Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2016)

autoreview

Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line + (2016)

Signalement

UitvoeringTTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line +
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf56.963 km
KM-stand laatst76.500 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

TTS Roadster 310pk

  • 64.149 km

1 jaar, 2 maanden, 25 dagen en 7186 km ...Zolang heb ik deze Audi TTS Roadster nu in mijn bezit.
Na de verkoop van mijn Audi A3 cabrio (Dakotagrijs met bruine kap, model 8V) was het de bedoeling om het even wat rustiger aan te doen met de aanschaf van auto's.
Meestal begon na een jaartje of twee het onrustige gevoel weer en begon de zoektocht naar een "nieuwe" auto.
De A3 cabrio heb ik voor mij doen dan ook redelijk lang in mijn bezit gehad, z'n 5 jaar. De Audi werd alleen gebruikt met mooi weer om te gaan toeren. Voor dagelijks gebruik reed ik een andere auto.

Nadat ik de A3 had verkocht heeft het nog geen 6 maanden geduurd toen ik mijn zoektocht begon naar een andere cabrio. Na 2x een A3 cabrio, eerste en laatste model, te hebben gehad wilde ik deze keer een 2 zits cabrio/roadster.

Ik heb nog een aantal andere roadsters bekeken zoals de BMW Z4, mooie auto en rijdt erg goed. Helaas het stalenklapdak slokte teveel bergruimte op en ik ben toch meer van de stoffenkappen op een cabrio. Dus die viel af.
Ook nog gekeken naar de tweeling MX5/Fiat Abarth Spider, beide kwa looks erg fraai om te zien. En afgaand op alle postieve verhalen erg fijne auto's om mee te rijden.
Maar ook deze vielen uiteindelijk af, dit leek wel heel erg veel op mijn MGB Roadster die ik heb staan. Niet zo verwonderlijk want de MBG heeft model gestaan voor de eerste MX5/Miata.

Tja, bleef er over een Audi TT. Tijdens een van de vele Audi on Tour bijeenkomsten heb ik een uur mogen rijden met een TTS Roadster.
Die positieve ervaring is altijd blijven hangen en met dat in het achterhoofd besloot ik op zoek te gaan naar een TT/TTS.
Helaas is het aanbod in Nederland niet groot en ben je al snel aangewezen op het aanbod uit Duitsland.
Eerst nog getwijfeld of het wel verstandig was om een auto uit Duitsland te halen. Ook hier weer avonden tijd aan gespendeerd om de voors en tegens te lezen.

Met een x-budget in gedachte kon de zoektocht beginnen.
Omdat de A3 cabrio best wel een bijzondere kleur/kap combinatie, kleur had een bruine gloed, had wilde ik niet zomaar een TT hebben.
Zoas ik al eerder schreef is het aanbod aan TT's niet al te groot en dat gold helemaal voor de kleuren die men aanbood.
Het was zwart, grijs of wit. Heel af en toe een verdwaalde gele of rode maar dat was het dan ook wel.
Ook in Duitsland was het aanbod kwa kleur niet om over naar huis te schrijven al waren daar de uitvoering veel dikker aangekleed dan in Nederland. Moet zeggen dat de nieuwe kleuren van de facelift versie TT-mk3 er wel meer uit springen zoals oranje en baby blauw.
Soms waagde een duitse koper zich aan de Audi Exclusieve kleurenpalet en liet zijn bolide dan spuiten in de kleur naar wens.
Zo ook dus mijn Audi TTS Roadster. Want na lang zoeken was het mij gelukt om een TTS te vinden.
De eerste eigenaar had redelijk wat opties aangevinkt met als duurste optie de kleur San Marino Bleu pearl.

Maar zoals wel vaker ontbreken er natuurlijk een aantal opties die je als koper er wel graag op zou willen hebben.
Zo miste ik de inklapbare verwarmbare spiegels met side assist, achteruitrijcamera en Apple carplay.
Deze heb ik dan ook achteraf met orginele Audi onderdelen laten inbouwen. Ebay.de is mijn grote vriend als het om onderdelen voor de auto gaat.
In Duitsland kon ik nog een nieuwe set 20 inch Cutterwheels van Audi op de kop tikken. Dit zijn de velgen van de facelift MK3.
Nadat ik de auto met een setje Eibach Pro kit veren een aantal mm heb laten zakken was het tijd om te gaan genieten van de auto.

