacht ik ook niet met pas 10K op de klok.
Heb nog even een foto erbij gezet hoe de auto er bij staat na het wassen en poetsen. Detailing is dan ook een hobby :-)
De Bimmer geeft aan dat die over 15.000 kilometer wat TLC nodig heeft van de dealer. Ik zal dan ook na de onderhoudsbeurt een update-je doen van de werkzaamheden en eventuele kosten als ik die krijg te horen. Tot dan!
Eerste onderhoudsbeurt
- 25.000 km
Tijd voor een update met 25.000 km op de teller. Wat kan ik over de auto zeggen zonder al te veel door mijn roze bril te kijken. Laten we eerst eens kijken naar wat cijfers. Het gemiddelde verbruik is iets gedaald naar 5.9 liter op de 100 km-er. Niet extreem zuinig terwijl ik wel rustiger ben gaan rijden. Natuurlijk gaat die naald van de snelheidsmeter op de snelweg wel eens naar een getal dat ik nog net mijn rijbewijs mag houden, maar door het drukke verkeer in de randstad is dat tegenwoordig een zeldzaamheid aan het worden.
De kosten van de eerste beurt bedragen zo tussen de 200 en 250 euro en het volgende is gedaan: Algemene controle, vervangen ruitenwissers, Oliefilter en microfilters zijn vervangen. Wel raar dat de ruitenwissers vervangen zijn, aangezien ik deze zelden tot niet gebruik. (Heb een glas coating, dus de druppels vliegen er bij mij af)
Even weer terug de auto in
Heb ondertussen wel een klein “dingentje’…. De gordelspanner kan je niet in hoogte verstellen waardoor die soms niet lekker zit. Die had ik graag iets lager gewild, maar is dus niet mogelijk.
Voor de rest… mijn deur rubbers kraken als ik over een drempel rij. De koets zal dan iets torderen lijkt me en dan hoor je de deur rubbers. De oplossing van de dealer was een plakbandje bovenin doen waar de deur in valt. We zullen kijken of dit gaat helpen. De monteur wist mij te melden dat dit door het vele schoonmaken kom.
En nog een kleinigheidje is de limiet van het aantal MP3’s wat het systeem kan uitlezen. Bij 14.000 – 15.000 MP3’s mis ik soms in een keer mappen. Best frustrerend. Waarom moet er tegenwoordig nog een limiet op zitten als de sky the limit is? (Mijn MP3’s in de auto staan op een mstata SSD)
De auto heeft mij verder nooit laten staan en heeft niet een keer tegen geprutteld. Ondanks dat je het verwacht van een nieuwe auto is het niet vanzelfsprekend als ik hier wel eens reviews van anderen lees.
Het rijden blijft ongeëvenaard. De auto betrekt je bij het auto rijden en maakt je enthousiast. Dit is echt de C – segmenter als je van een dynamische auto houdt. Ik zeg bewust dynamisch… want kan me voorstellen dat mensen die meer gericht zijn op comfort deze auto helemaal niks vinden. Ondanks dat er zeker een mate van comfort te vinden is in de BMW, helemaal als het asfalt strak is. Er is, voor mij althans, genoeg rust en comfort in de cabine te vinden.
De kwaliteitsbeleving is goed en buiten de deurrubbers is er verder geen kraakje te horen. Af en toe rij ik een blokje om of ga ik er mee op pad op een rustige zondag ochtend. Genieten van de auto en de rust op de weg. BMW heeft niet gelogen met hun slogan… Freude am Fahren.
Tot de volgende update!
53.000 update
- 53.000 km
Tijd voor een update. De BMW en ik zijn 490 dagen samen en op dit moment staat er 53000 km-er op de teller. Zojuist heeft hij net een grote onderhoudsbeurt gehad. Verder weinig te melden en alles blijft werken zoals het hoort. Nog steeds stap ik elke keer weer met plezier in en loop ik met een glimlach van de auto weg bij aankomst van de bestemming. Yup… voor mij nog steeds de beste keuze in het C-segment. Ik heb verder nooit in een “kale” 1 serie gereden in vangrail grijs of asfalt zwart, maar misschien dat de BMW dan een hele andere indruk op me achterlaat dan dat die nu doet. Maar goed. Een potje lekker sturen zal die ook wel goed doen. :)
Dit was onze eerste winter samen en kan je meegeven dat achterwiel aandrijving en wintersloffen toch geen overbodige luxe is. Door omstandigheden heb ik pas laat de wintervelgen (16”) eronder gedaan en heb ik goed het verschil met de 18” zomerbanden kunnen proeven. Daar de 18” mij niet echt een fijn gevoel gaven en hij naar mijn inziens te vaak een stap opzij zette terwijl dit niet gewenst is, ging het al een stuk beter met de 16” wintervelgen. Vond dit in ieder geval de moeite waard om even te melden voor potentiele leasers kopers.