310 pk en comfort.
Na een aantal 1.4 TSI's te hebben gehad was deze 2.0 liter een hele verademing. Het is het bekende blok wat ook in de Golf GTI, Audi S3, Seat Leon Cupra en Skoda Octavia RS ligt/lag. Een blok met heel veel potentie.
De vorige eigenaar had netjes alle beurten laten uitvoeren en zo te zien was de TTS als tweede auto gebruikt.
Als je van 150 pk naar 310 pk gaat is dat een aardig verschil. Ook in hoe de auto reageert op het gaspedaal.
Al merkte ik wel dat hij soms even wacht en het dan ineens op zijn heupen krijgt om er dan als een door een wesp gestoken van door gaat.
Je zit dan ook snel op snelheden die het roze papiertje in gevaar brengen.
Dit is mijn eerste auto met quattro aandrijving en dat is toch even heel wat anders dan een FWD auto.
In de bochten is er altijd grip dankzij de quattro aandrijving. Je hebt dan ook niet snel het gevoel dat je in te snel genomen bochten de controle gaat verliezen.
Het is zelfs zo dat je juist meer gas gaat geven om hem die bocht door te trekken.
Kwa wegligging perfect voor op de snelweg. Wat drempels betreft is het soms wat minder, hier merk je dus die korte wielbasis in combi met de Eibach veren.
Het is geen stuiterbak maar je merk dat hij wat stugger is. Zelf vind ik dat wel prettig en hou ik niet van "slapgeveerde" auto's.

Van het aantal pk's kom je al snel uit op het verbruik.
Is de TTS zuinig? Als je 95-100 gaat rijden dan is hij wel zuinig. Ga er een beetje mee spelen dan lust hij wel een slokje benzine.
Met een combinatie van rustig rijden en soms een beetje vlotter rijden zit je op z'n 1 op 12/13.
Echt erop letten doe ik eerlijk gezegd niet omdat ik deze auto voor de fun heb. Daarom vind ik het verbruik minder belangrijk dan het verbruik van mijn dagelijkse auto.

Onderhoud van de TTS.
Voor onderhoud breng ik mijn TTS naar de Audi garage.
Goedkoop? Nee, dat zeker niet. De vorige eigenaar heeft de TTS altijd dealer laten onderhouden en dat blijf ik ook doen. Moet zeggen dat ik heel tevreden ben met de Audi garage waar ik hem tegenwoordig voor onderhoud breng.
In het verleden heb ik wat minder goede ervaringen gehad met andere Audi dealers.

Is alles dan goed aan de TTS?
Ik had een paar weken geleden last van benzinelucht in de auto. Eerst dacht ik dat het van degene was die voor me reed omdat we met kap open reden.
Toen ik eenmaal stil stond bleef ik de benzinelucht ruiken.
Onder de auto gekeken maar zag niets wat op een lekkage leek.
Na het weekend gelijk naar de dealer gereden en die heeft de auto gelijk gehouden. Een lekke brandstofleiding was de oorzaak.
Nu de auto er toch stond konden ze gelijk de kunstofzijkant van de bestuurdersstoel vervangen. Daar was een haakje van afgebroken.
Ohja, de TTS is voorzien van lane-assist en die werkt niet altijd even prettig vind ik. Vooral als er wegwerkzaamheden zijn dan kan hij wel eens de weg kwijt raken, Gelukkig kan je hem met een druk op de knop uitzetten.

Is 310 pk genoeg?
Tuurlijk is het genoeg voor ons 100-km-landje maar meer is altijd lekkerder. En het wil niet altijd zeggen dat als je het hebt je het ook moet gebruiken. Maar het idee dat je het hebt is gewoon fijn.
Dus werd er een bezoekje gebracht aan JD in Lochem voor een pk-kuurtje.
De TTS werd voorzien van een Milltek Downpipe, Pipercross luchtfiter, VWR Racingline R600 High Flow Turbo inlet, DSG stage2 tuning en Stage 2 chiptuning. Eindresultaat, 401 pk en 533 nm koppel.
Jullie zullen wel begrijpen dat ik een totaal andere auto terug kreeg na deze behandeling. Het was een big smile van oor tot oor de gehele rit naar huis.

Helaas zit het deze zomer kwa zon niet echt mee en hebben we niet heel veel met de TTS kunnen rijden. De dagen dat de zon scheen moest ik werken en de dagen dat ik vrij was regende het.
Ik hoop dat we nog een zonnige nazomer gaan krijgen de komende maanden zodat ik alsnog een paar ritten kan gaan maken met de TTS.
Zolang het maar droog is en blijft dan kan je altijd met kap open rijden, stoel en nekverwarming aan en gaan met die banaan.

Diverse aanpassingen

  • 68.709 km

Het werd weer eens tijd voor een update aangezien ik enkele aanpassingen aan de TTS heb laten uitvoeren.

We zijn ondertussen 11746 km verder met de TTS, niet extreem veel voor een auto die ik nu 2.5 jaar in mijn bezit heb.
De TTS wordt alleen in de zomer gebruikt bij lekker weer om te gaan touren.

Facelift sideskirts.

We zijn nog steeds erg blij met de TTS en het is met name de kleur die hem onderscheidt van de andere TT's.
Over de kleur gesproken, ik heb een tijdje geleden de sideskirts vervangen voor de versie van het facelift model. Ik kon een nieuwe set aanschaffen die ik alleen nog maar in de kleur moest laten spuiten.
De kleurcode die Audi in het onderhoudsboekje vermelde kwam niet overeen met de kleur die we hadden gescand. Met wat hulp van de verfleverancier kwamen op de juiste code en konden de sideskirt gespoten worden. San Marino blue is een BMW kleur, wat Audi natuurlijk niet in zijn boekje gaat zetten :-)
De inleg in de sideskirts hoogglans zwart gespoten zodat het overal netjes terug komt.

Wagner competion intercooler.

Tegen het einde van de zomer had ik besloten om de TTS van een betere koeling te voorzien. Voor degene die het interessant vinden onderstaande info over de intercoler:
Deze competitie intercooler heeft de volgende kerndiameter (610x440x65), die een 10% grotere en 50% meer volume in vergelijking met de oorspronkelijke interkoeler. Geoptimaliseerd door CAD, de nieuwe competitie-high-speed kern en gegoten aluminium eind tanks geven deze intercooler uitstekende koeling eigenschappen. Flow analyses en simulaties werden gecreëerd om het ontwerp te optimaliseren. Deze intercooler is de beste keuze als het gaat om prestaties winsten en lage inname temperaturen. Montage is eenvoudig. Al onze producten ondergaan een strenge kwaliteitscontrole.

Tja, eenvoudige montage? Helaas goldt dat niet voor mijn TTS omdat er het een en ander op maat gemaakt moest worden om de intercooler kwijt te kunnen. Op een Golf R/Audi S3 is het voor 90% plug and play.
Gelukkig werd het allemaal vakkundig gedemonteerd en weer gemonteerd en kon ik na een hele dag wachten weer op pad met de TTS.

Wat zijn dan de voordelen van z'n intercooler?
De turbo bereikt – aangezien de intercooler minder tegendruk genereert – de geprogrammeerde vuldruk gemakkelijker en sneller. Dit leidt tot een ontlasting van de turbo en tot een betere reactie van de turbo en het gaspedaal. Aan de andere kant zorgt het upgraden van de intercooler ervoor dat de door de turbocompressor gecomprimeerde lucht aanzienlijk wordt afgekoeld. Dit leidt tot een hoger zuurstofgehalte in de geleverde lucht en dus tot een toename van het motorvermogen.

Dan vraag je je af wat het kwa prestaties scheelt? Met de intercooler kan je z'n 5-10% aan prestatievermogen erbij krijgen, alles hangt natuurlijk ook af van wat je verder nog aan de auto hebt gedaan.

Na deze tuning ben ik , denk ik, wel klaar. Maar je weet maar nooit.

Wat onderhoudt betreft zijn het de bekende intervalbeurten.
De dealer was laatst vergeten de intervalbeurten te resetten waardoor ik een melding kreeg dat ik alweer naar de garage moest voor een beurt.
Een bakje koffie en 10 min later stond ik weer buiten.

Hopelijk wordt 2023 een mooi jaar met veel zon.
De eerste TT tourrit staat al op de planning voor de maand Mei.

5 jaar TTS

  • 76.500 km

Dit jaar heb ik de TTS roadster 5 jaar in mijn bezit en ik stap nog steeds met veel plezier in mijn auto. De auto is al die tijd netjes onderhouden bij de dealer en er is tot op heden niks vreemds geconstateerd wat niet binnen het regulier onderhoud viel.

In de winter komt de TTS bijna niet meer buiten. Alleen een ritje met zonnig weer om te zorgen dat de accu niet leeg raakt. Helaas met al die regen van de afgelopen maanden ben ik niet wezen rijden waardoor de accu het deze keer wel heeft begeven. Eigen schuld natuurlijk. Met hulp van de ANWB de TTS weer aan de praat gekregen en richting de Audi dealer voor een nieuwe accu. Achteraf gezien was ik heel blij dat de dealer geen accu op voorraad had want ze vroeger zonder blikken of blozen 500 euro voor een accu. Kwikfit vroeg trouwens 300 euro voor een accu. Gelukkig had mijn buurman nog een adres voor een accu en was ik met 150 euro klaar.
Nog even terugkomend op de accu bij de dealer, deze haf aan dat deze ingeleerd moest worden met VCDS. Dit moest gedaan worden om de "foutmeldingen" te wissen.
Achteraf gezien was 3x volledig naar links en rechts draaien was voldoende om de boel te resetten. Afgelopen vrijdag weer met de TTS gereden en geen foutmeldingen meer te zien.

Ik heb nog wel de chromen rolbeugels laten vervangen voor de hoogglans zwarte versies van de facelift versie. Vond ik zelf wat beter passen bij alle zwarte accenten. Dealer wist niet zeker of jet kan maar ik had het een en ander al uitgezocht en wist dat het mogelijk was.

Eind mei hebben we een weekendrit in Duitsland met de Audi TT groep. Hopelijk hebben we dan mooi weer en kunnen we open rijden. Laat het mooie weer van 2025 maar komen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.