Ik probeer mijn roze bril even af te zetten en kritiekpunten te zoeken. Denken, kraken, denken, wachten… Nee, sorry… heb verder geen nieuwe narigheidjes kunnen vinden dan al in de review gemeld is. Ja, de vanaf prijs wordt maar duurder en duurder. Toen ik hem bestelde was de vanaf prijs voor een 116D EDE 28.500 euro. Net even gekeken wat de huidige prijs doet; 34.495. En dan moet je nog pakketten en opties aanvinken. Geen idee of de standaarduitrusting nu beter is, of het aan de BPM ligt, of wat dan ook… maar ik vind het een behoorlijk gat!
Tot de volgende onderhoudsbeurt!
105000 km-er
- 105.000 km
Even een update van mijn kant. De auto heeft zijn grote 100K onderhoudsbeurt gehad. Buiten het grote onderhoud ben ik door mijn eerste set remblokken heen. Ze waren nog niet eens helemaal versleten, maar de volgende onderhoudsbeurt ging ik niet redden. Deze zijn dus vroegtijdig vervangen. De totale kosten van de grote onderhoudsbeurt + vervangen van de blokken bedroeg 937 euro.
De auto doet het nog steeds goed. Wel heb ik last van een krekel onder de motorkap bij het uitzettenstarten van de auto. Ik vermoed dus dat een een riem of snaar toe is aan vervanging. Opvallend is dat dit alleen met warm weer is.
Alles wat ik getypt heb over de eigenschappen van de auto, zijn nog steeds van toepassing. Het stuurt geweldig, de ergonomie is top en de auto is tot nu toe betrouwbaar gebleken. De bimmer is nu iets meer dan twee en een half jaar oud, maar mocht die om wat voor reden totall los raken, dan bestel ik hem zo weer. Voor mij (nog steeds) de best sturende auto in zijn klasse. Zeker als je geen ruimtewonder nodig heb, is dit de auto die je vrolijk naar je bestemming brengt. Hij tovert nog steeds een glimlach op mijn gezicht en dit zal hij de rest van zijn leaseperiode zeker blijven doen. Tot de volgende update!
163000 km-ers and still going strong
- 163.000 km
Paar weken terug onderhoud gehad en voor het eerst is er wat stuk. Het flexibele uitlaatstuk is lek. Deze is vervangen, APK is gedaan en weer door rijden. Ik merk dat het een beetje saai begint te worden met de verhalen en dat ik in herhaling val, maar kan er niks meer of minder van maken.
Op dit moment maak ik sinds een paar maanden weer wat meer zakelijke km-ers. Meer dan 1000 per week. Als het wat drukker op de weg is en de snelheid op de snelweg sukkelt door tussen de 80 - 120 km p/u dan kan ik met de 53liter tank een werkweek doen. Hij heeft daarna wel heel erg dorst, maar het is dus mogelijk.
Gelukkig gebeurt het niet vaak en kan ik wel wat doorrijden op mijn traject. Want van snelheid houdt die wel. Net als zijn baasje trouwens. :) De auto blijft me positief verbazen en niet alleen over de rij eigenschappen. De zit positie, de ergonomie, de betrouwbaarheid en de rust in de cabine inclusief de kwaliteit van het interieur. Er is nog steeds geen kraakje te bekennen en het leer is nog steeds in tip top staat.
Op dit moment is de opvolger al een tijdje in bestelling: Een Mercedes CLA. Hoe dit tot stand is gekomen zal ik daar in die review wel gaan beschrijven. Voor nu ga ik nog even drie maanden genieten van de rwd met de geweldige balans.
Terug naar de leasemij
- 167.000 km
Na precies vier jaar was het tijd om afscheid te nemen. De leasemaatschappij wilde de auto terug. Blijf het jammer vinden dat 1 serie weg is gegaan. Wat heb ik een lol met dat ding gehad. Het speelse karakter, de sublieme wegligging en de perfecte gewichtsverhouding... De F20lci heeft bij mij een plekje in mijn autohart gekregen ... Ja, ik ga hem missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.